Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2063
Hei!

Har solgt en stereoforsterker på finn som jeg i min tid tok over brukt av mine svigerforeldre. Etter min oppfatning har den fungert helt topp, noe jeg informerte selger om.
Men nå har selger tatt kontakt da det viser seg at cd/bluray-spilleren på forsterkeren ikke funker.

Jeg har aldri spilt cd/bluray på den (da jeg ikke lenger eier det i 2018), så jeg har aldri visst til at det har vært noe feil der. Kjøper spurte meg heller aldri spesifikt om det funker å spille plater på det, så det har heller aldri slått meg. Men allikevel mener kjøper at det er min feil og ønsker å heve kjøpet.

Hvilke rettigheter har jeg og hva kan jeg gjøre/si til selger?
Ville forsøkt å komme til en slags enighet. Hva om det var motsatt, at du var kjøper? Kanskje med en svær samling av blue ray også kan du ikke spille de slik som du tenkte da du kjøpte? Om du tar kontakt å er villig til å gjøre noe med prisen kan det jo være at dere blir enige?

Rent juridisk så vet jeg ikke hva som gjelder, men selv om man kjøper brukt så må en jo forvente at man kjøper en produkt som faktisk virker, med mindre annet er opplyst i annonsen. Rent praktisk så skjer det neppe veldig mye om du gir bængen i fyren, ja annet enn karma kanskje. Om dette ikke var noe veldig kostbart så orker kjøper neppe stresse særlig mye med det. Men så var det denne karmaen da.
Sist endret av random67489; 24. september 2018 kl. 17:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har informert kjøper at objektet fungerer helt topp. Objektet har forskjellige funksjoner blant annet Blu-ray cd spiller. Kjøper må derfor kunne forvente at denne funksjonen fungerer.

Du burde kanskje undersøkt objektet bedre før du beskrev det som tipp topp.
"Microbølgeovn i helt topp stand selges!"

"Tar den!
...

Hei, selger... den virker jo ikke??"

"Joda, har brukt den som bokstøtte lenge og har funka fint som det!"


Poenget er; det der er en stor del av funksjonaliteten som det er snakk om.
Kanskje kjøper var mest ute etter en fin BluRay spiller i utgangspunktet tilogmed.
Du kan ikke si at alt er helt topp når en stor, viktig del av apparatet ikke funker.
Trådstarter
3 0
Gode poeng dere kommer med, og det kan godt hende det er jeg som har gjort noe feil her.

Jeg tok nå også en tlf til svigers, som kunne fortelle at cd-spilleren har fungert utmerket når de hadde den. Er derfor ikke sikker på om det er noe galt med spilleren, det kan jo godt hende det er kjøperns plater det er noe feil med.

Men uansett om den er ødelagt eller ikke, så har jeg jo handlet i god tro. Og hvis kjøper ønsker å spille cd/dvd på den (noe som ikke er like populæt i dag som det var tidligere), burde ikke personen har spurt konkret om nettopp dette? Det har ærlig talt ikke slått meg.
Sitat av nil555 Vis innlegg
Gode poeng dere kommer med, og det kan godt hende det er jeg som har gjort noe feil her.

Jeg tok nå også en tlf til svigers, som kunne fortelle at cd-spilleren har fungert utmerket når de hadde den. Er derfor ikke sikker på om det er noe galt med spilleren, det kan jo godt hende det er kjøperns plater det er noe feil med.

Men uansett om den er ødelagt eller ikke, så har jeg jo handlet i god tro. Og hvis kjøper ønsker å spille cd/dvd på den (noe som ikke er like populæt i dag som det var tidligere), burde ikke personen har spurt konkret om nettopp dette? Det har ærlig talt ikke slått meg.
Vis hele sitatet...
Nei. Hvis jeg kjøper en liten CD/Radio kombispiller på Elkjøp så forventer jeg 100% at den skal kunne spille CD'er - uansett hvilket årstall det er.
Aparatet ditt er en forsterker/mediaspiller som ikke kan spille av de aktuelle mediene. Den er ødelagt.
Sitat av nil555 Vis innlegg
Gode poeng dere kommer med, og det kan godt hende det er jeg som har gjort noe feil her.

Jeg tok nå også en tlf til svigers, som kunne fortelle at cd-spilleren har fungert utmerket når de hadde den. Er derfor ikke sikker på om det er noe galt med spilleren, det kan jo godt hende det er kjøperns plater det er noe feil med.

Men uansett om den er ødelagt eller ikke, så har jeg jo handlet i god tro. Og hvis kjøper ønsker å spille cd/dvd på den (noe som ikke er like populæt i dag som det var tidligere), burde ikke personen har spurt konkret om nettopp dette? Det har ærlig talt ikke slått meg.
Vis hele sitatet...
Svelg stoltheten din.. Nei, om jeg kjøper stereoanlegg som tilsynelatende skal fungere tipp topp, spør jeg farsken ikke om volum knappen fungere. Kjøperen har blitt informert at produktet fungere 100%, da burde du gå med på heving av kjøpet.
Sitat av nil555 Vis innlegg
Gode poeng dere kommer med, og det kan godt hende det er jeg som har gjort noe feil her.

Jeg tok nå også en tlf til svigers, som kunne fortelle at cd-spilleren har fungert utmerket når de hadde den. Er derfor ikke sikker på om det er noe galt med spilleren, det kan jo godt hende det er kjøperns plater det er noe feil med.

Men uansett om den er ødelagt eller ikke, så har jeg jo handlet i god tro. Og hvis kjøper ønsker å spille cd/dvd på den (noe som ikke er like populæt i dag som det var tidligere), burde ikke personen har spurt konkret om nettopp dette? Det har ærlig talt ikke slått meg.
Vis hele sitatet...
Nei, du har slumset for mye her. Prøv å sette deg i den andre personens perspektiv.
Fiks et mellomlegg eller evt ta spilleren tilbake.
Trådstarter
3 0
Yes, dere har nok rett! Var nok mest min feil det her, så da får jeg løse hevet av kjøpet med selgeren. Takk uansett!
Det viser, om ikke annet, att det er viktig både for kjøper å selger å sjekke varen. For alt du vet så funka bluray delen da du overleverte maskinen, og så fucka kjøper det til første kvelden og prøver å skylde på deg.
Det kan han jo ha gjort selvfølgelig, men karma går begge veier så da driter det seg nok for fyren før eller siden.
Du har ingen rettigheter her. Du har solgt en vare med feil/som er ødelagt og bør betale tilbake halve summen eller la han heve kjøpet, som er hans rett i dette.