Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1813
Hei, er en mann på 24 år, og bor i bergen. jobber som elektriker GR.L på fulltid

har nå jobbet 6 år som elektriker (2.5 år lærligtid)

i det siste har jeg følt at noe mangler. jeg står opp gjør det samme hver dag går på jobb, gjør det jeg skal, kommer hjem.

slik har det vært i 6 år og jeg trenger forandring.

det er jo greit nokk, det betaler regningene, og jeg har kjøpt leilighet og bil og andre ting jeg allrid har hatt lyst på.

men ser ikke det som en fremtid, da dette er egentlig ikke noe jeg føler en person kan drive på med da man har blitt eldre.

det er et tungt krevende yrke som jeg tror kan slite godt på kroppen til alle yrkes grupper generelt.
(maler, rørlegger, elektriker ++++)

jeg føler egentlig jeg bare ligger og flyter nå, vet ikke hva jeg skal gjøre med livet. jeg trenger noe meningefullt og holde på med og for meg er det innen pc.

jeg er super interrisert med alt innen pc. jeg vil nesten si det er min lidenskap, bruker veldig mye av min fritid til det.

ting jeg kan / og har lært selv på fritiden:

-programmering ( helt rookie på det c++)

-bygging av pc / data

- pc vannkjøling custom builds

- photoshop (designing)
weapon skins +++

- spill implementering av skins / våpen / characters

- alt innen windows og mac tekniske problemer

-reperasjon av pc deler

- mail systemer

- laging av internett side, og administrasjon for det

-fiksing av smart tv problemer.

- forebygging av "sikkerhet" innen windows og ios


jeg lurer egentlig på, med disse kunnskapene hvor kan jeg gå slik at jeg kan få jobbe med noe jeg virkelig brenner for

alle innspill hadde jeg satt pris på!
Jeg har forstått det slik at det er vanskeligere idag enn før å få seg jobb innen IT når du ikke har relevante papirer. Det er ikke dermed sagt det er umulig. Mitt tips er å lage en github konto der du laster opp alt du gjør, og naturligvis lærer deg git, da har du noe konkret å vise frem til arbeidsgiver. Alt handler om hvordan du selger deg selv på intervju. Viser du forståelse og at du kan ting kan det være de ser bort fra manglende papirer, dog jeg har mine tvil. Aldri si aldri, tvi tvi.
Det er akutt mangel på flinke folk i bransjen om dagen, så at man ikke har vitnemål og sertifiseringer er ikke verdens verste hinder.

Det spørs egentlig mest på hva man er villig til. Har man ikke erfaring og nettverk så er det ikke så lett å hanke inn de jobbene der det er mest gøy.

Er man villig til å jobbe hardt et par år på support/servicedesk og bygge erfaring så er det derimot gode muligheter til å klatre.
Uten sertifiseringer eller skolegang så er det veldig vanskelig å få jobb om dagen. Så ville begynt der.
Du sier at du kan "alt innen windows og mac tekniske problemer" og "mailsystemer", somehow så tror jeg ikke helt på dette
Gutterom-kunnskap funker til en viss grad, men det dukker opp helt lolle problemer i enhver IT-bedrift og å ansette noen uten dokumenterte kunnskaper er ikke viable.
Sist endret av moret; 11. januar 2019 kl. 12:50.
Sitat av lemon99 Vis innlegg
Jeg har forstått det slik at det er vanskeligere idag enn før å få seg jobb innen IT når du ikke har relevante papirer. Det er ikke dermed sagt det er umulig. Mitt tips er å lage en github konto der du laster opp alt du gjør, og naturligvis lærer deg git, da har du noe konkret å vise frem til arbeidsgiver. Alt handler om hvordan du selger deg selv på intervju. Viser du forståelse og at du kan ting kan det være de ser bort fra manglende papirer, dog jeg har mine tvil. Aldri si aldri, tvi tvi.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si det helt motsatte, papirene du har går ut på dato før du kommer deg ut døren på skolen.

TS: Det er vanskelig å si noe som helst da du feks sier "laging av internett side, og administrasjon for det", betyr dette at du kan html, css, js og php eller at du kan installere wordpress?

"alt innen windows og mac tekniske problemer"
Neppe.

"reperasjon av pc deler"
Mikrolodding eller bytte ut rambrikker?

"forebygging av "sikkerhet" innen windows og ios"
Konfiguering og oppsett av brannmurer og kursing eller installere antivirus?

"fiksing av smart tv problemer"
Flashe firmware eller skru tv-en av og på?

Basert på det du skriver så vil jeg si at IT teknikker/teknisk support ville vært det mest nærliggende området hvor den brede kunnskapen kommer til nytte.
Jeg vil anta at elektrikererfaringen kan gi plusspoeng dersom du sikter mot IT teknikker.
Sjaman, en ny vei.
Martypewz's Avatar
Ta så mye microsoft sertifiseringer du klarer! :-)
Sitat av Martypewz Vis innlegg
Ta så mye microsoft sertifiseringer du klarer! :-)
Vis hele sitatet...
Uten relevant erfaring er de verdt sånn omtrent like mye som antall megabytes diplomet i pdf-format er.

Hvilke sertifiseringer skal man ta? Halvparten av MCSA/MCSE-ene er utdaterte og går av med pensjon. Det er ingen som kan Azure bare fordi de har bestått AZ-100 og AZ-102
Ikke tenk på alle som skriver om papirer ditt og papirer datt. For en utviklingsstilling, om du ikke har en svært grei GITHUB-portfolio å vise til, ja da er det vanskelig uten utdannelse eller papirer av noe slag. For IT-support burde det være grei skuring om du er flink på intervjuer og kan formidle ditt brede interesseområde innenfor IT. Fint å lese seg opp på hva de selger og lære seg noe om det, om det er IT-support mot kunder. Du burde du få til dette lett som en plett.

IT-support i det rette firmaet er forøvrig en super start! Da lærer du mye om hva kundene forventer og hvordan alt oppleves for de som bruker systemet som selges. Eller om systemene til bedriften om du er intern IT-support. Dette var verdifullt for min del. Jeg gjorde dette og svingte senere inn til utvikling da mine overordnede så jeg hadde kompetansen til dette. Hadde dog utdannelse i bunn.
Jeg er litt i samme bås som deg. Jeg har en bachelor i dataingeniør men jeg har fortsatt ikke fått bruk for dette siden jeg ble ferdig utdannet for snart 5 år siden.

Kanskje litt med at jeg bor et stykke unna Oslo der de fleste jobber er. Jeg har vært på utallige jobbintervjuer de siste årene, og noen andregangsintervjuer med det er alltid folk der ute med mer erfaring enn meg.

Har du noe å vise til som er relevant for jobben er det bra.

Ellers kan du prøve å bygge deg oppover. Starte med en jobb innen servicedesk/helpdesk og kanskje jobbe deg oppover innen bedriften eller få 1 års erfaring som litt mer teknisk IT support.
Plenty med IT-jobber som krever (eller har store fordeler av) elektrobakgrunn. Datacenter er f.eks et eget fagfelt nettopp for personer som deg trådstarter. Når det er sagt så vil du nok trenge dokumenterbar erfaring innen IT (og gjerne litt mer elektro enn akkurat du har atm) for å få en jobb hvor du skal drifte et DC, gjerne også erfaring fra tidligere hvor du har vist å være selvhjulpen og kunne jobbe alene og opp imot eksterne leverandører. Vi har plenty med overingeniører nettopp her i Bergen som føler seg for gode til å være følgetjeneste for eksterne elektorselskap når de regelmessig må inn i våre datacenter for å kjøre aggregat i en times tid (så vi vet at dette fungerer hvis vi faktisk trenger det), ei heller har de overingeniørene noe som helst elektrofagkunnskap (utenom FSE kurs) og kan dermed ikke si ifra når de eksterne elektroselskapene tar snarveier eller gjør direkte åpenbare feil som kan få enorme følger. Anbefaler deg uansett å følge med på jobbmarkedet i Bergen for relevante stillinger som kan dukke opp i veldig nær fremtid.