Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1917
Hypotetisk situasjon. Ett familiemedlem er avgått med døden og det er ingen av de direkte arvingene som er interessert i å overta hus med eiendom. Barnebarn av den avdøde er interessert i å kjøpe huset, så familien setter i gang med å få en takst på boligen.

La oss si denne taksten blir satt til 1 million kroner, for enkelhets skyld. Normalt sett vil da egenkapitalkravet være 150,000 kr, forutsatt at kjøpesummen er det samme som verdien på eiendommen.

Dersom partene blir enige om en lavere sum, si 750,000, vil det ha en effekt på kravet om egenkapital, eller er det kjøpesummen som legges til grunn uavhengig av verdien på boligen? Har banken mulighet til å «se gjennom fingrene» dersom kjøper skulle mangle egenkapital ettersom boligen blir solgt 25% under markedsverdi på det åpne markedet?
Kravet om egenkapital handler om hvor mye egenkapital du må ha for å låne penger, altså er verdien på boligen uvesentlig, du må bare ha nokk egenkapital til å låne nokk til å kune håndtere kjøpesummen.
Får du kjøpt boligen under markedsverdi er det nok langt større sjangs for at banken er villig til å strekke seg ut over hva du egentlig har egenkapital til da de har større sikkerhet i boligen din en de hadde hatt om du lånte si 100% av verdien på boligen.
Hør med banken er mitt forslag. Slik du skisserer det burde det være mulig å få til en løsning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sovtek Vis innlegg
Får du kjøpt boligen under markedsverdi er det nok langt større sjangs for at banken er villig til å strekke seg ut over hva du egentlig har egenkapital til da de har større sikkerhet i boligen din en de hadde hatt om du lånte si 100% av verdien på boligen.
Vis hele sitatet...
Strengt tatt kan vel del av EK vere arv av del av boligen det gjeld, vil eg tru? Poenget er vel at du får låne inntil 85% av verdi, ikkje at du må stille med 15% i cash.

Verdien av bustaden er mao. ikkje irrelevant, men lån kan maks utgjere 85% av verdien. Om du låner 50%, arver 45% og har EK i cash tilsvarande 5% tipper eg banken er comfy med det.

Nedbetalingslån med pant i bolig skal på innvilgelsestidspunktet ikke overstige 85 prosent av et forsvarlig verdigrunnlag for boligen, som ikke kan være høyere enn markedsverdi fastsatt ut fra en forsiktig vurdering.
Vis hele sitatet...
https://www.regjeringen.no/no/dokume...ten/id2604846/
Sist endret av vidarlo; 20. mai 2019 kl. 20:43.
Dersom verditakst er satt til 1mill og du kjøper for 850k, trenger du ikke EK.
Ellers må du ha 15%, verditakst 1m, du kjøper for 1m, da får du låne 850 om du har resterende 150k EK
Trådstarter
Takker for svar. Det var vell mer eller mindre noe slikt jeg tenkte.

Er vell bare å høre med banken når det skulle bli aktuelt.