Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2540
Dama mi og en drøss av vennene mine har teipbiter foran webkameraet på laptopene sine fordi de mener "man aldri kan vite hvem som sitter og ser på".

Jeg mener dette er paranoid bullshit og at det vil kreve så mye jobb for noen å "cracke seg inn" i systemet for så å aktivere og observere video fra deres webkameraer uten deres samtykke at det ikke er verdt det for eventuelle "kikkere", spesielt om man ikke har noe kjennskap til personen bak IP-adressen før man setter i gang.

Selv har jeg ingen kunnskaper om datasikkerhet utenom det rent overfladiske, men tror jeg vet såpass at arbeidet som skal til for å gjøre noe slikt ikke vil være verdt utbyttet.

Lurer på om det i det hele tatt er mulig å observere andres integrerte laptop-kameraer uten deres samtykke og i så fall om det er vanlig.

Har vennene mine et poeng, eller har de litt vel høye tanker om hvor interessante de er å følge med på?
Sist endret av Nougatti; 27. februar 2012 kl. 22:41.
Dette går fint an om brukeren går på en side med en Drive-by download?
Også utallige andre måter.
Metasploit funker til slikt. Krever at personen vet IP adressen din + litt flaks. Er ikke helt oppdatert på området med klarer selv å exploite en Windows XP maskin, for så å kunne utrette awesomeness.
Med tanke på at det i 2012 finnes så mange folk som er så blåst mellom ørene at de trykker på hver eneste link som tilbyr gull og grønne skoger, og dermed får virus, så hadde jeg ikke vært overrasket over at en og annen hadde hatt et lite virus som har sneket seg inn på webkameraet.
wtf1337: Som vil si?
Det er klart at om folk er stokk dumme og besøker sider fulle av skumle skript og drit og laster ned alle .exe filer som har linker som blinker fint og lover sexy russian women in your neighbourhood, så vil de kunne pådra seg alskens rusk. Nå tenker jeg i hovedsak på folk med NettVett 1.0 som vet bedre enn å trykke på slikt.

augi2323 forteller om metasploit? Kan du faktisk tvinge webkameraet til å sende en stream din veg?
Sist endret av Nougatti; 27. februar 2012 kl. 22:47.
Sitat av Nougatti Vis innlegg
augi2323 forteller om metasploit? Kan du faktisk tvinge webkameraet til å sende en stream din veg?
Vis hele sitatet...
Skal ikke påberope meg posisjonen som Metasploit ekspert men har sett exploits hvor inntrengeren kan starte webkamera programmet og ta "webcam shots" og lagre det.

Men som sagt. Er ikke særlig lærd innenfor temaet.
Sitat av Nougatti Vis innlegg
wtf1337: Som vil si?
Vis hele sitatet...
Det vil si at det er adware eller spyware blir lastet ned uten at du vet det når du feks går på en nettside.
Er ganske sikker på at det er hardkoblet at kameraet ikke kan være aktivert uten at det lille lyset ved siden av er på, nettopp på grunn av dette.
Det er vel ikke verre enn at man disabler cam'en i device manager? Hvis man er så paranoid da.
dette er veldig enkelt, drev med slikt da jeg var 12

les litt om RAT på hackforums
Jeg fant et program så var jeg i gang på 123
Sitat av thomas23 Vis innlegg
Jeg fant et program så var jeg i gang på 123
Vis hele sitatet...
Nå bør du passe litt på hva du skriver på det store internettet gutt Du linker til twitteren din i signaturen (Ekte navn går jeg ut ifra) og skriver her at du bruker RAT/Trojaner. Om noen du kjenner plutselig oppdager at de har fått trojaner eller lignende kan du bli beskyldt for litt av hvert.

Ikke for å være moralens vokter, men jeg fraråder dere ekstremt å gjøre dette. Risikerer å bli utstøtt fra alt sosialt om du blir tatt. Værstefall politianmeldelse

Ble selv busted på dette en gang....
De personene som tror at teip foran webkameraet er nødvendig er tilfeldigvis de samme personene som er dumme nok til å infisere PCen med et program som faktisk kan brukes til det de er så redd for.
Sist endret av Dyret; 27. februar 2012 kl. 23:59.
Sitat av Dyret Vis innlegg
De personene som tror at teip foran webkameraet er nødvendig er tilfeldigvis de samme personene som er dumme nok til å infisere PCen med et program som faktisk kan brukes til det de er så redd for.
Vis hele sitatet...
Jeg har teip foran min webkamera på datamaskin, er ikke direkte redd får noen skal sitte å se på meg, men liker ikke at det står et kamera rett oppi ansiktet mitt
Også har det seg slik at jeg bruker webkamera ofte så jeg ork ikke og frakoble kamera over og over igjen.
Sitat av Grix Vis innlegg
Er ganske sikker på at det er hardkoblet at kameraet ikke kan være aktivert uten at det lille lyset ved siden av er på, nettopp på grunn av dette.
Vis hele sitatet...
Mange overvåkings/motion detection programmer (som ofte også følger med kameraet) som kan deaktivere LEDen.

Sitat av Dyret Vis innlegg
De personene som tror at teip foran webkameraet er nødvendig er tilfeldigvis de samme personene som er dumme nok til å infisere PCen med et program som faktisk kan brukes til det de er så redd for.
Vis hele sitatet...
Eller de som vet hvor lett det er å komme seg inn på andre sine cams.. (Vet at de meste vil bli stoppet ved et godt virus program/antimallware/"sikker surfing", men er jo ikke alltid en surfer sikkert, og stadige nye exploits kommer gjennom flash etc. som det kan ta opptil uker før blir oppdaget og rettet på). Ikke minst i disse skolepc-dager, er det jo ikke så vanskelig for en elev å legge inn noe på en annens pc i et uovervåket øyeblikk, der er det og du vet aldri hva admins med remote tilgang driver med..

Vet jeg fremstår som i overkant paranoid nå
Sitat av Grix Vis innlegg
Er ganske sikker på at det er hardkoblet at kameraet ikke kan være aktivert uten at det lille lyset ved siden av er på, nettopp på grunn av dette.
Vis hele sitatet...
"Nei nei, lyset betyr at kameraet er av"
Ei veninne påstår bastant at dette har skjedd med henne, av en kar som i tillegg var litt små-stalker, som jeg veit er sant. Brukte selv teip noen mnd på forrige pc, men så har jeg ganske ekstrem noia fra før av, ikke at jeg tror noen har interesse av å sitte se på meg, hehe...
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Det er vel ikke verre enn at man disabler cam'en i device manager? Hvis man er så paranoid da.
Vis hele sitatet...
Da er det enklere for enkelte å fortsette å bruke en tape bit
Sitat av Nougatti Vis innlegg
wtf1337: Som vil si?
Det er klart at om folk er stokk dumme og besøker sider fulle av skumle skript og drit og laster ned alle .exe filer som har linker som blinker fint og lover sexy russian women in your neighbourhood, så vil de kunne pådra seg alskens rusk. Nå tenker jeg i hovedsak på folk med NettVett 1.0 som vet bedre enn å trykke på slikt.

augi2323 forteller om metasploit? Kan du faktisk tvinge webkameraet til å sende en stream din veg?
Vis hele sitatet...
Dersom du først har tilgang til pc'en (ved å bruke metasploit eller whatever) så kan du installere en trojaner som du kan kontrolere webkameraet med.

Slik ser det ut fra angriperns side: http://www.youtube.com/watch?v=3f6I7Ua1gmA