Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3589
hei. jeg fant en iphone.. vet ikke hvem den er sin da den er låst. (passord for låst skjerm). det er ingen som har ringt til den eller noe.

en kompis av meg mente at den er mulig å låse opp. (noen som vet?) men uansett. er det dumt å ta i bruk denne? han mente den kunne spores?!
Blir jo nesten litt slemt å gå gjennom mye innsats for å bruke noe som ikke er ditt. Sett opp en lapp og få eieren til å hente den, er du heldig får du finnerlønn.

For å svare på spørsmålet ditt, ja det er mulig å låse den opp. Husker det var ett program, men husker ikke navnet. Kommer tilbake hvis jeg husker det.
den kan spores..., og selv om du har funnet den så er det akkurat som tyveri
360 noscope bonghit
XxB0NGHITxX's Avatar
9 7
Alle telefoner har et IMEI nr, så ja, politiet kan finne ut hvem som bruker telefonen.
Kompis av meg brukte en funnet iPhone i 10 mnd, noen dager etter han solgte den fikk han en telefon fra politiet.
Gidder ikke å gi deg moralpreken :P Men det letteste er å koble den til PCen og gå i Itunes og gjennopprette den eller noe, så blir den helt blank (bortsett fra ios) og god som ny, gjorde dette selv da jeg kjøpte en iphone 4 av en kompis
Sitat av EitZey Vis innlegg
Gidder ikke å gi deg moralpreken :P Men det letteste er å koble den til PCen og gå i Itunes og gjennopprette den eller noe, så blir den helt blank (bortsett fra ios) og god som ny, gjorde dette selv da jeg kjøpte en iphone 4 av en kompis
Vis hele sitatet...
God plan. IMEI-en blir uendret og kan spores.
Sitat av Ozma Vis innlegg
God plan. IMEI-en blir uendret og kan spores.
Vis hele sitatet...
Det er sant, det beste er kanskje å levere den tilbake ja, men jeg svarte egentlig bare på hva ts spurte om Om han leverer den tilbake blir faith in humaity litt restored for meg
Hvor lenge siden ble den funnet?
Siden bytte av imei ikke har blitt prøvd på iphones siden i fjor, så hadde jeg droppa å prøve imei unlock/bytte.

When asked if the IMEI changing tool would be released, musclenerd simply mentioned that it is illegal in many countries to change the IMEA and that it would be a bad idea to release such a tool.
Vis hele sitatet...
Kilde: Updated Redsn0w iPhone3GS 6.15 Baseband Downgrade Tool To Release Today

Det finnes to måter du kan tjene på dette:

1. Finn en annen kjeltring i utlandet som også har en stjålet iphone 4 og bytt den med ham.
imei er bare blokkert i norge.

2. Skru den fra hverandre og selg delene på ebay.

Jeg hadde gått for finnerlønn, mindre sjangs for å bli scamma av en som er mer kjeltring enn deg / stress med å selge deler på ebay...

Hei! Jeg mistet mobilen min, og en jente fant den. Hun krevde 400 kr i finnerlønn. Hun sa hun skulle ha det for det er 10 % av verdien til gjenstanden. Er det lov å kreve finnerlønn på den måten? Mvh Nora
Vis hele sitatet...
Lov om hittegods sier at man har rett på finnerlønn opptil ti prosent av varens verdi, om den er over 500 kroner. Det er politiet som avgjør finnerlønna om man blir uening.
Vennlig hilsen Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.ung.no/oss/mobil/60886.html

tl;dr: ikke gjør deg til en kjeltring for en ussel telefon, ta finnerlønna.
Sist endret av Turbolego; 21. februar 2013 kl. 01:54. Grunn: la til quote fra musclenerd
▼ ... over en uke senere ... ▼
Så lenge du gjenoppretter den, er det ikke særlig mye å ta deg for... skulle det blitt noe sak, så er jo "telefonen din".. og hvis det er sporing, kan du si du kjøpte den av vedkommende.. privat deal. Ingen bevis, ingen sak.
Slik jeg forsto dette er det slik en mobil kan spores med telefon-tårn eller med gps på nyere telefoner.
Hvis en i så tilfelle ikke aktiverer denne funksjonen, vil da politiet bruke resurser på å spore deg på den tidligste nevnt måten?
Sist endret av cheetos; 28. februar 2013 kl. 08:57.
Google ''hard reset Iphone 4''(da blir den ''factory ny'') skru av stedstjenester , pass på at du ikke bruker wifi ofte og ikke la 3G stå på da kan de ikke spore den(såfremt du ikke har et sim som er registrert på deg da- med tanke på IMEI da kan de se hvem som bruker den)
Kan jo være en BI soss som har mistet den med vilje for å få iphone 5 av forsikringen?

BTW: Ærlighet lønner seg alltid
Sitat:
Hei! Jeg mistet mobilen min, og en jente fant den. Hun krevde 400 kr i finnerlønn. Hun sa hun skulle ha det for det er 10 % av verdien til gjenstanden. Er det lov å kreve finnerlønn på den måten? Mvh Nora
Vis hele sitatet...
Men hvis man kjøper telefonen med bindingstid for å få telefonen "billigere" så kan man jo si som teleselskapene gjør 'Du betaler bare "1 krone" for mobilen' - hvor resten av kostnaden deres er innbakt i abbn. Så da er vel verdien for deg 10øre, men verdien den har på markedet er høyere? Er jeg helt på jorde med tankegangen her?

Har selv mistet mobilen forresten - sprang rundt i 40min å leita og ringte den. Plutselig var det en svenske som tok den. Møtte ham 5min senere, han krevde et håndtrykk og en high-five. Ikke akkurat høye prisen, men akkurat der å da kunne jeg spist gul snø hvis han sa at jeg måtte det.

TL;DR: Hvilken verdi brukes når man sier 10% av verdien?
Vær snill: Prøv å finn eieren, håp på finnerlønn.
Vær mindre snill: Behold den selv og bruk den som din egen eller selg den for et par tusen på Grønland i Oslo.