Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2004
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Leier av et kjent men litt slurvete utleiefirma, bor i blokk og fått beskjed om at de skal gjøre om innlåsingssystemet og gå fra nøkler til kort. Det har vært litt fuzz fra utleiefirmaet i høst og sommer om at det er folk som oppholder seg i gangen som røyker hasj, omsetter og søpler og påstand om at de er eller er på besøk hos beboere som låser de inn, og at om de ansvarlige beboerne blir avslørt vil det ende med utkastelse og bot. Sjøl er jeg en god og lovlydig leietaker men er alltid skeptisk til digitale løsninger i forhold til personvern og overvåkning.

Er det sånn at bruk av nøkkelkort som døråpner til blokka (ikke hver enkelt leilighet) kan registreres i et system om hvem eier av kortet som går inn døra og når klokkeslett? Jeg vet ikke om nøkkelkortene blir registrert på identitet men regner med det er et eller annet som kobler hvert kort til en beboer-id. Og jeg trooor at overgang til nøkkelkort har med problemet med folk som røyker og selger hasj i gangene. I skrivet om henting av de nye kortene står det ingenting mer vedrørende personvern eller registrering og jeg vil ikke bli mistenkeliggjort av utleierne ved å spørre dem så jeg spør hær.. Evn åssen kan jeg spørre utleiefirmaet uten at det høres mistenkelig ut? Mange har jo holdningen om at om man ikke har noe å skjule har man ikke noe å være redd for.. Skjuler ikke noe men vil vite av prinsipp!

Er de lovpålagt å evn informere oss beboere om et sånt registreringssystem eller kan de ha det og ikke si noe om det før evn straffesak eller hvordan er det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det vil nok identifisere når du bruker kortet ja.

Når det gjeld informasjonsplikt, så er dette utvilsomt personopplysninger.

Dvs. at dei må (skriftleg) opplyse om kva slags personopplysninger dei handsamer, korleis dei vert handsama, kven som har tilgang til dei, kven som er behandlingsansvarleg også viare. Det er informasjon du kan krevje med heimel i personopplysningslova.
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du får kontakte datatilsynet å klage, si at du føler du vil bli overvåket og det går utover psyken din at utleiefirmaet skal ha nøyaktige opplysninger om når folk kommer og går i blokka. Eller så kan du jo bare flytte til en plass som ikke bruker stasi metoder.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det sånn at bruk av nøkkelkort som døråpner til blokka (ikke hver enkelt leilighet) kan registreres i et system om hvem eier av kortet som går inn døra og når klokkeslett?
Vis hele sitatet...
Ubetinget ja. Man kan selvsagt lage systemer som ikke gjør det hvis man absolutt vil, men i de systemene jeg har jobba med har man full oversikt over alt som rører seg.

Av hensyn til brannvern skal du imidlertid kunne slippe ut uten å bruke kort. Dersom selve leiligheten ikke har kortleser, så kan de ikke se hvem som gikk ned og åpnet døra fra innsida. Dersom systemet er kobla opp mot hustelefonen, så vil det imidlertid være fullt mulig å se hvilken lelighet de ringte opp, og tilsvarende vil man kunne se hvilken leilighet som låser opp via hustelefonen. Men om noen ringer deg på mobilen, og du labber ned og åpner opp, så er du rimelig anonym - med mindre de også setter opp kameraer. Eller kobler leilighetene på systemet også, siden de da kan se hvilken leilighet som åpna døra.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og jeg trooor at overgang til nøkkelkort har med problemet med folk som røyker og selger hasj i gangene.
Vis hele sitatet...
Det kan være én motivasjon, men på sikt er det også ofte billigere å bruke kortsystemer når du har mange brukere og få dører: Systemet koster blod, men det gjør systemnøklene de mister også. Plastkortene er derimot ganske billige, og integriteten til systemet bevares - du trenger ikke å bekymre deg om gamle nøkler på avveie, det er bare å slette de.

En annen fordel for utleier er at dersom de havner i en konflikt med en leietaker, så kan de sperre vedkommende ute av kåken med et tastetrykk. Sånt gjør det adskillig lettere å kaste folk ut. Alt i alt gir det utleier mer makt og kontroll. Dette er ikke noe du ønsker at de skal få, men jeg vet ikke om du har noen reell mulighet til å forhindre det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I skrivet om henting av de nye kortene står det ingenting mer vedrørende personvern eller registrering og jeg vil ikke bli mistenkeliggjort av utleierne ved å spørre dem så jeg spør hær.. Evn åssen kan jeg spørre utleiefirmaet uten at det høres mistenkelig ut?
Vis hele sitatet...
Dude. Du er et menneske, du har en verdi og dine behov teller. OK? Så ikke vær så konfliktsky at du ødelegger alle muligheter til å ivareta egne interesser! Hvis du ikke står på krava dine, så blir du rævkjørt at kyniske rasshøl.

Privatliv. Det er ikke du som skal rettferdiggjøre behovet for en av demokratiets bærebjelker, som er stadfestet i grunnloven og menneskerettighetene i alle siviliserte land - det er de som vil frata deg rettigheten som må begrunne inngrepet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mange har jo holdningen om at om man ikke har noe å skjule har man ikke noe å være redd for..
Vis hele sitatet...
De som har den holdninga kan etter mitt syn stenke en tørka agavekaktus i hydrazin, for deretter å stappe den opp i anus og tenne på.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er de lovpålagt å evn informere oss beboere om et sånt registreringssystem eller kan de ha det og ikke si noe om det før evn straffesak eller hvordan er det?
Vis hele sitatet...
Regelverket er litt fuzzy. Bransjen - som forøvrig stort sett består av dinosaurer - opererer med en sær tanke om at du fritt kan lagre passeringer i en kortleser hvis du ikke må åpne døra med kode. Hvorfor? Fordi da kan jo noen ha tatt, lånt eller kopiert kortet, og korteier har "plausible deniability" (prøv den i retten, lol!), men koden beviser at det er korteier som besitter kortet. Ja, låsbransjen mener på ramme alvor at autentisering med en jævla pin tilstrekkelig. Og at i det ene tilfellet må opplysningene slettes etter nitti dager, i det andre er det ikke opplysninger og de kan bevares så lenge man vil. Men samtidig oppfordrer de systemeier til å skrive ut loggene av komboen kode+kort på papir hvis det er viktig å bevare de lenger enn tre måneder... Og det er tilstrekkelig å informere systemeier om at de ikke kan bruke passeringer foretatt uten kode til noe som helst, oyg det må man på rimelig vis kunne forvente at de vil adlyde! Ja, på ekte. Låsbransjen tenker slik. Det er selvsagt helt kokelimongo, men ha det i bakhodet hvis du vil lage bråk - kan du bevise at systemeier har brutt vilkårene for systemet de besitter, så er jo ikke det en ulempe i en konflikt...

Mitt inntrykk er at datatilsynet jevnt over driter ganske hardt i adgangskontrollsystemer og lar det skure og gå. Omgå det hvis du kan, lag bråk hvis du må, ikke forvent noen suksess utover å dekke din egen ræv.
En annen fordel for utleier er at dersom de havner i en konflikt med en leietaker, så kan de sperre vedkommende ute av kåken med et tastetrykk. Sånt gjør det adskillig lettere å kaste folk ut. Alt i alt gir det utleier mer makt og kontroll. Dette er ikke noe du ønsker at de skal få, men jeg vet ikke om du har noen reell mulighet til å forhindre det.
Vis hele sitatet...
Det blir da veldig fort et alvorlig lovbrudd fra utleiers side. Det er veldig strengt mtp utleiers rett til å begrense leietakers tilgang til bolig, og det vanlige er at utleier følger loven om tvangsfravikelse(?iirc), og at det kreves assistanse for namsmann eller politiet for å sette folk på gaten. Har hørt om et tilfelle der utleier byttet låser etter en konflikt med leietaker og han nektet å slippe inn leieboer. Endte med anmeldelse av utleier, masse drama og utleier måtte dekke kostnader til midlertidig bolig, altså hotell, samt tøy osv.

Ja i teorien så kan utleier nulle et kort. På lik linje med at de kan bytte lås i døra mens leietaker er ute. Men da bryter de loven og det kan få følger, feks at utleier må dekke kostnader, samt at slik fremgangsmåte sikkert øker sjansen for at saken ikke blir løst minnelig, slik at leietaker kan komme til å benytte alle triks i boka for å ta igjen. Feks anker vedtak om fravikelse, og generelt vil gjøre seg vanskelig. Slik at utkastelse draes ut lengst mulig.

Privatliv. Det er ikke du som skal rettferdiggjøre behovet for en av demokratiets bærebjelker, som er stadfestet i grunnloven og menneskerettighetene i alle siviliserte land - det er de som vil frata deg rettigheten som må begrunne inngrepet.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, personvernet undergraves i alle bauger og kanter hele tiden. Til slutt er hele personvernet bare en fillete remse papir som ingen husker vitsen med.
Sist endret av _abc_; 3. november 2020 kl. 23:22.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Faen hell a! Det var det jeg mistenkte.. Men som sagt null opplysninger om det i brevet vedrørende henting av de nye kortene.

Noen tips eller kladdeutkast til hvordan jeg bør gå frem til utleier evn datatilsynet og hva jeg kan skrive uten å bli mistenkeliggjort for å ha noe å skjule eller være vanskelig? Kan jeg skrive mail til utleiefirmaet anonymt og kreve svar på mail eller blir det for useriøst til at de gidder å svare? Jeg ønsker å fortsette å bo her og ikke bli sett på som krangleper eller en som er skyldig i snusket de vil bli kvitt med røyking og salg i oppgangen, men jeg er paranoid fra før og kommer til å kvie meg fra å gå gjennom den døra med den ubehagelige viten om at min hver movement overvåkes og registreres. Fuck dat!
Bør ikke beboere måtte signere på et samtykkeskjema for at dette skal være lov i det minste? Sneaky as f.. at de ikke engang oppgir det men selger det inn som noe smart og nyttig. George Orwell 1984 og Huxley deluxe.. Fuck..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Faen hell a! Det var det jeg mistenkte.. Men som sagt null opplysninger om det i brevet vedrørende henting av de nye kortene.

Noen tips eller kladdeutkast til hvordan jeg bør gå frem til utleier evn datatilsynet og hva jeg kan skrive uten å bli mistenkeliggjort for å ha noe å skjule eller være vanskelig? Kan jeg skrive mail til utleiefirmaet anonymt og kreve svar på mail eller blir det for useriøst til at de gidder å svare? Jeg ønsker å fortsette å bo her og ikke bli sett på som krangleper eller en som er skyldig i snusket de vil bli kvitt med røyking og salg i oppgangen, men jeg er paranoid fra før og kommer til å kvie meg fra å gå gjennom den døra med den ubehagelige viten om at min hver movement overvåkes og registreres. Fuck dat!
Bør ikke beboere måtte signere på et samtykkeskjema for at dette skal være lov i det minste? Sneaky as f.. at de ikke engang oppgir det men selger det inn som noe smart og nyttig. George Orwell 1984 og Huxley deluxe.. Fuck..
Vis hele sitatet...

Utleier kan skifte lås så lenge leiere blir gitt ny lås, pris avhenger av samtykke på forhånd vil jeg anta.
Det høres ut som det gjøres på utleierens bekostning?

Uansett, i denne saken;
Når utleier går til anskaffelse av nøkkelkort er han pålagt å varsle Datatilsynet.

Dog vis han misbruker det på noen som helst måte er det aldri gyldig. Eneste som kan innhente bevis fra den er politiet med ordre.
Bare slappe av..



Uansett, send en Mail til Datatilsynet at utleier truer alle i nevnt leilighet kompleks med direkte sporing opp til hver enhet så fort han har satt opp dette nøkkel kortet! (Hvis han har truet da)

Da vil nok utleier få en liten Mail at de er varslet av leiere i nevnte leilighet kompleks rundt saken.

Har ikke utleier allerede varslet datatilsynet, vil de få en liten bot er du heldig.