Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 7390
Følger denne trådens emne:

Netflix har distribuert en film med tittel 'Cuties' (søtnosene på norsk), som er en fransk film som handler om en ung jente (11 år) som trosser sin families religiøse og konservative holdninger ved å bli med i en dansegruppe med samme navn som filmtittelen. I beskrivelsen av filmen på IMDb sies det følgende om filmen:

Amy, an 11-year-old girl, joins a group of dancers named "the cuties" at school, and rapidly grows aware of her burgeoning femininity - upsetting her mother and her values in the process.
Vis hele sitatet...
Netflix derimot har valgt å skrive følgende handlingsreferat:

Amy, 11, becomes fascinated with a twerking dance crew. Hoping to join them, she starts to explore her femininity, defying her family’s traditions.
Vis hele sitatet...
Den oppdaterte beskrivelsen sier følgende:

Eleven-year-old Amy starts to rebel against her conservative family’s traditions when she becomes fascinated with a free-spirited dance crew.
Vis hele sitatet...
Så og si umiddelbart reagerte kritikere og seere på denne beskrivelsen, og som følge av det har de erstattet beskrivelsen.

Har personlig ikke sett eller oppsøkt denne filmen, men undertegnede har lagt merke til at det for tiden foregår en massiv kontorvers og kritikk av filmen for seksualisering av mindreårige. Bakgrunnen for kontroversen er at de sies dette vil normalisere pedofili.

I tillegg til å ha 'pyntet' på beskrivelsen av filmen, hadde Netflix tatt en beslutning om å velge ett annet bilde for promoteringen av filmen:


Til venstre er kampanjebildet fra Netlix, til høyre den originale kampanjen.

Som du kan se, eller ikke, er kampanjebildet valgt av Netflix en del mer 'provoserende' mtp. setting og posering av skuespillerne. Det hjelper vel ikke at dette følger pizzagate-skandalen, men det er interessant og følge denne debatten for min del. - Relevant er det, og i en tid som denne er det politiske klimaet jævla anspent.

Hva tenker dere om dette? Vil dere si at seksualisering av barn, og også derfor pedofili i større grad blir normalisert med innhold som dette på en såpass stor plattform?
Etter all ståhei rundt denne filmen så måtte jeg se traileren og det var nok, kansellerte mitt Netflix-abonnementet som følge. For meg blir det feil å støtte en tjeneste som i mine øyne gir platform til seksualisering av barn ved å tilby en slik film.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Etter all ståhei rundt denne filmen så måtte jeg se traileren og det var nok, kansellerte mitt Netflix-abonnementet som følge. For meg blir det feil å støtte en tjeneste som i mine øyne gir platform til seksualisering av barn ved å tilby en slik film.
Vis hele sitatet...
Interessant, har ikke diskutert emnet med noen utenfor her enda. Var det noe spesielt i traileren for deg som traff? Eller var det i sin helhet?
Tror jeg må kansellere Spotify abonnementet mitt å slutte å bruke youtube pga russesanger som drar frem kokain og andre rusmidler, vold, voldtekt og puling av mindreårige...
Netflix trikser stadig med presentasjonen av filmene sine for å gi inntrykk av at de har mer innhold. Hva er så radikalt med dette? En danse-/oppvekstfilm om ungdom. Vil påstå det er mange flere problematiske sider ved Netflix enn slippet av akkurat denne filmen. Så traileren og denne «kontroversen» stinker av krenkelseskulturen som er så populær over atlanteren. Eller har du sett filmen og kan vise til kritikkverdige scener?
Sitat av funksjon Vis innlegg
Netflix trikser stadig med presentasjonen av filmene sine for å gi inntrykk av at de har mer innhold. Hva er så radikalt med dette? En danse-/oppvekstfilm om ungdom. Vil påstå det er mange flere problematiske sider ved Netflix enn slippet av akkurat denne filmen. Så traileren og denne «kontroversen» stinker av krenkelseskulturen som er så populær over atlanteren. Eller har du sett filmen og kan vise til kritikkverdige scener?
Vis hele sitatet...
Åh, kom igjen da. Vær så snill å spar oss for de "anti-pk" krenkehysteri greiene. Har selv ingen formening om hvorvidt filmen eller plakaten er innafor eller ikke. Men det må da være mulig å problematisere mulig seksualisering av barn. Uten å dra inn alle disse meningsløse karakteristikkene om lettkrenkede snowflakes, som vil ta seg nær av alt, bare for å virke som et dydig menneske. Eneste veien du kommer med det er å avspore selve debatten.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Netflix trikser stadig med presentasjonen av filmene sine for å gi inntrykk av at de har mer innhold. Hva er så radikalt med dette? En danse-/oppvekstfilm om ungdom. Vil påstå det er mange flere problematiske sider ved Netflix enn slippet av akkurat denne filmen. Så traileren og denne «kontroversen» stinker av krenkelseskulturen som er så populær over atlanteren. Eller har du sett filmen og kan vise til kritikkverdige scener?
Vis hele sitatet...
Heeei mann ta deg sammen. Den er faen meg full av slik, og de er 11 år gamle. Yeah..
https://www.youtube.com/watch?v=exCNHEGnZ5M
synes det er ekkelt og tankeløst av netflix.
Sitat av Bluish Vis innlegg
Heeei mann ta deg sammen. Den er faen meg full av slik, og de er 11 år gamle. Yeah..
https://www.youtube.com/watch?v=exCNHEGnZ5M
Vis hele sitatet...
Dette var fucked up. Hvis noen ikke ser at dette er fucked up så er de fucked up selv.
Så filmen, og den er faktisk til støtte for de mest konservative som kritiserer filmen.

En 11-år gammel jente vokst opp i en konservativt islamsk familie, og går til det ekstreme på den andre siden. Filmen kritiserer hyperseksualiseringen av samfunnet og viser godt hva konsekvensene kan bli.

Hvordan disse barna blir avbildet i enkelte scener kan selvsagt diskuteres, og om de gikk for langt. Men synes ikke det var så ille som alle skal ha det til. Jeg mener det var unødvendig med close-ups av jentene når de var i seksuelle positurer, men likevel en bra film
Sist endret av frukoman; 13. september 2020 kl. 03:06. Grunn: Tilleggsinfo.
Sitat av motgift Vis innlegg
synes det er ekkelt og tankeløst av netflix.
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke noe tankeløst ved å lage en film med dette budsjettet. De så en demografi de ikke hadde truffet enda med Netflix og gikk for det.
Barn er veldig lett å påvirke, vi ser jo allerede i dag at jenter ned i 8 års aldre og t.o.m. yngre "twerker" og annet seksualisert atferd. Dette har de lært, og mye av det kommer fra Hollywood. De folkene som driver på med dette vet akkurat hva de gjør, og de vet hva de vil. Dette fører igjen til at mange eller få menn, jeg vet ikke, etterhvert vil begynne å assosiere sex og 11 årige jenter. Og pedofili vil sakte men sikkert bli sett på som normalt. Ikke av denne generasjonen, men om noen tiår så har disse folka i Hollywood, hvis de lykkes, kanskje klart å normalisere det.
Sitat av frukoman Vis innlegg
Så filmen, og den er faktisk til støtte for de mest konservative som kritiserer filmen.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sett filmen. Men dette virker kanskje litt som et vikarierende motiv hvis store deler av filmen er nettopp seksualiserte dansescener som nevnt i linken. Virker temmelig spekulativt, er min innskytelse.
Sitat av Mirage Vis innlegg
Åh, kom igjen da. Vær så snill å spar oss for de "anti-pk" krenkehysteri greiene. Har selv ingen formening om hvorvidt filmen eller plakaten er innafor eller ikke. Men det må da være mulig å problematisere mulig seksualisering av barn. Uten å dra inn alle disse meningsløse karakteristikkene om lettkrenkede snowflakes, som vil ta seg nær av alt, bare for å virke som et dydig menneske. Eneste veien du kommer med det er å avspore selve debatten.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var forsåvidt å avspore debatten en smule ved å påpeke at den er importert og sannsynligvis ikke ville eksistert her om filmen var norsk. Ser at det kan misforstås. Denne filmen er bare ett av mange symptomer på at barn (muligens, kun sett traileren) seksualiseres stadig tidligere, og du finner verre eksempler i barneavdelinga på din lokale H&M. Å diskutere filmen gir den oppmerksomheten Netflix ønsker.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg har ikke sett filmen. Men dette virker kanskje litt som et vikarierende motiv hvis store deler av filmen er nettopp seksualiserte dansescener som nevnt i linken. Virker temmelig spekulativt, er min innskytelse.
Vis hele sitatet...
På samme måte som wolf of wall street ikke er en hyllest av Jordan Belford, er ikke denne filmen en hyllest av seksualiserte jentebarn. Har du sett filmen?
Sitat av frukoman Vis innlegg
På samme måte som wolf of wall street ikke er en hyllest av Jordan Belford, er ikke denne filmen en hyllest av seksualiserte jentebarn. Har du sett filmen?
Vis hele sitatet...
Nei, og det var også et forbehold jeg tok. Poenget mitt var at en film godt kan være spekulativ i måten den fremstiller et tema selv om det mer eller mindre uttalte budskapet er et annet. Som et eksempel kan nevnes serien 13 reasons why, som fremstiller et selvmord på måter som de fleste eksperter er enig om at er skadelig, selv om seriens budskap ikke er en hyllest til selvmord.

Begge nevnte temaer kan være riktige og viktige å ta opp i film eller annen kunst, men krever ganske mye kløkt for å formidle på en ansvarlig måte. Kan godt hende så er tilfelle med denne filmen, men hvis store deler av den er flere minutter lange scener med sterkt seksualisert dans utført av barn, så er min innskytelse at de muligens ikke har klart det helt. Eller prøvd.

Men igjen, jeg kan ta feil, argumenter gjerne og beskriv hvilke grep du mener filmen gjør som bidrar til å behandle temaet med den respekt det fortjener.

Sitat av funksjon Vis innlegg
du finner verre eksempler i barneavdelinga på din lokale H&M.
Vis hele sitatet...
Gjør du virkelig det? Jeg protesterer ikke på at barn seksualiseres i klesreklame (har noen sinte eposter på samvittigheten i den forbindelse), men har tilgode å se barn gjøre samleielignende bevegelser i en reklamefilm. Skjer det på din lokale H&M?

Men hva mener Jokkerella selv da, som tar opp diskusjonen?
Sist endret av *pi; 13. september 2020 kl. 16:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men hva mener Jokkerella selv da, som tar opp diskusjonen?
Vis hele sitatet...
Synes det er verdt å merke seg at det er en debatt som engasjerer flere. Når det gjelder selve innholdet i denne saken så synes jeg bildene som blir fremstilt og innholdsbeskrivelsen virker lite tiltalende for meg. Å klistre en lapp på det som 'pedofili' eller oppfordring til normalisering av pedofili så er jeg ikke helt med. Noen burde på ett eller annet tidspunkt ha skjønt at det her var litt over kanten, som noen nevnte over her så er det akkurat slike ting som gjør at det eksploderer. Vet ikke hvor mange som faktisk har kansellert netflix-abonnementet sitt men har sett en titalls mennesker skrevet det på nettet.
Sitat av *pi Vis innlegg
Gjør du virkelig det? Jeg protesterer ikke på at barn seksualiseres i klesreklame (har noen sinte eposter på samvittigheten i den forbindelse), men har tilgode å se barn gjøre samleielignende bevegelser i en reklamefilm. Skjer det på din lokale H&M?
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg sett det selv, men har lest at de selger bikinier og andre seksualiserte plagg til barn ned i seksårsalderen. Kanskje de slutta etter kontroversen som var i media et par sekunder. Uansett er det vanskelig å dømme filmen uten å ha sett den, men om jeg kjenner Netflix rett blir den nok spekulativ uansett hvor «kritisk» den er til dagens eksponeringskultur.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Å klistre en lapp på det som 'pedofili' eller oppfordring til normalisering av pedofili så er jeg ikke helt med.
Vis hele sitatet...
Seksualisering av prepubertale barn er vel ikke helt fjernt fra pedofili, er det det? 11-åringer er barn, som i barn. Ikke tenåringer.

Men jeg ser andre problemer enn det med den typen fremstillinger, i alle fall når i snakker om produkter markedsført og solgt til barn som funksjon var inne på. Det handler om hvilke deler av voksen-verden barn skal trenge å forholde seg til, og også om likestilling.

Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Noen burde på ett eller annet tidspunkt ha skjønt at det her var litt over kanten, som noen nevnte over her så er det akkurat slike ting som gjør at det eksploderer. Vet ikke hvor mange som faktisk har kansellert netflix-abonnementet sitt men har sett en titalls mennesker skrevet det på nettet.
Vis hele sitatet...
Selvsagt skjønte de det, og PR'en kontroversen medfører veier nok godt opp for de få som kansellerer abonnementet. De fleste forbrukere som er rasende motstandere av ting gjør nada med det utover å rante litt i sosiale medier.
Sist endret av *pi; 13. september 2020 kl. 17:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Etter all ståhei rundt denne filmen så måtte jeg se traileren og det var nok, kansellerte mitt Netflix-abonnementet som følge.
Vis hele sitatet...
Fjollete.

Jeg mener selvfølgelig at mann ikke skal seksualisere barn, men
dette er jo på ingen måte noe Netflix er kjent for eller driver med.

Da får duheller boikotte Google da, eller en hvilken som helst søkermotor
som indexerer sider som seksualiserer barn.
Egentlig droppe hele nettet.
Sist endret av vindaloo; 13. september 2020 kl. 17:47.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Fjollete.

Jeg mener selvfølgelig at mann ikke skal seksualisere barn, men
dette er jo på ingen måte noe Netflix er kjent for eller driver med.
Vis hele sitatet...
Dette er på all måte noe Netflix har blitt kjent for den siste tiden.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Da får duheller boikotte Google da, eller en hvilken som helst søkermotor
som indexerer sider som seksualiserer barn.
Egentlig droppe hele nettet.
Vis hele sitatet...
Whataboutism. Fjollete.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Dette er på all måte noe Netflix har blitt kjent for den siste tiden.
Vis hele sitatet...
Har de det?
Utover det at noen diskuterer innholdet i denne filmen?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Har de det?
Utover det at noen diskuterer innholdet i denne filmen?
Vis hele sitatet...
Ja, det har de.
Var vist litt flere sinte folk en det jeg var klar over.
Men er det noen som har sett filmen, eller dømmer vi den basert på coveret?
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men er det noen som har sett filmen, eller dømmer vi den basert på coveret?
Vis hele sitatet...
Så akkurat traileren på netflix, synes den så ganske bra ut. Ikke på en creepy måte, men en god film-måte. Jeg tror folk overreagerer litt her. Hvis man kun tar de verste klippene og viser de ut av kontekst kan jeg se for meg at det ser ille ut, men fikk et annet inntrykk av traileren. Virker som en god historie, muslimsk jente som utfordrer og prøver å komme seg ut av undertrykkelsen familien utsetter henne for.

Kan hende filmen er verre enn jeg tror, jeg vet ikke. Vurderer å se den.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men er det noen som har sett filmen, eller dømmer vi den basert på coveret?
Vis hele sitatet...
Det er i alle fall 11 millioner som har sett traileren på YouTube. Det har enn så lenge resultert i 45 000 likes og 1 800 000 dislikes (utrolig nok verre ratio enn YouTube Rewind 2018, finnes det noe verre...?), samt et yrende kommentarfelt.

After seeing ads for "Cuties", I will never have a Netflix account. Hopefully, my daughter will not see trash like this!
There is something very very wrong with people who try to defend this movie.
Vis hele sitatet...
This is absolutely disgusting, trying to portray kids as sexual objects. kids learning dance moves that stem from sex moves??? WTF-!!!! As if this is even on netflix
Vis hele sitatet...
i will never forgive anyone who defends this crap, absolutely disgusting.
Vis hele sitatet...
45k people on the FBI watchlist.
Vis hele sitatet...
Who ever wrote this movie a pedaphile
Vis hele sitatet...
What the hell is this. The one who made this series should be jailed. What the hell.
Vis hele sitatet...
Roses are red
Violets are blue
I cancelled netflix
So should you!
Vis hele sitatet...
Sist endret av Realist1; 13. september 2020 kl. 23:26.
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Så akkurat traileren på netflix, synes den så ganske bra ut. Ikke på en creepy måte, men en god film-måte. Jeg tror folk overreagerer litt her. Hvis man kun tar de verste klippene og viser de ut av kontekst kan jeg se for meg at det ser ille ut, men fikk et annet inntrykk av traileren. Virker som en god historie, muslimsk jente som utfordrer og prøver å komme seg ut av undertrykkelsen familien utsetter henne for.
Kan hende filmen er verre enn jeg tror, jeg vet ikke. Vurderer å se den.
Vis hele sitatet...
Dette var også slik mange kritikere opplevde filmen.
Kritikken startet først og fremst på bakgrunn av hvordan Netflix markedsførte den.
Har ikke egentlig satt meg veldig inn i denne saken, men virker som om de (Netflix) har bomma veldig.

Seksularisering av barn, og særlig jenter i 10-14 års alder er blitt en ganske ekstrem greie etterhvert.
Spesielt ettersom folk lever livene sine på nett.

Det dreier seg ikke lengre om skjulte undergrunnsmiljøer med et begrenset antall folk.
Det gjennomsyrer egentlig veldig mye populær kultur og hvordan produkter og klær markedsføres
til den alders gruppen.
Jeg trenger jo ikke kansellere netflix-abonnementet når jeg heller kan la vær å se filmen.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Dette var også slik mange kritikere opplevde filmen.
Kritikken startet først og fremst på bakgrunn av hvordan Netflix markedsførte den.
Har ikke egentlig satt meg veldig inn i denne saken, men virker som om de (Netflix) har bomma veldig.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg forstå.

Okei, jeg ble akkurat ferdig med filmen. Wow, må innrømme at noen av de dansescenene var skikkelig ubehagelige å se på, men det var jo litt av poenget. Alle de voksne i filmen reagerer jo også negativt, så mener ikke den prøver å normalisere seksualisering av barn på noen som helst måte.

Filmen skildrer hvordan det er for muslimske jenter å stå i mellom familiens konservative tradisjoner og vestlig popkultur. Det gjør den på en veldig god måte. Personlig liker jeg filmer som utfordrer deg litt og får deg til å tenke i ettertid.

I bunn og grunn en solid film. Minner meg litt om The Florida Project og American Honey
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det er i alle fall 11 millioner som har sett traileren på YouTube. Det har enn så lenge resultert i 45 000 likes og 1 800 000 dislikes (utrolig nok verre ratio enn YouTube Rewind 2018, finnes det noe verre...?), samt et yrende kommentarfelt.
Vis hele sitatet...
Men igjen, det blir litt teit å dømme noe basert på en trailer eller et cover. Det er jo relativt lett å klippe en trailer slik at den får filmen til å fremstå som noe annet enn den egentlig er.
Det jeg har lest er at denne filmen er laget for å skape debatt, og det har de helt tydelig lykkes med.

Jeg mistenker at det er fremstillingen fra Netflix sin side som er problemet her og ikke selve filmen.
Har fått oppdatert meg litt på saken idag, og det amerikanske kongressen har flere medlemmer som har uttalt seg.

Det er i filmen flere scener hvor det zoomes inn på skrittet og baken til disse unge jentene uten at det skjer eller sies noe, allegedly. Det er også minst 1 scene hvor 'Amy' får dratt ned buksen sin av noen mobbere og kamera fokuserer nede i skrittet når det skjer og du blir tilsynelatende etterlatt med mentale bilder du kansnkje ville vært foruten.

Så sent som IGÅR postet New York Times denne artikkelen hvor du får lese at det er flere medlemmer av kongressen som nå har uttalt seg om denne filmen.
Enkelte medlemmer av kongressen vil til og med starte en etterforskning av filmen.



Ønsker også å oppfordre dere til å lese den artikkelen så dere får sett filmskaperens perspektiv og uttalelser. Sammenfatter noen av dem under her for referanse.
SPOILER ALERT! Vis spoiler

Maïmouna Doucouré, the film’s director, said in an interview with Netflix that the movie incorporated elements of her own childhood in its portrayal of Amy’s struggles between two distinct modes of femininity: one dictated by the traditional values of her Senegalese and Muslim upbringing, the other by Western society.
Vis hele sitatet...
“I recreated the little girl who I was at that age,” she said. “Growing up in two cultures is what gave me the strength and the values I have today.”

“As a child, that question of how to become a woman was my obsession,” she added.

Ms. Doucouré has said that the idea for the film came to her after she attended a neighborhood gathering in Paris where she saw a group of 11-year-olds performing a “very sexual, very sensual” dance. She said she spent a year and a half doing research and meeting with hundreds of preteens to prepare for the film.
Vis hele sitatet...
“I needed to know how they felt about their own femininity in today’s society and how they dealt with their self-image at a time when social media is so important,” she told Netflix.

The more sexualized a woman appears on social media, the more girls will perceive her as successful, Ms. Doucouré said.

“Children just imitate what they see to achieve the same result without understanding the meaning,” she said. “And yeah, it’s dangerous.”
Vis hele sitatet...
Sist endret av Jokke; 14. september 2020 kl. 11:33.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Slimjimm Vis innlegg
Jeg trenger jo ikke kansellere netflix-abonnementet når jeg heller kan la vær å se filmen.
Vis hele sitatet...
Det er heller ikke poenget - det er jo fornuftig, og da ganske langt unna standpunktet til diverse "Moral Guardians" som har funnet ett eller annet å bli gode og varme i trøya over.