Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 912
Heisann
Har en gammel bassforsterker som jeg skulle "fikse opp" litt for en stund siden, jeg har i grunn ikke så mye peiling på greiene så jeg klarte å spraye for mye av noe "glide spray" inn i komponentene på bakpanelet og forsterkeren fungerer ike lengre.
Panelet er et stort grønt kort, med alle knottne(Bass, High, mid, volum osv.) stående på dette kortet.

Spørsmålet mitt er; går det ann å få kjøpt nye komponenter til denne type greier løst som kan monteres enkelt og loddes sammen. for eksempel en knott for bass og en for bla bla, hva man vil ha?
Hva slags forsterker gjelder det?
"funker ikke"

på hvilken måte?

-slår ampen seg på, men ingen lyd?
-kommer ikke forsterkeren på i det hele tatt?
-er lyden bare svak? er lyden forvrengt?

vanligvis er det prat om at sikringen har gått, eller i værre tilfeller at OT'en er gåen.
knottene du sikter til er potentiometere (variable resistorer).

Om det skulle være noe alvorlig, som svidd kretskort, transformator som har gått til faen, så ville jeg kanskje heller bare skrudd ut høytaleren, og kasta resten. (om dette bare var en billig forsterker med lite verdi)

Om du skal begynne å fikle inni den, sørg for å få lada ut (filter) kondensatorene (om dette f.eks er en kraftig rørforsterker) :-)
Det er en gammel Peavey century 120.
og den slår deg på, men ingen lyd. ( det er forresnten en topp, med kabinett og sånn)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Om det hadde vært min, ville jeg nok prøvd å feilsøkt litt. Mest sannsynlig er det sikkert en transistor som har røket.
Du kan jo ta å skru den opp, se litt inni etter svidde merker, elektrolyttkondensatorer som buler mye feks.
Hender ofte at det er veldig tydlige tegn på hva som er galt, hvertfall om det er analoge komponenter. Regner med det er det siden den er gammel.

Om ikke det funker så får du ta et speedcours i feilsøking og google etter Peavey century 120 schematics og prøve å finne ka som er galt ^^
i mange av apparatene jeg har åpnet, har det vært bulende kondensatorer som var problemet. billige dvd-opptakere virker å ha en tendens til å bli meget varme inni.
i og med at du har spraya noe inni er det sannsynlig du har kortsluttet noe..
og dette er fint-følende elektronikk som absolutt ikke tåler denslags!
Har nok fuckan rimelig hardt..
TIP:
*plugg ut stikkontakten
*vent i ca 30-40 sek
*tørk av så mye som mulig fett og faenskap
*skru den på igjen om litt(noen timer)
Hvis ikke dette fungerer(som det sannsynlig vis ikke gjør) for du enten gå til en som har peiling på elektronikk(som en ingeniør av noe slag) og få han til å bytte evt komponenter.
eller du kan dra til nærmeste musikk shappe og få fiksan.

og ja det er så enkelt som å lodde det på igjen.. men jeg trur ikke du har kunnskap nok til å se hva og hvilket.
Sist endret av Woum; 14. november 2008 kl. 15:18.
forresten, virket den før du "fikset" den?

jeg vil ikke kalle slikt veldig fintfølende, men selvsagt; man dypper dem ikke i saltvann.

på biltema selger dem noe som heter elektronikkrens, som består av sprit, og en eller annen smøring/olje. den er veldig grei til potter som skurrer
Sist endret av VivaLatrina; 14. november 2008 kl. 15:25.