Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 3781
Nå er jeg i ferd med å bli skikkelig forbanna. Firmaer som Dell, Packard Bell og Microsoft er i full gang med å stjele Apples idéer. Klarer de virkelig ikke å finne en egen stil uten å måtte ta bilde av Apple sine ting og forandre litt?

Packard Bell er nå i ferd med å lansere sin nye ixtreme (legg merke til at de også har klart å stjele Apples berømte i som de bruker på blandt annet iBook, iMac, iLife og en hel del programmer) som er overraskende lik Apples PowerMac'er. Tilogmed Apples slagord «Think Different» har de til en viss grad klart å kopiere med det litt mer krønglete slagordet «Live life differently».
Under får du se en sammenligning av ixtreme og den nye G5 PowerMac'en.

http://www.digitalhybrid.net/nff/apple/ixtreme-g5.jpg

---------------------------------

Dell er også ute og lusker etter Apple's idéer. De har nettopp lansert sin nye Dell DJ, som på mange måter er lik Apples iPod. Den ser imidlertidig ikke særlig pen ut. Under kan du se en sammenligning av selve spilleren, displayet og fjernkontrollen.
Dell er også ute etter å rippe Apple's suksessrike iTunes Music Store, med Dell Music Store. geez.

http://www.digitalhybrid.net/nff/apple/delldj-ipod.jpg

---------------------------------

Og så sist, men ikke minst, vår alles kjære Microsoft. Det burde ikke komme som en bombe på de fleste her når jeg sier at Microsoft har rippet av Apple's Mac OS fra tidenes morgen. Og nå er de på ripping-spree igjen... Nemlig med det nye Windows Longhorn, som skal lanseres en gang i 2006. Den nye grafikkmotoren Avalon som visstnok skulle minne veldig om OS X's grafikkmotor, Quartz Extreme. Gates har visstnok også stjålet idéen om gjennomsiktige vinduer og lampeånd-effekten når programmer minimeres.
Her er det noen linker til screens fra siste Longhorn build. Grusomt spør du meg.


Kilder: ITavisen - NeoWin - MacRumors


[color=red]Denne posten ble forresten skrevet på en Mac[/color]
Sist endret av Digital Hybrid; 28. oktober 2003 kl. 21:17.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Microsoft har også prøvd å stjele stilen til iTunes og Quicktime i Longhorn.. De greide visst ikke helt å stjele aqua stilen, uten å få det til å se helt jævlig ut (som de prøvde under Windows XP). Kan ikke si de har gjort en god jobb (jada, jada, vet det er beta).

Jeg foreslår en boikott av Dell og Microsoft.. eller ingen her kjøper vel noe av MS uansett? :P Eneste MS er god på er office, og der burde de ha holdt seg.

Synes det også er litt mystisk at først når apple har funnet ut at det er bedre å konkurere med piratkopiering, enn å saksøke sine egne kunder *Kremt*RIAA *Kremt*... Så begynner også andre å satse på gode Music stores.

Det er på tide å få opp øynene, det er Apple som kommer først med ideene, og som er best til å utføre dem, det er på tide å bytte. Jeg for min del kommer aldri til å kjøpe x86 hardware lenger tror jeg.. med mindre OS X flytter over (om de bør gjøre det er en annen diskusjon). Og når jeg har fått en Mac blir det nok Linux på denne maskinen.

Se hva apple greier med bare 3% av verdens totale PC marked... tenk hva de vil greie når de får mer support? Noen som har tenkt på at det at iTunes kan rippe CD'er til mp3, med full støtte (musicmatch senker hastigheten) OG er gratis er egentlig jævlig bra gjort.. Lisens for å enkode mp3 koster en del... mildt sagt.
Likte den nye download manageren til internet explorer i longhorn. :-)

Her er forresten flere bilder av longhorn:

http://www.winsupersite.com/reviews/pdc2003.asp

En liknende download manager har jo opera hatt lenge :P
Sist endret av intenzo; 28. oktober 2003 kl. 21:29.
OMFG Bare visste dette måtte skje! ARGH. Mac har det råeste designet og seff måtte noen kopiere det.
Først jeg OS X, så hørte jeg om TCPA, deretter var valget lett!
Må bare spare litt først..

Når det gjelder design kopiering synes jeg at det er bra at x86 scenen har funnet en annen farge en grå, er bare så synd at de ikke klarer å gå sine egne veier. Packard bell m.m kommer dog til å tjene RÅTT på dette, ettersom Ola Nordmann tror mac er en frukt grosist.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Packard Bell kommer nok ikke til å gjøre det så bra.. Alle tror det er bare dell som lager ferdigbygde maskiner for tiden.. nesten ingen som har hørt om HP(som PC-selger) engang.
En vis mann sa en gang at man ikke skal bli provosert når noen kopierer det du har laget, men smigret. Ja, dette er kopier. Nei, det er ikke like høy kvalitet som orginalene, og folk med virkelig sans for kvalitet vil nok kjøpe Apples utgaver. Tror aldri jeg ville kjøpt Dells lille wannabepod over iPod (TM) <3.

Jeg er egentlig ikke så veldig sjokkert, dette er noe som skjer hver dag, og som har skjedd i hele historien. Kjipern, men siden Apple er innovatørene er det de som vil klare seg best; de har tross alt bygget opp et image rundt iINSERTWIDGETHERE og det hvite, runde designet. Det er noe som er vanskelig å kopiere.

Og har jeg btw nevnt at Mac OS er basert på FreeBSD og microsoft har kopiert en del kode derifra også? (dette er noe BSDL tillater). Dermed mener jeg å ha grunnlag for at Berkley-gruppa oppfant iPoden Jeg sier bare, man skaper aldri noe, man plukker sammen deler av det andre man har gjort.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Synes forresten det er litt symbolsk at Dell og nå også Microsoft har valgt å gå får Svart design. Mens apple har gått for hvitt design.

IvIoyner: Det er forskjell på å kopiere og basere noe på noe annet.
Sa ikke at jeg rettferdiggjorde det, men sånne ting skjer overalt i samfunnet, både på industri- og menneskenivå.

Og det er veldig lett å stemple noen som onde og noen som snille her. Jeg tviler ærlig talt på om Apple hadde vært noe annet enn omtrent såpass "slemme" som Microsoft hvis de hadde hatt samme markedsandel. Det er lov å tenke litt selv, makt fører til ønske om mer makt.
rekylvinyl.no
Jeg skjønner Dell og Microsoft godt jeg
Design teller mer og mer, og det enkleste er jo å kopiere markedslederen i stedet for å selv å være innovative.

Apple har designet de trenger.


Når det gjelder Longhorn...bare meg som synes at det ser for dårlig ut?

( det ser kanskje OK ut nå i begynnelsen, men det er fordi det er noe nytt i forhold til XP, men i lengden ser det designet fryktelig kortsiktig ut -> kjedelig)
Moaahhahha, dette digga meg
Elsker PC, hater Mac, såeh..
Men skjønner ikke helt hvorfor MS skal herme etter Mac, og ihvertfall ikke på design på maskiner.. De fleste Mac'er har stygt og rundt design..
Apple (eller mac da) har jo vært inspirasjon til win 3.x. uten apple tror jeg ikke dataindustiren hadde vært der den er i dag, både designmessig av fysiske enheter som selve kabinett og os'et! Mac rocks!
metrom, enig der, og jeg ser ikke poenget i å bruke hele høyre delen av bilde til den jævla taskbaren dems med stor klokke... f.eks
offtopic:
Synes MS Longhorn 4051 builden ser jævlig fet ut, MEN er det noen som vet om hvordan den vil være å bruke?
Er nok sikkert stappa med bugs, men tror dere det er mulig å spille osv med den?
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Vidde: Hvilket grunnlag har du for å "hate" mac?. Har du prøvd noen av de nye?
Sist endret av Digital Hybrid; 28. oktober 2003 kl. 23:02.
Opprinnelig postet av SkyFex
Det er på tide å få opp øynene, det er Apple som kommer først med ideene, og som er best til å utføre dem, det er på tide å bytte.
Vis hele sitatet...
Da har du ikke hørt historien om PARC/Xerox..

The lawsuit wasn’t going well, either. Apple’s strategy was to prove that Windows had illegally copied the “look and feel” of the Mac GUI, but that strategy sprang some significant leaks after the Microsoft lawyers pointed out that both systems “borrowed” liberally from the original Xerox concepts. To Jobs’ accusation of theft, Gates made the damning retort, “No, Steve, I think it’s more like we both have a rich neighbor named Xerox, and you broke in to steal the TV set, and you found out I’d been there first, and you said, ‘Hey, that’s no fair! I wanted to steal the TV set!’” The fact that Windows’ interface design looked, if anything, more like the old Alto GUI than the Mac designs didn’t help Apple’s case.
Vis hele sitatet...
Les resten av den fabelaktige artikkelen her.
Dette er skummelt!! et lite søksmål er det eneste som kan få dem på rett kjørl igjen, men holder det at de har slagord og design som ligner???

faens uorginale jævler
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Opprinnelig postet av chnes
Apple (eller mac da) har jo vært inspirasjon til win 3.x. uten apple tror jeg ikke dataindustiren hadde vært der den er i dag, både designmessig av fysiske enheter som selve kabinett og os'et! Mac rocks!
Vis hele sitatet...
MS ble vel saksøkt for sin 9x-serie også, hvis jeg ikke tar helt feil.

Opplegget med "Start" osv. var jo først Apples idé, bortsett fra at oppgavelinjen var/er i toppen av skjermen.
"You have not succeeded until you have been copied" - gammelt jungelordspråk?

At det finnes kjøtthuer som putter nesa langt opp i rumpa på dem de liker er vel ikke Apple's problem, billig = billig selv om det ser dyrt ut.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Opprinnelig postet av metrom
Jeg skjønner Dell og Microsoft godt jeg
Design teller mer og mer, og det enkleste er jo å kopiere markedslederen i stedet for å selv å være innovative.

Apple har designet de trenger.


Når det gjelder Longhorn...bare meg som synes at det ser for dårlig ut?

( det ser kanskje OK ut nå i begynnelsen, men det er fordi det er noe nytt i forhold til XP, men i lengden ser det designet fryktelig kortsiktig ut -> kjedelig)
Vis hele sitatet...
Må si meg enig med deg der, Longhorn kommer nok til å trekke fjortisser og CS spillere (og godt mulig pensjonister).
Men folk som vet at et OS skal FUNGERE bra og ikke SE bra ut kommer nok til å holde seg til det som duger :]

Win2k powah
I like turtles
Skyfex's Avatar
kermit-: Jo, jeg er klar over xerox.. Men så vidt jeg har skjønt det, er Win 9x en mye mer klar kopi av Mac OS, enn Mac OS var fra xerox. Konseptet med vinduer osv. hadde jo vært lenge, og ikke bare mac os som kopierte det (Windows hadde jo 1.0 og 2.0 og.. men det var jo forferdelig dårlig). Det eneste nytt i Win95 var jo start-menyen. Ellers var alt fryktelig likt Mac OS... synes egentlig det er en replay, bare at vi har en nyere versjon av Mac OS (mac os x), og Windows XP er Win 3.1 og Longhorn er windows 95.

Jeg bare håper at folk innser at mac faktisk er bedre denne gangen. Tror faktisk Apple kommer til å innta en del marked, de har vært dritgode til å bygge et merke, særlig med ipod'en.. Og de har jo også et drit bra kort på hånda: Mac OS X kan når som helst komme til x86 (intel) platformen.. den er jo bygd for å ha muligheten oppe, og da kan hvem som helst bytte fra windows til Mac OS X, og tror maaaange vil gjøre det. Men prisene på mac har jo også synket, så det kan jo hende apple gjør det bra uten å la folk bruke OS X med andre maskiner (noe jeg føler blir litt feil, Dell med mac os x? Nei takk..)
Opprinnelig postet av AtXbYeA
Men folk som vet at et OS skal FUNGERE bra og ikke SE bra ut kommer nok til å holde seg til det som duger :]

Win2k powah
Vis hele sitatet...
Hvor mange timer har du brukt BSD eller MacOS X?
Jeg bare lurer på hva som ligger til grunn for at et OS skal fungere?!?
M$ produkter generelt har aldri fungert for meg, kristen fundamentalisme gir meg bl.a kvalme... men det gjør alle de andre jeg bruker:

AmigaOS
BSD
Linux
MacOS [X]
QNX
Jeg tror aldri Mac OS X vil bli lansert til x86, nettopp fordi OS'et er det Apple bruker for å trekke folk til plattformen. Det er hardwaren de tjener mest på antar jeg.
For å få en x86 som har samme ytelse som G5 dual 2GHz må man ut med litt over NOK 40.000 inkl MVA, sjekk pris på dual G5.

Tror neppe dem tjener på noe annet en iApps, og det via salget av Mac OS X!

Apple lager forresten ikke OS lenger, de lager kun en Window Manager og passende applikasjoner, OSet som ligger til grunn for MacOS X er Darwin en BSD-avart, som funker på x86.

[edit]
http://linuxiso.org/distro.php?distro=61
[/edit]
Sist endret av fxxked; 29. oktober 2003 kl. 17:27.
Oh noes! ETT av de flere tusen nye x86 PC designene LIGNER på Mac sitt ene nye design!! Det samme kan sies om iPoden.

Har egentlig aldri brydd meg noe særlig om Mac, måtte slite med det gjennom ungdoms skolen og jeg så aldri noen grunn for at det skulle være bra. Utenom om PowerPete.

PC er enkelt å greit bare bedre. Det er masse spill, du kan oppgradere og det er sikkert masse mer, men det er de to tingene som teller mest for meg. Riktignok ser WinXp helt jævlig ut, men det kan forandres på bare med et par minutts arbeid.

fxxked, http://www.penny-arcade.com/images/2002/20020722l.gif
Opprinnelig postet av Argus
fxxked, http://www.penny-arcade.com/images/2002/20020722l.gif
Vis hele sitatet...
ROTFLMAO, kristenfundamentalistisk!
Opprinnelig postet av Argus
[b]Har egentlig aldri brydd meg noe særlig om Mac, måtte slite med det gjennom ungdoms skolen og jeg så aldri noen grunn for at det skulle være bra. Utenom om PowerPete.

PC er enkelt å greit bare bedre. Det er masse spill, du kan oppgradere og det er sikkert masse mer, men det er de to tingene som teller mest for meg. Riktignok ser WinXp helt jævlig ut, men det kan forandres på bare med et par minutts arbeid.
Vis hele sitatet...
Look.. Ungdomsskole.... Siden du ikke sier noe anet regner jeg med at det er en normal skole. Ikke en fantasiskole med masse penger og gode lærere. Det betyr at du sannsynligvis satt på OS 8 eller 9.. Og du kan ikke begynne å bedømme Mac etter det. Det er som å sammenligne Win95 og Win2000. På ungdomsskolen vår hadde vi windows maskiner.... windows 98, på 64MB ram, og noe sånt som 200mhz. Jeg hadde drept for en Apple II maskin! Det er noe av det værste jeg har opplevd.

Og det med at PC er bedre.... ja, de har flere spill. Men Mac har alle de bra spillene og. De fleste spill som ikke kommer ut til Mac er dårlige uansett (f.eks. CS.. aha! Du er CS spiller! forklarer mye). Du kan oppgradere? Og hva får deg til å tro at du ikke kan det på en mac?

Kan noen som har litt erfaring om både Mac PÅ OS X! og PC uttale seg? Jeg har ikke sett en enda som kan gi gode argumenter mot OS X.. Jeg kan gi masse dritt mot windows 98 eller ME, hvis dere vil det. Men det er XP og 2000 som er aktuelt. Ikke det at jeg mangler stoff med det heller.
SkyFex; Argus hater CS. Såpass vet jeg.
Hvis man er dedikert gamer velger man ikke mac. Så enkelt er det, selv om "alle de store spillene kommer ut", så er det som de sier i mac-gamer filmen: "On the mac there's like five games, and you know which ones are good since you already played them on the pc six years ago. Man velger andre Mac av andre grunner enn å spille på den.
IvIoyner: Pointet er... du velger ikke å IKKE kjøpe mac bare pga. spill. Hvis du er hardcore gamer så ja.. da er sikkert PC bedre på de fleste spill (aldri sett noen benchmarking av f.eks. q3 da).
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Jeg sier det liksågodt rett ut. Nesten alle spill suger kraftig på Mac. Men det er ikke nødvendigvis Mac'en som er problemet. Det er rett og slett portinga som er dårlig.
Uansett, dette har noe med stjeling og kopi å gjøre ja, men plagiat er det ikke.

Forstå meg rett - jeg forsvarer ikke MS eller Dell.

Men designet som MS og Dell legger opp til, er heller et resultat av at "stylen" i tiden er slik. Jeg har alltid ment at MS produktene har crappy design, og det blir ikke bedre med longhorn.

Apple er vel "tidlig" ute, iallefall når det gjelder PC-bransjen. Så følger de andre etter. La dem gjøre det. Jeg tror ikke det er Apples mål å selge flest mulig familiedatamaskiner i USA. De vil bli markedsleder på design og ytelse.
Jeg bruker vanligvis Mac'en min til å skrive programmer (for Mac selfølgelig), drive med en del webdesign, til å se filmer, høre på musikk og mye mer. Både på jobben og på skolen brukes det Mac.
Kort sagt: Jeg lever et så PC fritt liv som mulig her i Norge. Når jeg føler at jeg trenger en liten spillerunde starter jeg opp Quake, C&C eller SoF2 -Trenger ikke mer enn det. Disse gjøremålene finner sted enten i MacOSX 10.3 eller Yellow Dog Linux.

Jeg har aldri hatt bruk for en Windows PC og vil heller aldri få bruk for en.
Opprinnelig postet av SkyFex
IvIoyner: Pointet er... du velger ikke å IKKE kjøpe mac bare pga. spill. Hvis du er hardcore gamer så ja.. da er sikkert PC bedre på de fleste spill (aldri sett noen benchmarking av f.eks. q3 da).
Vis hele sitatet...
Det var jo akkurat det jeg sa
-> ziddy

bortsett fra at jeg ikke bor i Sfj, så kan jeg bare melde klart: I double that!