Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  109 9216
1) Hva tror du på?
Jeg tror ikke på noe. Jeg støtter mitt livssyn opp mot forskning, og tar utgangspunkt i kardemommeloven og den gyldne regel for mine handlinger. Og nei, den gyldne regel er ikke bare et kristent konsept. Jeg er en ateist, men ikke så sneversynt at jeg vil si at det aldri noensinne vil finnes bevis på en høyere makt.
2) Hvorfor tror du på det?
Fordi jeg kommer fra en ateistisk familie, som har vært ateister et par generasjoner. De har oppdratt meg bra, og har respektert hva jeg velger å tro på, uansett. Mine foreldre tvang meg aldri til å tro på noe, og selv da jeg ble med i en kristen speidergruppe hadde de ikke noen innvendinger. Tvert imot likte de at jeg fikk litt annen påvirkning angående religion. Da jeg selv kom fram til at gud ikke fantes etter skoleverkets (og speiderens hehe) iherdige forsøk på det motsatte ("tving meg inn i den kirken en gang til og jeg slutter på skolen" var argumentet jeg brukte for å slippe gudstjenester i skolens regi. Jeg tilbød meg også å gjøre noe annet, som skolearbeid. De prøvde å få oss til å lese en setning i en bibel. Vi hadde ingen, og måtte låne en på biblioteket.) valgte mine foreldre selvfølgelig å støtte dette. Jeg tror de ble litt lettet da jeg fortsatt ikke hadde funnet tro i en alder av 12-13, men det var langt ifra deres skyld alene som gjorde at jeg ikke tror på noe.
3) Hva synes du om andres tro?
De må gjerne ha den, så lenge de ikke bretter ut om den. Jeg gjør ikke, jeg har aldri slått fast min tro mindre noen har spurt. Derimot blir jeg sint som en okse når folk kommer og sier at "dette landet er bygget på gode kristne verdier". Det er så gjennomført bullshit at bare for den setningen gir jeg dem en lekse som vil terminere meg som framtidig venn i uttaltes øyne. Og jeg har fint lite til overs for misjonerer, så lite at jeg kunne sagt at jeg ikke vil være venn eller bekjent med en.

Var en sak for en stund tilbake siden om noen som dro til midtøsten og skulle misjonere, selv om det var ulovlig. De ble selvfølgelig arrestert, og det ble et ramaskrik over at de ble satt i fengsel. Disse personene burde i mine øyne ikke utleveres, og burde sone straffen i det fengselet. Drar du til et annet land, ikke forvent en kopi av norge for faen. Men det er offtopic.

4) Hva er ditt forhold til døden?
Når vi dør, så dør vi. Før du dør frigir kroppen en masse spennende kjemikalier, så du går ut på en heftig trip. Alt blir svart eller hvitt, og du slutter å tenke. Jeg vet rett og slett ikke hva som kommer til å skje, men ser på det som det siste store eventyret. Det er selvfølgelig trist at noen dør, men jeg skulle ønske vi kunne feire det egentlig. Feire deres overgang til det hinsidige virker som en bedre ide i mine øyne, og vil minske sorgen for de etterlatte.

Jeg har interessert meg for folk som har blitt gjennoplivet, men velger ikke å trekke noen slutninger. Og iallefall ikke fra en bok som påstår at noen er guds sønn, og at vann ble til vin uten en gjæringsprosess. Heller ikke en bok som forteller om voldtekt av 9åringer og at koteletter er djevelmat. Ei heller fra en bok som forteller om alt som er synd og stort sett hvor jævlig det er å jobbe en søndag eller to.

Kort sagt, jeg tror ikke på gud, og iallefall ikke på noen religion. De er alle like full av dritt.
1) Hva tror du på?
Jeg tror at Jesus var Guds sønn, sendt til å leve et syndfritt liv med oss mennesker, og ofre sitt liv for å gjenopprette en kontakt mellom Gud og mennesker. På grunn av dette tror jeg at jeg kan ha et evig liv sammen med Gud når jeg dør, sammen med alle andre som overgir seg til Jesus. Livet handler ikke om å leve perfekt, vi er alle full i mangler, og ingen er større enn andre. Vi trenger alle en frelser for å gå fremfor Gud.

Dette kalles også for kristendommen, men jeg liker ikke bli kalt religiøs, da hele religionsbegrepet gir meg brekninger.

2) Hvorfor tror du på det?
Jeg ble introdusert for kunnskapen om dette gjennom mine foreldre, men valgte å ikke tenke noe over det før jeg ble 14-15. Gjennom bønn og opplevelser av Guds nærhet og mirakler har jeg blitt overbevist om at det som fortelles i Bibelen er sant. Bibelen er historien om Guds forhold til mennesket.

3) Hva synes du om andres tro?
Jeg er har respekt for alle mennesker og deres søk etter en mening med livet.

Det jeg har problemer med er når folk kun er del av en kultur eller oranisert fellesskap, kun er en del av det for fellesskapets skyld, uten å nødvendigvis være overbevist om troen. Eksempler på det kan jeg se mye i katolske kirke, statskirke, muslimske familier osv osv.

4) Hva er ditt forhold til døden?
Døden er ikke slutten.
1) Hva tror du på?
Jeg tror på at livet er såpass kort at jeg skal prøve å nyte hvert sekund, og leve livet som jeg selv vil. Ellers er jeg såpass klisjé at jeg synes familie, venner og selvfølgelig nussedusse kjærligheten gjør livet verdt å leve :*

Jeg tilber altså ingen gud på noe slags helst vis, men dette er iallefall mitt livssyn.

2) Hvorfor tror du på det?
Fordi jeg liker å tro at det er slik det er.

3) Hva synes du om andres tro?
Jeg misunner egentlig de fleste religiøse, da jeg vil tro det må være forferdelig godt å ha noe å tro på når noe vondt skjer. Respekterer alle religiøse.

4) Hva er ditt forhold til døden?
Når jeg dør er livet slutt, og jeg har forhåpentligvis hatt det bra.
1) Hva tror du på?

Jeg tror at man blir lykkelig av å forsøke å:

- forstå hvordan virkeligheten henger sammen
- slappe av og si ja til mulighetene som byr seg
- være ærlig mot seg selv og andre
- lytte til andre og hjelpe dem når du kan
- være rettferdig og modig.

2) Hvorfor tror du på det?

Fordi jeg lever etter disse retningslinjene, og jeg ser at det funker.

3) Hva synes du om andres tro?

Jeg tror alle tror fordi de tror det vil gjøre dem lykkelige. Hvis det funker for dem, så gjør det vel det. Men det virker ikke som alle trossystem gjør det. Jeg har inntrykk av at det finnes mange forvirrede og ulykkelige folk som følger verdensreligionene, f.eks. Tror det skyldes at mange ikke følger religionene sine for å utvikle seg selv, men for å få kjappe og enkle svar uten å tenke selv. Jeg tror ikke du kan bli lykkelig uten å tenke selv.

4) Hva er ditt forhold til døden?

Jeg har akseptert at jeg ikke vet hva som skjer etter døden. Ser på døden som en slags overraskelse på slutten av livet, hadde vært spennende hvis man fortsetter å ha en bevissthet. Tenker at vi må bruke den tiden vi har til å ha det best mulig her. Da mener jeg ikke bare å nyte livet på stranda, men også å arbeide for å gjøre ting bedre. Jeg er av typen som ikke kan føle meg fornøyd når verden går i dass, men som blir det når jeg vet at jeg gjør min innsats. Så på slutten av livet vil jeg gjerne vite at jeg har gjort mitt beste for at verden skal være et bra sted å leve i.
1) Hva tror du på?
Jeg tror at begreper som tro og viten har sin opprinnelse i følelser og tilstander i vår hjerne. Disse har ikke nødvendigvis så nær sammenheng med den reelle virkelighet. Hjernen er programmert til å bli lurt av dette, for å kunne fungere.

2) Hvorfor tror du på det?
Jeg registrerer at både jeg og andre rundt meg stadig tolker og tror og... stadig tar feil. Hvordan kan jeg stole på min egen dømmekraft? Ved hjelp av min egen dømmekraft,, (det er bukken og havresekken). Jeg konstaterer også at vi har masse fantasi og at vi søker etter svar, eller rettere sagt, vi søker etter en følelse av å ha noen svar.

3) Hva synes du om andres tro?
Masse interessant. Utrolig mye fantasi, geniale tankekonstruksjoner og livsvisdom. Dette er lag på lag med generasjoners bidrag gjennom årtusener. Men jeg ser også menneskets tilbøyelighet til å undertrykke og herske, dets ideer om hevn, og drømmen om den endelige seier over hverandre. Jeg skremmes av religionens demoraliserende virkninger, massesuggesjon og sosiale manipulasjon. Som alt annet har religionen både positive og negative sider.

4) Hva er ditt forhold til døden?
Jeg er.
Jeg vil bli, men jeg blir ikke.
I et lite vindu i tidenes evighet, var jeg der.
1) Hva tror du på?
Ingenting. Jeg ser på meg selv som ateist.

2) Hvorfor tror du på det?
Ettersom jeg ikke "tror" på noe, så kan jeg heller fortelle litt om hvorfor jeg har valgt å være ateist.
Jeg er egentlig ikke helt sikker på hvorfor jeg valgte det, men jeg tror det hele startet med at jeg ikke gadd å bry meg noe om kristendommen som jeg var en del av før. Det startet først med noen YouTube-videoer. Til slutt bestemte jeg meg for å kutte ut all tro, ettersom det ikke finnes noe bevis for at det virkelig "finnes" en Gud og fordi det er mange motsigelser som er helt absurde. Glorifiserer Gud idioti, handler alt om hvor hardt man kan tro på en ting man ikke kan se?
Det eneste religion er flinke til, er livssyn og etikk, og det kan man hente andre steder som f. eks. Human-Etisk forbund. En grunn til at noen mennesker trenger religion tror jeg er fordi de liker å ha noe stabilt i livet sitt, noe som de alltid har med seg og alltid kan stole på. Noe som er konstant og ikke forandrer seg.

3) Hva synes du om andres tro?
Jeg syntes folk burde få tro på det de vil. Jeg respekterer det de velger å tro på, uansett hvor absurd det kan være.

4) Hva er ditt forhold til døden?
Når jeg dør, dør jeg. Når min tid kommer, så er alt likegyldig. Hva jeg har gjort eller ikke gjort, har absolutt ingenting å si. Derfor, nyter jeg livet maksimalt så lenge det varer.
1) Hva tror du på?
Meg selv

2) Hvorfor tror du på det?
Har ikke grunnlag for å tro på noe annet. Er jo ikke engang sikkert at jeg selv eksisterer.

3) Hva synes du om andres tro?
Andres tro er basert på menneskets begrensede rasjonelle evner. Andre menneskers tro har med andre ord gått igjennom samme prosess som min egen tro har. Forskjellen er tilgang på kunnskap og siden ingen besitter all kunnskap er all tro feil. Uansett om det heter ateisme, kristendommen eller delfinopisme.

4) Hva er ditt forhold til døden?
Mitt forhold til døden er det samme forholdet jeg har til det ukjente innholdet i en kiste som jeg aldri vil få vite innholdet i. Kanskje er det noe spennende i kisten, kanskje er det ingenting.
1) Hva tror du på?

Jeg er ateist.

2) Hvorfor tror du på det?

Jeg har ingen tro på at det finnes en "høyere makt" eller en "gud" som styrer det hele og som skal ha skapt jorden og menneskene. Jeg er av den overbevisning at det finnes en vitenskapelig forklaring på alle overnaturlige fenomener.

3) Hva synes du om andres tro?

For min del kan du tro på både gud, og små grønne menn. Jeg er i mot religiøs idioti (les: innmelding i statskirken) og fanatisme. Friederich Nietzsche sa en gang: "In Christianity neither morality nor religion come into contact with reality at any point."

4) Hva er ditt forhold til døden?

Jeg er ikke redd for å dø, det er en naturlig og uungåelig del av det å eksistere. Når jeg dør så håper jeg at ved å være organdonor at jeg kan redde eller hjelpe andre i nød.
1) Hva tror du på?
Jeg tror på meg selv som individ og tror ikke at noen høyere makt har noe rettighet over mine handlinger og meninger.

2) Hvorfor tror du på det?
Fordi jeg ser på endel religioner (spesielt kristendommen) som en religion som gjør mennesker om til sauer, de skal ikke tro at de har noen form for rett over sitt eget liv og deres handlinger, for alt skal man dømmes for senere.


3) Hva synes du om andres tro?
Jeg har lite eller ingen respekt for kristen tro spesielt, men mye av de samme ideologiene går igjen i islam og jødedommen.
Jeg har endel større respekt for østlige religioner som Shinto \ Buddisme og Hinduisme.



4) Hva er ditt forhold til døden? [/i]

Vi dør når vi dør, om jeg dør i morgen føler jeg at jeg har etterlatt et spor etter meg en eller annen plass iallefall, dog skulle jeg gjøre hatt evig liv (dog uten fornedrende aldring) i min søken etter mer kunnskap.
Sist endret av AtXbYeA; 7. september 2010 kl. 12:11.
1) Hva tror du på?

At alt består av det samme og er grunnleggende godt. At verden er magisk og ikke kan forklares (ikke av mennesker, sannsynligvis ikke av vesener høyere enn mennesker).

2) Hvorfor tror du på det?

Jeg spurte gjerdet, så spurte jeg busken, så gikk på tur inn i meg selv.
Det er liv over alt og alle vil noe fint. Vi finner ut at vi vil det samme. Ingenting.

3) Hva synes du om andres tro?

Jeg synes troen man har burde være basert på direkte opplevelse, at man ikke bare tar til seg et eller annet trossystem. De fleste unge virker til å forstå dette idag; at det var ingen forskjell mellom buddha og jesus (bortsett fra at de var forskjellige, som to fugler, like og forskjellige). Man burde gjennomtrenge alt i sitt liv med troen på at alt er det samme og at dette "altet" er godt. Vi burde være stolte av å være med i universet, vi står midt i oss selv og trenger ikke kun være hellige i kirken men får lov og alltid gå ut i verden og skape ting!


4) Hva er ditt forhold til døden?
[/quote]

Er ikke redd ihvertfall. Aner ikke hva som vil skje, venter i spenning. Som en som puster. Noe som går inn og ut. Slik ser jeg på livet og døden.