Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4930
Jeg kom over en artikkel om en 21 år kvinne som var livredd for bananer. Har også hørt(så det på Dr Phil eller noe?) om en dame som var livredd for agurker. Hvordan kan folk være redd for mat????? Jeg skjønner det bare ikke. Fobier mot mørket, slanger eller små kryp kan jeg skjønne, men bananer og agurker?? Noen her inne som er redde for noe i denne retningen som kan forklare?


Her er artikkelen btw:
http://www.metro.co.uk/weird/838746-...ear-of-bananas
Sist endret av Catchy; 1. september 2010 kl. 12:37.
Om man som barn ble voldtatt med en banan, kan jeg fint forstå at man blir redd for banan som voksen
Hvorfor? Hvis en usynelig mann styrte bananen, ja greit, men det er jo ikke bananen (ordet banan virker meningsløst nå <.<) i seg selv som gjorde det. Bare fordi man blir påkjørt så blir jeg ikke redd for biler. Kanskje litt mer forsiktig når jeg krysser gata, men ingen fobi.
Her er det et filmklipp av en mann som er redd for ferskener; http://www.youtube.com/watch?v=2Az10dr0xZY
Sitat av Catchy Vis innlegg
Hvorfor? Hvis en usynelig mann styrte bananen, ja greit, men det er jo ikke bananen (ordet banan virker meningsløst nå <.<) i seg selv som gjorde det. Bare fordi man blir påkjørt så blir jeg ikke redd for biler. Kanskje litt mer forsiktig når jeg krysser gata, men ingen fobi.
Vis hele sitatet...
Husk at vi kun "kontrollerer" rundt 10% av hjernen vår. Resten er underbevissthet og mye av det som ligger der skal mye til for å "omprogramere".

De fleste fobier er helt meningsløse om man tenker rasjonelt. Det finnes jo ingen grunn til å være redd for en vanlig norsk edderkopp heller, den kan ikke skade deg.. Men jeg kjenner opptil flere som hyler og skriker som 8år gamle jenter når de ser en mikroskopisk edderkopp.

Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Phobia
This is caused by what are called, neutral, unconditioned, and conditioned stimuli, which trigger either conditioned or unconditioned responses. An example would be a person who was attacked by a dog (the unconditioned stimulus) would respond with an unconditioned response. When this happens, the unconditioned stimulus of them being attacked by the dog would become conditioned, and to this now conditioned stimulus, they would develop a conditioned response. If the occurrence had enough of an impact on this certain person then they would develop a fear of that dog, or in some cases, an irrational fear of all dogs
Vis hele sitatet...
Der har du egentlig svaret ditt
Sist endret av Jailbait; 1. september 2010 kl. 12:51.
Sitat av mrs.hudson Vis innlegg
Her er det et filmklipp av en mann som er redd for ferskener; http://www.youtube.com/watch?v=2Az10dr0xZY
Vis hele sitatet...
Det klippet der var motbydelig. Fy faen, talkshowverter er menneskelig søppel.



Men, fobier kan stamme fra så mangt. Var et program jeg så om dyr som hadde fobier for bekkalokk (kumlokk) og lignenede. Hovedsaken her var at det minnet om noe annet som dyrene da var genuint redd for. I kumlokkets sak var det griser som var hovedproblemet. Dette ville da vel egentlig passe bra sammen med hva jailbait postet.

Og siden mennesker i bunn og grunn er dyr, skulle det ikke forundre meg om dette er noenlunde samme sak. Menneskesinnet er et merkelig felt vi på langt nær har studert ferdig.
Det er veldig vanlig å få fobier etter ubehagelige hendelser. Enten det er en agurk i rompa eller overfall av grevling/hund etc. Underbevistheten har lett for å ta kontroll om man ikke følger så godt med og situasjonen blir brå. Da får man ikke helt med seg hva som skjer og man rekker ikke å handle. Derfor blir man ordentlig redd for å havne i situasjonen på nytt, fordi man ikke lærte noe og vet da ikke hvordan man skal avverge situasjonen. Derfor har man lett for å unngå ting så man kan unngå situasjonen, og "ting" kan etterhvert bare bli det å gå ut i det hele tatt. Slik blir ofte fobier til flere psykiske lidelser. Dette kan også være vise-versa, at psykiske lidelser etterhvert lager fobier.
Jeg har en ekstrem fobi mot døde insekter. Får frysninger og noia når jeg ser en svær død sammenkrøllet edderkopp på gulvet. Jeg tør ikke å nærme meg den engang så ille er det. Kan kanskje ta den med støvsugeren, men det er såvidt også.

Dama er like redd for levende insekter som jeg er for døde. Hun hyler når det kommer en jævel springende over veggen og jeg hyler når hun dreper den..
Sist endret av Bombasa; 2. september 2010 kl. 16:00.
her har du en annen tråd som handler stort dsett det samme da

http://freak.no/forum/showthread.php?t=158858
Sitat av Catchy Vis innlegg
Hvorfor? Hvis en usynelig mann styrte bananen, ja greit, men det er jo ikke bananen (ordet banan virker meningsløst nå <.<) i seg selv som gjorde det. Bare fordi man blir påkjørt så blir jeg ikke redd for biler. Kanskje litt mer forsiktig når jeg krysser gata, men ingen fobi.
Vis hele sitatet...
Når man opplever noe traumatisk (nok) begynner hjernen å fungere litt annerledes enn ellers. Folk som har blitt voldtatt og sånt henger seg opp i små detaljer og husker disse veldig skarpt lenge etterpå, selv om de kanskje ikke husker så mye av resten.

Problemet er kanskje ikke at man er redd bananer i seg selv, men at man får flashbacks av dem. Kanskje er det egentlig flashbakcsa man er redd for. (Det betyr ikke at man nødvendigvis faktisk bevisst husker den aktuelle hendelsen, men at bananer fremkaller angsten derfra likevel).
Som noen psykologer sier:
Det er en grunn for "alt".

kanskje denne personen opplevde noe sjokerende i barndommen sin eller lignende. Så kanskje lå det en banan i det grusomme han så. Så når han ble eldre, så kanskje assosierer han denne dramatiske ulykken ved å se på en banan. Men hva vet vell jeg =P
Mye rare fobier. sånn som "Areofobi = Angst for gjennomtrekk og luft"
Sitat av Simen Normann Vis innlegg
Som noen psykologer sier:
Det er en grunn for "alt".

kanskje denne personen opplevde noe sjokerende i barndommen sin eller lignende. Så kanskje lå det en banan i det grusomme han så. Så når han ble eldre, så kanskje assosierer han denne dramatiske ulykken ved å se på en banan. Men hva vet vell jeg =P
Mye rare fobier. sånn som "Areofobi = Angst for gjennomtrekk og luft"
Vis hele sitatet...
Tror iallefall jeg har det i genene/medfødt..
Kan ikke huske å ha blitt overfalt av døde innsekter noengang
Eller ha opplevd noe virkelig traumatisk som kan ha vært grunnlag for eventuelle fobier.
Sist endret av Bombasa; 3. september 2010 kl. 18:30.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av Catchy Vis innlegg
Jeg kom over en artikkel om en 21 år kvinne som var livredd for bananer. Har også hørt(så det på Dr Phil eller noe?) om en dame som var livredd for agurker. Hvordan kan folk være redd for mat????? Jeg skjønner det bare ikke. Fobier mot mørket, slanger eller små kryp kan jeg skjønne, men bananer og agurker?? Noen her inne som er redde for noe i denne retningen som kan forklare?


Her er artikkelen btw:
http://www.metro.co.uk/weird/838746-...ear-of-bananas
Vis hele sitatet...
Det er det som er definisjonen på en fobi. En ubegrunnet frykt...
Hvis du vil ha en evolusjonspsykologisk forklaring på det så lønner det seg for en organisme å være i overkant redd. Si at zebraen ser det rusle i gresset nærme seg. Blir han skremt og løper bort så har han i verste fall tapt littegrane kalorier hvis det ikke var en trussel der (en falsk positiv). Hvis han derimot blir værende og det faktisk er en løve der (altså falsk negativ) så kan han bli drept. Naturen har da nok selektert slik at de som er litt mer skremte har fått formere seg og spredt denne frykten.

Så kobler vi det sammen med at organismen også bedriver læring. En zebra som blir truffet av en Jeep på sletten og skadet ville forståelig nok unngå denne Jeepen og alt som ligner på det.

Mennesket drives i stor grad av følelser og underbevissthet. Hvis man har blitt skadet av en banan eller noe som ligner en banan i barndommen kan man nok få angst senere (selv om man tilogmed har glemt den originale hendelsen). Det er vel også mulig at det rett og slett er en "kortslutning".
En fobi for noe noe ufarlig kan oppstå når en holder på med noe ufarlig og blir skremt. da forbinder en det ufarlige med det en har blitt skremt av.

Et kjent eksperiment hvor de skapte en fobi er Albert og rotta
Kort beskrivelse at forsøket i linken.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Det er det som er definisjonen på en fobi. En ubegrunnet frykt...
Vis hele sitatet...
Å si at den er ubegrunnet er jo feil.

For de som har fobier har i nesten alle tilfeller hat en negativ opplevelse med fobien, som for eksempel de som har fobi mot å bade har som oftest tidligere sett eller opplevd noe negativt med vann "Nær døden ved drukning, venner som har druknet eller lignende" å dette er jo en begrunnelse på deres fobi?
Sitat av Edited Vis innlegg
Å si at den er ubegrunnet er jo feil.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg! Man burde kanskje heller si irrasjonell?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av randoom Vis innlegg
Jeg er enig med deg! Man burde kanskje heller si irrasjonell?
Vis hele sitatet...
Takk! Vokabularet mitt forsvinner når jeg er trøtt! Lette lenge etter akkurat det ordet!
Definisjonen på fobi for hypnoterapauter (som fjerner fobier) er: En irrasjonell frykt hvor den kritiske sans blir ikke-eksisterende. Den kritiske sans som forteller oss: hallo, en fersken bare ligger der, det er en frukt og gjør ingen skade, forsvinner med en gang, slik at inntrykk som ligger i underbevisstheten vår kommer frem(frykten).
Mannen med mens
duzzyd's Avatar
Sitat av randoom Vis innlegg
Når man opplever noe traumatisk (nok) begynner hjernen å fungere litt annerledes enn ellers. Folk som har blitt voldtatt og sånt henger seg opp i små detaljer og husker disse veldig skarpt lenge etterpå, selv om de kanskje ikke husker så mye av resten.

Problemet er kanskje ikke at man er redd bananer i seg selv, men at man får flashbacks av dem. Kanskje er det egentlig flashbakcsa man er redd for. (Det betyr ikke at man nødvendigvis faktisk bevisst husker den aktuelle hendelsen, men at bananer fremkaller angsten derfra likevel).
Vis hele sitatet...
Her er et innlegg som illustrerer det du sier, skrevet av en som ble voldtatt:

"......og sånn er det med hørselen også. Jeg hadde alltid sterk angst på hytta. Til slutt fant jeg ut at angsten kom hver gang fuglesangen sluttet. Det var fordi jeg ble voldtatt i munnen mens overgriper holdt fast hodet mitt og brukte ørene til håndtak.
Da han gjorde det forsvant hørselen. Og jeg kunne ikke høre fuglesangen. Så hver gang fuglesangen tok slutt så var jeg/følte jeg meg i overgrepssituasjonen. Og hørselen forsvant. Skjønner du? Overgrep påvirker hele deg. Hele livet ditt om du ikke får gått i behandling....."
Kjenner ei som har ketchup fobi:P Hun tåler ketchup, liker tomat\ tomat pure etc etc, men hvis hun spiser ketchup spyr hun, og hvis hun får det på seg klikker hun og begynner grine. En idiotisk fobi..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av coyote93 Vis innlegg
Kjenner ei som har ketchup fobi:P Hun tåler ketchup, liker tomat\ tomat pure etc etc, men hvis hun spiser ketchup spyr hun, og hvis hun får det på seg klikker hun og begynner grine. En idiotisk fobi..
Vis hele sitatet...
Hun tåler ikke det om hun spyr opp igjen.
Jeg har fobi mot http://www.culturasubterranea.comli....rypophobia.jpg dette. Jeg er ikke sikkert på om det ble riktig bilde siden jeg fikk søstra mi til å finne det fram

tripofobia hvis noen lurte.