Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2222
Jeg holder på å trene til militæret, skal inn i januar. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å jogge i mer en 5 minutter sammenhengende, og da er det ikke særlig fort heller. Løper intervaller, men det blir jo veldig halvhjertet når jeg hele tiden må gi opp før tiden osv. så jeg føler ikke at jeg får noe fremgang. Bør jeg oppsøke lege eller noe? Kan ikke være normalt å ha så dårlig kondisjon, vennene mine har trent ca like mye kondis som meg og de klarer å løpe 3k på ikke så værst tid.
Mener å huske at forsvaret har forslag til treningsprogram liggende ute nettopp til dette formålet. Der er det flere nivåer. Se hvordan det er på det nederste, og blås i å sammenlikne deg med noen andre for øyeblikket. Inntil videre er det deg selv du må bli bedre enn, å da hjelper det fint lite at du synes det burde være anderledes.
Hvis dette vedvarer, og det ikke lar seg gjøre å øke nivået ville jeg kontakte lege og kanskje bedt om å få henvisning til fysioterapeut. Kan tenkes at du har dårlig motorikk, men da burde du nesten være klar over det allerede.
Vanskelig å si, men de to vanligste årsakene er:
1. Du starter for hardt og fylles såpass fort opp med melkesyre at det fort blir uutholdelig
2. Dårlig løpeteknikk, du bruker mye energi på lite framdrift.
Ellers kan du prøve dette programmet
Militæret er ikke like krevende fysisk nå som det har vært. Det har blitt lempa på distanse mener jeg under flere marsjer..

Har du prøvd å gange hurtig? Altså gå fort istedenfor jogg? Det er tungt å være i dårlig form
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg slet med det samme. Stakk til legen og fant ut at jeg har anstrengelsesutløst-astma. Jeg fant også ut at jeg jogget alt for fort, spesielt i starten. Når jeg jogger nå så jogger jeg ca i samme tempo som hvis man går fort, og blir det slitsomt så slakker jeg ned til gå-tempo frem til jeg får tilbake litt energi.

Men uansett, jeg klarte i starten å jogge 2-3 minutter i strekk før jeg måtte pause. Måten jeg gjorde det på var rett og slett å legge meg en løype på 2 km. I starten måtte jeg ha 6 pauser i løpet av den løypa, men jeg fortsatte å presse meg og jogget samme løypa 3 dager i uka. Etter 1 uke klarte jeg løypa med 3 pauser, og etter 2 uker var jeg nede på 0 pauser.

Jeg brukte ikke astma-inhalator på hver treningsøkt heller, kun etter behov. Det handler rett og slett om å sette deg et realistisk mål og jobbe deg gradvis mot det. Jeg gikk fra å kunne jogge 3 minutter i strekk til å klare 45 minutter i strekk på en måneds tid.
Om du skal inn i militæret så betyr det jo at du er relativt ung. Og når du sier 5 minutters jogging så vil jo det bety at du antakeligvis ikke engang klarer å jogge 1 km. Ja det tror jeg er unormalt. Du må ha levd et stillesittende liv?

Men det er jo ikke et veldig stort problem, kondisjon er jo noe av det enkleste å trene opp. Og når du skal inn i januar har du masse tid. Du kan feks starte med å skaffe deg pulsmåler av et eller annet slag. Varm opp rolig med puls opp mot 120. Når du er blitt varm og myk kan du sprinte på max i ca ett minutt, følg med på pulsen. Du ligger du gjerne på minst 180.

Jogg rolig etter sprinten til du har puls på 120. Så gjentar du sprinten i ca 1 minutt. Følg med på pulsen og kjør så fort at du når max puls. Gjenta dette 4 ganger.

Om du gjør dette minst 3-4 ganger per uke kan jeg nesten garantere deg at du vil merke stor fremgang på kun en måneds tid. Og etter 2 måneder klarer du garantert å jogge 3 km.

Du kan evt. bytte ut jogging med ergometersykkel, tredemølle etc. Poenget er at du skal presse deg så hardt at hjertet må jobbe langt raskere enn det er vant med. Det kan føles ekkelt og du vil sikkert få blodsmak i munnen og kanskje bli småkvalm de første gangene men det gir seg raskt. Du er ung og kroppen tåler masse juling. Bare å måke på.
Du sier du ikke klarer mer enn 5 min i slengen, og at du samtidig løper intervaller. Varmer du ordentlig opp? Rolig jogg i minimum 10 minutter i et tempo du klarer å holde en samtale med før du tenker på å dra på med intervaller, spesielt så utrent som du er. Kjipt å få en strekk så du ikke får jogget og mister framgangen, om enn så liten den føles at den er.

Og husk at restitusjon er veldig viktig. Hviledager og søvn, ikke press deg hver dag nå i starten for å «ta igjen» dine venner, det gir bare motsatt effekt av det du ønsker.

Mål hvilepulsen din, den sier mye om framgangen din, joggeformen varierer veldig i starten. Med hvilepulsen kan du og få en pekepinn på hvor restituert du er. Har du en hvilepuls på 60 til vanlig, og dagen etter en hard økt måler du hvilepulsen til f.eks 75, så er det en dag for en rolig restitusjonstur eller bare ta en hviledag.
Sist endret av trilobites; 18. oktober 2018 kl. 17:42.
Det å løpe er ganske rart. Det er ikke slik at mennesker som ikke har løpt tidligere må opparbeide en kondis for løp på 1 mil. Selvsagt kommer dette an på generell aktivitet, men om du beveger deg passelig og ikke kjederøyker tror jeg dette gjelder mange.
Det er en forståelse mellom deg og dine muskler du må forstå. Hvor fort, hvor varm (noe jeg mener er viktig) og inntak av mat/drikke gitte dag.
Om du begynner å gå 40 min hver dag i en uke, jogge to og løpe to uken deretter så starter denne forståelsen.
Viktigst er uansett å starte rolig.
Sist endret av Jegermannen; 18. oktober 2018 kl. 17:52.
Jeg kjenner meg egentlig igjen med TS. Før sommeren så var jeg i elendig form - jeg kunne jogge litt, men fikk vondt under føttene og sleit veldig med å jogge lengere enn 3 min i strekk. Etter mye skuffelse tok jeg meg veldig sammen og begynte med løping i skog. Jeg investerte i et par ordentlige sko og fikk noen gode tips til å fjerne smertene som oppstod under føttene av de på løpelabbet. Begynte deretter med tåhev hver dag og småløp i skogen på stier en gang i uka. Etter at jeg fikk bygget opp litt mer utholdenhet og motivasjon endte jeg opp med å løpe annenhver dag over nesten hele sommeren (klart, dette er ikke en bra ting å begynne med når du er fersk).

Jeg kan nå fint løpe i 30-35 minutter uten stopp, men har pådratt meg beinhinnebetennelse fordi jeg ikke klarte å moderere meg Mitt tips er å prøve noe variert som å løpe f.eks. i skogen. Der er det alltid noe nytt å se på, og man tenker ikke på at man skal løpe "så lang". Det er også mye bedre trening enn å plaske føttene på asfalten.
Sist endret av The Riddler; 18. oktober 2018 kl. 18:01.
Sjekk ut en app som heter 5K-runner. Det er et 8-ukers program hvis mål er å få deg til å løpe 5km non-stop.

Starter med realvtivt enkle intervaller som strekker seg lengre og lengre for hver uke.

Det å løpe 3K er ikke bare bare om man ikke har trengt seg opp til det.