Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1401
Yoo,
Sier opp jobben idag, men sitter nå på et problem som jeg har null peil på. Har brukt frikort iår fordi planen bare var å jobbe til sommeren så keg hadde ikke bruk for skattekort tenkte jeg.
Greia nå er at jeg har 13k igjen på skattekortet, og med lønn og feriepenger(opptjent i år ) som sjefen sa jeg skulle få med siste lønning, så vil jeg få mer enn 13k
Hva gjør jeg? Blir pengene jeg tjener under 13k skattefrie mens resten må jeg skatte av, eller trekkes 50% fra hele beløpet?
Hvis jeg lager skattekort idag, vil jeg da slippe å skatte 50%?
Lønning er 10 juli.
Håper noen med mer peil en meg kam hjelpe, hadde satt ekstremt pris på det da det hadde redda sommeren!
Du kan sende en mail eller ringe til sjefen din og be han/henne sende feriepengene dine neste år. Jeg har gjort dette tidligere ved to forskjellige anledninger, som var helt greit.
Fofi's Avatar
Trådstarter
Litt av problemet er at jeg har veldig bruk for de pengene i år og ikke neste år
Om du lar det være som det er nå, vil beløpet som kommer over frikortsgrensen bli skattet 50%, men du vil få de tilbake til neste år på skatten
Hvis lønningsdato er 10. juli så skal det jo være mer enn innafor å sende inn ett nytt skattekort og dermed slippe 50% på restbeløpet. Bare pass på at arbeidsgiver trekker det nye skattekortet ditt. (ikke helt sikker om dette skjer automatisk?)
Fofi's Avatar
Trådstarter
Sitat av xghost Vis innlegg
Om du lar det være som det er nå, vil beløpet som kommer over frikortsgrensen bli skattet 50%, men du vil få de tilbake til neste år på skatten
Vis hele sitatet...
Fått det med meg, men greia er at jeg trenger pengene denne sommeren..

Sitat av BREKKER
Hvis lønningsdato er 10. juli så skal det jo være mer enn innafor å sende inn ett nytt skattekort og dermed slippe 50% på restbeløpet. Bare pass på at arbeidsgiver trekker det nye skattekortet ditt. (ikke helt sikker om dette skjer automatisk?)
Vis hele sitatet...
Ight takk for headsuppen, skal ordne nytt skattekort asap også si ifra til sjef at han må bruke det og ikke frikortet! Det bør vel løse det, trenger ikke å gjøre noe annet?
Skattekortet hentes vel digitalt, så arbeidsgiver behøver bare å få beskjed (så fremt det ikke er forskjellig praksis rundt forbi) jeg får hvertfal mail når mine henter nye skattekort digitalt.