Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2163
Kan man legge fliser over fliser på vegg? Vet det ikke er noe problem på gulv, men hvordan er det med vegg? Noe spesielt man bør tenke på eller er det bare å følge normal prosedyre? Legger heller prosjektet på is om jeg må pigge veggene først...

Beklager om dette ikke passer inn på forumet, da er det bare å fjerne det.
Siden du ikke får respons her kan jeg gi deg et par små tips:

1) Du kan prøve et annet forum, kanskje det finnes oppussings forum ? Prøv å google..
2) Gå innom din lokale byggevarehandel å spør om tips. De vil garantert gi deg gode råd!

Lykke til!
Dette skal gå like bra på vegg som på gulv:

Vask veggen grundig. På bad er det ofte mye fett og smuss på veggene. Spesielt dersom du dusjer direkte ved vegg.

Videre ville jeg anbefalt deg og rubbe de - før du vasker enda en gang. Da får du bedre heft, spesielt om flisene er glasserte/glatte.

Peis på med noen lag med priming. La tørke.

Legg flisene.

Dersom du har god tid på deg og istedenfor å legge det på is, kan du jo alltids prøve å gjøre det på 1 vegg. Se om det henger der neste sommer og gjør det samme på de andre veggene.

Anbefaler deg som zub ovenfor her et annet forum for slike innlegg. www.byggebolig.no har ganske mange flinke fagfolk og ellers bedrevitere som meg.
Følg rådene til siste taler her, så skal det gå helt fint.
Bare forsikre deg om at det ikke er "bom i flisene", dvs at de ikke lenger hefter ordentlig i veggen bak, men kun sitter fast fordi de er i press mellom omkringliggende fliser. En enkel måte å sjekke dette på, er å banke lett på flisene med et verktøy i rent metall, f.eks. den runde enden av en stor fastnøkkel, en meisel e.l, da skal man kunne høre det. Vanskelig å forklare akkurat hvordan man hører forskjell, men tar man utgangspunkt i at flertallet sitter som de skal så kan du regne med at hvis noen skiller seg ut på lyd så er de løse.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
De flisene som henger der fra før må da bære dobbel vekt. Jeg er ikke så sikker på at det er en god ide. Jeg ville forhørt meg med en flislegger om det. En annen ting er jo hvor gammle de flisene som er henger der er. Jeg har revet mange bad med fliser som har sett helt fine ut, men på baksiden av flisene så har det vært råttent.
Er på den måten jeg har hentet erfaring også, Lima. Flisleggerne riveteamet mitt samarbeidet med vurderte alltid på forhånd om flisene måtte ned før nye ble lagt. I de tilfellene det ikke var "bom" i flisene eller andre åpenbare svakheter, var det helt vanlig å legge nytt utenpå eksisterende fliser. Nå var dette høyst profesjonelle og erfarne, norske flisleggere, så det er jo ingen garanti for at en DIY-jobb vil holde samme standard; men det var aldri noen problemer i etterkant med arbeidet som ble gjort den gangen.
Trådstarter
7 0
Takker for alle svar! Flisene som skal opp er omtrent dobbelt så store som de gammle forresten, kanskje det utjevner litt av vekten de gammle flisene må bære, det blir 2-2,5 av de gammle under hver av de nye. Jeg skal prøve den metoden du snakker om Muppetshow for å sjekke!
Sist endret av Fjukk; 3. august 2014 kl. 20:53.
Må det være flis, eller holder det med at det ser ut som flis? Nye veggplater for baderom ser ganske flisaktig ut etter min mening. I tillegg sparer du mye tid. Festepunktene borer du hull med diamantbor og limer i tillegg med sica eller t7.
Prøv: byggebolig.no, de har et stort forum og det er gjerne mange ganske kompetente debattanter der.
Jeg har arbeidet et par år som murer, med fagbrev. og vi la ofte fliser rett på gammle fliser, om det var gjort bra fra før av, vask av et par ganger, bruk noe fett fjern og primer, åså kjør på med sigefri fliselim, så skal det gå meget bra