Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2523
Hei.

Har hatt en liten oppgradering på min stasjonære pc, men det ble ikke så mye bedre som jeg hadde håpet. Lurer på om det er andre ting som jeg burde gjøre for å få ytelsen på pc'n til å bli bedre samt bli kvitt FPS-drops.

System info:

http://imagehost.nordei.de/pics/1994bd3cbf4dd1243568371a21882e7a.png

Skjermkort 1 (Geforce 980):

http://imagehost.nordei.de/pics/3b757968f16dafd845e90d95a37dc98e.png

Skjermkort 2 (Geforce 660):

http://imagehost.nordei.de/pics/af61a3c9b58896cde5c689eb5b514e3b.png

Takker for alt av tilbakemeldinger.
Hvilke spill har du FPS drop i? Gjelder det alle spill?

Jeg ser du kjører 2 skjermkort, men det er 2 forskjellige, så du kjører ikke SLI. Jeg antar at du kjører GTX 980 i spill, har du prøvd å kjøre GTX 660 for å utelukke at det ikke er et av skjermkortene som er problemet?
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Hvilke spill har du FPS drop i? Gjelder det alle spill?

Jeg ser du kjører 2 skjermkort, men det er 2 forskjellige, så du kjører ikke SLI. Jeg antar at du kjører GTX 980 i spill, har du prøvd å kjøre GTX 660 for å utelukke at det ikke er et av skjermkortene som er problemet?
Vis hele sitatet...
Det skjer på alle spill, og blir værre når jeg ser på noe på 660'n. Da faller den rundt 100fps, ville ikke trodd at 980'n skulle blitt påvirket av at jeg brukte 660'n?

Jeg får samme problemet hvis jeg bytter rollene på kortene.
Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg vil tro det er noe annet enn skjermkortene som er problemet.

Jeg tipper CPU er problemet. Hva er det du gjør på den sekundære skjermen? Jeg ville sjekket CPU forbruket i oppgavebehandlinga, på den aktuelle oppgaven du kjører på sekundærskjermen. Hvis du ser høyt CPU forbruk på det du driver med på sekundærskjermen, så kan du sette Affinity til kun 1 CPU og se om det blir bedre. Da tillater du ikke det programmet å benytte all CPU kraften din.

Ellers kan det jo så klart være hovedkortet ditt som ikke klarer å henge med, men det tviler jeg mer på.
Jeg prøvde å se på streaming via Opera mens jeg spilte istad, men da tok opera over 50% av prosessor kapasiteten, byttet ut nettleser til Chrome og ble noe bedre, men klarer fortsatt ikke begge delene samtidig. Kan det være CPU som begynner å bli sliten? Den har jobbet iherdig i snart 6 år. Jeg har akkurat oppgradert hovedkortet så jeg har lite tro på at det kan være det. Skal vist være et ganske så bra hovedkort.
Jeg vil si meg så og si 100% sikkerhet at det er CPU`en din. Den er jo ikke akkurat av kraftigste sort heller.

Husk også at streaming (twitch osv) er utrolig krevende, nettopp fordi det er live sendt så kan det ikke bufres på forhånd. Ergo krever det at hvert bilde oppdateres fortløpende som PC`en mottar de. Dette krever mer av CPU.


Prøv å sett affinity til 1 cpu på Chrome, se om det bedrer seg litt. Men jeg ville uten tvil oppgradert CPU. Ser ikke poenget i å sitte på en såpass dårlig CPU når du har et ellers ganske bra oppsett.
Okei, det er nok på tide å oppgradere den. Eneste jeg ikke har byttet ut siden jeg kjøpte pc'n for 5 år siden.

Er dette et godt alternativ til det? Hva trenger jeg evt. av kjøling, må jeg over til vann?

http://imagehost.nordei.de/pics/b11045747621d60a2844aa3c618556ee.png
Vær obs på at den prosessoren du linker kjører over 200W. Det kan by på problemer med enkelte hovedkort. Det er en del info rundt saken på kommentarfeltet hos Komplett
Sitat av Erlpil Vis innlegg
Vær obs på at den prosessoren du linker kjører over 200W. Det kan by på problemer med enkelte hovedkort. Det er en del info rundt saken på kommentarfeltet hos Komplett
Vis hele sitatet...
Ja, fikk litt informasjon om det. Ble ikke aktuelt, men gikk for FX-8350 som vistnok skulle være mer en bra nok.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvordan gikk det med deg TS? Hvilke spill spiller du?

Vet av annenhånds erfaring at den prosessoren der suger til spill som er CPU krevende på single-core, slik som for eks. CS GO.