Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 5898
Jeg så nylig noen statistikker som forbløffet meg. Det hele begynte med at jeg så nyheter fra Paris elns, hvor 500 000 mennesker gikk i protest for å bannlyse homofilt ekteskap. Dette provoserte meg ganske, og det var ikke nok. Etterpå så jeg et kart som viste hvor mange land som tillater homofilt ekteskap (heldigvis er Norge et av dem). Det var ikke mange! Kun 11 land tillater homofilt ekteskap, og noen land som Brasil og USA tillater det i utvalgte stater. Dette er noe jeg absolutt ikke kan sette fingeren på. Hvorfor skal ikke det være lov? Jeg har hørt noen argumenter for dette:

Det er unaturlig
Javel? Motbevist

Vi må beskytte ekteskap!
Hvis ekteskapet ditt er verdt mindre fordi andre kan gifte seg med deg, er det et dårlig ekteskap...

Ekteskap handler om familie
Skal ufruktbare mennesker også ikke få lov til å gifte seg? Gir det mening at folk MÅ ha barn for å gifte seg, ellers vet vi ikke om de gjør det for familien eller ikke?

Vi må redde tradisjon!
La oss ta tilbake offentlig henging også!

Det er altså fullt mulig å motargumentere disse påstandene. Håper andre har noen innspill. Jeg forstår bare ikke helt hvorfor det skal være forbudt i så mange land? Heterofile har gjort et valg: de liker jenter. Hvorfor skal ikke homofile få gjøre sitt eget valg? Er de annenklasses innbyggere? Min mening er enkel: hvis du ikke liker å ha homsesex, ikke ha homsesex.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Du glemte "Det står i bibelen" og "Det er ekkelt" og en del andre argumenter folk har. (Nei, jeg er ikke en kristen homofob, men jeg trodde dette var selve grunnlaget folk hadde for å protestere.)
Sitat av Choobe Vis innlegg
Du glemte "Det står i bibelen" og "Det er ekkelt" og en del andre argumenter folk har. (Nei, jeg er ikke en kristen homofob, men jeg trodde dette var selve grunnlaget folk hadde for å protestere.)
Vis hele sitatet...
Det står i bibelen!
Og bibelen er jo guds ord! Og beviset på at bibelen er guds ord? Fordi det står i bibelen!
Kan ikke si noe annet enn at folk fortsatt er fullstendig idioter og fortsatt bryr seg om hva ANDRE driver med. Og det er sinnsykt mange av de...

Takket være slike folk vil det aldri være ordentlig frihet her på jorda.
Sist endret av frø; 8. februar 2013 kl. 13:10.
Jeg syntes at alle - uansett legning - skal få lov til å gifte seg borgerlig, men påstanden om at homofili er naturlig er jeg ikke enig i. Dette handler heller ikke om tradisjon, men verdisyn! Derfor så forstår jeg godt at mange religiøse ikke ønsker at homofile skal få gifte seg i sin menighet eller kirke.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg syntes at alle - uansett legning - skal få lov til å gifte seg borgerlig, men påstanden om at homofili er naturlig er jeg ikke enig i. Dette handler heller ikke om tradisjon, men verdisyn! Derfor så forstår jeg godt at mange religiøse ikke ønsker at homofile skal få gifte seg i sin menighet eller kirke.
Vis hele sitatet...
Nok et argument mot statskirke...
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Denne tråden virker som om den kommer til å bli en runkering av de sjeldne. Hva forventer du å oppnå? Jeg syns det blir litt som å lage en tråd hvor jeg skriver "Uff, hvorfor har kvinner så dårlige rettigheter i mange land?".
Svaret på at det i mange stater er ulovlig er så enkelt som at de har en helt annen kultur enn oss; preget av andre meninger og et helt annet verdenssyn. Det du syns virker helt ufattelig kan de ofte se på som den naturligste ting.
På den positive siden så ser man jo en sakte men sikker utvikling hvor det blir legalisert i flere og flere stater.
Sitat av stimmer Vis innlegg
Nok et argument mot statskirke...
Vis hele sitatet...
Statskirken ble jo fjernet for lenge siden.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Statskirken ble jo fjernet for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Hvem er det nå som betaler for alle kirkene?
Jeg vil tro at homofili ikke er valgbart, snarere noen man bare er, da min katt var homofil.
Vi hadde 2 katter, og denne homofile katten prøvde for og si det rett og og ha sexuall samkvem med den andre katten vår
Og han sov og koste med han hele tiden
Han prøvde mange ganger, men da hab er ganske liten (2 år nå men ser fortsatt ut som en kattunge)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av caperno Vis innlegg
påstanden om at homofili er naturlig er jeg ikke enig i.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Når jeg leser slikt ser jeg ikke noe alternativ til at det brukes en annen definisjon av «naturlig».

wp:Homosexual behavior in animals, uiordbok:naturlig.

Sitat av caperno Vis innlegg
Dette handler heller ikke om tradisjon, men verdisyn!
Vis hele sitatet...
Dette forstod jeg ikke. Kan du utdype?
Sitat av tmortenk Vis innlegg
Jeg vil tro at homofili ikke er valgbart
Vis hele sitatet...
Er også mystisk for meg når folk sier slikt. Mtp. hvor mye hardere et liv som homofil kan være: Hvorfor ville noen valgt det? Og når? Jeg kan ikke huske å ha krysset av på noe skjema, eller på annen måte fått muligheten til å velge.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvorfor ikke? Når jeg leser slikt ser jeg ikke noe alternativ til at det brukes en annen definisjon av «naturlig».

wp:Homosexual behavior in animals, uiordbok:naturlig.
Vis hele sitatet...
Det naturlige er etter min mening mann og kvinne. Mann og mann, kvinne og kvinne, eller for den saks skyld; mann og dyr er for meg unaturlig (uten at det kan sammenlignes). Jeg forstår at homofili er medfødt, men det blir ikke mer naturlig av den grunn, verken når det gjelder homofili blant dyr eller blant mennesker. For å sette det på spissen så kan man kalle det ett avvik fra naturens side. Men dette er i det hele tatt ett vanskelig tema, det skal jeg innrømme. Jeg ser jo ikke på homofili som en sykdom heller...

Dette forstod jeg ikke. Kan du utdype?
Vis hele sitatet...
Verdisynet til religiøse er sjeldent eller aldri positivt når det kommer til homofili.
Sist endret av caperno; 8. februar 2013 kl. 14:53.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg tror ikke du helt har forstått betydningen av ordet naturlig, caperno. Homofili er utbredt både hos oss og andre dyrearter, og må derfor per definisjon være naturlig. "Avvik fra naturen sin side" er også - tro det eller ei - helt naturlig.
Sist endret av Tias; 8. februar 2013 kl. 15:15.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av caperno Vis innlegg
Det naturlige er etter min mening mann og kvinne.

[…]er for meg unaturlig
Vis hele sitatet...
Så «naturlig» er noe subjektivt?

Sitat av caperno Vis innlegg
For å sette det på spissen så kan man kalle det ett avvik fra naturens side. Men dette er i det hele tatt ett vanskelig tema, det skal jeg innrømme.
Vis hele sitatet...
Før jeg begynner å rote rundt i definisjoner av «avvik»: Er dette noe du ev. også mener er subjektivt?
Sitat av frø Vis innlegg
Kan ikke si noe annet enn at folk fortsatt er fullstendig idioter og fortsatt bryr seg om hva ANDRE driver med. Og det er sinnsykt mange av de...

Takket være slike folk vil det aldri være ordentlig frihet her på jorda.
Vis hele sitatet...
Bibelen er ikke guds ord. Bibelen er åpenbaringer til som folk har fått, disse har da blidt fortalt videre til ca år 600 da de ble skrevet ned...
Sitat av MrZone Vis innlegg
Bibelen er ikke guds ord.
Vis hele sitatet...
Lykke til med å forklare det til en kristen person.

Sitat av VaffelRøre Vis innlegg
Jeg så nylig noen statistikker som forbløffet meg. Det hele begynte med at jeg så nyheter fra Paris elns, hvor 500 000 mennesker gikk i protest for å bannlyse homofilt ekteskap. Dette provoserte meg ganske, og det var ikke nok.
Vis hele sitatet...
Det provoserer meg også, men heldigvis så har det vert en positiv fremgang. Man skal ikke lenger tilbake i tid en 60 år før homofili var straffbart i Norge også. Homofili kommer nok til å bli mer og mer akseptert på linje med demografiske overganger og utvikling. Det er jo som regel i de isolerte og lite utviklede landene at homofili blir slått hardest ned på, Uganda, Palestina, Iran osv.
Sist endret av Juicekongen; 8. februar 2013 kl. 15:25.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg syntes at alle - uansett legning - skal få lov til å gifte seg borgerlig, men påstanden om at homofili er naturlig er jeg ikke enig i. Dette handler heller ikke om tradisjon, men verdisyn! Derfor så forstår jeg godt at mange religiøse ikke ønsker at homofile skal få gifte seg i sin menighet eller kirke.
Vis hele sitatet...
Homofili er naturlig, det er nok fakta. Det jeg heller ville sagt om homofili, er at det er en "feil". Man er født med annerledes gener som gjør at man liker samme kjønn. Selvom det er naturlig at menn og kvinner skal være sammen, betyr det ikke at homofili er unaturlig. Dette er fordi feil, eller ulikheter er naturlig. Det skjer i naturen hver dag.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
VaffelRøre: YT: Richard Dawkins explains how the gay gene was preserved (6:25 min) tror jeg er interessant for deg.
Hater at homofili er akseptabelt og utberedt pga bibelen, som også sier nei til blanding av materiell på klær (bomull+ull feks) og tattoveringer.
Syntes faktisk denne debatten om homofilt ekteskap er idiotisk. Kan ikke folk gjøre hva faen de vill, så lenge det ikke går negativt utover andre?

Pros med homofili:
Mindrer befolkningsveksten.
Adoptering, altså å få et barn å gi det en god oppvekst.

Syntes det er idiotisk at vi lever i 2013 å homofili ikke er akseptert! Kan erlig si at jeg syntes det er "ekkelt" om 2 gutter kysser, men det er ingen grunn til å ikke la 2 personer være sammen...
Sitat av koalafant Vis innlegg
ser ingen ulemper med homofile, blir jo bare mer jenter på oss som er hetro
Vis hele sitatet...
Jenter kan også være homofile, da... Homo = lik, filos = elske.

Festlig nok er det mange som glemmer dette, inkludert lovmakerne. Forbudet mot homofilt samkvem forsvant i 1973, men det gjaldt bare menn - man regnet vel med at kvinner ikke syslet med slikt eller noe.

Uansett, det ser jo ut til at folk her har et avslappet forhjold til hva voksne mennesker velger å gjørfe med kjønnsorganene sine når de er alene. Og det er jo bra!

Dette med homofilt ekteskap viser imidlertid den skitne sammenhengen mellom organisert religion og politikk, det er kanskje det viktigste: i Norge har vi en statskirke, derfor må kirkens teser gjenspeile landets politikk. Altså kan ikke homofile diskrimmineres der, det er selvsagt. Således må også kirken føye seg. For frikirkesamfunn er det mindre åpenbart; da kommer plutselig religionsfriheten inn i bildet. Nå er det ganske søkt å tro at homofile ikke skal ha de samme rettighetene som andre, men det er jo lov å tro hva man vil. Å diktere frikirkenes teser blir således et brudd på religionsfriheten, og hvis du hamrer det igjennom, så tvinger du folk som oppriktig tror på tøvet til å handle i strid med sin tro. Det er heller ikke bra.

Det pussige, som denne saken viser, er at det er både i de troendes og de ikke-troendes interesse å fjerne statskirken.
Det er jo det beste med å være homofil, at mann ikke kan gifte seg.

Nesten bare heterofile som bryr seg om denne saken.
Jeg er ikke homoaktivist, og er egentlig ikke spesielt engasjert i de homofiles rettigheter, men jeg mener man må likestille heterofilt og homofilt ekteskap i dag. Når det religiøse argumentet faller bort kan jeg ikke se at det finnes andre gyldige argumenter for å forskjellsbehandle heterofile og homofile.

Jeg er imidlertid fremdeles av den oppfatning at et barn har det best med både en mor og en far, så jeg støtter ikke at homofile skal få adoptere. Hva de velger å gjøre privat er det imidlertid ingenting staten eller noen har noe med.
Religion står sterkt hos lavt utdannede mennesker. Slik vil det nok være i en god del tid fremover.
Det burde være opp til kirken om de vil vie homofile eller ikke. Selvfølelig burde man kunne gifte seg sivilt.
Sitat av Kapitalisten Vis innlegg
Det burde være opp til kirken om de vil vie homofile eller ikke. Selvfølelig burde man kunne gifte seg sivilt.
Vis hele sitatet...
Det er et godt poeng. Det jeg mener med innlegget mitt er ekteskap i lovens øyne. Hvert enkelt kirkesamfunn må selv bestemme om de ønsker å vie homofile eller ikke. Det er en del av religionsfriheten.
Sitat av VaffelRøre Vis innlegg
Det er unaturlig
Javel? Motbevist
Vis hele sitatet...
Eeeey...var det ikke de der pingvinene som var så kåte at de pulte alt?
- Motsatt kjønn.
- Samme kjønn.
- Sine egne nyfødte avkom.
- Daufødte individer av samme art, som hadde ligger såpass lenge at de måtte kakke hull i skrotten med pikken først.
ALT var sexytime!
Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg tror ikke du helt har forstått betydningen av ordet naturlig, caperno. Homofili er utbredt både hos oss og andre dyrearter, og må derfor per definisjon være naturlig. "Avvik fra naturen sin side" er også - tro det eller ei - helt naturlig.
Vis hele sitatet...
Takk for oppklaringen. Med "naturlig" så mente jeg her "etter naturen". Når jeg da sier at homofili er unaturlig, så mener jeg det som at homofile ikke kan reprodusere seg. Reproduksjon er vel det desidert viktigste for naturens gang, og uten den hadde alt strengt tatt stoppet opp. Jeg ser jo nå at min definisjon av ordet "naturlig" var veldig feil, selv om de fleste sikkert skjønte hva jeg mente. I mangel av ett bedre ord, så vil jeg derfor heller kalle homofili for "unormalt".
Du motbeviser at det er unaturlig ved å se på dyr.
Er vi ikke overlegne dyrene?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av caperno Vis innlegg
Når jeg da sier at homofili er unaturlig, så mener jeg det som at homofile ikke kan reprodusere seg.
Vis hele sitatet...
Ikke med partner som har samme kjønnskromosom (XX/XY) nei. (Jfr. gravide FTM-er i parforhold med kvinner).

Men det finnes flust av homofile som har egne biologiske barn med partner av annet kjønn, det er ingenting i veien for dem å bli sæd- eller eggdonorer, få IVF, m.m.

«Naturlig»-argumentet er stå tynt da vi allerede gjør så mye «unaturlig». Bare for å holde oss i rammene av seksualitet:
Sitat av Jonta Vis innlegg
[…]Sex at Dawn: How We Mate, Why We Stray, and What It Means for Modern Relationships". «Naturlig sex» for lenge lenge siden var bl.a. sannsynligvis at en hel gjeng menn hadde sex med én kvinne, som så ble gravid.
  • De trodde ikke at kvinnen hadde noe med avkommet å gjøre, men at det var en kombinasjon av alle menn.
  • Det forklarer multiorgasmer hos kvinner.
  • Det forklarer at kvinner som oftest er mer høylytte under sex (tiltrekke oppmerksomheten til flere menn)
  • Ungen ble beskyttet av flere menn, da alle var fedrene (eller hvertfall kunne være det)
Vis hele sitatet...
Sitat av caperno Vis innlegg
Reproduksjon er vel det desidert viktigste for naturens gang, og uten den hadde alt strengt tatt stoppet opp. […] I mangel av ett bedre ord, så vil jeg derfor heller kalle homofili for "unormalt".
Vis hele sitatet...
Mangel på reproduksjon ser det ikke ut til at vi har wp:World Population.

Hva med impotente, aseksuelle, og folk som ikke har lyst på barn?

Om man med «normal» mener uiordbok:«det alminnelige, det gjennomsnittlige», hva med alle andre måter man kan være ualminnelig, og ugjennomsnittlig på? Vi er det sikkert alle. På flere vis. Og i de fleste tilfeller ser jeg ikke poenget i å påpeke det.

Eller er det fordi det er snakk om seksualitet det er så viktig?
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Du motbeviser at det er unaturlig ved å se på dyr.
Er vi ikke overlegne dyrene?
Vis hele sitatet...
Hva annet enn andre bestanddeler av naturen skulle vi sammenligne oss med når det er snakk om hva som er naturlig? Dyr er en mer nærliggende kanditat for sammenligning enn planter.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Eeeey...var det ikke de der pingvinene som var så kåte at de pulte alt?
- Motsatt kjønn.
- Samme kjønn.
- Sine egne nyfødte avkom.
- Daufødte individer av samme art, som hadde ligger såpass lenge at de måtte kakke hull i skrotten med pikken først.
ALT var sexytime!
Vis hele sitatet...
Med andre ord kan vi rettferdiggjøre naturligheten av å ha sex med våre barn og dødfødte ved å sammenligne oss selv med pingvinene.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Eller er det fordi det er snakk om seksualitet det er så viktig?
Vis hele sitatet...
Viktig er det ikke, men ja, det er jo dette jeg diskuterer i denne tråden. For ordens skyld; Jeg bryr meg ikke om hvilken legning folk har, og det burde ingen andre bry seg om heller. Jeg bryr meg heller ikke om hvor homofile gifter seg, men jeg har forståelse for at mange religiøse har andre meninger om dette.

Min mening - hvor jeg tar utgangspunkt i at reproduksjon er "meningen med livet", "naturens gang" etc, etc - er at homofili da bryter med dette, og derfor er unormalt. Mange - inklusive meg selv - vil også si at jeg som ikke liker barn er unormal.

Jeg har ikke noe i mot menneskene, eller hva de holder på med, og selv om jeg ser på det som unormalt, så gjør ikke det at jeg på noen måte ser ned på homofile. Det kanskje viktigste grunnprinsippet i naturen er artenes reproduksjon, og derfor så blir homofili både hos mennesker og hos dyr etter min subjektive mening unormalt. Det er ikke vanskeligere enn som så.
Sist endret av caperno; 9. februar 2013 kl. 17:57.
Er unormalt ja, men faen og det skjedde så man må bare gjøre det beste ut av det, og da er det innmari kjipt når så mange tvinger deg og styrer deg inn i retninger som om du er mindreverdig. Latterlig!
DOG ekteskap er bare en sermoni, en tittel, noe løst begrep, så det går ann å kompansere med andre sermonier, får du ikke lov, lager du din egen versjon, jeppsi pepsi.

Syns det er kjipt att jeg ikke kan få egne barn, utenom surogat, , dette er way viktigere enn ekteskap imo. Heldigvis er det lov, men vanskelig å få til.
Sist endret av McMorky; 9. februar 2013 kl. 22:45.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av caperno Vis innlegg
Min mening - hvor jeg tar utgangspunkt i at reproduksjon er "meningen med livet", "naturens gang" etc, etc - er at homofili da bryter med dette, og derfor er unormalt. Mange - inklusive meg selv - vil også si at jeg som ikke liker barn er unormal.

Jeg har ikke noe i mot menneskene, eller hva de holder på med, og selv om jeg ser på det som unormalt, så gjør ikke det at jeg på noen måte ser ned på homofile. Det kanskje viktigste grunnprinsippet i naturen er artenes reproduksjon, og derfor så blir homofili både hos mennesker og hos dyr etter min subjektive mening unormalt. Det er ikke vanskeligere enn som så.
Vis hele sitatet...
Jeg vil virkelig anbefale deg å hvertfall se et foredrag av Christopher Ryan. T.d. yt:Around The World In 80 Lays | Christopher Ryan, Peter Sagal (56 min). Ikke la deg skremme av at videoen er på nesten en time. Siste del er Q&A.

Bl.a. forteller han hvordan gorillaer har sex 10-15 ganger for hvert barn de får. Mennesker derimot? 1000 ganger?

Det samme gjør bonoboer, sjimpanser i mindre grad, og delfiner.

Vi fire har alle til felles at vi er veldig intelligente, og veldig sosiale arter.

Når vi mennesker snakker om sex i dagligtale er reproduksjon nederste prioritet. Vennskap, kjærlighet, trygghet, partnerskap, fysisk nytelse. Dette fokuserer vi på.

Og med all sexen som foregår «i naturen» (som om vi ikke bodde i den (naturen vs. kulturen?)), uten at reproduksjon i bildet: Nei. Det bryter ikke med naturen.

Igjen: Bruk hvertfall en liten halvtime på å se et foredrag av Christopher Ryan. Jeg var ihvertfall overrasket over hva han fortalte. For eksempel om stammer der både kvinner og menn er helt autonome seksuelt. Der farskap er helt uviktig.
Sitat av McMorky Vis innlegg
ekteskap er bare en sermoni, en tittel, noe løst begrep, så det går ann å kompansere med andre sermonier, får du ikke lov, lager du din egen versjon, jeppsi pepsi.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ikke bare det. Det følger med haugevis av rettigheter.

Man kan bruke saken om Lisa Pond og Janice Langbehn som eksempel.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Du motbeviser at det er unaturlig ved å se på dyr.
Er vi ikke overlegne dyrene?
Vis hele sitatet...
Vi er dyr. Dyr er skapt av naturen, de er naturlig. Når så mange arter er homofile, er det jo naturlig...
Kjærlighet er en menneskelig følelse, ikke noe som skal kunne reguleres av myndighetene.
Homofili er jo et valg, skjønner virkelig ikke hvorfor folk ikke kan akseptere det.
Louis C.K. har et bra argument angående homofilt ekteskap.

"It doesn't have ANY effect on your life. What do you care? People try to talk about it like it's a social issue. Like when you see someone stand up on a talk show and say 'How am I supposed to explain to my child that two men are getting married?' I dunno, it's your shitty kid, you fuckin' tell 'em. Why is that anyone else's problem? Two guys are in LOVE but they can't get married because YOU don't want to talk to your ugly child for five fuckin' minutes?"
Vis hele sitatet...
– comedian Louis CK on gay marriage.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av cheetos Vis innlegg
Homofili er jo et valg, skjønner virkelig ikke hvorfor folk ikke kan akseptere det.
Vis hele sitatet...
Eh, nei?

Hvordan, når, og hvorfor velger folk å være homofile? nFF:Kan man velge å tro noe?

kentastic: Hehe, så denne igår:

http://i.imgur.com/nUr9IuN.jpg
Sitat av Jonta Vis innlegg
Eh, nei?

Hvordan, når, og hvorfor velger folk å være homofile? nFF:Kan man velge å tro noe?
Vis hele sitatet...
Homofili er medfødt, og noe man ikke kan gjøre noe med. Dette er jo vitenskapelig bevist. Valget man tar, er om man skal skjule det (som er det værste man kan gjøre etter min mening) eller om man skal ut av skapet. Mange tror også at man kan "kurere" homofili. Nå til dags er det lettere å skifte kjønn.
Jeg synes hvert trossamfunn burde få gifte dem de selv vil. Den katolske kirke ble erstattet av den luterske kirke. Folk velger trossamfunn utifra sine egne verdier. Sånn vil trossamfunn som strider mot samfunnets verdier bli mindre, mens de som ikke gjør det vil vokse. Og om man ikke passer inn i de etablerte vil det komme nisjetrossamfunn som passer med dine verdier.

Jeg synes ikke staten skal bry seg om hvem eller hva noen gifter seg med. Det finansielle burde være avtalt i en sivil kontrakt som samboerskap, mens ekteskap kan bety nøyaktig hva de involverte partene mener. Om jeg vil gifte meg med katten min, tre damer, tre damer og en mann, en mann, eller en murstein burde jeg få lov til det. Ingen burde tvinges til å måtte vie meg og min partner/mine partnere. Hvorfor i alleverden skal staten regulere kjærlighet? Hvis det er en ting vi ikke kan få for mye av så er det kjærlighet! Hvis tre personer vil være gift, hvorfor hindre dem?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av VaffelRøre Vis innlegg
Mange tror også at man kan "kurere" homofili. Nå til dags er det lettere å skifte kjønn.
Vis hele sitatet...
Nja, spørs litt på hva man mener med «kjønn» (: yt:Human Sexuality is Complicated... (4 min - vlogbrothers)

Sitat av frustratedHawk Vis innlegg
Folk velger trossamfunn utifra sine egne verdier.
Vis hele sitatet...
Ofte(st?) blir folk innlemmet pga. hva foreldrene er medlemmer i.
Sitat av frustratedHawk Vis innlegg
Sånn vil trossamfunn som strider mot samfunnets verdier bli mindre, mens de som ikke gjør det vil vokse.
Vis hele sitatet...
I en ideell verden kanskje. Påvirkningen skjer i begge retninger, og fører til wp:Kognitiv dissonans hos mange.

Sitat av frustratedHawk Vis innlegg
Jeg synes ikke staten skal bry seg om hvem eller hva noen gifter seg med. Det finansielle burde være avtalt i en sivil kontrakt som samboerskap, mens ekteskap kan bety nøyaktig hva de involverte partene mener. Om jeg vil gifte meg med katten min, tre damer, tre damer og en mann, en mann, eller en murstein burde jeg få lov til det. Ingen burde tvinges til å måtte vie meg og min partner/mine partnere. Hvorfor i alleverden skal staten regulere kjærlighet? Hvis det er en ting vi ikke kan få for mye av så er det kjærlighet! Hvis tre personer vil være gift, hvorfor hindre dem?
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare kjærlighet det handler om i et ekteskap, men også plikter og rettigheter. Juridiske og finansielle.

Ekteskap er ikke et krav for kjærlighet.

Kontrakter om økonomi kan du sette opp uten ekteskap.

I praksis er det nok slik at de fleste ekteskap «betyr nøyaktig hva de involverte parter mener».

Er det folk som tvinges til å vie noen? Mot sin vilje? Om du tenker på wp:Likekjønnet ekteskap i Norge, så har medlemmer av trossamfunn rett til å vie. Ikke plikt.

Ang. polygami har jeg ikke nok kunnskap om hvordan det har utspilt seg etter innføring i et samfunn (om det finnes informasjon/tilfeller i det hele tatt). Vil dog nevne to ting wp:Dan Savage har sagt om det:

1: "I've been to a lot of polyamourous weddings, but never to a polyamourous three-year-anniversary" (OK, polyamori er ikke det samme som polygami, tipper det er snakk om det mer spesifikke wp:Group marriage, og at det var mer seremonielt og åndelig enn at det var juridisk, men gir likevel en pekepinn).

2: "How many wives do you think men like Donald Trump would have, if polygamy was legal".

"polygyny is by far the most common" wp:Polygamy#Forms of polygamy. Tipper samfunn vil være skeptiske fordi de tror det kan føre til at synet på kvinner forandres.
Sist endret av Jonta; 12. februar 2013 kl. 15:34.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Det er ikke bare kjærlighet det handler om i et ekteskap, men også plikter og rettigheter. Juridiske og finansielle.

Ekteskap er ikke et krav for kjærlighet.

Kontrakter om økonomi kan du sette opp uten ekteskap.

I praksis er det nok slik at de fleste ekteskap «betyr nøyaktig hva de involverte parter mener».

Er det folk som tvinges til å vie noen? Mot sin vilje? Om du tenker på wp:Likekjønnet ekteskap i Norge, så har medlemmer av trossamfunn rett til å vie. Ikke plikt.

Ang. polygami har jeg ikke nok kunnskap om hvordan det har utspilt seg etter innføring i et samfunn (om det finnes informasjon/tilfeller i det hele tatt). Vil dog nevne to ting wpan Savage har sagt om det:

1: "I've been to a lot of polyamourous weddings, but never to a polyamourous three-year-anniversary" (OK, polyamori er ikke det samme som polygami, tipper det er snakk om det mer spesifikke wp:Group marriage, og at det var mer seremonielt og åndelig enn at det var juridisk, men gir likevel en pekepinn).

2: "How many wives do you think men like Donald Trump would have, if polygamy was legal".

"polygyny is by far the most common" wp:Polygamy#Forms of polygamy. Tipper samfunn vil være skeptiske fordi de tror det kan føre til at synet på kvinner forandres.
Vis hele sitatet...
Ekteskap er ikke et krav for kjærlighet, hvorfor trenger da homofile å gifte seg? Eller noen som helst å gifte seg?

De økonomiske forpliktelsene kan man sette opp kontrakter om, som vi begge har nevnt.

Så vi må beskytte kvinner fra seg selv? Jeg vil tro en moderne frigjort kvinne selv kan bestemme om hun vil gifte seg med noen som allerede har en eller flere koner.

At folk skilles er ikke et godt argument mot å la en gruppe personer gifte seg, hvis flere homofile skiller seg, skal vi da forby dem å gifte seg? Hva med andre arbitrære samfunnsungrupper?

Om 50 kvinner vil gifte seg med Donald Trump ser jeg ikke noe problem i at de får lov til det.
Sitat av frustratedHawk Vis innlegg

Om 50 kvinner vil gifte seg med Donald Trump ser jeg ikke noe problem i at de får lov til det.
Vis hele sitatet...
En vet, at om 50 kvinner skulle gifte seg med én og samme mann, ville denne mannen, uansett om han sitter på all verdens rikdom, aldri kunne tatt vare på disse kvinne, slik en kvinne bør bli tatt hånd om av sin mann.

Regner med at disse 50 kvinnene i all hovedsak ikke ville gjort dette for kjærlighet uansett, men samfunnet trenger ikke støtte opp for noe slikt i mine øyne.

Sitat av frustratedHawk Vis innlegg
Jeg synes ikke staten skal bry seg om hvem eller hva noen gifter seg med. Det finansielle burde være avtalt i en sivil kontrakt som samboerskap, mens ekteskap kan bety nøyaktig hva de involverte partene mener. Om jeg vil gifte meg med katten min, tre damer, tre damer og en mann, en mann, eller en murstein burde jeg få lov til det. Ingen burde tvinges til å måtte vie meg og min partner/mine partnere. Hvorfor i alleverden skal staten regulere kjærlighet? Hvis det er en ting vi ikke kan få for mye av så er det kjærlighet! Hvis tre personer vil være gift, hvorfor hindre dem?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hvor du vil hen, men du overdriver.

En ting er at det sinnsykt merkelig å skulle tillate å gifte seg med dyr og diverse gjenstander.

En annen er at man gjerne vil ha sex med ektefellen sin også.