Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4060
Hei, jeg og en kompis sitter her og snakker og dette er mulig og vil høre deres mening.

La oss si att jeg har personNr og all annen info til Bob.
kan jeg da gå på nettet og bestille noe med fakrura, slik at Bob må betale, men jeg får det i postkassa/ må hente det i butikk?

Jeg mener dette er mulig men det mener ikke kompisen min. hva mener Du?
Hvordan har du tenkt til og få fakturan og tingen som du bestiller til og komme til forskjellige steder?
Trådstarter
det som er vanlig er jo at fakturaen kommer sammen med pakka, men hvis jeg bare kaster den da vil det komme en ny til Bob.
Sist endret av 46312724; 1. juli 2012 kl. 22:55.
Så du vil hente pakka i posten til bob?
Sitat av 46312724 Vis innlegg
det som er vanlig er jo at fakturaen kommer sammen med pakka, men hvis jeg bare kaster den da vil det komme en ny til Bob.
Vis hele sitatet...
Men da har de jo addressen de sendte pakken til og vil sende ny faktua dit, samt at de vet hvor de skal spørre når bob ikke har bestilt noe.
Posten krever ID for å levere ut pakker som det ikke er oppkrav på.

Så, du må nok hente varene selv da, på et litt mer lugubert lager.
Trådstarter
Sitat av Fluttershy Vis innlegg
Så du vil hente pakka i posten til bob?
Vis hele sitatet...
vil egentlig bare hente den på postkontoret.
Postkontoret kan du bare glemme.

Skal du bestille noe, må du som jeg sa, hente det på et lager der det ikke stilles krav til ID.
Synes dette høres skummelt ut. Hvorfor snyte på dette, når det meste du kan regne med å vinne på det er noen tusenlapper? Straffen om du blir tatt medfører helt sikkert fengsel og et skittent rulleblad. Det kan medføre problemer senere i livet hvis du f.eks. trenger sikkerhetsklarering eller ønsker å reise til USA.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Posten krever ID for å levere ut pakker som det ikke er oppkrav på.

Så, du må nok hente varene selv da, på et litt mer lugubert lager.
Vis hele sitatet...
Posten krever ID? Dette må være kommet i løpet av helga..
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Posten krever ID for å levere ut pakker som det ikke er oppkrav på.
Vis hele sitatet...
Njaa, du må signere på en sånn liten sak, men trenger ikke vise ID med mindre pakken er fra utlandet.
Trådstarter
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Posten krever ID? Dette må være kommet i løpet av helga..
Vis hele sitatet...
ja dette høres også nytt ut for meg. har tatt ut masse pakker som er med faktura før, bare gir dem en lapp meg kolli nr på.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Posten krever ID for å levere ut pakker som det ikke er oppkrav på.

Så, du må nok hente varene selv da, på et litt mer lugubert lager.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri blitt bedt om ID?
Stakkars Bob da...
Jeg har blitt bedt om ID flere ganger når jeg henter post. Ikke alltid de sjekker, men hender de gjør det.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Tror de er litt slappe på ID noen steder. Har flere ganger hentet pakker fra komplett hos Rimi, og kun en gang blitt spurt om ID.
Mulig PiB-folk er hakket slappere. Men, går man innom posten (og ikke PiB), så blir man alltid spurt om ID, når det ikke er oppkrav på pakken.
Ang den opprinnelige problemstillingen så avhenger jo det av hvilken butikk man bestiller fra. Blir så og si aldri spurt om ID når jeg henter pakker på posten.
kjedelig streiting
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Mulig PiB-folk er hakket slappere. Men, går man innom posten (og ikke PiB), så blir man alltid spurt om ID, når det ikke er oppkrav på pakken.
Vis hele sitatet...
Min erfaring gjennom årene er motsatt. At du kun blir bedt om leg for rekommanderte sendinger samt sendinger sendt med oppkrav.

Ellers så er det tvilsomt at butikkene sender varer på faktura til annet enn folkeregistrert adresse.
Sist endret av legalize_it; 2. juli 2012 kl. 00:02.
Opplæringen i posten sier at man skal ha ID. Hva som blir praktisert vil jo være litt forskjellig. Men på et sikkelig postkontor, så har jeg per dags dato ennå ikke blitt spurt om leg, når jeg har hentet ut en pakke det ikke er oppkrav på.

De eneste som ikke sender til noe annet enn folkeregistrert adresse, er mobilselskaper o.l.
Faktura har jeg fått til ikke-folkeregistrert adresse. Men normalt betaler man jo ved visa o.l, noe som det pekes på at det vil bli gjort i dette tilfellet også.
Du trenger ikke å legitimere deg for å hente vanlig post, det holder å vise fram hentelappen. Men rekommandert post er noe annet. I utlandet kalles det "tracking number", og betyr i praksis at forsendelsen er sporet. Dette har med verdier og forsikring å gjøre. For å hente ut rekommanderte forsendelser må du vise fram ID, og avsenderen får en bekreftelse på at pakken er mottatt.

Og for å svare på spørsmålet til TS: Da må du i så fall snoke i postkassa hans.
Trådstarter
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Du trenger ikke å legitimere deg for å hente vanlig post, det holder å vise fram hentelappen. Men rekommandert post er noe annet. I utlandet kalles det "tracking number", og betyr i praksis at forsendelsen er sporet. Dette har med verdier og forsikring å gjøre. For å hente ut rekommanderte forsendelser må du vise fram ID, og avsenderen får en bekreftelse på at pakken er mottatt.

Og for å svare på spørsmålet til TS: Da må du i så fall snoke i postkassa hans.
Vis hele sitatet...
Er jo ikke noe problem og hente pakken med Kolli, Nr. det får man oppgitt på nettsiden man bestiller fra. og da slipper man postkasse snoking.
True phreak.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Mulig PiB-folk er hakket slappere. Men, går man innom posten (og ikke PiB), så blir man alltid spurt om ID, når det ikke er oppkrav på pakken.
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg mottar jevnlig pakker fra inn og utland, og jeg har fortsatt til gode å bli spurt om ID på mitt lokale postkontor (midt i Trondheim sentrum), med mindre det er snakk om rekommendert sending.
Yes!
Kjenner en som har gjort det flere ganger. Han fikk sms fra posten når pakken var kommet, nr var også registret på Bob (Trenger bare prnr. For å starte et abb) Når han skulle hente pakken viste han bare smsn, og fikk utlevert pakken. Mulig han brukte idn til Bob, husker ikke.

Prøvd selv, bestilte til en random addresse, fikk sporings nr på min fake mail. Sendte en sms til meg selv, der jeg var lagret som Bob. Sendte sporings nr, og skrev en liten mld : Pakken ligg på spar, attmæ høgskulin Så når dama på spar skulle lese av nr. Såg det ut som den kom fra Bob.. Hadde sikkert fått pakken, hadde d ikke vert for at pakken ikke låg på spar, mn på postkontoret i sentrum :7 Mn dama på spar var veldig hjelpsom, mn usikker metoden ville fungert på postkontoret, så dreit i hele opplegget
Om du f.eks legger inn bestilling på Komplett.no kan du velge annet leveringssted enn "betaleren" altså, han som skal motta faktura.
Ingen problem
Trådstarter
oki, men hva må man passe seg for hvis man prøver noe slikt? bruke tor når man betiller osv. men hvordan løse det når du skal hente pakka?
Bestiller veldig ofte fra utlandet, og hver gang må jeg ha med ID. Det har hendt en gang at jeg ikke trengte ID når jeg hentet den og det var en pakke de ikke hadde fått plass til i postkassen, ellers har jeg alltid måtte brukt ID.

Noen som vett hvordan jeg kan få pakkene i postkassen og ikke opp til postkontoret?
▼ ... over en uke senere ... ▼
det du gjør er og skaffe deg pvc printer, persons nr til den du vil bruke, lager deg falskt legg med bilde av deg

leier en postbox med falsk legg på et travelt postkontor

får alt sendt ditt

problem solved
▼ ... over en uke senere ... ▼
Først vil jeg si til til trådstarter at jeg har lest oppfølgings-tråden: http://freak.no/forum/showthread.php?t=225263

Jeg vet ikke om du er seriøs, men ulovlige aktiviteter er aldri smart å diskutere åpent på nettet. Med mindre du bruker krypterte web-lesere og vet nøyaktig hva du holder på med vil det være utrolig lett for folk å spore deg.
Mtp at freak.no ikke ser ut til å ligge på et norsk webhotell så er det ganske mye arbeid for en allerede slunken bemanning hos politiet å hente inn noe opplysninger. Then again, vet jo aldri hva de kan finne på å prioritere.
For å få litt klarhet i dette med fremvisning av ID til Posten:
- Man trenger i utgangspunket ikke å vise legitimasjon for å hente sendinger som ikke er rekommanderte/verdibrev. Likevel kan avsender registrere tjenestene "legitimasjonsplikt" og "personlig utlevering" på sendingen, samme hvilken type sending. På begge disse kreves fremvisning av legitimasjon.
- "Legitimasjonsplikt" tilsvarer kravene til rekommanderte brev. En annen person kan kun hente dette dersom han har fullmakt fra mottaker i tillegg til mottakers originale legitimasjon.
- "Personlig utlevering" er enda strengere, og da er det kun mottaker som kan få ut sendingen. Det pleier ofte å være registrert personlig utlevering på f.eks. mobiltelefoner. I teorien er det umulig for andre å hente en slik sending.
- Dersom ansatte på postkontor/PiB føler seg utrygge på hvem som mottar en sending, kan de faktisk avgjøre om kunden får lov å hente sendingen. De har altså siste ordet.

Man trenger vanligvis ikke hentelapp for sendingen. Kun kollinummer eller sendingsnummer. Man trenger kun å kvittere på hentelapp ved rekommanderte sendinger og ved personlig utlevering. (Rekommandert fra utlandet krever ikke hentebilag).

hva som helst: Du kan ikke få pakken i postkassen så lenge den ikke er sendt som en innelands "minipakke". Dette er et produkt hvor pakken kan spores, men den leveres likevel rett i postkassen. Du må høre med avsender om de har mulighet til å sende med denne tjenesten. Viss ikke må man benytte seg av god gammel A- og B-post (opptil 2 kg).

(Kilde: Legitimasjon og fullmakter - Posten Norge AS)
Sist endret av meitemark; 17. juni 2023 kl. 23:41.
Jeg jobber i en større nettbutikk som tilbyr faktura for privatpersoner som en betalingsløsning. Vi shopper denne betalingsløsningen fra en tredjepart og sikkerheten blir ivaretatt i samarbeid med betalingsleverandøren.

For å sikre oss mot svindel gjør vi følgende tiltak, disse er ganske vanlig for bransjen:
- Vi sender alltid til folkeregistrert adresse på personnummeret som brukes. Uansett.
- Vi gjør en manuell sjekk på personalia, tlf.nr., e-postadresse etc. kunden er registrert med. Er det noe som skurrer, kontakter vi kunden før vi sender varene. Man utvikler en sjette sans for dette er å ha jobbet med det en stund.
- Personlig utlevering på alle sendinger
+++ flere andre tiltak

Før du vurderer å gjøre dette, husk at dette er en problematikk hele bransjen har vært klar over lenge og er svært obs på. Det samarbeides mellom nettbutikkene, betalingsformidlere og politiet for å få bukt med det. Å gjennomføre hele prosessen uten at du et eller annet sted på veien legger igjen spor som peker mot deg, enten i form av ip-adresser, bilder fra overvåkningskamera på posten etc.

For vår del, og mange andre nettbutikker jeg vet av, strekker vi oss ofte lenger enn politiet for å identifisere svindlerne. Vi logger selvfølgelig "ALT" ved bestilling og jeg har tidligere vært med på å identifisere personer ved hjelp av ip-adresse, insidere hos forskjellige ISPer, overvåkningskamera på internettkafeer etc. Blir du tatt får det STORE konsekvenser for deg i form av potensielt lange fengselsstraffer.

Skulle du være så uheldig å forsøke å svindle meg/vår bedrift kommer vi til å finne ut hvem du er, og det kommer ikke til å være greit og være deg etterpå, uavhengig av strafferetslig reaksjon.

Så er du i alle fall advart
Sitat av Judaz Vis innlegg

For vår del, og mange andre nettbutikker jeg vet av, strekker vi oss ofte lenger enn politiet for å identifisere svindlerne. Vi logger selvfølgelig "ALT" ved bestilling og jeg har tidligere vært med på å identifisere personer ved hjelp av ip-adresse, insidere hos forskjellige ISPer, overvåkningskamera på internettkafeer etc. Blir du tatt får det STORE konsekvenser for deg i form av potensielt lange fengselsstraffer.

Skulle du være så uheldig å forsøke å svindle meg/vår bedrift kommer vi til å finne ut hvem du er, og det kommer ikke til å være greit og være deg etterpå, uavhengig av strafferetslig reaksjon.
Vis hele sitatet...

Er ingen vits i å overdrive.
Lang fengselsstraff? Firmaet du jobber driver med selvtekt?

Yeah right.

Er fort dere som ender opp med den lengste straffen om dere forsøker en vandetta.
Sist endret av ompapa; 22. juli 2012 kl. 01:45.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Er ingen vits i å overdrive.
Lang fengselsstraff? Firmaet du jobber driver med selvtekt?

Yeah right.

Er fort dere som ender opp med den lengste straffen om dere forsøker en vandetta.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakke om vendetta eller selvtekt, men vi prøver selvfølgelig å begrense egne tap og hjelpe politiet så langt det er mulig. Ofte er det kids som gjør dette og da er det ofte straff nok i massevis å gjøre foreldre ol. oppmerksom på forholdet. Ofte er foreldre også svært behjelpelige med å skaffe tilbake varene. Kan vanskelig se for meg at det på noen måtte skulle slå tilbake på oss.

Når det gjelder påtale/straff:

§ 371. Bedrageri
Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning
a) fremkaller, styrker eller utnytter en villfarelse og derved rettsstridig forleder noen til å gjøre eller unnlate noe som volder tap eller fare for tap for noen, eller
b) bruker uriktig eller ufullstendig opplysning, endrer data eller datasystem, disponerer over et kredittkort eller debetkort som tilhører en annen, eller på annen måte uberettiget påvirker resultatet av en automatisert databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen.

I tillegg kan også §361 og §367 komme til anvendelse. Erstatningskrav er heller ikke uvanlig i slike saker. Maks straffeutmåling er nok sjelden, men 3-6 mnd ubetinget fengsel er vel ille nok for å svindle til seg vareR?
Du går nå langt i å fremstille det som om dere tar loven i egne hender:

Skulle du være så uheldig å forsøke å svindle meg/vår bedrift kommer vi til å finne ut hvem du er, og det kommer ikke til å være greit og være deg etterpå, uavhengig av strafferetslig reaksjon.

Så er du i alle fall advart
Vis hele sitatet...

Er vant til å lese innlegg fra internett-helter som glatt tror de spøer alle men det er første gang jeg ser noen representere et foretak på det måten. Gratulerer til deg.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Du går nå langt i å fremstille det som om dere tar loven i egne hender:

Er vant til å lese innlegg fra internett-helter som glatt tror de spøer alle men det er første gang jeg ser noen representere et foretak på det måten. Gratulerer til deg.
Vis hele sitatet...
Det jeg sa i forhold til å bistå politiet med de opplysningene vi har står jeg inne for, men jeg tok nok litt i forhold vår rolle utover dette. Vi tar ikke loven i egne hender, reiser rundt med balltre etc. Jeg blir bare forferdelig provosert av å lese denne typen innlegg.

Når du jobber 16 timer dagen året rundt for å prøve og skape en forretning og en arbeidsplass for deg selvog andre, er det surt å få alt man har slitt for rasert av drittunger som enten er for late til å gjøre ærlig arbeid, eller bare for moro skyld.

Håper du forstår det
Jeg skjønner frustrasjonen men vær nå heller ærlig og si det i det første innlegget for da stopper kanskje folk opp og tenker seg om før de forsøker seg på svindel. Du undergraver budskapet i innlegget med de fjåsete linjene.
Sitat av norboost Vis innlegg
Mtp at freak.no ikke ser ut til å ligge på et norsk webhotell så er det ganske mye arbeid for en allerede slunken bemanning hos politiet å hente inn noe opplysninger. Then again, vet jo aldri hva de kan finne på å prioritere.
Vis hele sitatet...
Ok, si at det stemmer. Er det derfor lovlig å diskutere det åpent iht reglene på dette forumet??
Sitat av Judaz Vis innlegg
For vår del, og mange andre nettbutikker jeg vet av, strekker vi oss ofte lenger enn politiet for å identifisere svindlerne. Vi logger selvfølgelig "ALT" ved bestilling og jeg har tidligere vært med på å identifisere personer ved hjelp av ip-adresse, insidere hos forskjellige ISPer, overvåkningskamera på internettkafeer etc. Blir du tatt får det STORE konsekvenser for deg i form av potensielt lange fengselsstraffer.
Vis hele sitatet...
Særlig. Politiet etterforsker jo knapt nok svindel mot bedrifter med mindre det er svært store beløp involvert. «Overvåkingskamera på internettkafeer» – yeah, right.

Norge er dessverre blitt en frihavn for kriminelle, uten at politikerne ser ut til å bry seg. I USA hadde alle slike lovbrudd som dette blitt etterforsket, og forbryterne hadde blitt satt bak lås og slå.