Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 3178
jeg leste på vg i dag

Siden torsdag skal tilsammen 25 mennesker ha blitt drept.
En doktor forteller om ni personer som er drept - alle har dype kutt etter machete-angrep.

På det lokale sykehuset er over 100 personer blitt behandlet etter å ha blitt utsatt for vold.

Blant annet ble en mann behandlet etter å ha blitt skutt i hodet med en pil. Da han ankom sykehuset, sto pilen fortsatt fast i hodet hans.

Annan: - Grove brudd på menneskerettigheter

Jeg blir rett og slett lei meg når jeg leser dette, hvilken lidelse han måtte ha hatt!
Vi mennesker SAMMEN blir værre en hitler hvis folk skal fortsette slik, hvorfor vill folk gjøre noe så voldelig og grusomt? hva er vitsen?

(kilde : http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=515603 )
Sist endret av eskil2k; 26. januar 2008 kl. 21:39.
w0rd. Har ikke mer å si. Ting suger. Enig med deg.
Fordi folkegruppene ikke liker hverandres meninger, og er uenige om hvem som skal styre landet, folkegruppen Kikuyu - folkegruppen til president Mwai Kibaki eller folkegruppene Luos og Kalenjins - som støtter opposisjonslederen Raila Odinga.

Det er grunnen til at de gjør det. De burde helt klart satt seg rolig ned rundt et bord og snakket ut om ting, men det er tydeligvis lettere sagt enn gjort.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Hva har jeg gjort? Er jeg skyld i at de kriger der nede? Ja, jeg er enig. Det er fælt, men hvorfor skal jeg skjerpe meg?
Sist endret av ticks; 26. januar 2008 kl. 21:48.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vi er mennesker, deal with it.

Alle har sine rammer, sosialt, kulturmessig etc, og vi er jo i bunn og grunn dyr, med tilhørende instinkter.

Dyr skal frykte det som er fremmed, vi skal beskytte gruppen/klanen/flokken, og vi er rett å slett ikke ment til å leve i de tallene og i de konsentrasjonene som vi finner i endel land.


Det er rett å slett instinkt, og selv om vi er klar over instinktene våre og delvis rasjonaliserer med de, vil vi fremdeles ha de.
For å gi et enkelt eksempel, som har oppstått flere ganger her på forumet:
En ny bruker kommer og poster nye tråder, også noen tråder der han stiller direkte spørsmål til administratorene om hvordan siden driftes:
For noen ses dette på som god innsats, en aktiv bruker som kanskje kan bidra noe etterhvert, mens andre bare har lyst å kvele den plagsome overnyskjerrige ungen.
Noen ganger virker det som om folk bare rett og slett er gærne

Kenya konflikten

".. i normale tider lever kenyanerne stort sett rolig sammen. Mange aktører gjør en god jobb for å bygge fellesskap på tvers av etniske grenser. Men når ting er på spill, blusser dype konflikter opp igjen med enorm kraft.."
Vis hele sitatet...
Sist endret av paranoy; 26. januar 2008 kl. 21:54.
det finnes ingen grunn i verden til å drepe noen! hvorfor vill folk drepe en uskyldig person? han risikerer år etter år i fengsel, han kan istedet bare RINGE personen og snakke med han(selv om det tar gøøts å gjøre det) FOR SVARTE! finner de ut av problemet så sparte egentlig begge 2 liva sine...folk dreper til og med for den minste grunn. hørte også om en fyr som drepte kompisn sin fordi han lånte 10$ og ikke betalte tilbake etter avtalt tid.
Sist endret av eskil2k; 26. januar 2008 kl. 21:56.
Eh, du lenka til en konflikt nedi Kenya. Så enkelt er det vel ikke..
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av eskil2k
det finnes ingen grunn i verden til å drepe noen! hvorfor vill folk drepe en uskyldig person? han risikerer år etter år i fengsel, han kan istedet bare RINGE personen og snakke med han(selv om det tar gøøts å gjøre det) finner de ut av problemet så sparte egentlig begge 2 liva sine...folk dreper til og med for den minste grunn. hørte også om en fyr som drepte kompisn sin fordi han lånte 10$ og ikke betalte tilbake etter avtalt tid.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende det virker så enkelt, men det er jo ofte folk er så uenige at ting ikke kan oppklares på fredelig vis. En jordklode uten krig ville ikke fungert etter min mening. Ting ville kanskje virket tilsynelatende fint der og da, men under lokket bobler og koker det - og til slutt vil det sprekke. Det er en nødvendighet, og det er dessverre ikke noe som kan gjøres med det.

Som Dodecha sa, vi er bare dyr.
Sist endret av ticks; 26. januar 2008 kl. 21:58.
Det er et fåtall i slike konflikter som dreper "uskyldige" folk, i følge sin egen oppfatning. Den ene parten mener den andre gjør noe galt, og visa versa. De gjør det ikke bare for gøy, og egen tilfredsstillelse, men fordi de mener at det er det eneste riktige.

Og det er ikke nok med at en person ringer en annen person, så er hele konflikten løst, så enkelt er det nok ikke lille venn.
Sist endret av mrniceguy; 26. januar 2008 kl. 21:59.
Det kan godt hende det virker så enkelt, men det er jo ofte folk er så uenige at ting ikke kan oppklares på fredelig vis. En jordklode uten krig ville ikke fungert i mitt syn. Ting ville kanskje virket tilsynelatende fint, men under lokket bobler og koker det. Det er en nødvendighet.

Ka F***
Krig og drap er ikke en nødvendighet! hvor ble du født hen?
Bedre at folk får koke inni seg en at uskyldige folk dør!
Sist endret av eskil2k; 26. januar 2008 kl. 22:00.
Akkurat nå lurer jeg på om du og jeg lever på samme planet..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av eskil2k
det finnes ingen grunn i verden til å drepe noen! hvorfor vill folk drepe en uskyldig person? han risikerer år etter år i fengsel, han kan istedet bare RINGE personen og snakke med han(selv om det tar gøøts å gjøre det) finner de ut av problemet så sparte egentlig begge 2 liva sine...folk dreper til og med for den minste grunn. hørte også om en fyr som drepte kompisn sin fordi han lånte 10$ og ikke betalte tilbake etter avtalt tid.
Vis hele sitatet...

Klart, jeg ser ikke for meg å ta livet av noen i nærmeste fremtid: Men ikke undervurdér psyken.
Om noen blir presset hardt nok, vil de mest sannsynlig gjøre det, og den raskeste ruten til å bli drapsmann er jo oftest: Ens egen overlevelse.

Husk, vi snakker i disse situasjonene, oftest om veldig fattige land. Der hver dag er en kamp for tilværelsen, og en organisme, uansett form, vil ikke kimse av det å måtte ta livet av en annen organisme for overlevelsens skyld.

Du tar opp et vesentlig tema, men du formulerer hele saken på et temmelig naivt nivå. Ja, alt hadde vært mye bedre om alle smilte blidt til hverandre og ingen sloss/drepte hverandre, men sånn er det rett å slett ikke.
Det har aldri, og kommer aldri til å bli sånn. Ivertfall ikke på noe magisk vis.

Ressurser er nøkkelordet, ørkenen spres og folk tvinges inn i tottene på hverandre.
Sitat av eskil2k
Krig og drap er ikke en nødvendighet! hvor ble du født hen?
Bedre at folk får koke inni seg en at uskyldige folk dør!
Vis hele sitatet...
1: Vennligst hold dette på et noenlunde sivilisert nivå er du snill.
2: Verden er ikke perfekt.
3: Kom deg ut i verden, istedenfor å sitte på gutterommet og leke helt.
Ja,jeg vet at verden aldri kommer til å bli fredsom men hva er vitsen med drap? det svaret er det ingen svar på.
men altså når han ticks kommer og skriver at dreping er en nødvendighet..da koka det!
Sist endret av eskil2k; 26. januar 2008 kl. 22:05.
Sitat av eskil2k
Krig og drap er ikke en nødvendighet! hvor ble du født hen?
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du det? Lærte du det på skolen eller?

Det er faktisk mange i Afrika som ikke har gått på skole, og lærer av andre istedet. Og jeg tror det er militæret som tar meste av undervisning der borte... eller propaganda...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av eskil2k
Ja,jeg vet at det aldri kommer til å bli sånn. men hva er vitsen? det svaret er det ingen svar på.
men altså når han ticks kommer og skriver at deping er en nødvendighet..da koka det!
Vis hele sitatet...
I slike situasjoner som dette er det fullt nødvendig.

Akkurat som når løven spiser den søte antilopen i bushen, hvis den ikke gjør dette dør den og alle dens barn sulter ihjel.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av eskil2k
Ja,jeg vet at verden aldri kommer til å bli fredsom men hva er vitsen med drap?
Vis hele sitatet...
Overlevelse
Sitat av eskil2k
men hva er vitsen? det svaret er det ingen svar på.
Vis hele sitatet...
Så bra at du har innsett dette i diskusjonens 5. minutt. Takk for bidraget
I tillegg til det dodecha sa, hva med frihet?
eskil2k: Vi er så heldige at vi er født i den rikeste og fredeligste delen av verden: Skandinavia.
Å sammenligne vår livsførsel med ting som foregår i Afrika, blir litt for fjernt for meg.
Jeg skjønner virkelig ikke hvor du vil med denne tråden.
er alle FOR drap?
det høres slik ut
Sist endret av eskil2k; 26. januar 2008 kl. 22:09.
Mener du at du aldri ville drept noen? Selv ikke for å redde ditt eget liv? Selv ikke for å redde dine barns liv? Skjerp deg gutt - lett å si, vanskelig å tro på
Sitat av eskil2k
er alle FOR drap?
Vis hele sitatet...
Å, jøss da. Vi dreper jo hverandre i ny og ne... Enda har vi spillene Counter-Strikes og Battlefield som forbereder oss til noe større.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av eskil2k
er alle FOR drap?
Vis hele sitatet...
Nei, men du er en idiot som tror at det er mulig å unngå det.

Iallefall i slike samfunn som er i Afrika.

Dette er snakk om minst 30-50 år med slike regimer allerede.
Sitat av eskil2k
er alle FOR drap?
det høres slik ut
Vis hele sitatet...
Det er nok ingen her som er for drap, men mange oppegående hjerner ser på det som en nødvendighet, eller i det minste bare en realitet.

Ontopic: Hvor langt har du kommet i utdanningsløpet ditt?
Jeg sier ikke at det er mulig og stoppe det, men jeg sier bare at jeg vill få slutt på det..selv om det ikke går! og dere skriver som om dere er FOR drap og at drap er nødvendighet,da blir jeg lei meg

nevn ett drap som er nødvendig så skal jeg ta tilbake det jeg sa.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av eskil2k
er alle FOR drap?
det høres slik ut
Vis hele sitatet...
Verden er ikkje i svart kvitt. Dersom eg måtte slå ihjel deg for å overleve, så hadde eg nok gjort nettopp det. Sjansen for at du hadde slått meg ihjel for å overleve er også rimeleg stor.

Så i enkelte tilfeller er drap en relativt naturleg reaksjon. At vi prøver å forklare en pappskalle dette vil ikkje sei at vi er for drap.
Ta en lett blanding av denne linken og denne linken og gang med forhold som for eksempel er vanlig i Afrika og andre fattige land og legg opp din egen mening.
Sitat av eskil2k
nevn ett drap som er nødvendig så skal jeg ta tilbake det jeg sa.
Vis hele sitatet...
Faen og. La oss si at du er en fattig afrikaner som har en kone og et par barn. Du har ingen penger og samt. lite mat og vann igjen. Så kommer det et par soldater med gevær som vil ha alt. Tror du at du kan forhandle med soldatene uten å bruke vold?
paranoy, skrev jeg noe om at drap er en nødvendighet? og det jeg skrev der har ingenting med at jeg er for drap..

Sitat av marsboer
Faen og. La oss si at du er en fattig afrikaner som har en kone og et par barn. Du har ingen penger og samt. lite mat og vann igjen. Så kommer det et par soldater med gevær som vil ha alt. Tror du at du kan forhandle med soldatene uten å bruke vold?
Vis hele sitatet...
hvis jeg hadde vært en fattig affrikaner og møtt par soldater som ville tatt maten min så tror jeg neppe jeg hadde brukt "vold" som du kaller det til å løse den sitvasjonen..har ikke hatt sjangs så har ikke engang prøvd
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av eskil2k
hvis jeg hadde vært en fattig affrikaner og møtt par soldater som ville tatt maten min så tror jeg neppe jeg hadde brukt "vold" som du kaller det til å løse den sitvasjonen..har ikke hatt sjangs så har ikke engang prøvd
Vis hele sitatet...
Prøver du å sette deg inn i situasjonen eller berre veit du at du har rett? Kva om du har maktmiddel tilgjengeleg? Hadde du ikkje brukt dei?

Og stikk over på wikipedia og les litt om korleis folk reagerer i krig. Kort sagt blir dei fleste normale sperrer satt grundig til side dersom du blir trua på livet for alvor.
ok,nå føler jeg som hele verden er mot meg siden jeg er MOT drap :P
gi meg en link til en NØDVENDIG drap så skal jeg ta tilbake alt det jeg har sagt..hvis ikke FUCK OFF jeg står på mitt!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av eskil2k
ok,nå føler jeg som hele verden er mot meg siden jeg er MOT drap :P
gi meg en link til en NØDVENDIG drap så skal jeg ta tilbake alt det jeg har sagt..hvis ikke FUCK OFF jeg står på mitt!
Vis hele sitatet...
Vi hevder ikkje drap er nødvendig, vi hevder kun at det er ei rasjonell handling for å berge sitt eige liv i ein del tilfeller. Eller at ein oppfatter det som ei rasjonell handling. Du derimot hevder at drap alltid er unødvendig, og at en heller bør dø sjølv. Desverre så er overlevelsesinnstikntet i mennesket litt for sterkt.
vidarlo, du har rett.
men hvis en fyr kommer og skal drepe deg..og du klarer å slå han helselaus og han kan ikke gjøre en ting..skal du drepe han? hva ville du gjordt i en slik sitvasjon? du trenger IKKE å drepe han

jeg har fortsatt ikke sett en link med nødvendig drap ennå.
Sitat av AtXbYeA
I slike situasjoner som dette er det fullt nødvendig.

Akkurat som når løven spiser den søte antilopen i bushen, hvis den ikke gjør dette dør den og alle dens barn sulter ihjel.
Vis hele sitatet...
...bortsett fra at veldig få av de menneskene som blir drept blir spist av andre mennesker.
men ja, død er nødvendig, naturlig død eller ei.

Bare lev med det! Ingen har noen gang funnet opp en "kur" mot drap og sånn dritt.. våpen ble skapt av menneskehånd, og blir utnyttet av menneskehånd.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Hvis en person kommer og skal drepe deg, vil han gjerne prøve igjen selv om du uskadeliggjør ham for øyeblikket. Klart man hadde drept personen.

Personlig er jeg for legalisering av drap for å minske prosenten avskum og mindreverdige i samfunnet
Sitat av eskil2k
ok,nå føler jeg som hele verden er mot meg siden jeg er MOT drap :P
Vis hele sitatet...
Og forresten, hva er definasjon av drap? At en dreper en annen?

Så iallfall, spiser du kjøtt? Selv om jeg er vegetarianer, har mennesker gjennomsnittlig spist 20 insekter per år i søvne. Da dreper jeg ca 20. insekter hvert år. Jeg er en ufrivillig morder


Sitat av eskil2k
gi meg en link til en NØDVENDIG drap så skal jeg ta tilbake alt det jeg har sagt..hvis ikke FUCK OFF jeg står på mitt!
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg er dum, men vet du hva ordet nødvendig betyr? Er nødvendig noe som man trenger for å overleve altså?
Sist endret av marsboer; 26. januar 2008 kl. 22:44.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av eskil2k
vidarlo, du har rett.
men hvis en fyr kommer og skal drepe deg..og du klarer å slå han helselaus og han kan ikke gjøre en ting..skal du drepe han? hva ville du gjordt i en slik sitvasjon? du trenger IKKE å drepe han

jeg har fortsatt ikke sett en link med nødvendig drap ennå.
Vis hele sitatet...
Nei, utover at om eg har et våpen, så er det som regel enklare å drepe enn å håpe på at eg skader han passelig mykje slik at han overlever uten å døy av infeksjon dagen etterpå, men ikkje greier å angripe meg. Dessuten handler en ofte i panikk, og for å redde sitt eige liv.
Sist endret av vidarlo; 26. januar 2008 kl. 22:45.
du får tro hva du vill..står på mitt (er litt sta:P)
Beklager... Trodde det her gjaldt Norge ^^
Sist endret av YeiYeo; 26. januar 2008 kl. 22:48.
ja, er lett å bli oppgitt av all elendigheten.

systematisk drap og slakt av menneskegrupper i Afrika, Balkan og Midt-Østen de siste 20 årene...
skulle tro de tidene var over etter WW2, men menneskeheten slutter vist aldri å sjokkere.
La meg illustrere dette for deg:

Forhold i Afrika består av daglige trakasseringer langt verre og som setter dypere spor en det å bli kalt en drittunge daglig, det er dessverre blitt en tradisjon med noe kalt undertrykkelse. Verdien på menneskene som blir undertrykt kan du godt se på det som forskjellen mellom en doktor og en morder - doktoren føler seg mer verdt i samfunnet enn en morder, fordi han redder liv.

La oss si doktoren tilhører en samfunnsklasse vi kaller for overklassen. Og la oss si morderen tilhører en samfunnsklasse vi kaller underklassen. Overklassen får alle privelegier, det kan vi sammenligne med at de får alle fordeler, alt de peker på mens underklassen får smuler og gjøres narr av - daglig!

En dag skjer det ufattelige; det rett og slett koker over for en i underklassen. Uheldigvis slår han til en i overklassen, og slaget var så hardt at personen dør. Denne personen blir da en morder og må få sin straff. Men hvor mye måtte egentlige denne "morderen" tåle fra "doktoren" uten at doktoren får sin straff?

Kanskje hadde aldri personen blitt en morder om ikke forskjellene på overklasse og underklasse var så betydelige, kanskje hadde ting sett annerledes ut om alle var like mye verdt i praksis og ikke bare teori. Kanskje oppleves verden annerledes for morderen enn for doktoren.

Og vold er gjerne forstadiet før drap, utøver du vold er risikoen for at du dreper en person stor - hvis forholdet ligger til rette. Ihvertfall i Afrika.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av YeiYeo
Mye vold skyldes blanding av raser, så Hitler hadde et godt poeng.
Vis hele sitatet...
s/rase/kultur/.

Hitler hadde ikkje et poeng, men når det er knapphet så blir det ofte slik at en må slå ihjel/skaffe ressurser før andre. Då må nokon døy. Fordi ein ofte har kommunikasjon innad i gruppa si, og kjenner gruppa si, slår en ikkje ihjel gruppa si, men nokon frå ei av dei andre gruppene.

I eit overflodssamfunn et det ingen knappheit på ressurser, og ingen grunn til konflikter mellom grupper på samme måten.
Paranoy, kanskje han ikke mente og drepe han? bare gi han et hint(slag) i at han må slutte og si stygge ting hele tiden, uansett hvor mye galt han andre fyren gjorde så fortjente han ikke å dø. alle fortjener en ny sjangse!

nå vet ikke jeg om folk blir kalt en morder når det er et uskyldig drap.
Det er vel tolkningen av hva du kaller uskyldig drap som er helt på jordet i denne tråden. Ingen her er for å drepe et menneske bare fordi vi har lyst til det, vel - ikke som jeg vet om ihvertfall. Men ingen burde være så naive at de ikke tror enkelte drap kan rettferdiggjøres - avhengig av forhold tatt i betraktning.

Og hvis du ikke har forstått det ennå: Treffer det slaget feil, så kan det godt tenkes du dreper han. Faller personen feil etter et slag, så kan det godt tenkes du dreper han. Hvis du er den som slår, uansett om det bare var et hint, ville du vært den som drepte ham - med eller uten vilje.

Drap er det uansett.
Tiden vil vise om henrettelsen var nødvendig, eller om det bare vil gjøre vondt verre. .... Saddam fortjente det.. Men tenk hvor mange fler Bush har drept! ...

http://www.ung.no/nyheter/1647_Saddam_er_borte.html

og på en annen side fant jeg "henging av saddam" var ikke nødvendig.

Jeg er en fyr som synes det ikke var nødvendig!

paranoy, så du sier at drap er nødvendig?
Så bra for deg. Hundretusener av irakere undertrykt av denne mannen var derimot uenig.. Velkommen til virkeligheten.

Hvorfor ikke - hadde russiske styrker forsøkt å overta nasjonen ville jeg nok tydd til litt uskyldig drap jeg som tusenvis av andre nordmenn.

Trur neppe Putin hadde blitt særlig skremt om jeg hadde ringt ham og snakka til'n ihvertfall
Sist endret av paranoy; 26. januar 2008 kl. 23:19.
Er enig med eskil2k på dette her, det han vill fram til (tror jeg) er at isteden for å drepe noen så kan man løse det på annet vis uten at noen blir drept. og ja, drap løser ingenting! Men hvis noen hadde kommet og skulle drept meg så tror jeg vill forsvart meg om han så måtte ha død.
Sitat av paranoy
...Det er vel tolkningen av hva du kaller uskyldig drap som er helt på jordet i denne tråden. Ingen her er for å drepe et menneske bare fordi vi har lyst til det, vel - ikke som jeg vet om ihvertfall...
Vis hele sitatet...
I så fall bør de bannes fra forumet!