Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1836
Fikk nettop en epost fra min bank hvor de ber om utskrift fra krypto børsen jeg bruker. Tenker at det skal de få, men de spør også om skattemeldingen min for å se om investeringen er innrapportert. Er det noe de har krav på å få?
Ikke helt svar på ditt spørsmål, men skulle tro at det var skattetaten som ville ta kontakt og be deg deg om bankutskrift altså den andre veien, men for øvrig kan det spille ingen rolle. Har du store summer som ikke er rapportert inn høres det ut som du sitter i saksa.
Sikker på at det er epost fra banken ?

Du sender ganske mye info hvis du gir noen skattemeldingen din.
Sist endret av dggr; 19. mai 2022 kl. 20:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Drit i eposten. Logg inn på nettbanken din, og se om det ligger tilsvarende melding der, for eposten kan være faket.
Den eneste grunnen til at banken skulle spørre om dette, vil jeg tro er om du har overført penger fra cryptobørsen til banken, og jeg ville tro det var skattedirektoratet som ville kontaktet deg, dersom de mistenker at noe ikke var oppført i skattemeldingen.
Når det er sagt, så er jeg ingen ekspert her, og det kan jo tenkes at det finnes hvitvaskingslover her som gjør banken ansvarlig på en eller annen måte.

Jeg fikk beskjed fra cryptobørsen jeg bruker om å dokumentere hvor jeg fikk pengene fra, som jeg sendte fra banken til cryptobørsen, men har ikke hørt noe fra banken eller skatteetaten (men har også oppgitt alt, så ingenting å skjule der).
Ser ut som at det går en del ekstra phishing rundt om dagen. Regner med det har sammenheng med hackingen du sikkert har sett i avisen i det siste.

Flere får spoofede samtaler fra "DNB" f.eks, så lurt å väre litt ekstra på vakt.
Anonym bruker
"Bitter Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om det er en reell mail fra banken er det trolig fordi de må forholde seg til hvitvaskingsloven. Nå det er sagt så ville jeg ikke uhemmet gitt fra meg skattemeldingen til banken. Da måtte det isåfall være igjennom en tjeneste som kun ga de den informasjonen de var ute etter.

Så kan det virke som at det ikke er ønske om å rapportere om investeringen til skatteetaten her, og da er det noen ting man burde huske på.
1. De aller fleste kryptoer er ekstremt enkle å spore (det er litt av poenget)
2. Du er selv ansvarlig for å kunne dokumentere evt krypto. Skatteetaten trenger feks kun å se i valutaregisteret for å se at det er overført penger til/fra en børs, og be om dokumentasjon.
3. Skatteetaten kan ilegge tilleggsskatt opptil 10 år tilbake i tid (+ evt "behandlingstid"). Vil man virkelig gå i 10 år å være redd for å bli oppdaget?