Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1025533
Sitat av PåKanten Vis innlegg
Hvor kjøper dere frø?
Vis hele sitatet...
Der det er lovlig
Sitat av PåKanten Vis innlegg
Hvor kjøper dere frø?
Vis hele sitatet...
frø kjøper jeg ifra nettbutikker som sender til norge. Ikke noe problem det

Takk for svar Expialidocious og Jernia. Det er J*la dyrt med telt og lys. Men mindre dyrt i utlandet, amazon,com har jo kjempe stort utvalg. Men jeg er enig i att å handle fra Norge er best. 2-4 planter til eget bruk.
Sist endret av jolly; 13. januar 2022 kl. 05:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Yes. Det å kjøpe det billig kan bli dyrere da du blir nødt til å kjøps bedre utstyr.
Tips: kineserne skriver gjerne billigere verdi på varen
Sitat av jolly Vis innlegg
frø kjøper jeg ifra nettbutikker som sender til norge. Ikke noe problem det

Takk for svar Expialidocious og Jernia. Det er J*la dyrt med telt og lys. Men mindre dyrt i utlandet, amazon,com har jo kjempe stort utvalg. Men jeg er enig i att å handle fra Norge er best. 2-4 planter til eget bruk.
Vis hele sitatet...
Jeg har sendt deg pm angaene telt
Sitat av jolly Vis innlegg
Hei. Lest fort gjennom tråden og søkt på forumet, men fant ikke noe svar.
Dyrke lys og telt, hvor kjøper dere det i fra, er jo mye forskjellige ifra usa Amazon også Amazon ifra England og Tyskland. Ikke lyst å kjøpe ifra Ebay eller Alibaba, da jeg har hørt det er bare tull. Eller kjøper dere ifra Norge? Er dyre saker så trenger litt hjelp her.
Vis hele sitatet...
Jeg har 720W kinaled fra alibaba og det funker mye bedre enn da jeg kobla opp 1000w HPS kjøpt fra norge.
Ble noe krøll slik at pakken min satt fast i toll nedi kina, og etter å ha vente veeldig lenge ville jeg avbestille å få sendt pånytt. Det gikk helt greit, fikk tilbake penger og bestilte pånytt. Fikk da lysene levert med DHL express som kom iløpet av 1 uke ca. Husker ikke helt.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg har 720W kinaled fra alibaba og det funker mye bedre enn da jeg kobla opp 1000w HPS kjøpt fra norge.
Ble noe krøll slik at pakken min satt fast i toll nedi kina, og etter å ha vente veeldig lenge ville jeg avbestille å få sendt pånytt. Det gikk helt greit, fikk tilbake penger og bestilte pånytt. Fikk da lysene levert med DHL express som kom iløpet av 1 uke ca. Husker ikke helt.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig vil en 750W led gi bedre lys til planter enn en 1000W HPS der 50% av energien forsvinner i varme. Spørsmålet er, hvordan måler en kina-LED seg mot en skikkelig led lampe. Hva er µmol/J på kina led? Lumatek sin på 200W har 2.3 µmol/J.
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Selvfølgelig vil en 750W led gi bedre lys til planter enn en 1000W HPS der 50% av energien forsvinner i varme. Spørsmålet er, hvordan måler en kina-LED seg mot en skikkelig led lampe. Hva er µmol/J på kina led? Lumatek sin på 200W har 2.3 µmol/J.
Vis hele sitatet...
Jeg har lumatek og er ganske så fornøyd med den!
Legger ved bilde av nåværende grow.

https://imma.gr/110375x6c447
Anonym bruker
"Nyfiken Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Selvfølgelig vil en 750W led gi bedre lys til planter enn en 1000W HPS der 50% av energien forsvinner i varme. Spørsmålet er, hvordan måler en kina-LED seg mot en skikkelig led lampe. Hva er µmol/J på kina led? Lumatek sin på 200W har 2.3 µmol/J.
Vis hele sitatet...
Det er som er med kinaled slik jeg har erfart er at de kan være ganske like som de som er dyrere, men det varierer endel i kvalitet. Du kan kjøpe samme lampe fra samme produsent og få 2 litt forskjellige.
Kina versus Norge ja, men hva med usa og bestille ifra amazon, der er det jo lovlig (nesten alle stater) ingen som har kjøpt i fra amazon her? lys/telt
Sitat av jolly Vis innlegg
Kina versus Norge ja, men hva med usa og bestille ifra amazon, der er det jo lovlig (nesten alle stater) ingen som har kjøpt i fra amazon her? lys/telt
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal det at det er lovlig med cannabis i flere stater ha noe å si? Det er jo ikke slik at utstyret er ulovlig, det samme utstyret kan brukes for tomater, urter, agurker og så videre.

Du vil som sagt miste forbrukerrettigheter som du ellers har på varer kjøpt i Norge, returrett, reklamasjon, samt du må betale tollavgifter, så det blir kanskje ikke så billig uansett.
Endel billige merker skal du passe deg for. Da snakker vi om silikonbelegg f.eks. på komponentbrett som led er montert i. Dette kan skape gulnede avskallingsflekker og man kan få silikon i det som dyrkes under.

Når dette fyres opp så avgir det giftig drit.

Les litt rundt på hvilke billigmerker som går igjen og blir anbefalt og ta en titt på de er min anbefaling
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjøpte spider farmer 1000. Var et drittlys, så solgte den etter kort tid. Styr unna SF
Hva gjorde den til ett drittlys?
Var nok uegna til blomstring ha
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...kode=221933825.

Kjøpte selv 10 stykker av samme slag for noen år siden 300 inkl. frakt pr. Skjønner ikke hvorfor folk betaler 3000 for lampe+ ballast
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Det begynner å bli varmere om dagen her nede i sentraleuropa, men det er fortsatt småkaldt om nettene. Typisk nå er temperatursvinginger mellom 2 - 17. Er det for kaldt å begynne å gro utendørs? Jeg kan sette plantene inn om nettene så de kan "sove" i et lunt rom.

Noen som har gode erfaringer med å bruke tekstilpose istedet for hardplast? Hvordan synes dere dette er sammenlignet med vanlig blomsterpotte av plast/keramikk?
Sist endret av Zahremar; 19. mars 2022 kl. 08:19.
Har hørt om den praksisen med å sette ut og ta inn i USA også f.eks.

Med tekstilpotter blir det mer vanning enn med plast, men jeg syns tekstilpotter fungerer knall
Takk for svaret!
Vil også tro at plastpotter ute blir varmere enn tekstilpotter. Ser det er endel som bruker tekstil ute.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nå er straks på tide å så frø, og jeg gleder meg til årets sesong. Gikk helt tilfeldig forbi en butikk som selger alt jeg trenger, så det ble tekstilposer som nevnt over, samt god jord og næring. Tidligere år har jeg brukt vanlig blomsterjord og ikke noe gjort noe særlig utover det men samtidig fått et OK resultat.

I år går jeg for BioBizz All-Mix og BioBizz Bio-Grow etter anbefaling fra andre med samme interesse, så det blir interessant å se resultatet.

Frø kan man enkelt kjøpe på nett eller i butikk her nede. Tre dager etter bestillingen kunne jeg plukke opp en forsendelse bestående av FastBuds Strawberry Auto (1 frø), FastBuds LSD-25 Auto (1 frø) og Barney's Farm Moby Dick Auto (3 frø).

Fortsatt litt for kaldt ute men neste uke skal det bli varmere om dagen og om nettene så da tenker jeg å sette i gang.
▼ ... over en måned senere ... ▼
TrollmannenOz
2 0
Bare slenger inn et lite tips for de som dyrker. jeg har noen få planter i et lite telt. Kjører en god lampe over, og har hengt en LED list helt nære ca midt på plantene. Bland en 1,5 L flaske med 0,5 kg sikker , halve flaska eplejuice, halve flaska vann (la stå igjen 4 cm i flaska) rist flaska, og ha i 1 pose tørrgjær. Sett flaska inn i teltet, og la den stå å gjære i 2-3 uker før du lager en ny flaske. Du øker veksten og det vokser raskere. Det vokste ut 6-8 blader hver dag de første 2 ukene ����
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Viktig å ha av korken på flaska Og ta ut flasken når lyset er av
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som kanskje har noe info om hva som kan være galt med disse 2?

Står de i jord ? Har du mer info?
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jerna Vis innlegg
Står de i jord ? Har du mer info?
Vis hele sitatet...
Har ikke så mye info da det er en bekjent sine planter.
Ja, de er plantet i jord blandet med leca
Tenkte kanskje overvanning/undervanning eller feil PH da han bruker automatisk vanning.
Utfra symptombilder sier han det ligner planter som har thrips/skadedyr, men vi er begge veldig usikre.
Jeg har sett slikt på unge planter før (det at bladene ser litt skada ut) uten at jeg kan si noe om grunnen, jeg er litt i tvil angående de hvite flekkene , mulig det er trips ja.
Men: det ser ut til å gå over av seg selv i min erfaring, ellers ser de jo veldig friske og fine ut og da ville ikke jeg bekymret meg særlig mer før jeg ser plante slite.
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det ene bilde med mest skader, likner veldig på problemet jeg hadde i DWC med min første plante. Var alt for for forsiktig med næring, og viste seg at jeg manglet Calsium/Magnesium (CalMag).
Er dog vanskelig å si om det er det samme, da fargene ikke er korrekte, men ut fra hva jeg ser, så likner det veldig mye. Forskjellige næringsstoffer tas også opp forskjellig under forskjellige PH forhold, så om PH er helt off, så kan det jo tenkes at man får problemer med et næringsstoff, selv om det er tilgjengelig i jorden.

Har selv bare holdt på med hydro (DWC), men antar noe av det samme vil gjelde i jord også.
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Supert om du tar bildet uten det blå lyset, hjelper så utrolig mye for å se hva som er galt med plantene
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei! Dette er mitt første forsøk på å dyrke cannabis. Ønsker innspill på hva jeg skal gjøre videre for for å få best mulig resultat

Her en litt info
Strain: Caramelicious Auto
Dager fra frø: 56
Jord: Biobizz All-Mix
Lampe: Mars Hydro TS600
Gjødsel: Biobizz Fish-Mix og Bio-Bloom
Nylig skaffet Cal-Mag og Alg-a-Mic også





Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Hei! Dette er mitt første forsøk på å dyrke cannabis. Ønsker innspill på hva jeg skal gjøre videre for for å få best mulig resultat

Her en litt info
Strain: Caramelicious Auto
Dager fra frø: 56
Jord: Biobizz All-Mix
Lampe: Mars Hydro TS600
Gjødsel: Biobizz Fish-Mix og Bio-Bloom
Nylig skaffet Cal-Mag og Alg-a-Mic også





Vis hele sitatet...
Nice, det første du kan gjøre er å starte med cal-mag ved neste vanning, start med halv dose av hva som står på flasken og øk om det ikke blir bedre etter 10-12 dager. Magnesium mangel er veldig enkelt å se, det er når bladene blir gule, men årene forblir grønne.

Nå vet jeg ikke dosen du bruker av fish-mix eller bio-bloom, men vanligvis på dette stadiet kan det være greit å roe ned på fish-mix og heller øke bio bloom, men du kan jo fortelle litt om hvor mye og hvor ofte du vanner og gjødsler så blir det lettere å være mer spesifikk

Akkurat nå, ser det ut som du har litt Nitrogen mangel også. Hvordan er temperatur og fuktighet? Og bare så det er sagt så ser det rimelig greit ut, så ingen grunn til panikk
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Hei! Dette er mitt første forsøk på å dyrke cannabis. Ønsker innspill på hva jeg skal gjøre videre for for å få best mulig resultat

Her en litt info
Strain: Caramelicious Auto
Dager fra frø: 56
Jord: Biobizz All-Mix
Lampe: Mars Hydro TS600
Gjødsel: Biobizz Fish-Mix og Bio-Bloom
Nylig skaffet Cal-Mag og Alg-a-Mic også





Vis hele sitatet...
Jeg vil anbefale photoperiod frø istedet hvis du har tenkt til å toppe. Hadde plantene dine fått 3-4 uker til i vekst hadde du fått dobbelt så mange buds(++), og de kunne blitt riktig store. Og selvsagt magnesium-mangel, som nevnt over, med mindre bildene er tatt i flush.

Da jeg dyrka brukte jeg 120x120 telt og hadde én plante som fylte teltet. Det tar som sagt noen uker ekstra, men jeg synes det var gøy.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Nice, det første du kan gjøre er å starte med cal-mag ved neste vanning, start med halv dose av hva som står på flasken og øk om det ikke blir bedre etter 10-12 dager. Magnesium mangel er veldig enkelt å se, det er når bladene blir gule, men årene forblir grønne.

Nå vet jeg ikke dosen du bruker av fish-mix eller bio-bloom, men vanligvis på dette stadiet kan det være greit å roe ned på fish-mix og heller øke bio bloom, men du kan jo fortelle litt om hvor mye og hvor ofte du vanner og gjødsler så blir det lettere å være mer spesifikk

Akkurat nå, ser det ut som du har litt Nitrogen mangel også. Hvordan er temperatur og fuktighet? Og bare så det er sagt så ser det rimelig greit ut, så ingen grunn til panikk
Vis hele sitatet...
Takk for tips 😊 Prøver meg litt fram med calmag nå.
Brukte ca 2 ml fishmix og reduserte til 1ml fishmix med 2 ml bloom pr liter. Var redd for å gi for mye nitrogen og synes bladene så litt svidde ut på tuppene.
Vanner en halv liter av gangen hver 2 dag ca. Vannet litt mye i staten fant jeg ut men har redusert. Gjødsler ved hver vanning.

Temperaturen prøver jeg å holde rundt 24-25 grader om dagen og 18-19 om natten. Luftfuktighet ligger på 50-60%.

Sitat av Skinny Vis innlegg
Jeg vil anbefale photoperiod frø istedet hvis du har tenkt til å toppe. Hadde plantene dine fått 3-4 uker til i vekst hadde du fått dobbelt så mange buds(++), og de kunne blitt riktig store. Og selvsagt magnesium-mangel, som nevnt over, med mindre bildene er tatt i flush.

Da jeg dyrka brukte jeg 120x120 telt og hadde én plante som fylte teltet. Det tar som sagt noen uker ekstra, men jeg synes det var gøy.
Vis hele sitatet...
Bestilte kun photoperiod men fikk med disse på kjøpet. Tenkte å prøve ut auto først 😊
Så tanken er å gjøre som du gjorde å toppe og bruke LST.

Denne planten er ikke toppet. Kun brukt LST 😊

Ikke i flush. Usikker på hvor lang tid jeg har igjen før høsting. Også lest mye forskjellig om det er nødvendig å flushe når man dyrker i gjord. Tanker?
Sist endret av PyroMartin; 8. april 2023 kl. 16:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Kjapt spørsmål: Hvor lang tid tar det minimum fra man setter frø i jorda til man har ferdig tørka/cura buds klare til bruk?
Vis hele sitatet...
Kommer ann på strain og hvor kresen man er på urten.Jeg har en lei tendens til å velge de med mest tetthet i blomsten og selvfølgelig en evighet i blomst.1,5 mnd i vekst,2 i blomst og cures i 3 mnd.Altså over et halv år ca pr plante.Varer jo en evighet.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
om det er nødvendig å flushe når man dyrker i gjord. Tanker?

Mener å ha lest det ikke har noe å si.Jeg flusher ikke
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
om det er nødvendig å flushe når man dyrker i gjord. Tanker?

Mener å ha lest det ikke har noe å si.Jeg flusher ikke
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke flushe om du dyrker i organsk jord/coco, jord bør flushes om man bruker syntetisk næring for best smak på det ferdige produktet.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Hei! Dette er mitt første forsøk på å dyrke cannabis. Ønsker innspill på hva jeg skal gjøre videre for for å få best mulig resultat

Her en litt info
Strain: Caramelicious Auto
Dager fra frø: 56
Jord: Biobizz All-Mix
Lampe: Mars Hydro TS600
Gjødsel: Biobizz Fish-Mix og Bio-Bloom
Nylig skaffet Cal-Mag og Alg-a-Mic også





Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere i trådenvil jeg gått for photoperiod / toppet planta.Da styrer du selv når de vil gå i blomst.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Som nevnt tidligere i trådenvil jeg gått for photoperiod / toppet planta.Da styrer du selv når de vil gå i blomst.
Vis hele sitatet...
Det er planen 😊 Fikk med auto på kjøpet som jeg valgte å teste først.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Nyfiken Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når i blomst perioden bruker dere PK 13/14 og hvor lenge?
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Siste 3 ukene før flush
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som vet hva disse prikkene i bladet kommer av? Dyrket i grønnsaksjord https://imma.gr/121394x12ad7
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som vet hva disse prikkene i bladet kommer av? Dyrket i grønnsaksjord https://imma.gr/121394x12ad7
Vis hele sitatet...
Kan se ut som tidlig jernmangel!
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Kan se ut som tidlig jernmangel!
Vis hele sitatet...
Takk for svar
Vil tippe mangel på et eller annet mineral (Fe, Mn, S osv) hvis det er på nyvekst. Prøv en eller annen mix med mikronæring. Alternativt Ca/Mg hvis det skjer på eldre blader.
Anonym bruker
"Parallell Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tenkte å gå for et 120x120x200 telt med en 650w Kingbrite fra alibaba.
Er dette en bra combo?

Ser at de selger mange av teltene som kits. Følger det med vifter å sånt da? Jævlig billig i så fall.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tenkte å gå for et 120x120x200 telt med en 650w Kingbrite fra alibaba.
Er dette en bra combo?

Ser at de selger mange av teltene som kits. Følger det med vifter å sånt da? Jævlig billig i så fall.
Vis hele sitatet...

Det virker som ett godt valg av deg der. Kingbrite er bra


Ventilasjon kan fort bli dyrt i seg selv
Til trådstarter.

Når du anbefaler ruderalis, er det vel autoflowers du snakker om?

Lowryder er uansett perfekt, enkel, å gir seriøs avkastning.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ruderalis er en russisk variant.
Det positive er at det, ved å inkorporere ruderalis, blir planten autoflower.
Ruderalis i seg selv, er kløe på øynene.
Anonym bruker
"Nyfiken Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå er det grow nr 3 der weeden lukter skikkelig gress/ugress og ikke har den gode cannabislukta. Tørka på ca 18-22 grader med 62% RH.
Før har jeg tørka på mindre RH og da ble det bra, men nå forsvinner godlukta i teltet 2-3 dager etter jeg har kappa.
Kan det være at jeg bytter ut lufta for ofte eller har for stor vifte som sirkulerer lufta i teltet og dermed tørker ut weeden kjappere?
Bruker luftfukter og den har jeg måtte fylle på minimum 1 gang om dagen da jeg har tørka tidligere men nå fylte jeg på 3-4 ganger på 14 dager.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå er det grow nr 3 der weeden lukter skikkelig gress/ugress og ikke har den gode cannabislukta. Tørka på ca 18-22 grader med 62% RH.
Før har jeg tørka på mindre RH og da ble det bra, men nå forsvinner godlukta i teltet 2-3 dager etter jeg har kappa.
Kan det være at jeg bytter ut lufta for ofte eller har for stor vifte som sirkulerer lufta i teltet og dermed tørker ut weeden kjappere?
Bruker luftfukter og den har jeg måtte fylle på minimum 1 gang om dagen da jeg har tørka tidligere men nå fylte jeg på 3-4 ganger på 14 dager.
Vis hele sitatet...
Det kan hende det bare er strainen som har lite trichomes, når jeg har vert uheldig med frø og endt opp med pot av lavere kvalitet har det fått den klassiske "høy" lykten.
Eller er det kloner fra samme plante som luktet godt første runde men ikke de tre etter?

Selv henger jeg de til tørk i dyrkerommet med avtreksvifte som står på lav hastighet 24/7, temp på ca. 22 grader med luftavfukter i naborommet der luften blir blåst ut. Har aldrig brukt luft-fukter under tørking og de pleier å være klar til curing etter 6-7 dager, så puttes de på glass og blir luftet 1-2 ganger daglig i en mnd.


Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan det være at jeg bytter ut lufta for ofte eller har for stor vifte som sirkulerer lufta i teltet og dermed tørker ut weeden kjappere?
Bruker luftfukter og den har jeg måtte fylle på minimum 1 gang om dagen da jeg har tørka tidligere men nå fylte jeg på 3-4 ganger på 14 dager.
Vis hele sitatet...
For å sammeligne litt, som jeg kan huske har jeg vert uheldig to ganger der det tørket alt for fort og det ble knusktørt. Var ikke tilstede under tørkeprosessen så fikk ikke kontrollert, det var en ovn i tørkerommet som sto på for høy temperatur og når jeg kom innom på dag fire var det jævla tørt, ta på det og det knuser tørt.
Stinket omtrent like jævlig/sterkt som når det var tørket skikkelig. Så tviler på at det er fordi du har vært for kjapp som er problemet. Holder en pinn i at det er strain relatert.
Sist endret av utepaanordnes; 15. september 2023 kl. 13:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.