Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1956
“People are strange"
heyy

etter overbruk minsket jeg bruken av MDMA voldsomt, og til slutt tok jeg hele 7 måneders pause i måp om å gjennvinne noe av stoffets utrolige effekt. denne pausen endte på lørdag da jeg var på et maad heftig forest rave
Desverre hadde ikke pausen hjulpet en dritt haha:P kom ikke opp ordentlig på 1. droppet, så tok et til rett etter, og redroppet en stund senere. et halvt gram endte jeg opp med å ta den kvelden. var greit den første timen, men så dabbet det fort av igjen.
vet ikke om det er serotoninsystemet i hjernen min som er blæsta, eller bare det at jeg rett og slett vet alt for godt hva som kommer. Skal nevnes at jeg de fire helgene før denne har jeg tatt en del cola. Har hørt frem og tilbake om det påvirker MDMA tolleranse eller ikke? kanskje i større grad hos meg, siden jeg har tatt så mye av det (MDMA) at det er minimalt som skal til for å påvirke den. I pauseperioden har jeg også tatt en session med Iboga (!!IKKE!! for å "resete" MDMA tolleransen!!) men for personlige grunner.

så… var det colaen sin skyld? syntes jeg burde ha merket noe forskjell etter over et halvt år uten! Menmen, sånn er det da. Da venter et helt år uten, så kanskje stoffet har noe å tilby til neste sommer og festivalene som venter

peyyce
Sist endret av mønstre; 19. mai 2015 kl. 21:29.
Nå har ikke jeg så mye kunnskap innen brain chemistry, så er sikkert noen som kan svare deg mer grundig,
men jeg vil absolutt tro det er pga kokainen.
Både mdma og kokain frigjør vel serotonin (?)
så hvis du vil resette systemet bør du ha pause på alt sentralstimulerende,
inkludert mdma, kokain, amfetamin osv. I en laaang periode.


Ved veldig hyppig bruk av rusmiddel, der man har fucked opp de der serotoninggreiene,
kan det ta opptil to år, sikkert lengre enn det også i noen tilfeller,
før nivående i hjernen går tilbake til slik det var før.
Sitat av lyselilla Vis innlegg
Nå har ikke jeg så mye kunnskap innen brain chemistry, så er sikkert noen som kan svare deg mer grundig,
men jeg vil absolutt tro det er pga kokainen.
Både mdma og kokain frigjør vel serotonin (?)
så hvis du vil resette systemet bør du ha pause på alt sentralstimulerende,
inkludert mdma, kokain, amfetamin osv. I en laaang periode.


Ved veldig hyppig bruk av rusmiddel, der man har fucked opp de der serotoninggreiene,
kan det ta opptil to år, sikkert lengre enn det også i noen tilfeller,
før nivående i hjernen går tilbake til slik det var før.
Vis hele sitatet...
Kokain er vel heller på dopamin, og det er ingen betydelig krysstoleranse mellom de to stoffene.

Du har rett i at overforbruk av MDMA kan redusere serotonin og at det kan ta inntil to år for kroppen å gjenopprette homoestasis, men det må nevnes at denne prosessen flater veldig ut etterhvert som nivåene nærmer seg 90% av pre-misbruk verdiene. Å vente det siste året gir gjerne bare noen stusselige prosentpoeng i økte nivåer.

Med andre ord: Det er svært usannsynlig at noen lengre pause vil ha noen reell konsekvens mht å få tilbake den magiske førstegangsrusen.

Det handler dessverre om mye mer enn bare biokjemi, og stimulanter, da særlig MDMA og amfetamin, har noe helt magisk over seg de første par gangene som en aldri får tilbake.
Sist endret av Tøffetom; 20. mai 2015 kl. 03:26.
elevatormusician
sorrY's Avatar
Gjenoppretting av homoestase vil som TøffeTom sier skje opptil to år etter avsluttet inntak av det gitte rusmiddelet, men det vil ikke ha noe utover kanskje noen topper på turen for seg. Jeg for min del har bare prøvd MDMA et par ganger og aldri opplevd nevneverdig rus, bortsett fra litt kilninger og rare synsforstyrrelser.
Det er kjipt at det skal være sånn at man bruker opp det magiske de første gangene, men sånn som jeg ser det er det muligens en indikator på at man kanskje ikke skal misbruke disse stoffene utover de gangene man faktisk får noe utover "fokus, vaske-huset-ånden, kosesyken" ut av det.
“People are strange"
Trådstarter
er ikke ute etter å få en førstegangsrus, den vet jeg er et fjernt minne, men regner med at jeg kan oppnå en mer interessant rus enn det jeg fikk nå lørdag. for eksempel å få fyr på pratingen igjen, noe jeg digget med mdma, ettersom jeg er en stille kar til vanlig bare tiden vil vise
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Kokain er vel heller på dopamin, og det er ingen betydelig krysstoleranse mellom de to stoffene.
Vis hele sitatet...
Oki, leste det her, men da har jeg nok bare missforstått betydningen.
"Kokain har to hovedvirkninger. Den ene er å øke nivået av katekolaminer (adrenalin, noradrenalin, dopamin) samt serotonin i synapser innenfor og utenfor sentralnervesystemet." - snl.no


Mønstre: Ville nok allikevel prøvd med en lang pause fra alle sentralstimulerende stoffer, og sett om det kan hjelpe på å få tilbake virkningen. En god pause er jo bare bra uansett!

Det er svært usannsynlig at noen lengre pause vil ha noen reell konsekvens mht å få tilbake den magiske førstegangsrusen.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i, men nå er det ikke førstegangsrusen TS er ute etter, men virkningen generelt.
Det anbefales å ta pause fra alle typer rusmidler for at effekten av MDMA raskere skal komme tilbake. Jeg ville ventet et helt år til og ikke brukt andre rusmidler i mellomtiden (eller i alle fall brukt det minimalt). Et (så godt som) rusfritt år har du uansett godt av