Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 11866
Halla, jeg bor i oppland eller innlandet som det heter nå, og alle busser er gratis pga corona ( framsiden av bussen er stengt så det er ikke mulig å betale/ vise billet) er det sånn over alt?
Tja, har hvertfall ikke vært borti billettkontroll i Oslo/Lørenskog området enda, siden det der er påstigning bak.
Ruter har gått ut og sagt at de dropper billettkontroller i Oslo, men at de oppfordrer alle til å kjøpe månedskort for å støtte kollektivnæringen.
Her jeg bor har vi digital app og er fremdeles påkrevd månedskort. Har du app for dette er det nok ikke gratis bare fordi de ikke tar imot kontanter. Eneste er at de eldre som ikke skjønner seg på apper eller har tlf med app får kjøre gratis
Sitat av 420master Vis innlegg
Her jeg bor har vi digital app og er fremdeles påkrevd månedskort. Har du app for dette er det nok ikke gratis bare fordi de ikke tar imot kontanter. Eneste er at de eldre som ikke skjønner seg på apper eller har tlf med app får kjøre gratis
Vis hele sitatet...
Bare fordi du har app kan de ikke kreve at du kjøper billetter digitalt. Det finnes et krav om at selskapene skal tilby en anonym reisemåte, når de da frivillig nekter å ta i mot betaling så er det ikke den reisende sitt problem.
Har ikke sjekket opp hele Norge, men har inntrykk av at det er sirka samme løsning overalt. Du kan kjøpe igjennom app eller hos sjåføren. Men det er også andre muligheter. De fleste har oversikt over utsalgssteder på nettsiden deres.

Sitat av Ruter
Kiosker og servicepunkter
Du kan kjøpe reisekort og Impulskort med alle våre billettyper ved disse salgsstedene:

Kioskene Narvesen, 7-Eleven, Deli de Luca og Mix samt enkelte butikker.
Kundesenteret Ruter S og servicepunkter.
Betjente togstasjoner (selger ikke 365-dagersbillett).
Vis hele sitatet...
Sitat av 420master Vis innlegg
Har du app for dette er det nok ikke gratis bare fordi de ikke tar imot kontanter.
Vis hele sitatet...
Du tar feil
Finansavtaleloven § 38 sier:

En forbruker har alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren.

("tvungne betalingsmidler" er gresk for "Norske Kroner", enten de er kontanter eller digitale)

De lærde strides riktignok om hvor langt du kan tvinges til å måtte gå (bokstavelig talt, bort til Narvesen feks.) for å få lov til å betale for deg selv.
To bussjåføreer jeg har sittet på med i det siste har sagt til meg at jeg trenger ikke kjøpe billett frodi ingen sjekker det. Bare ikke si du hørte det fra meg sa en av dem og lot meg sitte på selv om jeg sa at jeg ikke hadde no bilett., og det er stengt fremme der man må scanne uansett.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Du tar feil
Finansavtaleloven § 38 sier:

En forbruker har alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren.

("tvungne betalingsmidler" er gresk for "Norske Kroner", enten de er kontanter eller digitale)

De lærde strides riktignok om hvor langt du kan tvinges til å måtte gå (bokstavelig talt, bort til Narvesen feks.) for å få lov til å betale for deg selv.
Vis hele sitatet...
Nja. Her er muligens finjussen litt mer innfløkt enn du skisserer, og det er tydeligvis ingen slike saker som har fått sin endelige avklaring i høyesterett heller. Siden de ikke selger billetter ombord i T-banen, så har det vel også et visst belegg for å hevde at en kontrollsituasjon ikke kan kalles "hos betalingsmottaker". Det fremstår for meg som langt drøyere å la store kjeder slippe unna med prokuratorknep som å tillate kontant betaling ved én av sine filialer.
Sist endret av Myoxocephalus; 16. april 2020 kl. 18:17.
Linken din motsier jo innlegget ditt!

Ifølge finansavtalelovens forarbeider skal «hos betalingsmottakeren» forstås snevert som forretningsstedet til betalingsmottakeren

Dette betyr jo at det er ulovlig å henvise deg til Narvesen for å betale billetten, med mindre Narvesen er på busstoppet!

når betalingsmottakeren utøver sin forretningsvirksomhet på flere steder, kan det være at ikke alle stedene er å anse som forretningssted

Betyr riktignok at de har lov til å henvise deg til et annet busstopp hvor som helst i landet for å betale. Men kun

dersom dette ikke medfører vesentlig merutgift eller andre ulemper for betaleren .

Alle sitater fra linken din.

Det finnes diverse rettsavgjørelser som direkte motstrider loven, men disse ville aldri holdt i høyesterett.

Det er såvidt jeg vet ingen som har havnet i fengsel enda for å ha vært så frekke at de har gitt kassadama korrekt beløp i kontanter, og så tatt varene med seg hjem.

Problemet er at ingen har baller/penger nok til å yppe på seg dnb ved å ta dette til høyesterett innen de endrer loven.

Lykke til med å opprettholde et demokrati når staten og multinasjonale selskaper har komplett oversikt over alle transaksjoner i landet.

/offtopicrant