Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4110
Hei.

jeg sendte inn en pc/windows nettbrett til reparasjon.


fikk tilbake i dag, men ikke samme enhet som jeg sendte inn.
har fått en swap unit, som kom tilbake i samme emballasje som jeg sendte inn.

jeg trodde når man fikk et reparert produkt tilbake, så skulle det være det samme som man sende inn, og fikk man et annet produkt skulle det være nytt/ m ny garanti?

de hevder pcn likevel er ny og ikke brukt før.

hvordan kan jeg sjekke at denne pcn ikke har vært brukt?


windows var først installert på denne maskinene 19.03.2019, altså godt over et år siden.


biosversjon fra 18.04.2019

for meg sier det at biosen er endret en mnd etter at windows ble installert, noe som tyder på at denne enheten er brukt av andre før den ble sendt til meg.
Hva svarer support hvis du countrer de med dette utsagnet? De legger seg vel nok flate og innrømmer at de har loven på sin side når du sender ut brukte produkter.
Trådstarter
83 3
jeg spurte om dette da jeg var der, og de sa de kunne gi ut swap unit, men at de skulle være nye.
de sa også at den jeg fikk var ny. den var ikke i original emballasje fra produsent, men i samme emballasje som produktet jeg sendte inn til dem. men de påstår den er ny rett fra produsent og da kan leveres slik

det jeg lurer på er jo hvordan jeg kan sjekke opp om denne jeg har fått er ny, eller en vare de har reparert tidligere, og så sender ut som "ny" nå.

i og med at windows og bios ble installert/ endret i mars og april 2019, så tyder jo det på at den har vært brukt?
Sist endret av xatiramx; 19. juni 2020 kl. 15:30.
Jeg ser jeg ikke fikk med meg dette i forrige setning.

Definisjon på hva en ny enhet er (enten om det er pc, telefon, dekoder, tv) er det jo bedriften som setter. I en tidligere bedrift jeg jobbet i fikk vi beskjed om at utstyr som har vært på service og byttet chassi/wipet over for støv skulle være klargjort som ny.

Hvis bedriften du nå har dialog med mener at du skal få en ny, og ikke en som har vært på service og er klargjort for ny bruk, så ville jeg krevd en ny en. Får man en ny PC, så skal man vel gjennom en førstegangsinstallasjon av en eller sort. Selv det burde de klart å klargjort bedre.
Sist endret av Superspurv; 19. juni 2020 kl. 15:38.
Trådstarter
83 3
jeg hadde elkjøpts trygghetsavtale på dette og der står det:
Nytt produkt
Hvis det skadede produktet ikke repareres får du et nytt produkt med likeverdige spesifikasjoner
eller gavekort.

dette produktet er jo ikke reparert, i og med at det ble unit swap, i følge vilkårene skulle det da komme et nytt produkt.
La oss snu på det - hvis du kjøper en ny maskin, får du den urørt i originalemballasje.
Dersom du ønsker å returnere den og få penger tilbake, må den ikke være tatt ut av
emballasjen.

Da bør vel det samme kravet også gjelde hvis de hevder å gi deg en maskin som er ny?

Det høres nesten ut som det du har fått kan ha vært en demomaskin, altså en som har
ligget fremme i butikk til kundedemonstrasjon. Skulle selv kjøpe en forsterker en gang, og
ble da tilbudt 20% rabatt siden det eneste eksemplaret de hadde igjen, hadde vært brukt til
demonstrasjon i butikken.

Verdien på produktet forringes i det seglet på emballasjen er brutt. Så uansett om det er
en fair deal eller ikke at de gir deg en demomaskin, skal de ihvertfall opplyse deg om det.
Trådstarter
83 3
ja, det mener jeg også, og i følge trygghetsavtalens vilkår, så skal jeg jo uansett ha et -nytt- produkt. ikke bare et produkt som er nytt for meg.

ringte akkurat kundeservice til elkjøp, og de bekreftet at jeg skulle ha hatt et produsentnytt produkt tilbake, i originalemballasje og at det må ha vært gjort en feil her. dersom ejg ikke hadde hatt trygghetsavtalen kunne en brukt swap unit ha vært godkjent, men med trygghetsavtalen skulle det vært funka nytt.

han virket veldig hjelpsom og skulel ta tak i dette med en gang sa han.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg fikk en virvlene tanke, Kan jo ha vært "fabrikk ny" men vært eksistert siden 2019 eller er det ikke så lenge de ligge rå slenger? Var hvertfall sånn med min båtmotor