Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6118
Hei alle dere freaks der ute. først vil jeg begynne med at jeg ikke ønsker noen moral pekefinger det må jeg velge selv . Men er ute etter ren fakta da det kommer til rødsprit.

Ok det første jeg lurer på er : Er det metanol i rødsprit? (å vær så venlig besservissere som googler nå vær så venlig jeg trenger fakta ikke forståseg på err'e)

Jeg har nemlig gjort litt reasearch og det ser ut til at det var enn sak tilbake til 2002 og 2008 sånn jeg har forstått det. der hvor biltema fikk metanol i rødspriten og det ble ett helvettes rabalder . grunnet denne informasjonen så vil jeg jo tro at metanol altså ikke er vanlig i rødsprit . Men jeg ønsker altså ett konkret svar på om det er det eller ikke . Om det er det i noen slag mens andre ikke . eller om dette ikke skal forekome overhode eller om det faktisk er sånn at all rødsprit har metanol i seg

Ok det neste jeg lurer på er . hvor helseskadlig er det egentlig å drikke rødsprit? kan man bli blind? er noen slurker farlig ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://webserver.flak.no/vbilder/41359_1.pdf

Der har du datablad. Etanol, butanon, aceton og etylacetat er innhaldet. Så kan du alltids slå opp på kvart av dei på wikipedia, og finne ut kor helseskadelege dei er. Dessutan smaker det ikkje spesielt godt, for å sei det pent.

Eg ville heller skaffa meg brenneapparat eller smuglersprit om eg var alkis...
Ok . så i følge det du skriver er det altså ikke no metanol i rødspriten ikke sant ?

Ja joa . kan å brenne men sånn jeg bor til akkurat nå så lar det seg ikke gjøre og i og med at jeg har flytta på nytt sted så er smuglerne jeg kjenner til desverre begrenset pluss at det koster faktisk enn del det også . Spesielt om man er over gjennomsnitte tørst
Har smakt på rød sprit bare for å pirre nysgjerrigheten. Å kan si det sånn at jeg drakk en god slurk og har faktisk smakt dårligere hjemme brent men den var utrolig dorlig. Endte opp med å gå resten av dagen å rape opp en forferdelig smak. Så du skal være ganske sta for å klare å drikke mye av det. Da synes jeg faktisk det smakte bedre med teknisk sprit som alla håndrens.

Kan ikke svare deg på om det er giftig men du kan jo ringe gift sentralen og si at kompisen din har drukket en halv flaske å du lurer på hva du skal gjøre. Lykke til uansett tror det er mulig å bli vandt med smaken. Kanskje det hjelper å blande det ut til ca 50% også kjøre det gjennom kull filter
takk for svar. ja selv har jeg testet antibac å må si at smaken der var overhode ikke å dø av . vart tvert imot godt i kaffen . Men der har du den gel greia . selv om det ikke var gel versjonen jeg drakk så fikk man sånn slim man gikk å hadde nederst i halsen . men smaksmessig helt ok
Jeg drakk den med gel synes ikke det var så værst. Men pol varer var jo bedre. Men vist du ikke er så veldig nøye på smaken så kan jeg anbefale europris vin sett. Tilsett mere sukker så kan du få vin på 20 % og setter man 20 liter så har du fyll i en del dager for en billig penge
takk for tipse det har jeg faen meg ikke tenkt på enn gang
Les case nummer på flaska, søk case nummeret på google så får du vite hva det inneholder.
skal det drikkes andbefaler jeg heller bio peisrens som består av over 96% sukker alkohol gjerne fra mais. Du destilerer 90% av spriten gjennom vakum og lar 10% av væska bli igjen. i disse 10% ligger brekningsmidelet og du har ren alkohol på resten av væsken.
Destilering med varme fungerer dårlig da brekningsoffene har ca. samme kokepunkt

Vakum destilering går ikke med alle typer bio-peisrens, jeg har funnet en som smaker fantastisk etter man fjerner smaks og luktstoffene som er tillsett slik man ikke skal drikke spriten
Sist endret av intreserte; 25. november 2016 kl. 03:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av denrødekung Vis innlegg
Ja joa . kan å brenne men sånn jeg bor til akkurat nå så lar det seg ikke gjøre
Vis hele sitatet...
Bor du med snokete folk? Hvis du har ditt eget rom med lås går det fint om du er forsiktig. Kjøpte meg en easystill og brant sprit i klesskapet mitt i månedsvis og ingen i kollektivet oppdaga det
hmm hva skal jeg si ja . da jeg tenker på hjemmebrenning så tenker jeg på særdeles større apperat enn easystill . altså mer kvantum å MYE høyere prosent . men hva vet vell jeg . kanskje teknologien har kommet såpass langt at det faktisk er ett bra supstitutt .

så la meg da spørre . blir det brukbart brennvin . sånn ca hvor mye % innoholder det . hvor mye kan man forvente å destilere i løpe av enn uke . er det lett å rengjøre osv . vær så snill å fortell meg mer om denne magiske duppeditten som hevder å destillere brukbar sprit . Har vært borti lignende greier før å må si at det har vært skuffende greier . værtfall for enn kar som er vant med god himer's !

å foresten går det greit å bestille den. å hvor bør jeg bestille den ? tenker på om den blir stoppet i toll osv ... er det savet?
Sist endret av denrødekung; 25. november 2016 kl. 18:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av denrødekung Vis innlegg
så la meg da spørre . blir det brukbart brennvin . sånn ca hvor mye % innoholder det . hvor mye kan man forvente å destilere i løpe av enn uke . er det lett å rengjøre osv . vær så snill å fortell meg mer om denne magiske duppeditten som hevder å destillere brukbar sprit . Har vært borti lignende greier før å må si at det har vært skuffende greier . værtfall for enn kar som er vant med god himer's !
Vis hele sitatet...
Ser at det ikke er helt det du er ute etter, men en plastbrenner kan du jo få opp i 50% med også. Denne burde ikke bli helt for jævlig heller, hvis du filtrere den et par ganger.
Uten at det er like mye pes som en vanlig brenner, og du slipper å risikere å drepe deg selv, og alle du eventuelt bor sammen med hvis det skulle skje noe med den
Det finnes garantert andre alternativer som er langt billigere, men jeg gadd rett og slett ikke styre med det. Plastbrenner er jo mange ganger sikrere og sannsynligvis så godt som luktfri, men det må jo ta greit lang tid? Med easystillen brenner jeg ca 1L i timen, før jeg må skylle den og fylle på nytt. Det er 40% som kommer ut av min, men har lest om folk som sier du kan få rundt 60% om du teiper igjen lokket, og monterer en liten slange på den som du stikker nedi beholderen med ferdig sprit. Det syns jeg hørtes alt for risikabelt ut til klesskapsoperasjonen min så jeg klarer meg med 40%. Jeg kjøpte min easystill fra Kina, kosta 1000kr. Sjekk litt rundt på ebay osv. om du vurderer det. Vet jo ikke om den er like bra som "de originale" versjonene, men den har brent mange liter for meg nå og har nesten gratis fyll

Edit: Må la den få masse ventilering når du brenner da det lukter en del :/ jeg hadde den i vinduet da ingen måtte finne ut av det, og ha spritbeholderen i en bøtte is eller lignende, spriten er nemlig veldig varm når den kommer ut, så mye fordamper, så jeg ble greit brisen første gangen

Edit2: Glemte å nevne at etter å ha filtrert spriten var den bedre enn det meste av hjemmebrent jeg har smakt

Edit3: Du vil ikke få trøbbel i tollen, det står "water destillator" på pakka
Sist endret av seroto9n; 25. november 2016 kl. 19:10.
En gammel kompis av meg brant opptil 90% med en litt modifisert kjele på kokeplata. Pleide og bli på mellom 70% og 90%, litt avhengig av temperatur.
Til trådstarter (og andre over-gjennomsnittet tørste der ute) : om du bor slik til at du verken kan kjøpe rimelig alkohol "under bordet" eller tilvirke det selv i heimen, kan du jo prøve å ruse deg på munnvannet Listerin fra nærmeste kiwi/ dagligvarehandel..??
Inneholder solid sprit-prosent og gir deg attpåtil en god ånde etterpå !! :-)
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Til trådstarter (og andre over-gjennomsnittet tørste der ute) : om du bor slik til at du verken kan kjøpe rimelig alkohol "under bordet" eller tilvirke det selv i heimen, kan du jo prøve å ruse deg på munnvannet Listerin fra nærmeste kiwi/ dagligvarehandel..??
Inneholder solid sprit-prosent og gir deg attpåtil en god ånde etterpå !! :-)
Vis hele sitatet...
Listerine er ikke så billig og drikkbart som vanelig sprit, om man kjøper billig polsprit. Så syntes ikke det var så bra forslag.
De selger overflatedesinfeksjon som er 75% på apoteket, er vel 90 kr for 750ml, inneholder etanol, Propan-2-ol og Propan-1-ol. Er drikkbar, datablad http://antibac.no/wp-content/uploads...feksjon-75.pdf
Hvor "drikkbart" er denne Antibac'en fra apoteket da?
Trenger den ikke raffineres på noe vis?
Pussig at ikke "alle" tunge alkisser / uteliggere har oppdaga denne forlengst?? Da ville vel apotekene selv eller evt myndighetene vanskeliggjort/ umuliggjort innvortes bruk uten kvalmende resultat..??
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Hvor "drikkbart" er denne Antibac'en fra apoteket da?
Trenger den ikke raffineres på noe vis?
Pussig at ikke "alle" tunge alkisser / uteliggere har oppdaga denne forlengst?? Da ville vel apotekene selv eller evt myndighetene vanskeliggjort/ umuliggjort innvortes bruk uten kvalmende resultat..??
Vis hele sitatet...
Den er denaturert, det vil si at det er en blanding av etanol og andre alkoholer. Propan-2-ol og propan-1-ol i dette tilfellet. Det kan drikkes, men smaker vondt og kan gi deg diaré og få deg til å kaste opp.
begge av disse alkoholene er i lave konsentrater og du vil spy lenge for av etanolen en av de andre alkoholene, den smaker relativt ok, smaker ikke vondt, dog tar du instrument rens som inneholder denatunering og 95% etanol, den smaker høgg og vil få deg til å spy. Så overflatedesinfeksjonen er drikkbar, eneste ulempen er vel at du bare får kjøpt en av gangen.
Sist endret av mrracerhacker; 27. november 2016 kl. 23:18.