Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 23491
Er så innmari glad i å røyke; men er ikke så fryktelig keen på alle konsekvensene. Nå har jeg bekjempet barnevernet, så da er det bare politiet igjen.. Vanskelig oppgave, tror jeg flytter til nederland.

However, vet dere om politiet enda bruker disse prøvene, og i hvilken grad? Og kan man nekte å ta en slik, med det grunnlaget at de er så upålitelige..? For på den måten å få tatt en blodprøve istedet, i håp om at der ikke vises noe.
Kan jo prøve å si at du har så grov cottonmouth at du ikke klarer å spytte
Sitat av MissingInAction Vis innlegg
Er så innmari glad i å røyke; men er ikke så fryktelig keen på alle konsekvensene. Nå har jeg bekjempet barnevernet, så da er det bare politiet igjen.. Vanskelig oppgave, tror jeg flytter til nederland.

However, vet dere om politiet enda bruker disse prøvene, og i hvilken grad? Og kan man nekte å ta en slik, med det grunnlaget at de er så upålitelige..? For på den måten å få tatt en blodprøve istedet, i håp om at der ikke vises noe.
Vis hele sitatet...

Du ender fort opp med å bli taua og så har de tatt både blod og urinprøve av deg før du aner ordet av det.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg trodde ikke de hadde begynt med spyttprøver enda.

Etter det jeg har forstått ved positiv blåsing skal du ihvertfall kjøres til stasjonen for blodprøve, noe jeg regner med de gjør hvis du tester positivt på spytt også. Mistenker at de egentlig ikke skal bruke urinprøver i disse tilfellene, selv om de sikkert gjør det for det om.

Nå må noen rette på meg om jeg tar feil.
Sist endret av Olympic; 18. februar 2015 kl. 10:37.
Hørte rykter at de spyttprøvene ble tilbakekalt etter mye feil, viste positivt på folk som var ren, maskin ble beta testet kun i et politidistrikt som Oslo.
Bekjempet barnevernet? Har hørt det også, de ligger mye på lur og vent til neste informasjon de kan tygge på. Har du unger eller er du selv en tenåring? Hvis du har unge, fraråde jeg deg og røyke mer en 1 - 2 gang i året, eller risikere du tittelen (dårlig far).

Er du tenåring så peis på, men UPn tar fra deg førekortet selv om du ikke kjøre bil, de kan mene du er en gjenganger som aldri lære, og gjerne ikke klare å holde edruelighet grensen til politiets fantasi regler.

Vell og merke kan du nekte spytt og pisseprøve, men blodprøven kan de med tvang ta fra deg.. Positive med blodprøven er at thc/annet spor ikke eksistere like lenge som urin.
Vet at spyttprøver er i bruk i vertfall en kommune i Finnmark, vet ikke hvordan det er i resten av landet.
Lyst å dele hvilken kommune? For i Hammerfest har de ikke tatt det i bruk enda.
Ikke så lyst å røpe kommune egentlig.. Men Finnmark, ja. Ikke Hammerfest. Men de har denne prøven her.. Har hørt at de de stopper randomly 4-5 biler og tester disse med spyttprøver. Føler lappen henger i en tynn tråd snart..
Prøvde å finne linken uten hell, men de "narkometerne" som de testet ble trukket tilbake fordi de gav falske utslag, samt at de visstnok skulle være uhygeniske. Dette gjelder UP.

Edit; fant linken. http://www.nrk.no/sorlandet/far-ikke...ste-1.11729957
Sist endret av hestpåpinne; 20. februar 2015 kl. 10:25.
Joda, har også lest at de er trukket tilbake, men enten har de fått nye eller så har ikke politiet i Finnmark oppfattet dette.. Har hørt at de ble brukt senest i januar :/
Viser en spyttprøve kun om en er påvirket akkurat da? Eller slår den ut hvis det var flere dager siden en var påvirket? Noen som vet
Unlicensed Surgeon
Sitat av Mysteri-O Vis innlegg
Viser en spyttprøve kun om en er påvirket akkurat da? Eller slår den ut hvis det var flere dager siden en var påvirket? Noen som vet
Vis hele sitatet...
http://www.fhi.no/eway/imgstore/62c06b3b2d.gif

Spyttprøver - påvisning av rusmidler og legemidler i spytt

Politet / UP har ikke (såvidt jeg klarer å lese) noen nye typer spytteprøver enda. Derimot, så forundrer det meg ikke et sekund om de har noen av de gamle liggende i "tilfelle".


Publisert 15.07.2014
.... sjekkar utstyret bak i den sivile patruljebilen. Her er alt dei treng for å gjennomføre kontrollar av rusmistenkte .....
Vis hele sitatet...
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Politiet bruker visstnok dräger drug test 5000. Kilde: radio
Sitat av Oprah Vis innlegg
Politiet bruker visstnok dräger drug test 5000. Kilde: radio
Vis hele sitatet...
Stemmer. Innført i Tromsø: http://www.nordlys.no/dette-er-polit.../s/5-34-247960
Vet noen om dette blir standard med rutinestopp, slik som med alkohol?
Sitat av soppgutten Vis innlegg
Vet noen om dette blir standard med rutinestopp, slik som med alkohol?
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke bort ifra det. Ifølge testene og Dräger selv har Drug Test 5000 en treffsikkerhet på 95% av resultatene. Det er et tyskt produkt og ser ut til å være det det "beste av det beste" nå om dagen. Er blitt solgt apparater til mange land, deriblant USA og Storbritannia.
I følge denne artikkelen er det nå rutine å bruke drugtesteren.
Sitat av http://www.nrk.no/ostfold/up-tar-langt-flere-som-er-ruset-bak-rattet-1.12560130
Og han nevner tre hovedgrunner til at de klarer å oppdage stadig flere rusede personer i trafikken.
Skiltgjenkjenning, som sørger for at politiet nå i større grad vet hvilke trafikanter de bør stanse, at alle som stanses for kontroll i utgangspunktet skal blåse i alkometeret, og det nye analyseapparatet Drugtest 5000, som ble tatt i bruk før sommeren.
Vis hele sitatet...
Det var vel igrunn på tide. Så lenge testeren har noen fornuftige minimumsverdier er jo dette et kjempetiltak.
Ser ut til t maskinen nå blir brukt for fullt over hele landet! Noen som vet hvordan det er mtp verdier osv? Eller viser den posetivt og negativt? Hvis denne ikkeviser verdier så er detille ute med MANGE fremover!http://www.tv2.no/a/7413696
Nå har jeg ikke lest meg gjennom hele tråden men:

Mulig og manipulere denne spytteprøva? Feks drikke sitronsaft rett før osv?
Det jeg lurer på er hvordan de skal håndtere alle de som tross alt kjører lovlig rundt med en viss verdi av sløvende medikamenter i blodet.
På bildet ser det jo ut som at den slår ut på benzodiasepiner generelt. Skal de da ta utvidet blodprøve av alle? Eksempelvis diazepam kan jo være i blodet i en evighet. Jeg bruker 10mg sobril ved behov og har fått beskjed om at jeg kan kjøre på dette.

Hva med de som bruker adhd-medisiner? De vil vel da slå ut på amfetamin?
Er det noen som har tall på hvor lenge Drager 5000 kan finne thc i spyttet etter siste inntak?

Hva med de som bruker adhd-medisiner? De vil vel da slå ut på amfetamin?
Vis hele sitatet...
Lurer på det samme.
Noen som vet hvorvidt man har mulighet til å motsette seg en slik prøve?
Tenker under påskudd som at det ikke er 100% offentlig godkjent eller lignende (slik jeg mener å ha hørt det var med de tidligere spyttprøvene - ja, jeg vet disse var i "beta-test" og at man derfor kunne takke nei)
Nekter du spyttprøve tauer de deg vel inn for blodprøve tenker jeg
Står litt mer om det her.
http://www.fhi.no/tema/rusmidler/spyttprover

Så benzo og cannabis blir en mindre risiko og bli tatt for på en positiv test når det gjelder spytteprøver. Eller er jeg helt på bærtur?
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det noen herfra som har blitt stoppet av onkel med disse spyttprøvene?

Har en kamerat som ble stoppet i fjor en gang og testet positivt etter 6 dager uten å røyke, noe jeg har lite troverdighet for.. Det vil i så fall være meget skummelt å kjøre selv i dagene etter bruk.
Høres en smule merkelig ut, men det har vel vært tilfeller der de har gitt utslag hos personer som ikke har tatt noen ting.

Hvordan stiller deg seg hvis man har tillat verdi for kjøring, men fortsatt tester positivt på en blodprøve. Det blir jo automatisk tatt en blodprøve, slik at man finner graden av rus, eller ikke under kjøring.

Ryker sertifikatet uansett? Leser jo om de som mister sertifikatet i hytt og gevær pga. cannabis for tiden.
Er vel vanlig praksis at førerkort blir rutinemessig beslaglagt om du blåser/spytter positivt på rus, blod tappet og førerkort kommer eventuelt tilbake etter resultat av blodprøven blir oversendt.
Såvidt jeg vet, har ikke politiet grunnlag til å beholde førerkort om blodprøven kommer tilbake uten utslag på rus.
Anonym bruker
"Bekymret Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Førekort inndras ved blodkonsentrasjon av thc over en viss grense, som er satt til å tilsvare 0,5 promille alkohol. Har man blodkonsentrasjon av thc som er ansett å tilsvare 0,2 til 0,5 promille får man vanligvis bare bot. Har man thc tilsvarende mindre enn 0,2, kan man ikke straffes for ruspåvirket kjøring. Man kan imidlertid straffes for bruk av narkotika.

Politiet kan uansett blodkonsentrasjon inndra førerkort hvis de anser at du ikke er "edruelig", hvis de f.eks. har grunn til å tro at jevnlig bruker narkotika.
Ja, er det jeg tenker på

Men det er ikke rent få ganger man leser på de som har mistet sertifikatet uten at det har vært store bruken.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg ble spytt testet, slo positivt ut etter 16 timer etter inntak av amfetamin, ble tatt med for videre blodprøve.
Kan umulig bli påvist promille? hva mener dere?

Tror narkotesten til politiet kun påviser sporingstofer og ikke promillen, fikk ikke oppgitt dette fra politiet. Kun at prøven var positiv
Sist endret av intreserte; 8. juni 2017 kl. 02:04.
Jeg ble stoppa i spyttprøve for en stund siden, dette i Nord-Norge.
Jeg hadde røyka kanskje 10 timer i forveien (røyka før jeg gikk å la meg, ble stoppa i random kontroll på morran etter).
Slo negativt ut, jeg var sikker på at dette kom til å slå positivt og lappen var gone!

Syns personlig det var utrolig rart at jeg ikke fikk positivt utslag, trodde thc kunne spores i ukevis etter bruk?
Sitat av weedsuit Vis innlegg
Jeg ble stoppa i spyttprøve for en stund siden, dette i Nord-Norge.
Jeg hadde røyka kanskje 10 timer i forveien (røyka før jeg gikk å la meg, ble stoppa i random kontroll på morran etter).
Slo negativt ut, jeg var sikker på at dette kom til å slå positivt og lappen var gone!

Syns personlig det var utrolig rart at jeg ikke fikk positivt utslag, trodde thc kunne spores i ukevis etter bruk?
Vis hele sitatet...
I urinen kan de spore THC-syre veldig lenge. Metabolitter altså. Mens spyttprøve slår bare ut mens du fremdeles er påvirket. Maks 24 timer etter såvidt jeg kan huske. 1-3 dager maks. Samme med de fleste stoffer. Sitter ikke lenge i blodet heller.
Sist endret av Pygoscelis; 8. juni 2017 kl. 11:57.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Sitat av weedsuit Vis innlegg
Jeg ble stoppa i spyttprøve for en stund siden, dette i Nord-Norge.
Jeg hadde røyka kanskje 10 timer i forveien (røyka før jeg gikk å la meg, ble stoppa i random kontroll på morran etter).
Slo negativt ut, jeg var sikker på at dette kom til å slå positivt og lappen var gone!

Syns personlig det var utrolig rart at jeg ikke fikk positivt utslag, trodde thc kunne spores i ukevis etter bruk?
Vis hele sitatet...
Det kommer også kanskje an på hva man spiser og drikker som fjerner THC-sporene raskere i spyttet.

Jeg leste i en engelsk artikkel ang politiets spyttprøver (finner dessverre ikke link) om at man burde vente minst 12-14 timer etter inntak av cannabis før man kjører, når det gjelder spyttprøve.

Har ikke hørt om praksis av disse spyttprøvene på østlandet enda. Men har blitt fortalt at UP på østlandet ikke tar en narko-test før dem mistenker ruspåvirket oppførsel, røde øye og diverse(?)

Legger ved en link jeg fant

http://thcclean.net/how-to-pass-a-mouth-swab-drug-test/
Sist endret av Chromatics; 8. juni 2017 kl. 12:09.
Jeg tenkte tanken om at det kanskje ikke var så "random" som de hevdet selv når jeg ble stoppa.
Nå i ettertid så tror jeg nok det var det, har ikke vært i kontakt med politiet for noe. Litt slossing når jeg var yngre (12-15 år siden).

Jeg er nok ikke den "typiske" stonern da jeg kjører "fin og ny" bil, kler meg i finskjorte / blazer hver dag grunnet jobb og jeg hadde absolutt ikke røde øyne eller så uflid ut

Når betjenten kom tilbake sa han: "Den var negativ, men det visste du vel."

Kan også nevnes at dette var en rutinesjekk for promille og at jeg ble "tatt ut" for spyttprøve etter å ha blåst grønt
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Måtte ta spyttprøve etter å ha blitt stoppet. Røyket kanskje 2-3 dager før (husker ikke nøyaktig) men viste ingenting.
Alle UP-bilene får spyttprøver nå. Mange vanlige politibilder har det også. Har blitt stoppet i spyttprøve en del. Er du mistenkt for narko kommer du til å bli godt kjent med spyttprøven,
Amfetamin og bilkjøring

Det er forbudt å kjøre bil i ruspåvirket tilstand. Inntak av 50 mg. amfetamin vil tilsvare en promille på over 0,2 i 16-28 timer etter inntak. En dobbel dose vil tilsvare en promille på over 0,2 i 24-44 timer etter inntak. Vi vil likevel på generelt grunnlag oppfordre til å utvise forsiktighet på dette området; det er bedre å beregne litt for lang tid enn litt for kort tid.
http://www.rustelefonen.no/fakta-om-...-metamfetamin/

Tror ikke dette kan være riktig ?

Dette høres mer riktig ut
I en studie sammenliknet man effekten av 25 mg d-amfetamin på frivillige forsøkspersoner ( . Maksimal plasmakonsentrasjon av amfetamin var i gjennomsnitt 300 nmol/l etter 3,5 timer.

effekten av 0,42 mg d-amfetamin per kg kroppsvekt (dvs. 30 mg til en person på 70 kg) . Den gjennomsnittlige blodkonsentrasjonen av amfetamin var 610 nmol/l (120 minutter etter inntak av amfetamin) og 730 nmol/l (170 minutter etter inntak).

http://tidsskriftet.no/2009/01/overs...g-metamfetamin


Straffbarhetsxgrense Amfetamin 0,300 (mikromol/liter fullblod)

Halveringstiden for amfetamin i serum oppgis med svært vide rammer fra ca. 4 op til 33 timer ettersom utskillelsen av amfetamin avhenger av pH i urin. For praktiske formål kan halveringstiden angis til mellom 8 og 12 timer http://www.daria.no/skole/?tekst=3616
Sist endret av intreserte; 13. juni 2017 kl. 07:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.