Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 6464
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
I nyeste nummer (April-nummeret) av gatemagasinet =Oslo er det to artikler som omhandler Urban Exploration.

«Oslos hemmelige rom» - Vi snuser litt på grensene for hemmelighold i verdens rikeste og mest åpne land.
Saken tar for seg forskjellige steder i Oslos sin underverden, blant annet Sentralanlegget (veldig artig dialog der), anlegget under Ekeberg, Holmenkollen fjellanlegg, Grotten(kloakkrenseanlegget) under Akershus og nevner flere andre steder. Spennende lesing!

«Byens eventyrere» - Det handler om å oppdage steder ingen andre ønsker å besøke, får vi høre. Det kalles Urban Exploration.
En journalist og fotograf ble med meg og Pyromanic på UE-tur både over og under Oslos gater, en 6 siders sak om Urban Exploration og oss. Artikkelen inneholder noen bilder, våre tanker rundt hobbyen, og skildringer og beskrivelse av stedene vi besøkte på turen.

Ut og kjøp!
=Oslo (Erlik Oslo) er et gatemagasin som selges på gaten i Oslo av byens uteliggere og narkomane.
Bladet koster 50 kroner, og halvparten av pengene går til selgeren.

Hadde satt stor pris på om ingen legger ut artikkelen på nett før etter april, kjøp heller nummeret fra en av selgerene som står ute i Oslo’s gater og støtt dem. Folk som ikke har mulighet til å få tak i bladet får vente i noen uker, så legger jeg saken ut på nett.

Våre navn blir nevnt i artikkelen, IKKE legg ut dette helst

Dokumentarfilmen/serien som blir nevnt i saken, og har blitt nevnt smått her på forumet, kan følges her: Oslo Underground på Facebook.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
De selger vel ikke =oslo er i bergen gjør de ? hadde gjerne kjøpt det, men her går det vel i megafon. Får vel bare vente til etter april da :/
Skulle gjerne lest dette, men jeg bor i Trøndelag..
Tar du med et eksemplar på TG?
Jess! Dette har jeg ventet på! Ut og kjøpe i morgen!
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
snowdog: Tviler på at de selger det der ja, så du får nok vente litt

Skateward: Tar med ett eksemplar, så får dere sende det rundt

To bilder fra artikkelen:
http://farm6.staticflickr.com/5116/6896936220_9410a28756_z.jpg

http://farm8.staticflickr.com/7218/6896935682_e520dd17fb_z.jpg
Thoryllo meget bra ut å finne er selger i morgen
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Nice. Skal kjøpe etter påske når jeg er tilbake fra Europa turen. Er for øyeblikket nederst i Nederland med god aksess til mange flotte land.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Blir antakelig første og eneste =Oslo jeg kjøper.
Må si jeg ble imponert over artiklene. Spennende lesning, men ALTFOR kort
Og så blir man selvfølgelig meget nysgjerrig på dette "Sentralanlegget". Folkens, løp og kjøp!
Kunne for øvrig skrevet Meg og Pyromanic i =oslo, men det er en annen historie
Skal nok kjøpe dette nestegang jeg ser en selger. Ser veldig bra ut!
Du må beise sjarken!
kan du legge ut arttikkelen og sladde navnene deres?
Bor langt unna oslo så får ikke leste bladet.
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
kan du legge ut arttikkelen og sladde navnene deres?
Bor langt unna oslo så får ikke leste bladet.
Vis hele sitatet...
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Hadde satt stor pris på om ingen legger ut artikkelen på nett før etter april, kjøp heller nummeret fra en av selgerene som står ute i Oslo’s gater og støtt dem. Folk som ikke har mulighet til å få tak i bladet får vente i noen uker, så legger jeg saken ut på nett.
Vis hele sitatet...
Herlig forklart i første post.
Som andre over meg, bor såpass langt unna at det ikke blir noe kjøp, men skal nok se igjennom den når/om du legger den ut etterhvert
Credit.. Jeg liker både oppdagelsesreisene dine og konseptet bak =Oslo.
Nå får jeg ikke lest det, da jeg ikke skal inn til Oslo.

Men for Guds skyld publiser det her. Bare anonymiser det og hør med =Oslo om det er greit.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Artig at folk liker artikkelen og kjøper bladet
Gikk akkurat forbi en dame i Oslo sentrum som sto og leste i =Oslo, og til min store glede var det artikkelen "byens eventyrere" hun leste!
Kan nevne svakt at det kommer til å komme en større sak om UE i landsdekkende media om forhåpentligvis ikke alt for lenge
Sist endret av Thoryllo; 13. april 2012 kl. 18:06.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Gøyalt. Har jaggu meg ikke klart å kjøpe dette enda men skal prøve å finne en utegående selger på mandag. Notert det i kalenderen... Du er jaggu meg flink til å dukke opp i media. Hvordan får du det til?
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Fikk endelig kjøpt =oslo. De selgerne er jaggu meg ikke lette å få tak i om man først trenger dem.. Er aldri i byen. Jobber på Skøyen. Uansett.. flotte artikler og interessant lesning. Interessant vinkling på dem om hemmelige rom. Gjort litt research der. Må jo legge til at det finnes jenter i det norske urbexmiljøet. (amalie f.eks). Og mange i utlandet.

Lyst til å være med på hemmelige rom under bakken tur snart...
kuult, skal ta en tur innom en selger etterpå og kjøpe! Takk for sist, forresten, Thoryllo. Jeg var alt for snar, men det var hyggelig å møte deg igjen. Gleder meg til å lese!

Ber søss som er i Oslo om og kjøpe med!
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Fikk endelig kjøpt =oslo. De selgerne er jaggu meg ikke lette å få tak i om man først trenger dem.. Er aldri i byen. Jobber på Skøyen. Uansett.. flotte artikler og interessant lesning. Interessant vinkling på dem om hemmelige rom. Gjort litt research der. Må jo legge til at det finnes jenter i det norske urbexmiljøet. (amalie f.eks). Og mange i utlandet.
Lyst til å være med på hemmelige rom under bakken tur snart...
Vis hele sitatet...
Haha, veldig sant!! Måtte selv gå fra Jernbanetorget til Nationaltheatret for å finne en selger da jeg skulle kjøpe, men til vanlig er de jo overalt! En tur under bakken får vi til vettu


LES ARTIKKELEN "Byens Eventyrere" HER:
http://www.hvafaen.no/dump/clicktoread.png
Trykk på bildet, eventuelt her.

Artikkelen er lagt ut med tillatelse fra ansvarlig redaktør i Erlik Oslo, til glede for alle de som ikke har/får tak i bladet.

Trykk på denne knappen for å ikke få fire sider ved siden av hverandre:
http://www.hvafaen.no/dump/trykk.png

Sjekk også ut Oslo Underground på Facebook, kommer snart til å komme en stor oppdatering der, så anbefaler å like
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Skal lese dette i dag!
Spennende lesing! Har selv vært veldig interessert i UE i mine yngere dager, men har liksom avtatt litt i årenes løp. Synd artikkelen var så kort.

Om du / dere annonserer at dere skal på UE, så blir jeg gjerne med
Skal du legge ut innledningen også da? Mener å huske jeg så et par sider om UE før artikkelen om dere kom da jeg leste igjennom på TG.
Da må jeg nesten ut på jakt etterpå for å finne en =selger
Selv om det kanskje er fristende å ha journalister på slep, er ikke dette nødvendigvis en god ting.
All omtale i media fører til større oppmerksomhet fra dem det ikke ønskes oppmerksomhet fra.
Myndigheter og eiere vil sette større fokus på "problemet" urban exploring med påfølgende økt sikkerhet og dårligere tilgang.
De låste dørene vil bli flere, gjerdene vil bli høyere.
Blir dette et etablert fenomen vil terskelen for preventiv bøtelegging også bli lavere, samtidig som økt trafikk vil føre til irritasjon blant eventuelle naboer og gi dem en lavere terskel for å ringe vekter eller politi.
Jo flere som hører om UE, jo flere vil oppsøke steder som ikke tåler økt trafikk. Sjansene er dermed høyere for at stedene vil bli revet, rigget med alarm eller hermetisk lukket for å hindre tilgangen.
Stedene som fremdeles er åpne, vil i større grad utsettes for besøk av utforskere med andre motiver enn det skinnhellige "legg igjen fotavtrykk, ta med foto"-mantraet, med økt vandalisme og flere tyverier som resultat.
Selv om media vinkler saken så positivt de bare vil, kommer det uansett aldri noe godt ut av å snakke med dem om ting som dette.

Og hvor kult er det egentlig å vasse i hipstere når man er ute på oppdagelsesferd?
Kjøper =Oslo hver gang jeg er der, men det er desverre ikke mer en et par ganger i året :/ men ser du har lagt den ut, dette skal bli interresant
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Ber søss som er i Oslo om og kjøpe med!
Vis hele sitatet...
Faen. du hadde rett, de var vanskelig å finne når du trengte dem