Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 17428
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av juster Vis innlegg
Nå er verken utesteder eller kjøpesentre regulert for alminnelig ferdsel all den tid de faktisk har vegger og (låsbare) dører. En vekter/dørvakt vil jo her utøve grunneiers rett til blant annet å regulere hvem som kommer inn.
Vis hele sitatet...
Det er en spennende diskusjon hvor mye makt private aktører skal ha på områder som oppfattes som offentlig plass og en del av bybildet, men som egentlig er privateid.
Ettersom privatiseringen av bybildet og byens uteområder øker i omfang kommer dette bare til å bli mer og mer aktuelt. Aktuelle saker nå er feks. Ekebergskogen og skulpturparken eller skateforbudet på Aker brygge.
Har du noe innspill å komme med ang. dette? Er det "alminnelig ferdsel" som er stikkordet her og hvem skal isåfall definere begrepet (eller hvordan er det definert i dag)?
Sist endret av Mith; 24. mai 2011 kl. 14:40.
Sitat av juster Vis innlegg
Nå er verken utesteder eller kjøpesentre regulert for alminnelig ferdsel all den tid de faktisk har vegger og (låsbare) dører. En vekter/dørvakt vil jo her utøve grunneiers rett til blant annet å regulere hvem som kommer inn.

Både kjøpesentere og utesteder har jo, så lenge ingen blir diskriminert, anledning til å utestenge personer som viser uønsket atferd. Ettersom sentereier (gamle Olav Thon med den stilige lua) ikke har anledning til å være overalt på alle sine sentre til enhver tid har han vektere og andre som handler på vegne av ham.
Vis hele sitatet...
Ja dem kan bruke eiersretten til å bortvise mennesker, dem kan også selv velge hvem dem vil inngå kjøpsavtale med... bare ingen blir diskriminert...
Eneste jeg skal frem til , er at det går under begrepet offentlig plass/sted og pga dette er mye av det juridiske i en "gråsone"
Går du inn på et kjøpesenter å klinker ned en fyr, blir du jo dømt for å slått ned noen på offentligplass osv..

Sitat av prenix Vis innlegg
Det stemmer vel ikke dersom man ikke har vekterutdanningen og tillatelse?
Vis hele sitatet...
He he vekter utdanningen er 2 uker med kurs, minimum 18år og god vandel....
Hvis det ikke har blitt et par uker til i nyere tid.
Dersom vilkårene er tilstede for at en vekter kan pågripe en person, kan også mannen i gata gjøre det. Strpl. § 176, 1. ledd, 2. punktum, jf strpl § 171.
[quote=SmackNoCrack;2110840]
Går du inn på et kjøpesenter å klinker ned en fyr, blir du jo dømt for å slått ned noen på offentligplass osv..
QUOTE]

Nei. Går du inn på et kjøpesenter og slår ned en fyr, blir du anmeldt for å ha slått ned en fyr. Verken strl § 228 (legemsfornærmelse) eller § 229 (legemsbeskadigelse) tar hensyn til om slaget falt på offentlig sted eller ikke.

Men, du kan anmeldes for ordensforstyrrelse på offentlig sted etter strl § 350 (du kan saktens anmeldes for ordensforstyrrelse ved vold også, men dette er svært sjelden til sammenlikning).

Uansett er et kjøpesenter et offentlig sted selv om det også er privat grunn. Av den grunn kan ikke folk bortvises fra et kjøpesenter som er tilgjengelig for allmennheten med mindre det er gode grunner til det.

Ettersom det private området er allmennt tilgjengelig i åpningstiden, må det være tungtveiende og gode grunner for at enkeltmennesker skal kunne nektes adgang. TS har kommet med svært gode og gyldige argumenter for hvorfor noen kan bortvises fra privat grunn som er offentlig sted.

Det er som tidligere nevnt den som eier privat grunn som avgjør hvem han ikke ønsker å ha på sitt område. Vekter hevder som sagt eiers rett.

Sitat av Mith Vis innlegg
Det er en spennende diskusjon hvor mye makt private aktører skal ha på områder som oppfattes som offentlig plass og en del av bybildet, men som egentlig er privateid.
Ettersom privatiseringen av bybildet og byens uteområder øker i omfang kommer dette bare til å bli mer og mer aktuelt. Aktuelle saker nå er feks. Ekebergskogen og skulpturparken eller skateforbudet på Aker brygge.
Har du noe innspill å komme med ang. dette? Er det "alminnelig ferdsel" som er stikkordet her og hvem skal isåfall definere begrepet (eller hvordan er det definert i dag)?
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg i at dette er en høyst interessant debatt. Noen mener kanskje at det skal gjelde de samme regler som på offentlige steder som ikke er privateide; da vil det være politiet som hånhever ro og orden.

Andre igjen vil kanskje si at det på privateid grunn som regnes som offentlig plass likevel må være opp til eier å gi noen føringer utover dette. For det første vil det være nærliggende at grunneier ikke ønsker ferdsel eller aktivitet som strider imot hans egne interesser.

Når det gjelder begrepet "alminnelig ferdsel" er dette nevnt som et vilkår for at noe skal kunne defineres som "offentlig sted" uavhengig av om det er i privat eie eller ikke. Jeg ber deg her legge merke til siste setning i definisjonen:
Om området anses for alminnelig beferdet avgjøres særlig på bakgrunn av omfanget av ferdselen og eventuell avsperring og kontroll.
Vis hele sitatet...
Det hersker jo liten tvil om at butikksenter i større grad er avsperret (dører og vegger) og kontrollert (med vektere) enn hva for eksempel uteområdene på Aker Brygge er.

Likevel fant jeg ingen god definisjon på hva "alminnelig ferdsel" er. Man kan kanskje tenke at det må tilsvare hva et "normalt" menneske oppfatter som "normalt". Men hvem av oss kan da si hvem eller hva som er normalt?

Jeg velger for meg selv å definere "alminnelig ferdsel" snarere som det motsatte av "avvikende ferdsel". I den grad man da ferdes på en måte som klart avviker fra normalen og de normer som godtas av øvrigheten vil jo dette være noe grunneier må få lov til å reagere på.

Jeg har ikke svarene, men jeg synes du stilte et utrolig spennende spørsmål og er svært interessert i å høre andres synspunkter.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei.
Tråden er kanskje gammel, men jeg fant denne ved å lese newbietråden

Helt på slutten av førstepost skriver trådstarter noe om å avstå fra en kriminell handling. Hva betyr egentlig dette?
Ja, jeg leser hva det står, og ser at det er klart, det er å la være å gjøre noe kriminelt, men ettersom trådstarter skriver dette, lurer jeg på om det kanskje handler om at jeg ombestemmer meg i siste øyeblikk eller lignede? Hva var egentlig meninga med å skrive det?...

Håper noen kan svare
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Hei.
Tråden er kanskje gammel, men jeg fant denne ved å lese newbietråden

Helt på slutten av førstepost skriver trådstarter noe om å avstå fra en kriminell handling. Hva betyr egentlig dette?
Ja, jeg leser hva det står, og ser at det er klart, det er å la være å gjøre noe kriminelt, men ettersom trådstarter skriver dette, lurer jeg på om det kanskje handler om at jeg ombestemmer meg i siste øyeblikk eller lignede? Hva var egentlig meninga med å skrive det?...

Håper noen kan svare
Vis hele sitatet...
Å avstå fra handlingen betyr som du si "å la være". Et konkret eksempel vil være ved tyveri fra butikk ("nasking") hvor hjemmel for "sivilarrestasjon" vil bortfalle hvis den mistenkte avstår fra handlingen (altså leverer tilbake gjenstanden uten annen skade på den).

Begrepet brukes også hvor man snakker om preventive tiltak, som får folk til å avstå fra kriminalitet (f.eks. ved å tilby alternativer til tyveri som metode for forsørgelse, tilbakeførelse til samfunnet, f.eks.)
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Dice's Avatar
Trådstarter
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Å avstå fra handlingen betyr som du si "å la være". Et konkret eksempel vil være ved tyveri fra butikk ("nasking") hvor hjemmel for "sivilarrestasjon" vil bortfalle hvis den mistenkte avstår fra handlingen (altså leverer tilbake gjenstanden uten annen skade på den).

Begrepet brukes også hvor man snakker om preventive tiltak, som får folk til å avstå fra kriminalitet (f.eks. ved å tilby alternativer til tyveri som metode for forsørgelse, tilbakeførelse til samfunnet, f.eks.)
Vis hele sitatet...
Hei du, har ikke sett denne før nå. Nei du kan ikke avstå ifra naskeri, da du bare kan avstå ifra handlinger som har strafferamme på 6 måneder eller mindre. I tillegg, kan en pågripe en person som ikke avstår(altså slutter) med den kriminelle handlingen, uansett størrelse på strafferamme.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Å avstå fra handlingen betyr som du si "å la være". Et konkret eksempel vil være ved tyveri fra butikk ("nasking") hvor hjemmel for "sivilarrestasjon" vil bortfalle hvis den mistenkte avstår fra handlingen (altså leverer tilbake gjenstanden uten annen skade på den).
Vis hele sitatet...
Så om jeg grisebanker deg så kan ikke dørvakter/vektere/hvemsomhelst pågripe meg i påvente av at politiet tar over så lenge jeg slutter å grisebanke deg?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Så om jeg grisebanker deg så kan ikke dørvakter/vektere/hvemsomhelst pågripe meg i påvente av at politiet tar over så lenge jeg slutter å grisebanke deg?
Vis hele sitatet...
Jo, fordi du har allerede utført den kriminelle handlingen.
og avstå fra den kriminelle handlingen handler om å avstå før man gjør noe kriminelt og ikke etterpå. Da du allerede har utført den straffbare handlingen og vekterne/hvemsomhelst kan utføre en sivilarrest på deg.
Sist endret av doffen67; 17. juni 2013 kl. 10:13.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Dice Vis innlegg
Det er korrekt.
Men man skal da ha særlig grunn til å tro at en bærer våpen.

God nok grunn: Vitne har sett en mann ha pistol i hylster på innelomma.

Ikke god grunn: Det er en narkoman og narkomane har ofte spisse gjenstander på seg.


Dette er dog min oppfatning av hvor grensa går, sånt står ikke noe sted i loven, men blir avgjort ved rettsak.
Vis hele sitatet...
Er det ikke slik at man ikke har lov å ransake personer, med mindre man har sett at de har en gjenstand som kan brukes som våpen på seg?

Fikk med meg for ikke lenge siden at vekter på vår butikk fikk tilsnakk av politiet for å ransake personen. Vekterne hadde ikke sett personen ha våpen på seg heller
Sitat av TheBook Vis innlegg
Er det ikke slik at man ikke har lov å ransake personer, med mindre man har sett at de har en gjenstand som kan brukes som våpen på seg?

Fikk med meg for ikke lenge siden at vekter på vår butikk fikk tilsnakk av politiet for å ransake personen. Vekterne hadde ikke sett personen ha våpen på seg heller
Vis hele sitatet...
Det er tre hovedtyper av tvangsmidler som det offentlige – og i noen tilfeller også alle borgere – kan bruke.

- Pågripelse
- Ransakelse
- Beslag

Ransakelse:
En borger, og dermed også en vekter, har ikke noen generell hjemmel for å foreta ransaking av personer, men i tilknyting til en pågripelse kan den mistenkte ransakes i det øyemed å avdekke ting "som den pågrepne kan bruke til vold eller til å unnvike", jfr. Straffeprosessloven paragraf 178. Dette betyr at en vekter aldri kan ransake en person for å avdekke f.eks. tyvegods, som om vekteren vet at personen har dette på seg og han nekter for det. Derimot kan vi ransake i forbindelse med en pågripelse for å avdekke gjenstander som kan representere en trussel mot oss eller andre.

Beslag:
Vi har i liket med andre borgere hjemmel til å foreta beslag "når den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor", jfr. Straffeprosessloven paragraf 178. I og med at vi som vektere ikke har ransakingsrett, kan vi bare beslaglegge gjenstander som den mistenkte besitter direkte tilgjengelig, f.eks. i hånden. Hjemmelen for beslag finner vi i Straffeprosessloven paragraf 203-205. Alle beslag skal straks overleveres Politiet.
Sist endret av 2-Papa; 24. februar 2014 kl. 20:58.
Sitat av TheBook Vis innlegg
Er det ikke slik at man ikke har lov å ransake personer, med mindre man har sett at de har en gjenstand som kan brukes som våpen på seg?

Fikk med meg for ikke lenge siden at vekter på vår butikk fikk tilsnakk av politiet for å ransake personen. Vekterne hadde ikke sett personen ha våpen på seg heller
Vis hele sitatet...
Å se gjenstanden er det aller beste, men alt avhenger. Kommer et vitne å sier at han så en person med pistol i hylster, og vedkommende er edru, klar og overbevisende, så ville jeg nok ha ransakt, men også dette avhenger. Kommer et vitne til meg og sier noe slikt, så har jeg tid da evt. gjerningsmann ikke er i en truende situasjon (enda.), og da tid til å ringe politiet. Egensikkerhet er også veldig viktig.
Som sagt tidligere ang. feilaktig pågripelse, dette er en yrkesrisiko.
Sier en person rett frem at han har våpen på seg, så hadde jeg ransakt, til tross for at jeg ikke hadde sett noe våpen. Dette går veldig mye på skjønn, og skjønn får man av sunn fornuft og erfaring
Mange psykopater som virker klare og overbevisende. Ville vært meget forsiktig med å sette i gang noe ransaking ved det første eksemplet ditt. Men ja, det er jo veldig situasjonsavhengig. Det er heller ikke morsomt å ha liv på samvittigheten fordi man ikke grep inn tidsnok. Men Politiet ville nok vært raskt ute om de fikk den meldingen av en vekter.

Om en person sier rett ut til deg at han har (skyte)våpen på seg, mener jeg at man har skjellig grunn til mistanke, og kan utføre en lovlig pågripelse jfr. Straffeprosessloven paragraf 171 og 176. Da Våpenlovens paragraf 27 b sier:
§ 27 b.Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted.

Bestemmelsen i annet ledd gjelder også luft- og fjærvåpen, våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, og skytevåpen som etter § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.
Vis hele sitatet...
og Våpenlovens paragraf 33 sier:
Gjelder overtredelsen § 27 b annet ledd eller ulovlig innføring, avhendelse, erverv eller besittelse av skytevåpen eller ammunisjon, kan bøter eller fengsel i inntil 2 år anvendes.
Vis hele sitatet...
Man kan kanskje også trekke nødverge, jfr. Straffelovens paragraf 48, inn i bildet.

Om det er LURT å sette i gang pågripelse av en med mulig skytevåpen på seg, er en annen ting. Igjen, situasjonsavhengig.

Merk at dette er slik jeg personlig tolker det.
Sist endret av 2-Papa; 24. februar 2014 kl. 21:55.
Sitat av 2-Papa Vis innlegg
Mange psykopater som virker klare og overbevisende. Ville vært meget forsiktig med å sette i gang noe ransaking ved det første eksemplet ditt. Men ja, det er jo veldig situasjonsavhengig. Det er heller ikke morsomt å ha liv på samvittigheten fordi man ikke grep inn tidsnok. Men Politiet ville nok vært raskt ute om de fikk den meldingen av en vekter.

Om en person sier rett ut til deg at han har (skyte)våpen på seg, mener jeg at man har skjellig grunn til mistanke, og kan utføre en lovlig pågripelse jfr. Straffeprosessloven paragraf 171 og 176. Da Våpenlovens paragraf 27 b sier:

og Våpenlovens paragraf 33 sier:

Man kan kanskje også trekke nødverge, jfr. Straffelovens paragraf 48, inn i bildet.

Om det er LURT å sette i gang pågripelse av en med mulig skytevåpen på seg, er en annen ting. Igjen, situasjonsavhengig.

Merk at dette er slik jeg personlig tolker det.
Vis hele sitatet...
Jeg forklarte nok litt dårlig. Jeg mente at vitnet var klar, edru og overbevisende, ikke antatt gjerningsperson
Hehe, skjønt. Men det kan jo nesten uansett gjelde begge sånn sett. Psykopater kan si mye rart. Ransaker du feil person, er du ferdig som vekter.
▼ ... flere år senere ... ▼
La meg se om jeg forstår paragrafen riktig nå;

i teorien kan man altså utføre en sivilarrest på en dealer dersom du vitnet et kvantum med strafferamme på 6+ mnder?