Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5039
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/do...lje/a/2676515/

Nå står det jo mye rart i nyhetsbildet anngående slike saker. Spørsmålet mitt er om om det ligner noe på PCP eller blir brukt til å framstille det?
Har noen prøvd?

Formaldehyd er vist et middel som gjør at dødt vev ikke råtner. Det skal vist gi en rus også. Det kan umulig være noe bra å innta, men en kamerat mente det sku ligne på PCP, en dissosiativ rus.
Sist endret av fjellape; 7. juni 2017 kl. 18:37.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Formaldehyd er et karsinogenisk organisk stoff som er brukt i synteseringen av mange andre stoffer i industri, det har ingenting med syntesering av PCP desverre.

Virket først som om det var noe blanding av begreper siden "Embalming fluid" er et slang-ord for PCP, mens formaldehyd er et kjemikalie brukt i bevaringen av dødt vev. denne journalen snakker om fenomenet og at kanskje missforståelsen førte til at folk brukte formaldehyd i stedet for PCP eller en blanding av begge for å dyppe jointer med cannabis i.

Såvidt jeg ser får man ingen rus av formaldehyd alene (mulig det gjør det om man har en pose og innhalerer det slik som med andre løsemidler), men at PCP blandes ut i formaldehyd (som er et effektivt løsemiddel) siden PCP doser er så små (10mg) så er den beste måten å løse det opp i formaldehyd og så duppe joint eller en sigarett i det, og så la den tørke.
... På den annen side har jeg ingen problemer med å tro at hjernen til journalisten bak denne artikkelen ligger i et norgesglass fylt med formalin. Jeg sliter i alle fallmed å finne noen annen plausibel forklaring på hvordan noen kan lire av seg ting som dette:
Sitat av Omtalt artikkel
Væsken kan omdannes til balsameringsvæsken Formalin ved å tilføre metanol, etanol og andre stoffer, og i USA har partydoperne også tilsatt andre narkotiske stoffer.
Vis hele sitatet...
Bare... HÆH?

Jeg kjøper Dodechas resonnement som en delvis forklaring på begrepsforvirringen, men selv ikke med den beste godvilje kan jeg få dette til å gi noe som minner om mening. Jeg mistenker at en tilsvarende inkompetent journalist i statene skrev en tilsvarende dårlig artikkel om emnet, at denne siden ble misforstått av noen på reddit, og at VGs bladsmører kvernet det hele gjennom google translate fem minutter før deadline.

Bare sånn for å oppklare eventuelle gjenværende misforståelser: Formaldehyd er det enkleste aldehydet vi har, CH2O. Ett kabonatom, to hydrogener og et dobbeltbundet oksygen, slik:

Det kan lages ved å oksidere metanol, og det kan oksideres videre til maursyre. Formelt sett heter det derfor egentlig metanal, men navnet er det ingen som bruker. Formaldehyd i vandig løsning (det er meget løselig) kalles formalin. PCP er på narkotikalista og ser slik ut:

Opplagt ikke det samme stoffet, og de har ingenting med hverandre å gjøre.

Herrejesus, jeg slutter aldri å la meg sjokkere over medienes standarder.
Takk for svar, glad noen kunne løse opp i dette. Slike saker i media er jaggu noe ukonkret piss.
Sist endret av fjellape; 7. juni 2017 kl. 20:13.
Heldigvis finnes ikke dette på markede lenger, uten om avlusningsmiddel i fiske industrien
Hvis man googler det opprinnelige sitatet fra Dr. Julie Holland (feilstavet av VG), så finner man en rekke artikler som trolig er opphavet til VG-artikkelen.

"What they're getting is often PCP, but the idea of embalming fluid appeals to people's morbid curiosity about death."
Vis hele sitatet...
I disse artiklene hevdes det at balsameringsvæsken "som regel" eller "noen ganger" inneholder PCP, noe som gir et feilaktig inntrykk av at det er væsken som er selve rusmiddelet, og at PCP bare er en slags bonus i blandingen.

Eks:
Some drug users have found a new favorite substance-embalming fluid. Experts say the curious chemical is gaining popularity despite the often violent and psychotic side effects. PCP has gone by the street name "embalming fluid" since the 1970s, but druggies now seek the real thing too: a mix of formaldehyde, methanol, ethanol, and other solvents. Users-typically in their teens or 20s-spend about $20 for joints or regular cigarettes that were soaked in it, then dried. The product goes by various names, such as "wet," "fry," and "illy" and is sometimes mixed with PCP.
Vis hele sitatet...
https://world.wng.org/2001/08/hard_habits_to_break?

"Wet" er jo nettopp PCP mikset med cannabis. Ikke en blanding av diverse løsemidler. Løsemidler som uansett fordamper og blir borte når disse jointene tørkes.

VG-journalisten har nok bare kopiert og oversatt denne feilslutningen, sammen med resten av saken. Den er forøvrig er 16 år gammel.
Sist endret av mentalmelt; 8. juni 2017 kl. 13:29.
Etanal og andre lignende stoffer finnes i røkt kjøtt pga ufullstendig forbrenning, er med på å bevare kjøttet. Da kunne de like godt kunne ha skrevet en clickbait artikkel om nettopp hvordan man skal ruse seg på røkt skinke. En annen ting er når etanol metaboliseres i kroppen, blir det først dannet etanal, som igjen kan oksideres til eddiksyre i likhet hva Myoxocephalus skrev. Da kan de like godt skrive mer clickbait om hvordan man ruser seg på litium-etanalblanding for å bli full på sprit og få lithiumioner med SSRI virkning og alle labs som eksploderer fra kids som hiver batterier i etanal. En sånn artikkel hadde faktisk vært litt underholdende.
Vet det, skulle vært journalist hos VG.