Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1212
Heisann.

Handlet litt klær på nett forrige uke. Hadde bestilt 3 plagg. 2 av de var som de skulle være når jeg mottok mens den siste hadde feil farge.

Det jeg lurer litt på da er hva slags rettigheter jeg har.

Nettbutikken jeg har kjøpt fra er tysk så det å returnere og sånn er sikkert ikke billig. Kan jeg kreve at de skal betale frakten?

Sånn ellers så er den genseren i feil farge egentlig ganske fin, så tenkte kansje foreslå for dem at de kan selge meg ny genser i rett farge til en redusert pris, istedet for at jeg returnerer feilvaren.

Høres det urimelig ut?
Dette er gjeldene regler:

http://europa.eu/youreurope/citizens...e/index_en.htm


Returning unwanted goods

When you buy goods or services by post, telephone, fax or on the internet from a professional trader based in the EU, you have the right to return unwanted goods within 14 days from receiving the goods.
Sist endret av Hager; 11. november 2015 kl. 18:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hager Vis innlegg
Dette er gjeldene regler:

http://europa.eu/youreurope/citizens...e/index_en.htm


Returning unwanted goods

When you buy goods or services by post, telephone, fax or on the internet from a professional trader based in the EU, you have the right to return unwanted goods within 14 days from receiving the goods.
Vis hele sitatet...
Ikkje relevant når det faktisk er sendt feil produkt. Utan å ha kjennskap til tysk lov, vil eg anta det ikkje er ekstremt store skilnader til norsk lov, grunna EU, og at det er eit fungerande, oppegåande land. I så fall er antakeleg butikken ansvarleg for ekstrakostnader, om dei har sendt feil produkt.

Har du forsøkt å ta kontakt med butikken? Steg ein er å snakke med dei som har gjort ein feil. Først om dei ikkje kjem med ei god løysing er lovverket relevant å lukte på.

Etter norsk lov vil iallefall feil farge - gitt at farge var spesifisert - vere ein mangel ved produktet, og seljar vil ha ei plikt til å utbetre mangelen utan kostnad for kunde, ergo omlevering, og eventuelt tilbakelevering av feil produkt. Du kan sjølvsagt foreslå rabatt mot at du beheld gjenstanden, men butikken har neppe plikt til å godta det.
Sist endret av vidarlo; 11. november 2015 kl. 18:35.
Sitat av Hager Vis innlegg
Dette er gjeldene regler:

http://europa.eu/youreurope/citizens...e/index_en.htm


Returning unwanted goods

When you buy goods or services by post, telephone, fax or on the internet from a professional trader based in the EU, you have the right to return unwanted goods within 14 days from receiving the goods.
Vis hele sitatet...
Syns ikke den linken svarer konkret på mitt problem.

Man kan returnere som ''unwanted goods'' for egen regning om den ikke satt som man trodde. Eller at størrelsen ble for stor eller liten feks.

Videre står det feks at om man mottar en vare som har blitt ødelagt under forsendingen så er det selger som skal betale frakt tilbake.

Jeg har ikke mottatt en ødelagt vare. Jeg har ikke feil størrelse eller bare lyst å bytte.

De har sendt meg feil farge.

Om jeg kjøper noe blå bukser, og de sender meg ett par rosa så høres det rart ut for meg at jeg må betale for å returnere.
Sist endret av Pandabjørn; 11. november 2015 kl. 18:35.
Greit nok, litt for raskt. Fortsatt 100% mulig å finne det ved et raskt søk.

http://www.consumerhelp.ie/your-rights-online#Faulty

If what you bought is damaged or faulty you should complain to the business in writing immediately, by email, fax or letter, and ask for a refund or replacement. If you bought something from an EU-based website and you have to return the item because it is faulty, the seller has to pay for any return shipping costs.
Jeg handler en del i en tysk butikk og har aldri betalt noe for returen. Leverer bare pakken på samme sted som jeg hentet den.