Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3477
Direktør
Lunar's Avatar
Hvordan kan jeg frigjøre plass på selve root folderet? Jeg har mange GB ledig på pcen, men får stadig vekk beskjed om at hardisk er full, spessielt når jeg prøver dist-upgrade, den sier at den er full, skjønte idag at root folderet ble som en egen liten partisjon, men jeg tør ikke slette noe der inne, så hva gjør jeg?

Takk for svar!
Kan du poste output av df -h?
Bruk denne kommandoen også kopierer du outputen her.
I terminalvinduet navigerer du til root directory

Kode

sudo du -BM /  | egrep -vi -e "^[0-9]M" -e "^[0-9][0-9]M" -e home -e proc -e media


Recover Lost diskspace
Sist endret av frtoretang; 23. mai 2015 kl. 09:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I tillegg - kva filsystem? Køyrer du btrfs? Du ser det ved å køyre kommandoen mount, og sjå på type for /. Eg har opplevd at btrfs har skeia totalt ut og lagra litt vel mange snapshots.
Direktør
Lunar's Avatar
Trådstarter
[quote=frtoretang;3231439]Bruk denne kommandoen også kopierer du outputen her.
I terminalvinduet navigerer du til root directory

Kode

sudo du -BM /  | egrep -vi -e "^[0-9]M" -e "^[0-9][0-9]M" -e home -e proc -e media

Ja... da kom:

~$ sudo du -BM | egrep -vi -e "^[0-9]M" -e "^[0-9]M" -e home -e proc -e media
47M ./Pictures
74M ./.cache/spotify/Browser
11M ./.cache/spotify/Storage/ab
11M ./.cache/spotify/Storage/11
18M ./.cache/spotify/Storage/e6
15M ./.cache/spotify/Storage/a8
20M ./.cache/spotify/Storage/69
12M ./.cache/spotify/Storage/26
16M ./.cache/spotify/Storage/4a
11M ./.cache/spotify/Storage/05
15M ./.cache/spotify/Storage/ee
13M ./.cache/spotify/Storage/7b
11M ./.cache/spotify/Storage/c7
16M ./.cache/spotify/Storage/be
17M ./.cache/spotify/Storage/e4
12M ./.cache/spotify/Storage/15
10M ./.cache/spotify/Storage/22
16M ./.cache/spotify/Storage/4e
10M ./.cache/spotify/Storage/78
10M ./.cache/spotify/Storage/8a
16M ./.cache/spotify/Storage/ea
17M ./.cache/spotify/Storage/67
18M ./.cache/spotify/Storage/91
13M ./.cache/spotify/Storage/bf
23M ./.cache/spotify/Storage/e1
16M ./.cache/spotify/Storage/04
22M ./.cache/spotify/Storage/fb
24M ./.cache/spotify/Storage/f6
14M ./.cache/spotify/Storage/ec
11M ./.cache/spotify/Storage/8b
16M ./.cache/spotify/Storage/34
19M ./.cache/spotify/Storage/b9
14M ./.cache/spotify/Storage/13
10M ./.cache/spotify/Storage/db
11M ./.cache/spotify/Storage/98
13M ./.cache/spotify/Storage/00
24M ./.cache/spotify/Storage/a5
11M ./.cache/spotify/Storage/16
14M ./.cache/spotify/Storage/b1
11M ./.cache/spotify/Storage/ca
17M ./.cache/spotify/Storage/9b
11M ./.cache/spotify/Storage/93
10M ./.cache/spotify/Storage/7a
15M ./.cache/spotify/Storage/eb
13M ./.cache/spotify/Storage/b8
14M ./.cache/spotify/Storage/02
13M ./.cache/spotify/Storage/43
11M ./.cache/spotify/Storage/94
15M ./.cache/spotify/Storage/6a
13M ./.cache/spotify/Storage/8f
20M ./.cache/spotify/Storage/cc
14M ./.cache/spotify/Storage/58
12M ./.cache/spotify/Storage/f4
10M ./.cache/spotify/Storage/49
17M ./.cache/spotify/Storage/1a
11M ./.cache/spotify/Storage/24
12M ./.cache/spotify/Storage/0b
12M ./.cache/spotify/Storage/c6
14M ./.cache/spotify/Storage/c2
10M ./.cache/spotify/Storage/f3
24M ./.cache/spotify/Storage/de
10M ./.cache/spotify/Storage/a4
11M ./.cache/spotify/Storage/7e
24M ./.cache/spotify/Storage/b3
10M ./.cache/spotify/Storage/28
10M ./.cache/spotify/Storage/a7
17M ./.cache/spotify/Storage/55
10M ./.cache/spotify/Storage/fd
15M ./.cache/spotify/Storage/81
15M ./.cache/spotify/Storage/e0
14M ./.cache/spotify/Storage/23
13M ./.cache/spotify/Storage/d7
20M ./.cache/spotify/Storage/1f
10M ./.cache/spotify/Storage/66
10M ./.cache/spotify/Storage/37
1692M ./.cache/spotify/Storage
1803M ./.cache/spotify
13M ./.cache/software-center/icons
31M ./.cache/software-center
12M ./.cache/thumbnails/fail/gnome-thumbnail-factory
12M ./.cache/thumbnails/fail
33M ./.cache/thumbnails/large
48M ./.cache/thumbnails
11M ./.cache/icedtea-web/cache/10/https/download.ongamepoker.com/pokerclients/com/327/P7XA/6545
11M ./.cache/icedtea-web/cache/10/https/download.ongamepoker.com/pokerclients/com/327/P7XA
11M ./.cache/icedtea-web/cache/10/https/download.ongamepoker.com/pokerclients/com/327
11M ./.cache/icedtea-web/cache/10/https/download.ongamepoker.com/pokerclients/com
11M ./.cache/icedtea-web/cache/10/https/download.ongamepoker.com/pokerclients
11M ./.cache/icedtea-web/cache/10/https/download.ongamepoker.com
11M ./.cache/icedtea-web/cache/10/https
11M ./.cache/icedtea-web/cache/10
14M ./.cache/icedtea-web/cache
14M ./.cache/icedtea-web
13M ./.cache/thunderbird/uodkr0zs.default/Cache
13M ./.cache/thunderbird/uodkr0zs.default
13M ./.cache/thunderbird
20M ./.cache/chromium/Default/Cache
25M ./.cache/chromium/Default
25M ./.cache/chromium
313M ./.cache/deja-dup/30d92eaa08508018504e5e5ce8dcd38d
313M ./.cache/deja-dup

Og ganske mye mer men da begynner det med private filer osv.. Vanlige mapper, downloads, documents osv..

Sitat av commie Vis innlegg
Kan du poste output av df -h?
Vis hele sitatet...
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/mapper/ubuntu--vg-root 290G 272G 3,0G 99% /
none 4,0K 0 4,0K 0% /sys/fs/cgroup
udev 1,9G 4,0K 1,9G 1% /dev
tmpfs 376M 1,3M 375M 1% /run
none 5,0M 0 5,0M 0% /run/lock
none 1,9G 736K 1,9G 1% /run/shm
none 100M 44K 100M 1% /run/user
/dev/sda1 236M 217M 6,6M 98% /boot
/home/****/.Private 290G 272G 3.0G 99% /home/****
Sist endret av Lunar; 23. mai 2015 kl. 11:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Slett spotify cache? Er jo mange GB...

/home/****/.Private 290G 272G 3.0G 99% /home/****

Du har totalt 290, bruker 272 og har 3 ledig. 99% betyr 99 prosent brukt av disk. Bare les output da... seriøst..
Sist endret av Hager; 23. mai 2015 kl. 12:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For fremtiden. Installer ncdu fra software center.
Det er ett genialt lite terminal program som viser hva som tar plass på harddisken. Bare gå til folderen du vil ha informasjon om, kjør kommandoen: ncdu og du vil ha full oversikt.
Sitat av Lunar Vis innlegg
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/mapper/ubuntu--vg-root 290G 272G 3,0G 99% /
none 4,0K 0 4,0K 0% /sys/fs/cgroup
udev 1,9G 4,0K 1,9G 1% /dev
tmpfs 376M 1,3M 375M 1% /run
none 5,0M 0 5,0M 0% /run/lock
none 1,9G 736K 1,9G 1% /run/shm
none 100M 44K 100M 1% /run/user
/dev/sda1 236M 217M 6,6M 98% /boot
/home/****/.Private 290G 272G 3.0G 99% /home/****
Vis hele sitatet...
Jeg tror ditt problem er der, når trådtittelen er "Only 6,9mb left on device(root folder) Ubuntu14". Altså /boot, som jeg antar er en egen partisjon, har 6,6 MB ledig. Noe jeg synes er bemerkelsesverdig likt "klagen" til din Ubuntu på 6,9 MB.

Ellers ser det ikke ut, som om det skader å fjerne en del søppel o.l. på /home heller!..
Sist endret av aluminiumfluorid; 23. mai 2015 kl. 16:00. Grunn: komma
Direktør
Lunar's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hager Vis innlegg
Slett spotify cache? Er jo mange GB...

/home/****/.Private 290G 272G 3.0G 99% /home/****

Du har totalt 290, bruker 272 og har 3 ledig. 99% betyr 99 prosent brukt av disk. Bare les output da... seriøst..
Vis hele sitatet...
Hehe ja jeg vet det, har lastet ned mye, men jeg vet ikke hvoran jeg får slettet cachen til spotify, det som er problemet mitt akkurat nu Resten av det som er fullt hjelper ikke på den mappen.. Uansett hvor mye plass jeg har har jeg kun 6,6-6,9 ledig på den.

Så hvordan sletter jeg spotify cachen? Takk

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg tror ditt problem er der, når trådtittelen er "Only 6,9mb left on device(root folder) Ubuntu14". Altså /boot, som jeg antar er en egen partisjon, har 6,6 MB ledig. Noe jeg synes er bemerkelsesverdig likt "klagen" til din Ubuntu på 6,9 MB.

Ellers ser det ikke ut, som om det skader å fjerne en del søppel o.l. på /home heller!..
Vis hele sitatet...
Ja det er er boot, men jeg et ikke hva jeg kan slette fra boot folderet eller hvordan egentlig.. Takk for svar!
Sist endret av Lunar; 23. mai 2015 kl. 20:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lunar Vis innlegg
Hehe ja jeg vet det, har lastet ned mye, men jeg vet ikke hvoran jeg får slettet cachen til spotify, det som er problemet mitt akkurat nu Resten av det som er fullt hjelper ikke på den mappen.. Uansett hvor mye plass jeg har har jeg kun 6,6-6,9 ledig på den.

Så hvordan sletter jeg spotify cachen? Takk



Ja det er er boot, men jeg et ikke hva jeg kan slette fra boot folderet eller hvordan egentlig.. Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Som trådtittelen din sier, så er det root som er 99% full og gir deg warning. Når det er sagt, df viser at også boot er 99% full.
Du har sikkert lvm satt opp, så /dev/mapper/ubuntu--vg-root (99% full) er bare en representasjon av alle filene som kan ligge andre steder å ta opp plass (f.eks i /home/dittnavn siden den også viser 99% full). For all del ikke slett /dev/mapper/ubuntu--vg-root, gå inn i /home/dittnavn og se hva du kan slette eller føre over til andre steder hvor du har ledig plass, så skal du nok se at /dev/mapper/ubuntu--vg-root viser mer ledig plass og du slipper den feilmeldingen du nevner i trådtittel.

/dev/sda1 bør også få mer ledig plass når du rydder opp i /home/dittnavn

Spotify cachen bør ikke være veldig vanskelig å fjerne.. http://lifehacker.com/how-to-clear-y...pac-1357912561
Jeg ser at /root-partisjonen din ligger på en LVM-partisjon. Du kan sjekke om du har ledig plass på volumgruppa for å utvide disken ved å se på output fra vgs og lvs
Du kan også kikke etter ting å rydde i f.eks /var/cache/apt/archives/ og /var/log. Skriv f.eks:
du -hc --max-depth=1 /var/cache/apt/archives/
du -hc --max-depth=1 /var/log/
Direktør
Lunar's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jerazol Vis innlegg
Jeg ser at /root-partisjonen din ligger på en LVM-partisjon. Du kan sjekke om du har ledig plass på volumgruppa for å utvide disken ved å se på output fra vgs og lvs
Du kan også kikke etter ting å rydde i f.eks /var/cache/apt/archives/ og /var/log. Skriv f.eks:
du -hc --max-depth=1 /var/cache/apt/archives/
du -hc --max-depth=1 /var/log/
Vis hele sitatet...

Vet ikke helt hva jeg kan ta her, men er det altså root / boot folder eller vanlig?

Sitat av bashfoo Vis innlegg
Som trådtittelen din sier, så er det root som er 99% full og gir deg warning. Når det er sagt, df viser at også boot er 99% full.
Du har sikkert lvm satt opp, så /dev/mapper/ubuntu--vg-root (99% full) er bare en representasjon av alle filene som kan ligge andre steder å ta opp plass (f.eks i /home/dittnavn siden den også viser 99% full). For all del ikke slett /dev/mapper/ubuntu--vg-root, gå inn i /home/dittnavn og se hva du kan slette eller føre over til andre steder hvor du har ledig plass, så skal du nok se at /dev/mapper/ubuntu--vg-root viser mer ledig plass og du slipper den feilmeldingen du nevner i trådtittel.

/dev/sda1 bør også få mer ledig plass når du rydder opp i /home/dittnavn

Spotify cachen bør ikke være veldig vanskelig å fjerne.. http://lifehacker.com/how-to-clear-y...pac-1357912561
Vis hele sitatet...
Hei,

Jeg har prøvd med å slette en god del, slik at jeg hvertfall har 10-15gb ledig, vet det ikke er mye, men det meste annet trenger jeg(trenger en hardisk til og dog) Men det hjalp ikke noe, for det var slik tankegangen min var, om jeg slettet fra hardisken oppstår antakligvis ikke dette problemet mer, men det gjør det altså.. Skal sjekke ut linken din, håper det ikke er mye jobb, for nå har jeg ikke nok plass til å kjøre dist-upgrade en gang, siden boot folderet er fullt! Og her var jeg altså og slettet så og si alt på pcen og la resten over på eksterne disker osv en stund tilbake, men hadde fortsatt ikke noe plass på root / boot..


Hvordan kan jeg eventuelt gjøre boot / root partisjonene større? Jeg har en partisjon som er Kryptert (LVM) så den får jeg vel ikke gjort noe særlig med, og resten av partisjoneringen er standard hos ubuntu(da med LVM Kryptert HDD og kryptert home folder som valgalternativer) Jeg gjorde ikke noe annet merkelig her, fulgte bare de vanlige instruksene, så skjønner ikke hvorfor problemet kommer!

Har noen peiling på hvorfor pcen lagrer så mye i cache? Ser det kanskje er problemet mitt med spotify og, hver gang jeg prøver å kjøre det Bitcoin-QT(bitcoin core) så svartner pcen bare, bare slår seg av, men så ser jeg nå at jeg har 15gb i cache på bitcoin og 15gb på backup spotify.. Trur du jeg kan slette bitcoin cachen og så fikser den seg selv?

tor browser også lagrer latterlig mye i cache..slik som spotify.. Har merket pcen svartner når jeg bruker tor browser og, har trudd det har vært pga for mye aktiviet, men ser nå at det har vært helt fullt virtuelt minne antakligvis?

gzip: stdout: No space left on device
E: mkinitramfs failure cpio 141 gzip 1
update-initramfs: failed for /boot/initrd.img-3.13.0-54-generic with 1.
run-parts: /etc/kernel/postinst.d/initramfs-tools exited with return code 1
Failed to process /etc/kernel/postinst.d at /var/lib/dpkg/info/linux-image-3.13.0-54-generic.postinst line 1025.
dpkg: error processing package linux-image-3.13.0-54-generic (--configure):
subprocess installed post-installation script returned error exit status 2
dpkg: dependency problems prevent configuration of linux-image-extra-3.13.0-54-generic:
linux-image-extra-3.13.0-54-generic depends on linux-image-3.13.0-54-generic; however:
Package linux-image-3.13.0-54-generic is not configured yet.

dpkg: error processing package linux-image-extra-3.13.0-54-generic (--configure):
Sist endret av Lunar; 29. mai 2015 kl. 22:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Direktør
Lunar's Avatar
Trådstarter
boot partisjonen min er full, noe som fører til jævlig mye problemer, mildt sagt! Kan noen hjelpe meg? Tør ikke å bare slette noe her inne, og aner ikke hvordan jeg skal gå fram da den andre partisjonen er kryptert. (Det er en kryptert LVM partisjon)

Har altså installert ubuntu straight forward slik det kommer når man bruker Ubuntu Cd'n, og så valgt å kryptere hdd ved installasjon osv..

Kan ikke huske og få noe tips om at jeg burde gjøre boot folder større enn noen mb egentlig.. Den er på 225 og jeg bruker 99,95% av den ca, så jeg får ikke oppdatert OS'et, dn kræsjer hele tiden selvfølgelig.. Får ikke gjort ditt og datt! What to do? what to do?

Takk for svar! En bergenser til den som løser dette!

Eventuelt, hva kan jeg slette i boot foldr?
Sist endret av Lunar; 30. mai 2015 kl. 01:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Antageligvis er det en haug med gamle kernels som bruker plassen.
Se om du kan få ryddet litt: http://markmcb.com/2013/02/04/cleanu...els-in-ubuntu/
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Det er nok en del unødvendige kernels og andre imager som ligger på /boot.
Om du kjører:
cd /boot
ls -lsah
Vis hele sitatet...
og poster outputten av dette, så kan vi jo se om du har noen gamle filer som kan slettes
Du kan forstørre /boot partisjonen ved hjelp av GParted.
bakkus har helt rett. Fjern gammel kernel pakker. Bare huske på å beholde de til kernelen du kjører og du finner kernel du kjører i en terminal med kommandoen: uname -a
Sist endret av nutz; 1. juni 2015 kl. 16:57.