Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 9230
Det virker som om tollerne nå har stammet inn og legger gebyr og fortolling på alt... har fått stoppet masse pakker og har måtte dokumentere at varene virkelig er under 200kr. Selv gave fra utlandet under 1000kr fra privatperson som kun sender en pakke til utlandet i året ville de ha toll og moms på. Ringte dem og klaget, og de sa de hadde funnet spor av pay pal faktura i pakken. Men det fant jeg ikke, altså bare vas fra tollerne uten dekning.

Er rimelig lei av å krangle med dem over hver eneste fillepakke som faktisk er under 200kr. Hadde aldri problemer før, andre som har merket innstramninger? Venter også minst 3 uker før tollerne slipper varen, før suste det rett inn med kun 1-3 dagers tollbesøk...
Ja, bestilte en boks med koffein piller som kosta 80 kroner.

Den ble den stoppa. Sendte inn faktura og har ikke hørt noe fra de.

Noen som vet om det er ulovligt å innføre koffeinpiller?

Har bestilt et par ganger før og aldri hatt noe problemer.
Sitat av mrbobba Vis innlegg
Ja, bestilte en boks med koffein piller som kosta 80 kroner.

Den ble den stoppa. Sendte inn faktura og har ikke hørt noe fra de.

Noen som vet om det er ulovligt å innføre koffeinpiller?

Har bestilt et par ganger før og aldri hatt noe problemer.
Vis hele sitatet...
Spørs om det er innenfor eller utenfor EU/EØS du bestilte det fra.
Fått endel pakker de siste ukene, bestilt for det meste fra ebay. Mye fra USA, canada, kina, og UK. Har ikke hatt noen problemer what so ever.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Spørs om det er innenfor eller utenfor EU/EØS du bestilte det fra.
Vis hele sitatet...
Bestilte fra United Kingdom.
Sitat av mrbobba Vis innlegg
Ja, bestilte en boks med koffein piller som kosta 80 kroner.

Den ble den stoppa. Sendte inn faktura og har ikke hørt noe fra de.

Noen som vet om det er ulovligt å innføre koffeinpiller?

Har bestilt et par ganger før og aldri hatt noe problemer.
Vis hele sitatet...
Du har loft til og bestille til et måneds bruk, deretter har du ikke loft og selge dem. Akkuratt som det ikke selges i Norge (lovlig...) xD
Jeg bestilte noe beef jerky som ble stoppa for første gang, har bestilt mange ganger før. Visste ikke at det var ulovlig engang.
Sitat av mrbobba Vis innlegg
Ja, bestilte en boks med koffein piller som kosta 80 kroner.

Den ble den stoppa. Sendte inn faktura og har ikke hørt noe fra de.

Noen som vet om det er ulovligt å innføre koffeinpiller?

Har bestilt et par ganger før og aldri hatt noe problemer.
Vis hele sitatet...

Jeg bestilte 250x200mg koffeinpiller for to uker siden, og de kom i posten her om dagen. "Pakken" hadde blit åpnet i tollen, men bare blitt sendt vidre.

Og angående regelverket rundt inføring av koffein piller, er det etter det jeg har oppfattet lov og inføre koffeinpiller for tre månders personlig bruk om det er bestilt fra et EØS-land( http://www.toll.no/templates_TAD/Art...epslanguage=no) Jeg finner ikke en kilde som viser dette direkte, men jeg tolker vertfal det tollvesenet skriver i denne artikkelen som relevant. http://www.toll.no/templates_TAD/Gui...epslanguage=no
Alt jeg kjøper på ebay blri omtrent åpnet og sjekket. Så de er vel på hugget.
Sitat av Jakobet Vis innlegg
Jeg bestilte 250x200mg koffeinpiller for to uker siden, og de kom i posten her om dagen. "Pakken" hadde blit åpnet i tollen, men bare blitt sendt vidre.

Og angående regelverket rundt inføring av koffein piller, er det etter det jeg har oppfattet lov og inføre koffeinpiller for tre månders personlig bruk om det er bestilt fra et EØS-land( http://www.toll.no/templates_TAD/Art...epslanguage=no) Jeg finner ikke en kilde som viser dette direkte, men jeg tolker vertfal det tollvesenet skriver i denne artikkelen som relevant. http://www.toll.no/templates_TAD/Gui...epslanguage=no
Vis hele sitatet...
hvorfor kjøper du ikke koffeinpiller på apoteket? selges reseptfritt
med den nye legemiddel loven som ble vetatt den 1/7-13 kan du få problemer med tollen, finner de ut de er sterkere en hva legemiddel lista godtar kan det klassifiserest som narkotika......

Ikke le, det er helt sant.

Lovdata

Forskrift om narkotika (narkotikaforskriften)


Kap. I. Området for loven. Definisjoner.

§ 1[COLOR="Red"].Denne lov gjelder legemidler[/COLOR] og visse andre varer til medisinsk bruk. Uavhengig av § 2 første ledd gjelder denne loven også for de stoffer,
droger, planter, sopper og blandinger som Kongen etter § 22 har fastsatt som narkotika.

§ 2.Med legemidler forstås i denne lov [COLOR="Red"]stoffer, droger og preparater som [/COLOR]er bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom,
sykdomssymptomer eller smerter, påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr, eller til ved innvortes eller utvortes bruk å påvise sykdom.

§ 162. Den som ulovlig t[COLOR="Red"]ilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff[/COLOR] som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika,
straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.

Norsk lov skiller ikke mellom ulike typer forbudte stoff, og alt fra legemidler til heroin rammes dermed av narkotikaparagrafene
Sist endret av intreserte; 3. mars 2014 kl. 04:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Kan ikke tollerne flagge folk som er notorisk kjent for å importere varer over tollgrensen, og dermed sjekke alle pakkene med navnet på?
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Kan ikke tollerne flagge folk som er notorisk kjent for å importere varer over tollgrensen, og dermed sjekke alle pakkene med navnet på?
Vis hele sitatet...
Jepp, men de greier ikke kontrolere navnene på alle pakkene som kommer til landet. De konsentrerer seg om pakkene som blir sendt i oppkrav.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Vi får se, har selv bestilt et par el-sidespeil til en lekker 740. Fra eBay.
Har selv bestilt MYE discgolf-disker de siste månedene, og har vært med en verdi på ca. 5-800 per pakke. Gått lett gjennom uten noe stress. Sist pakke jeg fikk kom fra Washington, hadde den i postkassa etter seks dager.
Har handla random ting fra Ebay (ofte kina produkter med gratis frakt) for sikkert 10 tusen kroner totalt dette året. Har aldri fått noe faktura melding, eller noe som helst besked fra tollerne. Mulig det blir forhåndsbetalt moms i bestillingen gjennom paypal? Verdien på varene jeg har kjøpt har vært på under 200 og over 200.
Sitat av intreserte Vis innlegg
hvorfor kjøper du ikke koffeinpiller på apoteket? selges reseptfritt
med den nye legemiddel loven som ble vetatt den 1/7-13 kan du få problemer med tollen, finner de ut de er sterkere en hva legemiddel lista godtar kan det klassifiserest som narkotika......

Ikke le, det er helt sant.
Vis hele sitatet...
Du har ikke tilfeldigvis en kilde på at det selges reseptfritt på apotek her i landet? Siden det jeg har oppfattet etter og ha lest på diverse forumer osv. angående koffeinpiller er at man må ha resept for og få kjøpt det på apotek, det er jo selvfølgelig diverse unntak som feks. medikamenter som Fanalgin og Paracetduo som begge ineholder noe koffein, men ikke egner seg til "vanlig bruk" pga. diverse bivirkninger ved langvarig bruk og at de i tillegg ikke inneholder mange mg'ene med koffein.

Koffein pillene jeg bestilte var i tillegg relativt mye billigere en koffeinpillene jeg fant for salg på norske nettsider som feks. Koffeinpillen.no

Er det ikke litt rart om tollerne sendte min "pakke" videre, om dette ikke er lovlig og innføre? Nå vet ikke jeg hva legemiddel listen tillater av styrke(fint om noen som vet dette gidder og poste det og en kilde på at det stemmer ), men mine inneholdt vertfall 200mg per. pille og jeg bestillte 250stk.

Sitat av KultNick Vis innlegg
Jeg bestilte noe beef jerky som ble stoppa for første gang, har bestilt mange ganger før. Visste ikke at det var ulovlig engang.
Vis hele sitatet...
Beef jerky er da ikke ulovelig, selv om jeg måtte betale 700 kroner pga verdien.
Sitat av SkittenKanyle Vis innlegg
Beef jerky er da ikke ulovelig, selv om jeg måtte betale 700 kroner pga verdien.
Vis hele sitatet...
utenfor EU/EØS-området, jo!

http://www.matportalen.no/matvaregru...melkeprodukter
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Eh, når ble beef jerky ulovlig? Kjøpte det i fjor på Ica. Smakte piss.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Beef Jerky har de på gymgrossisten hvis du skulle føle behovet.
Sitat av Oyvind89 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
"Postforsendelser til Norge med slike produkter beslaglegges og destrueres av Toll."

I brevet jeg fikk fra tollvesenet sto det at beef jerkyen skulle bli sendt i retur. Den har ikke dukket opp hos avsender enda, en måned etter, så jeg lurer på om de kanskje har destruert den likevel.
Jeg kjøpte en boks med Koffein og L-theanine forrige uke og det ble hvertfall ikke stoppet i tollen. Er de vanligvis strenge på legemiddler?
Stort sett alt jeg har kjøpt siden jul har vært innom til importvurdering i følge postens sporing. Jeg har måttet betale toll på noe av det jeg bestilte, men ikke alt. Før jul fikk jeg i hvertfall aldri beskjed om at pakker sendt som gave med en verdi på <200 kr var sendt til importvurdering
bestiller en del fra utlandet selv, alt som ikke kommer som brev går "til importvurdering" .. er ikke dermed sagt at det blir moms/toll av den grunn

noen ganger har jeg fått justert verdi, men i de fleste tilfeller er reel verdi under 200. så ingen problemer.
Dette kan jo være forklaringen på hvorfor alle mine pakker med høyttaler spader bruker så vanvittig lang tid iforhold til det som er estimert på ebay. Driver på å skal bruke bi wiring på 2 par høyttalere og en høyttaler velger så blir noe vanvittig mengde med deler
Fikk varen min til 196 kr fra posten idag, de sletta kravet... hva jeg ikke liker er at de skal ha fortollingsgebyr. Men, halvparten av pakkene mine blir tatt, halvparten ikke. Det beste er å bestille fra Kina fordi tollerne ikke forstår bæret uansett av kråketegn fra kina. Og bare åpne pakken med elektronikk, masse kretskort og deler... umulig å fastslå :-) Det beste er å merke dem med gave, mange ching og chang fra kina... bare å ringe til kina og sjekke opp!
Sitat av KultNick Vis innlegg
"Postforsendelser til Norge med slike produkter beslaglegges og destrueres av Toll."

I brevet jeg fikk fra tollvesenet sto det at beef jerkyen skulle bli sendt i retur. Den har ikke dukket opp hos avsender enda, en måned etter, så jeg lurer på om de kanskje har destruert den likevel.
Vis hele sitatet...
Derfor du bestiller fra innen EU/Schangen
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Jakobet Vis innlegg
Du har ikke tilfeldigvis en kilde på at det selges reseptfritt på apotek her i landet? Siden det jeg har oppfattet etter og ha lest på diverse forumer osv. angående koffeinpiller er at man må ha resept for og få kjøpt det på apotek, Koffeinpillen.no

Er det ikke litt rart om tollerne sendte min "pakke" videre, om dette ikke er lovlig og innføre? Nå vet ikke jeg hva legemiddel listen tillater av styrke(fint om noen som vet dette gidder og poste det og en kilde på at det stemmer ), men mine inneholdt vertfall 200mg per. pille og jeg bestillte 250stk.

Vis hele sitatet...
http://www.apotek1.no/produkter/fena...-20stk-598755p
Jeg får alt sendt med DHL express, de har egen forenklet tolling. Veldig få av mine pakker som har blitt stoppet, også tar det mye kortere tid!