Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 5051
Jeg har sett mye rart innen kunst, men det jeg såg i dag tok virkelig kaka.

Det hele starter med 3 jenter i trusa som "trikser/danser" med krykker (de har og en stang i panna). Dette gjør de i mens ei dame står og lager de sykeste fuglelydene i en mikrofon.
Deretter kommer det en dude med bleie på seg jokkende innover på scenen på et rullebrett. Så baler det på seg da...helt crazy.
Nei seriøst...dere må se dette selv. Tror jeg har ledd i 4 timer i dag.

http://www.liveleak.com/view?i=f9e_1317588955

Hva mener dere? Er det lov å kalle noe slikt for kunst? Hva er egentlig kunst? Dette minner meg mer om en koreograf som går på syre!
Dette er jo profesjonelle dansere. Selvsagt er det lov å kalle dette kunst. Det er for øvrig mye mer interessant å se på dette enn svært mye annen dans, imho.
Såpekoker av rang
Dette var rare greier.
Hva i helvete, nei dette her var ikke min smak.
Sist endret av Aaatcho; 6. oktober 2011 kl. 17:05.
Kunst er kunst.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
det an en ikke skjønner det selv, betyr heldigvis ikke at noen ikke skal få lov å kategorisere noe som kunst.
Dette var særdeles sprøtt, men faktisk så var det ikke dårlig på en måte heller, minner meg om filmen "The Cell" faktisk
Det var noe av det sykeste jeg har sett. Tror ikke det er noe regler for hva som er kunst, etter min erfaring kan man kalle hva som helst kunst, sålenge du har laget det selv\gjort noe med det
Kunst er kreative kreasjoner, i alle former og farger. På en absurd (det er jo jævla absurd) så likte jeg det litt, uten at jeg klarer helt å sette fingeren på hva akten prøver å vise. Om det hadde finnes rammer på hva kunst er, så hadde dette definitivt vært godt innenfor disse. Om man liker det eller ei, er en annen sak.
Noen andre enn meg som syns det der var jævlig skummelt?
Skulle nesten tro utifra reaksjonene her at dere ble født i går. Det lages mye sær og rar kunst, og mye av det er helt klart av tvilsom kvalitet. Det her derimot, er utvilsomt en oppsetning som det ligger mye arbeid og talent bak. Ja, det er rart, men det er da virkelig ikke rart. Det er herlig surrealisme, og for de av oss som har en naturlig fascinasjon for det sære og rare, så er det ikke noe spørsmål om hvorvidt dette klassifiserer som kunst eller ikke. Det samme gjelder for øvrig for enhver person med et snev av forståelse for dans og performance art.
Sist endret av mentalmelt; 6. oktober 2011 kl. 18:34.
Jeg fikk dønn assosiasjoner til insekt-/dyreriket. Likte dette veldig godt!
Sitat av Liverbird Vis innlegg

Hva mener dere? Er det lov å kalle noe slikt for kunst? Hva er egentlig kunst?
Vis hele sitatet...
Kan kalle det endetarmsåpning om du vil for min del da jeg ikke er en del av målgruppen.
Men er vel nettopp dette som er hele greia med alternativ kunst, at det kun når frem til bestemte grupper og først da vil vil dette aksepteres som ekte kunst?

Trygdekontoret har fattet vedtak i denne sammenheng btw: http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/253418/
Mental: Det er jo bare 2 stk som faktisk er uttalt negative til kunsten, de fleste som har kommentert her sier jo at de finner det facinerende, om kanskje litt rart. Jeg føler kanskje at du er litt for negativ til de som har kommentert.
Sist endret av Saape; 6. oktober 2011 kl. 18:37.
Det man ikke kan kalle for noe annet fornuftig pleier å ramle ned i den altomslukende kategorien "kunst". eneste av int. jeg så der var pupper, resten var bare fjas
Sitat av Saape Vis innlegg
Mental: Det er jo bare 2 stk som faktisk er uttalt negative til kunsten, de fleste som har kommentert her sier jo at de finner det facinerende, om kanskje litt rart. Jeg føler kanskje at du er litt for negativ til de som har kommentert.
Vis hele sitatet...
Jasså? Vel, først og fremst så kommenterer jeg trådstarters reaksjon. I tillegg er det som du sier et par andre reaksjoner av lignende karakter. De andre brukerne trenger jo ikke å forholde seg til utspillene mine, da jeg åpenbart ikke henvender meg til dem.
ADVARSEL : Dette materialet kan bli veldig veldig rart og se på mens man er fjern.
de damene så jo ganske tighte ut hvertfall..
Respekt til han på "skateboardet" som jokker seg fremover med tilhørende knirkelyder. Jeg hadde aldri i verden klart å holde ansiktet alvorlig skulle jeg ha gjort det der. Humrer for meg selv bare ved tanken på å gjøre noe sånt
Dette var da særdeles snodige greier. Kunstnere skal få lov å lage akurat hva dem vil for meg, og kalle hva dem vil for kunst. MEN, om dem må ha subsidier o.l. fra staten for å drive med kunsten sin, så er det teit. De kan tjene penger til livets opphold skjøl, slik som alle andre folk. Om de ikke greier det med kunsten sin, så får de skaffe seg en jobb, og drive med kunst på hobbybasis.
Jaja fikk da se tits, så helt bortkasta var det da ikke
Kunst er noe som vekker og fremhever følelser, ikke sant? Jeg ble facinert av dette, men som tidligere sagt så kan jeg ikke sette fingern på hva det fikk meg til å "føle".
Hørtes ikke mye bra ut, gadd ikke se på den en gang!
Sitat av Awareness Vis innlegg
Hørtes ikke mye bra ut, gadd ikke se på den en gang!
Vis hele sitatet...
Da har vel innlegget ditt ingenting å gjøre i tråden ettersom det er videon tråden handler om. La heller være å poste svar om du ikke har noe å bidra med.

Jeg synes dette var fasinerende. Istedenfor å være så firkantet og tenke konkret, prøv å tenk litt rundt hva de gjør, hva de prøver å "si" med kroppspråk, dans, rytme, når og hvem kommer inn og hva det muligens kan bety.
Det er ikke sikkert at alle kommer frem til samme analyse, men det er jo det som er fasinerende med dette - å høre hva andre følte når de så det
Sist endret av boblesaft; 6. oktober 2011 kl. 21:44.
Synes det var litt skummelt faktisk, men jeg knakk sammen i latter når fyren på brettet jukket seg fra fremover. Så absurd
edit; leif
Sist endret av Sapid; 7. oktober 2011 kl. 03:50.
Så på den i stad, lo meg skakk når han på "rullebrettet" kom fram
Jeg for min del liker veldig godt moderne samtidsdans av Harald Eia og Bård Tufte:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/282/

Men for å være seriøs skal ikke slik performance-kunst nødvendigvis forstås logisk. Det absurde kan jo være et poeng i seg selv, eller?
Den videoen var aldeles herlig! xD Ble bare sittende med et skjevt blikk på skjermen uten å helt skjønne hva som virkelig foregikk, jukkemannen var jo geniall! Galskap satt i nydelig system ^^ Lurer på hva slags følelelser man hadde sittet igjen med etter en hel forestilling... 0o
Først så satt jeg å tenkte "Hmm, ok.. Smak og behag sålangt ihvertfall"
Så kom han jævelen på rullebrettet.. Samtidig som sjefen passerer ryggen min.. Samtidig som mitt "WTF?" øyeblikk kom, er jeg RIMELIG sikker på han fikk sitt "WTF?" øyeblikk også..
Den løseste definisjonen jeg har sett på kunst er "et kreativt uttrykk som skaper dialog mellom mennesker", så sånn sett, missions accomplshed. Her diskuterer dere et kreativt uttrykk og prøver å definere ting innenfor et kunstbegrep.

Det er alt for mye kunst nå til dags som skal være så konformt, eller prøver å sjokkere kun for sjokkeffektens del. Jeg synes det er veldig intereseant med uttrykk som dette som utfordrer vår persepsjon på hva som skjer.

Noen som tørr å driste seg på en tolkning av stykket?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Noen som tørr å driste seg på en tolkning av stykket?
Vis hele sitatet...
min umiddelbare reaksjon summert i stikkord, vil være:

- damen som lager lydene kan defineres som parringsrop
- bevegelser og dansen til de tre krykkedamene er animalistisk og sensuell, men også nesten industriell/robotisk i små øyeblikk. parringsdans? lokkedans?
- mannen som kommer inn på rullebrettet kan være "parringsobjektet"
- slutten kan virke som en "slosskamp", eller en utøvelse av trusler mot en konkurrent

for meg virker det som en forestilling som baserer seg på dyrelivet og parringsritualene der, bare at rollene (mann/dame) er reversert her hos menneskene.

kanskje det er for å sette spissen på likestilling? likestilling som har gått over grensen slik at motsatt effekt blir oppnådd?

ikke vet jeg, kunst er åpent for tolkning.
jeg syns ihvertfall dette var interessant, men nå har jeg vært interessert i kultur og teater fra begynnelsen av 18årene mine.
Sist endret av somnium; 7. oktober 2011 kl. 10:24.
Jeg må si jeg ble imponert over tolkningen din somnium. Det hele ga faktisk litt mer mening om man skal velge din tolkning, selv om det fortsatt er rimelig "creepy/skummelt/morsomt/rart" å se på
Sitat av Liverbird Vis innlegg
...dere må se dette selv. Tror jeg har ledd i 4 timer i dag.
Vis hele sitatet...
Iflg Wikipedias definisjon av "kunst": "Det finnes i kunsten to hovedgrener. Den første har som mål å gjøre publikum lykkelige i den perioden verket sanses..."

...med 4 timer i latterbalja ser det dermed ut som du akkurat har bevist at dette er kunst... ;-)
Sist endret av Whynot(faan...); 9. oktober 2011 kl. 17:31.
I can see the dichotomy between the two antagonists after the initial calm of the three innocent parties.
This, combined with the gyrating motion of the one in the back is a juxtaposition of society and its ever grinding motion in the face of violence. The amputated lumbering and passive interest of the populace to the blatant...... buhahahahaha..... OK I can't even make this shit up anymore. Lets see... Oh yeah... its bullshit posing as art. There we go.

Den fikk meg til å le.
Sist endret av Bombasa; 10. oktober 2011 kl. 15:23.
Snodig, og surrealisme har aldri vært min greie.
På den annen side, i motsetning til mye "kunst" bar dette preg av høy teknisk kvalitet. De toppløse danserene i begynnelsen er jo tydelig dansere, og selv om man ikke får noe ut av hva de prøver å si med stykket går det an å se det for utførelsens del. Og pupper blir jo sjelden feil
Det kan vel kanskje kalles postmoderne kunst..

http://kunsthistorie.com/fagwiki/Postmodernisme

"Postmodernisme er en betegnelse på ulike retninger, innenfor humaniora, samfunnsvitenskap og kunst, fra annen halvdel av 1900-tallet til vår tid. Postmodernisme er et svært sammensatt fenomen fra 1970-årene og framover, reaksjon på ulike moderne retninger innen kunst og kultur, delvis assosiert med dekonstruktivisme.

Selve begrepet «postmodernisme» er omstridt, i likhet med de ulike tankeretningene og metodologiene som kan inkluderes i begrepet. Enkelte later til å betrakte «postmodernismen» som enda en blant mylderet av «ismer» innenfor modernismen; andre mener det dreier seg om en helt ny retning i idéhistorien.

[...]

Postmodernisme kan ses som en reaksjon mot modernismens formalisme, dens strenghet og purisme, elitepreget og kravet om universialisme. Stikkord kan være nykonseptualismen og relativismen, en forestilling om at ikke noe samfunn eller noen kultur er viktigere enn noen annen. Kunsten skal ikke være universial og tidløs, men ufullkommen, folkelig, tilgjemgelig, kortlivet, lokal og midlertidig. Et vesentlig kjennetegn er at forskjellene mellom kunst og populærkultur forsvinner.

[...]

Den kanskje mest utrolige, og for mange observatører uforklarlige, utvikling av postmodernismen er det som har vært definert som dekonstruktivisme. Det er ikke en bevegelse, men en holdning som gir plass for kollisjon mellom fragmenter i underlige vinkler og irregulære koordinatsystem.
"
Frankrikes Solkonge
Så denne på jobben, og jeg slet som bare rakkern for å holde igjen lattern. Jeg sitter faktisk å ler bare av å tenke på hvor dumt det så ut!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjenner jeg blir smålig irritert, voldsomt så firkantet flere av dere er da, man ser jo tydelig og klart at det ligger mye arbeid og talent bak dette. Må alt appellere til alle dvs. være kommersielt? Jesus.

“All progress occurs because people dare to be different.”
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Kunst er sprøtt, dette er helsprøtt.
Med andre ord er dette kunst.
haha! brøt sammen i latter med han dude på rullebrettet ! xD knirk knirk.. knirk knirk.. herregud! takk for en god latter! :P
Hvis man kan kalle det der kunst, så skal jeg stille ut avføringen min og kalle det kunst. Faktisk av betydelig bedre kvalitet.
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Hvis man kan kalle det der kunst, så skal jeg stille ut avføringen min og kalle det kunst. Faktisk av betydelig bedre kvalitet.
Vis hele sitatet...
Avføring er kunst.
Veldig rart.

Sitat av stagg Vis innlegg
Avføring er kunst.
Vis hele sitatet...
Det rareste er at det er sant.