Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5849
Fikk telefon om at jeg måtte inn og ta en prat med en saksbehandler. Dette pga. at jeg sendte inn et skjema om stønød for husleie, mat osv. Jeg går under "normen" og kan få opptil 6000 kr. Er 18 og hjemmeboende og skrev at jeg ville ha penger til husleie på skjemaet jeg sendte NAV. Men det er egentlig ikke sant, siden foreldrene mine ikke tar betalt for at jeg bor hos dem. Selvom jeg betaler foreldra mine for mat av og til.

Jeg har sagt at jeg har jobbet 2 dager de 2 siste ukene på butikk og har ikke nok penger til å klare meg, men sannheten er at jeg fikk ca. 15.000 kr utbetalt fra vikar-jobben min. (mars -mai) Så jeg lider ingen nød, men vil jo ha litt hjelp/penger fra nav fordeom. Jeg har ikke fast stilling og klarer meg ikke i teorien på bare 1 dags lønn hver uke ca.

Kan jeg risikere at dem ikke gir meg penger siden jeg har jobbet mer enn jeg har gitt utrykk for? De har ikke spurt om jeg har jobbet mye i mars og april. Var bare Mai jeg hadde lite jobb og sa derfor 2 ganger de 2 siste ukene.

Kan de gå inn på kontoen min og sjekke balansen, og evt. la være å gi meg penger til klær, mat, tannlege/lege, tlf-regninger, regninger, sosiale forekomster osv. siden jeg har jobbet mer enn de tror?

Om 3 uker skal jeg være vikar i 9 uker, så da trenger jeg ikke penger fra nav, og har sikkert ikke krav på penger heller... Men søker fortsatt en fast jobb eller lærlingeplass, så vil fortsatt være registrert hos nav..
Ikke særlig lurt å lyve til NAV, kan vel politianmeldes for svindlingsførsøk?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Outier Vis innlegg
Grådighet kanskje. Men siden jeg ikke har fast jobb og bare jobber 1 dag i uken, så er det jo latterlig å forvente at man skal klare seg med den inntekten. Uavhengig om jeg har 15.000 kroner på bok.. Jeg er under normen så.

Noen som kan komme med et skikkelig svar istedetfor å komme med moralprekener?



Fordi jeg ikke har den erfaringen jeg trenger for å kunne fullføre utdannelsen min og jeg har søkt fast jobb alle steder rundt meg. Now stfu.
Vis hele sitatet...
ja, de kan stoppe det meste av penger til deg, og ja, du kan politianmeldes for dette.
Outier's Avatar
Trådstarter
Sitat av somnium Vis innlegg
ja, de kan stoppe det meste av penger til deg, og ja, du kan politianmeldes for dette.
Vis hele sitatet...
Kilder? Jeg har meldt ifra når jeg har jobbet på meldekortene.
Nav vil anmelde deg for svindelforsøk siden du ikke har oppgitt riktig inntekt. Du må dokumentere ditt krav med kontoutskrifter og husleiekontrakt. De vil undersøke hvor mye du har jobbet og de vil anmelde deg for svindelforsøk. dette skal og straffes med ubetinget fengsel som hovedregel.
Sitat av somnium Vis innlegg
ja, de kan stoppe det meste av penger til deg, og ja, du kan politianmeldes for dette.
Vis hele sitatet...
Du vil vel heller aldri kunne få penger av NAV igjen(?)
Svaret er "JA" de kan be om utskrifter fra kontoer, lønnslipper og alt mulig annet mht inntekt og gjeld.
(normalt SKAL de også faktisk gjøre dette før du får et rødt øre)

Ingen som har så god tid til å bruke penger, som de som ikke jobber. :P
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Du bør ikke lyve til NAV. Det kan medføre rimelig store bøter som ikke akkurat forbedrer tilværelsen din. Legg korta på bordet og hør hva du kan få av støtte. Om du nå har 15 000 og skal ut i ny jobb om 3 uker, så burde du vel overleve om du lever relativt sparsommelig?

Kan du vennligst slutte å poste i denne tråden spelley? Du bare søpler.
Sist endret av thomasf; 21. mai 2010 kl. 13:18.
De vil mest sannsynlig be om kontoutskrift. NAV finner uansett ut at du har tjent mer enn du sier når du leverer selvangivelsen. Da må du mest sannsynlig betale tilbake beløpet med renter, evt anmeldelse for svindel.
Når du kommer ned til saksbehandleren, er jeg sikker på at de spør deg om kontoutskrift for de 3 siste månedene.

Edit: litt sein der ja.
Sist endret av Sluzzz; 21. mai 2010 kl. 13:19.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Innlegg som er hets eller direkte ufine her vil jeg fortsette å slette, og dersom dette pågår vil dette resultere i utestengelse fra forumet. Hetsing har ingenting med hva trådstarter spør om, hadde vært meget fint om holdt dere til tema slik at kru/mods slipper bruke tid på å rydde opp i tråden.
Outier's Avatar
Trådstarter
Skal si det som det er når jeg møter dem. Men når det kommer til de 1500 kr jeg skal få utbetalt for husleie, så blir jeg å lyve uansett om jeg velger å gi pengene til muttern. Muttern er ikke akkurat glad for at jeg dobler strømregningene hver måned med meg i hus.
Sist endret av Outier; 21. mai 2010 kl. 13:31.
Spør det du kan til saksbehandleren, hva du kan få av midler osv.
Jeg foreslår at du legger deg paddeflat med det du gjorde, du har bare å tape på å lyve til nav, før eller siden vil de finne ut av hva du holder på med og da vil du bli anmeldt, krevd inn igjen penger, aldri kunne få støtte fra nav. At du er blitt kaldt inn til møte hos nav, er muligens pga de aner ugler i mosen som de før meg har antydet.

Sitat av Outier Vis innlegg
Skal si det som det er når jeg møter dem. Men når det kommer til de 1500 kr jeg skal få utbetalt for husleie, så blir jeg å lyve uansett om jeg velger å gi pengene til muttern. Muttern er ikke akkurat glad for at jeg dobler strømregningene hver måned med meg i hus.
Vis hele sitatet...
No skal jo nav ha dokumenter om leie av hus/leilighet da. Det er ikke bare å løpe til nav å si: Jeg trenger penger til leie, kan jeg få et par tusen?

Ting er dessverre ikke så enkle som du vil ha det til. Det du har rotet deg borti no kan virkelig by på problemer for deg, hvis du ikke allerede har forstått det.
Sist endret av Spelly; 21. mai 2010 kl. 13:36.
Outier's Avatar
Trådstarter
Sitat av spelley Vis innlegg
Jeg foreslår at du legger deg paddeflat med det du gjorde, du har bare å tape på å lyve til nav, før eller siden vil de finne ut av hva du holder på med og da vil du bli anmeldt, krevd inn igjen penger, aldri kunne få støtte fra nav. At du er blitt kaldt inn til møte hos nav, er muligens pga de aner ugler i mosen som de før meg har antydet.


No skal jo nav ha dokumenter om leie av hus da. Det er ikke bare å løpe til nav å si: Jeg trenger penger til leie, kan jeg få et par tusen?
Vis hele sitatet...
Kunne bare løpe til NAV før og skrive på et skjema for få penger av dem hver måned. Men denne gangen skal de være vanskelig..
Sitat av Outier Vis innlegg
Kunne bare løpe til NAV før og skrive på et skjema for få penger av dem hver måned. Men denne gangen skal de være vanskelig..
Vis hele sitatet...
Hadde det vært så enkelt kunne hvem som helst lyge til nav for å få penger. Dessverre for din del, er det ikke slik det funker, nav kommer til å kreve dokumenter for husleie, noe du ikke har. Håper virkelig ikke at du lager et forfalsket dokument ang leie, da roter du deg bare oppi enda mer trøbbel en det du allerede er i.
Nav er blant de siste du vil lyve til.
Sist endret av Spelly; 21. mai 2010 kl. 13:42.
Sitat av Outier Vis innlegg
Kunne bare løpe til NAV før og skrive på et skjema for få penger av dem hver måned. Men denne gangen skal de være vanskelig..
Vis hele sitatet...
Skal ikke være slem eller noe sånt. Men du må se alvoret og helheten i dette her.
Dette kommer du til å grådig angre på om du blir tatt for.

Legg deg paddeflat hos møte på NAV Lykke til!
Sist endret av Rallo Tubbs; 21. mai 2010 kl. 13:39.
Outier's Avatar
Trådstarter
Kom nettopp på noe. NAV ville at jeg skulle ta med meg en husleiekontrakt, noe jeg ikke har. Må den kontrakten ha vart så så lenge for at de skal gi meg penger til husleie? Eller kan jeg finne en husleie kontrakt nå og få muttern til å skrive under på den, og ta den med på nav-møtet? Svar om du vet. Ikke si nei bare fordi jeg er en dust som utnytter nav.
Sist endret av Outier; 21. mai 2010 kl. 13:44.
Først og fremst. Man mister ikke retten på sosialhjelp selv om man har blitt tatt for svindling av NAV.
Sosialhjelp får man alltid rett på, det er tross alt ulovlig å bo på gaten eller i naturen her i det flotte Norge. (kremt)

Men når det gjelder saken din spørs det helt hvilken praksis som er vanlig ved det kontoret og hvor sløv saksbehandleren din er.

Det de kan kreve av deg er kontoutskrifter fra alle konto de siste 3 månedene, selvangivelse, husleiekontrakt og ellers kunne dokumentere det du trenger hjelp til.

Mest sannsynlig holder det å vise 1 kontouskrift, så den er jo grei. Du kan vise utskrift fra en annen konto.

Husleiekontrakten går også an å forfalske, bare for å rette på noen over meg. Sosialkontoret har ikke lov å ta kontakt med din huseier og snakke om forhold som angår deg overhode, så akkurat det er ikke så mye å bekymre seg for.

På selvangivelsen får du bare vite hva du tjente i 2009. De pengene du har tjente i 2010 finner ikke sosialtjenesten ut av før om 1 år. Så om du klarer deg på egenhånd iløpet av den tid trenger du ikke være bekymret.
Hva tror du selv? Selvfølgelig må du ha en kontrakt fra tidligst den dagen du først mottok støtte til leie fra nav.
Forøvrig burde du ikke vurdere å forfalske kontrakt, da roter du deg borti ting du ikke aner konsekvensen av.
Sist endret av Spelly; 21. mai 2010 kl. 13:50.
Sorry at jeg stjeler tråden din, men kan man søke om støtte fra nav om husleie om man er under 18?
Har selv vært en runde innom NAV da jeg fortsatt bodde hjemme og var arbeidsløs. Det er såre enkelt å få penger utbetalt, men også så utrolig tungvindt.

Men ja, de vil _garantert_ kreve å få se en husleiekontrakt. Dette er ikke vanskelig å få tak i, du kan faktisk bare printe ut en fra nettet (husker ikke hvor, var fatter som fant for meg). Så lenge du har en husleiekontrakt betyr det ingenting om du bor på samme adresse som dine foreldre.

Da jeg søkte om å få dekket husleie og andre utgifter (IE mat / klær / busskort etc) landet jeg på en totalsum 7105 kroner per måned. Ikke akkurat mye penger, men bedre enn ingenting. De dekker halve husleien samt strøm, og om du er arbeidsløs har du krav på penger en begrenset periode, i mitt tilfelle 5105 kroner per måned (tror det er likt for de fleste).

Er du innvandrer kan du belage deg på å få mer enn en etnisk nordmann, snillismen på sitt 'beste'.

Edit; Kom noen svar ang husleiekontrakt mens jeg skrev..
Kom nettopp på noe. NAV ville at jeg skulle ta med meg en husleiekontrakt, noe jeg ikke har. Må den kontrakten ha vart så så lenge for at de skal gi meg penger til husleie? Eller kan jeg finne en husleie kontrakt nå og få muttern til å skrive under på den, og ta den med på nav-møtet? Svar om du vet. Ikke si nei bare fordi jeg er en dust som utnytter nav.
Vis hele sitatet...
Bare printe ut en husleiekontrakt og få mor og far samt degselv til å skrive under og fylle ut det som skal fylles ut. Problem solved
Sist endret av pannekake2k; 21. mai 2010 kl. 14:26.
dette er vanlig prosedyre hos nav når du søker om noe vedtak.. du sender inn en søknad så går det ca 3-6 uker så ringer eller motar du et brev om møte med saksbehandler og at du må ta med alle "kviteringer" dokumeter og 3mnd med kontoutskrift får sjekk om alt stemmer med det du har skrevet på søknaden
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av pannekake2k Vis innlegg
Bare printe ut en husleiekontrakt og få mor og far samt degselv til å skrive under og fylle ut det som skal fylles ut. Problem solved
Vis hele sitatet...
så havner mor og far også i problemer ettersom de skal utgiftsføre dette på selvangivelse om jeg husker rett.
du må og kunne henvise til kontoutskrift som viser til at du faktisk har betalt husleie.
Har du inntekt har du ikke krav på penger.
Nå skal jeg fortelle deg hva som skjedde med meg angående husleie, jeg betaler egentlig ingenting for å bo hjemme, men tenkte at jeg skulle spørre om jeg fikk penger til husleie likevel.
Dette gjorde jeg, og hun spurte da meg om hvor mye jeg betalte til foreldrene mine i måneden, så sa jeg 1500,-
Da sa hun at det var for mye, men at jeg fikk snakke med dem, og få dem til å gå ned på 1000,- i måneden, fordi det var det jeg kom til å få av nav, og jeg måtte IKKE fremlegge noen leiekontrakt eller noe som helst, måtte bare vise fram kontoutskrifter.
Sitat av Pappagutten Vis innlegg
Nå skal jeg fortelle deg hva som skjedde med meg angående husleie, jeg betaler egentlig ingenting for å bo hjemme, men tenkte at jeg skulle spørre om jeg fikk penger til husleie likevel.
Dette gjorde jeg, og hun spurte da meg om hvor mye jeg betalte til foreldrene mine i måneden, så sa jeg 1500,-
Da sa hun at det var for mye, men at jeg fikk snakke med dem, og få dem til å gå ned på 1000,- i måneden, fordi det var det jeg kom til å få av nav, og jeg måtte IKKE fremlegge noen leiekontrakt eller noe som helst, måtte bare vise fram kontoutskrifter.
Vis hele sitatet...
Helt utrolig! Ikke rart NAV får slakt fra riksrevisjonen!
Outier's Avatar
Trådstarter
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Helt utrolig! Ikke rart NAV får slakt fra riksrevisjonen!
Vis hele sitatet...
Utrolig? Kan fortelle deg at vi er ikke de eneste som melker NAV når det er nødvendig. 4000 i måneden er for lite å leve på, så det at folk som meg og andre vil få stønad på 1500 til "husleie" skjønner jeg godt.

Latterlig å komme med "Idiot, jeg betaler skatt, skattepengene mine skal ikke gå til dere snyltere!!!!!11" Nå har det seg sånn at dere har inget valg, dere er nødt å betale skatt uansett faen, og landet går ikke under fordi vi ungdommer på NAV får 1500 kroner ekstra for "husleie" i måneden. Norge har trossalt nærmere 3000 milliarder kroner på bok. Og sannsynligheten er stor for at det dobles innen 2011-2012.
Sist endret av Outier; 22. mai 2010 kl. 00:09.
For og begynne med starter jeg med en unnskyldning. Jeg er ikke her for å ødelegge tråden din, rakke ned på deg, eller være slem. Jeg vil rett å slett gi deg/dere et synspunkt fra en som virkelig trenger NAV´s hjelp.

Jeg er en kar på 25 år, som har bodd hjemmefra siden jeg var 16, jeg har fått hjelp regelmessig i perioder siden jeg var 19, til å finansiere det å bo for meg selv. Jeg har jobbet så og si like lenge som jeg har "snyltet"/fått hjelp av NAV de siste 6 årene.

Min situasjon i dag er at jeg er nødt til å levere kontoutskrift hver mnd, for å i hele tatt få utbetalt støtte til husleie. Hvis jeg har fått så mye som et innskudd på 100kr fra min mor i en mnd (bursdagspenger, lån, har ikke noe å si) så vil jeg bli trukket fra dette beløpet på husleie dekningen min. Uansett inntekt jeg har hatt på konto, dokumenter eller ikke, vil de ta hensyn til.

Det jeg oppfatter at du mener, om at ungdom som vil ha litt ekstra penger til å "leve for", ikke gjør noe. For det er jo bare kanskje et par tusen i landet som gjør det pr mnd, og ikke gjør noe for helheten vel?

Det blir helt for feil for meg og alle jeg kjenner i min situasjon(Som for øvrig er flere enn de som "snylter litt på NAV for å få litt ekstra). Det er mennesker som mangler de 1500 du får i mnd, for å faktisk få nok mat til å overleve. Eller tilogmed betale husleie, bare fordi at du skal klare å bo hjemme uten å irritere dine foreldre.

Det er slik tankegang som gjør NAV ubrukelig for oss som virkelig trenger det. Når du sitter der i en tilværelse 95% av resten av verdensbefolkningen kan beundre, og klager over at du ikke har det bra. Da føler jeg at det er noe riktig galt med oss her oppe i Norge, som så veldig gjerne vil kalle seg en velferdsstat.

Jeg mener absolutt ikke å bli sint på deg, eller kritisere deg for at du gjør det du gjør. Jeg har selv vært i situasjonen der jeg vil melke staten for det jeg kan. Og jeg gjør det kanskje tilogmed i år, da jeg mottar 8500 tilbake på skatt, av penger jeg har fått av NAV, som igjen er skattepenger innbetalt av de fornuftige borgerne i resten av landet.

Poenget mitt er at noe er riv ruskende galt med NAV-reformen, eller hva man skal kalle denne galskapen som har tatt over sosialhjelpen her i Norge.

Jeg må innrømme at jeg veit pent lite om din livssituasjon, og vil ikke påstå så veldig mye. Men sånn som jeg oppfatter deg så er det ikke mer nødvendig at du skal få litt ekstra penger til klær etc, enn at en annen person har råd til mat/husleie.

Og påstanden din om at Norge har 3000 milliarder på ok, og at dette vil dobles i 2011-2012. Hvor har dette fra? Hvilke kilder? Eller i verste fall, hvorfor tror du dette? Verden opplever i dag kanskje den største økonomiske krisen hittil. Og da blir jeg veldig nysgjerrig på hva slaks trolldom du har sett som vil få 3000milliarder til å dobles på 2 år.

Høres litt ut som du tror staten er en del av unibet og den slags pokersamfunn

Men helt tilslutt, når du tenker deg om, er denne "melkingen" av NAV, for din del nødvendig? Klarer du deg ikke uten disse ekstra "husleiepengene" dine? I forhold til meg f.eks, eller de utallige mange andre som er i min situasjon, som ikke er i stand til å få seg jobb eller inntekt på grunn av ting de fleste i en alder av 18 ikke har innsett enda.

TL;DR

Slik tankegang som OP har, er grunnen til at NAV idag er så lett å utnytte, misbruke. Jeg lurer bare på om det finnes et snev av fornuftighet og omtanke blant folk?
Sitat av Outier Vis innlegg
Latterlig å komme med "Idiot, jeg betaler skatt, skattepengene mine skal ikke gå til dere snyltere!!!!!11" Nå har det seg sånn at dere har inget valg, dere er nødt å betale skatt uansett faen, og landet går ikke under fordi vi ungdommer på NAV får 1500 kroner ekstra for "husleie" i måneden. Norge har trossalt nærmere 3000 milliarder kroner på bok. Og sannsynligheten er stor for at det dobles innen 2011-2012.
Vis hele sitatet...
Vi er nødt til å betale skatt, ja, men du er da vel ikke nødt til å snylte deg til goder av den grunn? Det fins mange personer i dette landet som har mye mer behov for de pengene enn deg etter hvordan du beskriver din situasjon, og jeg er bare glad jeg ikke er en av disse med tanke på frustrasjonen som de må oppleve ved å lese om dine holdninger og tankegang.

Og hvordan i all verden kan du tro at oljefondet skal dobles på 1-2 år? Det vitner bare nok en gang om hvor useriøs du er.

Personlig syns jeg det er skremmende hvordan NAV kan snyltes på, og jeg håper virkelig at det blir en grundig gjennomgang av dette om ikke lenge.