Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 9855
Det har seg slik at jeg jobbre på burgerking, har gjort det i godt over 6-7 måneder.

Det har seg slik at sjefen min kom bak til meg hvor vi laget mat, med ett ark hvor jeg måtte skrive underskriften min. Jeg måtte skrive under på at jeg ville betale 4-600.- for sko som jeg skulle bruke på arbeid. Jeg bare WTF, hun sa bare at jeg måtte ha slike sko når jeg arbeidet, slik at jeg ikke datt, og om vi fikk besøk av mattilsynet/oer at vi ikke fikk trekk med at vi gikk med vanlige sko. Jeg skrev under på dette arket og noen dager senere har jeg mottat skone.
Da kommer jeg til spørsmålet:
Kan virkelig sjefen min forlange at jeg selv skal punge ut med arbeidssko, for å arbeide på resturanten hennes? Er ikke vernesko/sko som er nødvendig på arbeidsplassen arbeidsgiver stille opp med selv?
Vernehansker og vernesko, og alt liknende verneutstyr er da vanlig å måtte dekke selv.
Jeg kjenner selv folk som jobber i posten, og som må kjøpe slikt selv.
Med mindre det er snakk om ting som engangshansker og slikt, ser jeg virkelig ikke hva du klager over.
Du skrev jo vitterlig under på at du ville betale for dem?
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lunicks Vis innlegg
Vernehansker og vernesko, og alt liknende verneutstyr er da vanlig å måtte dekke selv.
Jeg kjenner selv folk som jobber i posten, og som må kjøpe slikt selv.
Med mindre det er snakk om ting som engangshansker og slikt, ser jeg virkelig ikke hva du klager over.
Du skrev jo vitterlig under på at du ville betale for dem?
Vis hele sitatet...
Nei følte meg tvunget til å gjøre det der og da.
Litt kipt å betale 4-600.- sko når jeg arbeider så pass lite at jeg tjener 1000.- måneden... Jeg var uansett rimelig sikker på at slike ting er det arbeidsgiver skal skaffe til deg.
Sist endret av Spelly; 22. november 2008 kl. 20:09.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
har ALDRI opplevd å ha måttet betale for noe som er påkrevd av jobben, enten det er vernesko, arbeidsklær eller arbeidshansker.

jeg hadde aldri i verden skrevet under på noe slikt.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Det var ikke noe kontrakt jeg skrev underpå. Bare ett ark hvor sjefen allerede hadde skrevet navnet mitt, størrelsen på skone. Hun oppgav heller ikke noen pris på skone, hun kom bare med ett ark jeg skulle skrive navnet. 2 dager etter fikk jeg skone, tipper på at de var bestilt før jeg hadde skrevet under.
quote fra en tidligere bk avdelingsleder
"de kan ikke kreve at man skal kjøpe AKURATT de skoene
men man må ha svarte sklisikre sko
og de fleste bruker ett merke som heter SFC"
Hørtes rart ut. Da jeg jobba på Xstrata Nickelverk i sommer fikk vi alt sammen dekket. Og det var bare å forsyne seg.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av snoopg Vis innlegg
quote fra en tidligere bk avdelingsleder
"de kan ikke kreve at man skal kjøpe AKURATT de skoene
men man må ha svarte sklisikre sko
og de fleste bruker ett merke som heter SFC"
Vis hele sitatet...
Ikke akuratt den type sko nei, men de kan kreve at vi må kjøpe de og betale selv ? Finnes det noen lover mot dette? Eller kan arbeidsgiver selv bestemme hvordan de vil gjøre dette?
Du kan i hvert fall beholde skoene.
Hvis du ikke hadde betalt selv, hadde det jo vært sjappas eindom etterpå. Lite lønnsomt for Burger King å beholde brukte sko. Ser for meg at dette anses som en "egen invistering", du kan jo bruke dem når du er ferdig der også.. ?
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Det er en utrolig sur invistering, har overhode ikke brukt for dem, de er også latterlig stygge.
Bilde?

Hvor mye jobber du egentlig? Hvis du jobber så lite at du ikke får mer enn 1k i måneden.
Det første du bør gjøre er å sjekke hva som står i arbeidsavtalen din. Står det der at det kreves spesiele sko står det helt sikkert hvem som skal betale de også.

Uansett, det er slike ting minstefradraget på selgangivelsen er til. Det dekker kostnader man har i forbindelse med å ha arbeid. Det er såvidt jeg husker på over 20%/60k
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
hehehe, har ikke kontrakt heller jeg har spurt mange ganger, no har jeg bare gidd opp. Broderen som er advokat i nho sier at jeg bare skal gi faen i det, det er bare hun som har noe å tape på det, gir hun meg mindre/ikke lønn en de andre sliter hun.
Sist endret av Spelly; 23. november 2008 kl. 00:06.
trekk det av på selvangivelsen, som LatroM sier. og du taper ikke en dritt på det. ser ikke helt problemet.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Vet ikke skikkelig hva det er for noe engang, er 18 år har skattekort...
på slutten av året/begynnelsen av nyåret får du et ark av skattemyndighetene, kalt selvangivelse. her kan du skrive diverse ting av på skatten, bla. utstyr i jobbsammenheng.
Arbeidstøy dekkes av minstefradraget, så det er ikke noe å hente der. Man har krav på kompensasjon for vask av arbeidstøy når man dekker det selv, men det tror jeg kun står i lokal tariffavtale.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av snoopg Vis innlegg
på slutten av året/begynnelsen av nyåret får du et ark av skattemyndighetene, kalt selvangivelse. her kan du skrive diverse ting av på skatten, bla. utstyr i jobbsammenheng.
Vis hele sitatet...
Ah, synd jeg ikke betaler skatt da. begynner vel så snart frikortet løper ut.
er du noensinne i tvil så aldri signer på noe som helst, ta med hjem og undersøk kontrakter og dine rettigheter først

arbeidskontrakt skal du ha innen to dager etter påbegynt arbeid.

dekning av skotøy må du undersøke tariff avtalen på.

ta kontakt med LO


LO i Bergen og Omland
Håkonsgaten 35, 5015 Bergen
55 30 91 99

p.s (suspekt informasjon)
artig nok så får de litt problemer med å straffe deg hvis du tar med deg mat o.l hjem, de sa sikkert att det ikke er lov, men du har ikke skrevet under noe som helst...
Tror ærlig talt ikke at det er en spesiel lov som sier at Burger-King ikke kan be deg dekke det sjøl. Men er det virkelig så farlig for deg kan du jo slutte - hvis det er noe du mener butikken ikke kan gjøre mot deg.

Men ærlig talt, hvor lite jobber du egentlig a? Minstelønn er jo 72kr timen, og du tjente bare 1000kr på en måned? Når jeg tenker meg om blir vel minstelønna høyere når man er 18år også, jeg aner bare ikke hvor mye den blir da.

Prøv telefonsalg. Det er dritkjedelig, men utrolig enkelt og som regel greit betalt. hadde 80kr pr/t + provisjon sjøl på gamle jobben, og jeg er 15 år gammal.

Lykke til med hele sko situasjoene btw
Jeg måtte selv dekke sko på en vikarjobben min. Men dette sto det tydelig i papirene jeg fikk da jeg begynte i jobben.
Det hørtes helt absurd ut for meg, i alle jobbene jeg har vært har jeg fått sånt dekket.. Og i bedriften nå får jeg dekket absolutt alt fra bil, til jakke og sko. Om jeg hadde blitt påkrevd vernesko f.eks hadde jeg forventet å få dette dekt. Hva loven sier vet jeg ingenting om.
Her har jeg ikke lest gjennom mange poster, men synes alikevel denne saken virker rimelig åpenbar.

Du må da aldri godta å måtte betale for noe som helst du bruker når du arbeider.
Arbeidstøygodtgjørelse skal betales til deg, om du bruker private klær.
Ellers skal arbeidsgiver dekke annet.
Sist endret av Amalie; 23. november 2008 kl. 02:09.
Selv om jeg alltid har fått arbeidstøy dekket av arbeidsgiver (kanskje bare fordi arbeidstøyet inneholdt en liten print med firmaets logo på), så har jeg alltid forstått det som at så lenge noe er valgfritt så må man betale for det. Som f.eks at man alltid får skolebøker o.l. dekket i grunnskolen, fordi grunnskole er man pålagt, mens på videregående(som er valgfritt) må man betale for dette selv.
Sjefen din tvinger deg ikke til å kjøpe sko for egne penger, han sier at enten må du kjøpe sko, ellers får du ikke lov til å jobbe der.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Faggot Vis innlegg
Selv om jeg alltid har fått arbeidstøy dekket av arbeidsgiver (kanskje bare fordi arbeidstøyet inneholdt en liten print med firmaets logo på), så har jeg alltid forstått det som at så lenge noe er valgfritt så må man betale for det. Som f.eks at man alltid får skolebøker o.l. dekket i grunnskolen, fordi grunnskole er man pålagt, mens på videregående(som er valgfritt) må man betale for dette selv.
Sjefen din tvinger deg ikke til å kjøpe sko for egne penger, han sier at enten må du kjøpe sko, ellers får du ikke lov til å jobbe der.
Vis hele sitatet...
På videregående har ikke jeg kjøpt en eneste bok. skolen har leid ut.
Jeg syntes iallefall at dette virker ganske rart, at sjefen skal kunne tvinge de ansatte å kjøpe slikt utstyr selv.
er det noen som vet om noen lover kanskje som taler min sak?
Når det gjelder kontrakten, så kan ikke det greiene jeg har skrevet under på bli tolket som en kontrakt, det var ett ark hvor det stod hvilke skostørrelse jeg måtte ha + der hvor jeg måtte skrive underskrift. ble ikke informert noe om pris eller noe slikt, så kan kansjke konkludere med at signaturen var ugyldig.
Sitat av Truls Vis innlegg
Men ærlig talt, hvor lite jobber du egentlig a? Minstelønn er jo 72kr timen, og du tjente bare 1000kr på en måned? Når jeg tenker meg om blir vel minstelønna høyere når man er 18år også, jeg aner bare ikke hvor mye den blir da.
Vis hele sitatet...
Hvilken minstelønn er det du snakker om?
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
er jo ikke noe lovpålagt minstelønn i norge, minstelønnen på bk er vel under 70.-
jeg har rundt 98.- pr.h.
Dere får ikke utbetalt noe penger på lønna et par ganger i året da? Her jeg jobber dekker jeg sko sjøl så får jeg 3-400 kroner utbetalt 2 ganger i året.
Virker helt føkka at man skal betale selv for sånt. jobber på meny ferskvarebutikk, og har fikk akkurat slike sko gratis.

virker veldig rart at man skal betale selv for sko, men jeg skjønner at de kan kreve at du har svarte sko.

btw paya du for resten av outfittet?
Jeg jobber på Mc'ern å måtte også betale for sko/uniform. 600 kr, delt på 3 mnd.
Jeg betalte altså 200 i mnd, kanskje du kan høre med arbeidsgiver om han kan fikse "avbetaling"?
Gå sammen med de andre på jobben og skaff dere tariff (melde seg inn i handel og kontor/LO). Da får dere flere/bedre rettigheter og slipper slike situasjoner

Enkelt å melde inn de som jobber i slike service yrker ettersom det er gratis å være medlem når du går på grunnskolen, og koster minimalt når du er student. Er vel få som jobber heltid på jobben din?

Er på vei til å få det igjennnom jobben på min (Rema1000)
Hvis du har tariff på jobben:

Kode

19.1 Arbeidstøy
For kontorfunksjonærer som har arbeidsoppgaver som medfører spesiell tilsmussing av eller
ekstraordinær slitasje på klærne, samt for dem som arbeider på lager under spesielle og
vanskelige forhold med hensyn til kulde og trekk (for eksempel i fryserom), holder bedriften
egnet arbeidstøy, overtrekksklær el.l.
Standardoverenskomsten for HK (Handel og kontor)
I tillegg får du kveldstillegg, overtid etter 7,5t/35t mot 9/40 +++
Sist endret av Sparkey; 23. november 2008 kl. 12:10.
Sitat av spelley Vis innlegg
Det har seg slik at jeg jobbre på burgerking, har gjort det i godt over 6-7 måneder.

Det har seg slik at sjefen min kom bak til meg hvor vi laget mat, med ett ark hvor jeg måtte skrive underskriften min. Jeg måtte skrive under på at jeg ville betale 4-600.- for sko som jeg skulle bruke på arbeid. Jeg bare WTF, hun sa bare at jeg måtte ha slike sko når jeg arbeidet, slik at jeg ikke datt, og om vi fikk besøk av mattilsynet/oer at vi ikke fikk trekk med at vi gikk med vanlige sko. Jeg skrev under på dette arket og noen dager senere har jeg mottat skone.
Da kommer jeg til spørsmålet:
Kan virkelig sjefen min forlange at jeg selv skal punge ut med arbeidssko, for å arbeide på resturanten hennes? Er ikke vernesko/sko som er nødvendig på arbeidsplassen arbeidsgiver stille opp med selv?
Vis hele sitatet...
Min mor begynte just og jobbe på gammlehjem,og hun fikk beskjed om og kjøpe sånn sykehus dress :S det syntes jeg var jævla merkelig egentlig:P Så skal ikke tvile på at du må kjøpe sko selv ^^
Ifølge LO skal alt av arbeidsklær som er påbudt bli betalt av arbeidsgiver HVIS du er medlem av fagforeningen. Meld deg inn i LO først som sist
Venter på hva som står i kontrakten din?

Hvis det ikke står at du skal dekke det i kontrakten ville jeg tro at det var arbeidsgivers ansvar å skaffe alt du trenger.

Jeg jobbet 22 dager i sommer og sitter igjen med 2 bager, vernesko, hjelm m/tilbehør, 2 drakter, vernestøvler, varmejakke og regntøy, alt uten å bli trukket i lønn/ betalt for noe.
Sitat av Gabbeh Vis innlegg
Ifølge LO skal alt av arbeidsklær som er påbudt bli betalt av arbeidsgiver HVIS du er medlem av fagforeningen. Meld deg inn i LO først som sist
Vis hele sitatet...
Holder ikke med å være medlem, det må være så mange medlemmer i bedriften at det blir innført tariff-avtale. Men om du er medlem så får du juridisk hjelp som kan hjelpe deg i slike tilfeller som dette
Sitat av Lunicks Vis innlegg
Jeg kjenner selv folk som jobber i posten, og som må kjøpe slikt selv.
Vis hele sitatet...

Jobber selv på Posten og har aldri hørt om eller opplevd at ansatte må betale for verneutstyr selv.
Skoene som er beskrevet her er ikke av typen vernesko.
Søsteren min jobber på pizzabakeren. Hun var nødt til å stille med et par sko som kun skulle bli brukt på jobben av hygene årsaker. Disse skoene måtte også betales selv.
Sitat av spelley Vis innlegg
Det har seg slik at jeg jobbre på burgerking, har gjort det i godt over 6-7 måneder.

Det har seg slik at sjefen min kom bak til meg hvor vi laget mat, med ett ark hvor jeg måtte skrive underskriften min. Jeg måtte skrive under på at jeg ville betale 4-600.- for sko som jeg skulle bruke på arbeid. Jeg bare WTF, hun sa bare at jeg måtte ha slike sko når jeg arbeidet, slik at jeg ikke datt, og om vi fikk besøk av mattilsynet/oer at vi ikke fikk trekk med at vi gikk med vanlige sko. Jeg skrev under på dette arket og noen dager senere har jeg mottat skone.
Da kommer jeg til spørsmålet:
Kan virkelig sjefen min forlange at jeg selv skal punge ut med arbeidssko, for å arbeide på resturanten hennes? Er ikke vernesko/sko som er nødvendig på arbeidsplassen arbeidsgiver stille opp med selv?
Vis hele sitatet...
skriv av skoene på skatten.
Sitat av Sparkey Vis innlegg
Holder ikke med å være medlem, det må være så mange medlemmer i bedriften at det blir innført tariff-avtale. Men om du er medlem så får du juridisk hjelp som kan hjelpe deg i slike tilfeller som dette
Vis hele sitatet...
Er et annet reglement for LO Ungdom enn det er for LO. For at en bedrift skal være en LO-bedrift må 2/3 av alle ansatte være medlem av LO, til gjengjeld så får alle ansatte hjelp av LO hvis kravet er oppnådd. Det er vel også HSH som tar seg av den biten av bransjen om jeg ikke tar feil.

Uansett, dere vil bare tjene på å bli med i en fagforeing, få med så mange ansatte som mulig. Jeg har aldri jobbet på et sted hvor jeg har måtte betale for eget verneutstyr, og har jobbet en god del forskjellige steder. På det siste stedet ble jeg faktisk tilbudt eget arbeidstøy om jeg ikke ville ha slitasje på mitt eget...
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Skone kan bli definert som vernesko da de har sklisåler og hindrer de som går med dem til å skli. disse skone går vi ikke med pga hygeniske årsaker. Litt vanskelig å skrive skone av på skatten da jeg bruker skattekort. Ser ut som fagforening er det beste å gjøre ja.
Sitat av spelley Vis innlegg
Jeg syntes iallefall at dette virker ganske rart, at sjefen skal kunne tvinge de ansatte å kjøpe slikt utstyr selv.
Vis hele sitatet...
Sjefen din tvinger deg ikke til å kjøpe noe som helst. Han sier at om du ønsker å jobbe for ham så må du kjøpe sko. Du har et eget valg. Det var jo det som var poenget mitt. Godt mulig jeg tar veldig feil, men..
Sitat av spelley Vis innlegg
Skone kan bli definert som vernesko da de har sklisåler og hindrer de som går med dem til å skli. disse skone går vi ikke med pga hygeniske årsaker. Litt vanskelig å skrive skone av på skatten da jeg bruker skattekort. Ser ut som fagforening er det beste å gjøre ja.
Vis hele sitatet...
Mener du frikort? Alle har jo skattekort hvis dem ikke jobber svart. Uansett, dette gjør du på selvangivelsen.

skoEne....
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Funnet fram en kontrakt som ikke er signert fra BK da. Det står her at jeg selv skal stille opp med skotøy. Det skal være mørkebrun/mørkeblå eller svart. Står ikke noe annet en det. Det betyr vel at jeg kan gi skone tilbake til sjefen å si at jeg nekter å betale ?
Har jo ikke skrevet under noen av sidene på den 5 siders lange kontrakten.
Jeg tror ikke saken handler helt om penger igrunn.. sånn jeg ser det:P men prinsipp.
Jeg tror det er sånn at hvis man betaler verktøy/arbeidstøy selv skal man ha godtgjørelse for dette på lønn. enkelte firmaer har et tilleg pr time for verktøygodtgjørelse og da kan bedriften kreve at diverse verktøy skal kjøpes av arbeidstaker. Samme med skoa kanskje? men er det noe som er påkrevd av firmaet skal dette stå på kontrakten.

Ring LO da? eller forbrukerrådet som har oversikt over alle lover og regler... over alt! men Lo har da ansatte folk som til en hver tid skal vite alt om arbeidsmiljøloven.
På burger king i Tromsø må de også kjøpe sko selv.
Så vil tro det er slik bk driver butikk over hele norge.

AVSPORING:
Reagerte på Lunikcs kommentar om Posten.
Jobber selv for posten, både som førstepostbetjent og koordinator. Og har aldri betalt for noe utstyr. Har fått inne og ute:sko, jakke, bukse, hansker pluss overtrekksbukse og flere fleece jakker. Aldri betalt for noe. Og sånn skal det være jevnt over hele konsernet. Det finnes ingen andre bedrifter som er mer hysterisk på sikkerhet som posten. Så der får du det du trenger for å ikke bli syk/skadet i noen form.
Skal ikke si at Lunicks lyver men syns det ga feil inntrykk av posten som arbeidsgiver og vet ikke hva den personen han omtaler, jobber med innenfor posten.
Det er helt vanelig å måtte dekke slike ting selv. Jobbet på gamlehjem en periode, der fikk vi dekt sko opp til 400 kr en gang i året. Men det var bare goodwill. Nå må jeg har sjorte og slips, men jeg kan velge hvordan de skal se ut. Også tjener jeg litt mer en 1k i måneden da. Tror ikke du kommer noen vei med dette.

Du har skrevet under og er uten kontrakt. men lykke til.
Går utifra at lønnen din på burgerking ikke er verdens beste, så 400-600kr for sko er litt drøyt.