Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 3748
Jeg har koblet pc'en min til Speedtouch-routeren vår med kabel, og skriver inn http://10.0.0.1 i adressefeltet i IE.

Jeg kommer ikke inn.

Har prøvd disse IP'ene:
10.0.0.1
10.0.0.138
192.168.1.1
192.168.1.2
192.168.2.1
192.168.2.2

89.10.106.174 (Som er default gateway(Burde ikke den være 10.0.0.1?))
217.13.4.25 (Som er DHCP-server)

Ingen av de funker.

Det går utrolig sakte, og ITavisen viser av jeg har en linje på 187/160 ca.
Min bror kommer inn routeren, og jeg ba han om å trykke på vis enheter.
Der er ethernetport #3 tom, selv om det er den jeg har kabel i.

Kan også nevne at IP-adressen min er 89.10.106.170 Noe jeg syns er rart, og tror den skulle vert 10.0.0.2 elns.

Sitat av Output fra cmd - ipconfig /all

Windows IP-konfigurasjon

Vertsnavn . . . . . . . . . . . : INSPIRON2200
Primær DNS-suffiks . . . . . . . :
Nodetype . . . . . . . . . . . . : Ukjent
IP-ruting aktivert . . . . . . . : Nei
WINS Proxy aktivert. . . . . . . : Nei
Søkeliste for DNS-suffiks. . . . : nextgentel.net

Ethernet-kort Lokal tilkobling:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : nextgentel.net
Beskrivelse . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/100 VE Netwo
n
Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-12-3F-0E-58-71
DHCP aktivert. . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfigurasjon aktivert: Ja
IP-adresse . . . . . . . . . . . : 89.10.106.170
Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.240
Standard gateway . . . . . . . . : 89.10.106.174
DHCP-server. . . . . . . . . . . : 217.13.4.25
DNS-servere. . . . . . . . . . . : 217.13.4.24
217.13.7.140
Leasingavtale mottatt. . . . . . : 13. januar 2008 02:19:40
Leasingavtale utgår. . . . . . . : 13. januar 2008 05:19:40
Vis hele sitatet...
Takker på forhånd!
Sist endret av fulloggal; 13. januar 2008 kl. 02:29.
DHCP-server. . . . . . . . . . . : 217.13.4.25

Det er vanligvis det samme som routeren din

EDIT: lol sorry, leste hele posten nå..

Google "Angry IP Scanner", last ned **IKKE BETA** og kjør et klasse B-søk fra IPen din..
Sist endret av excubated; 13. januar 2008 kl. 02:31.
IP adressen din er ikke samme nettverk som routeren. Gå inn i nettverks instillinger og velg motta ip adresse automatisk. Og deaktiver og aktiver nettverkstilkoblingen.
Sist endret av dword; 13. januar 2008 kl. 02:36.
Sitat av excubated
DHCP-server. . . . . . . . . . . : 217.13.4.25

Det er vanligvis det samme som routeren din

EDIT: lol sorry, leste hele posten nå..

Google "Angry IP Scanner", last ned **IKKE BETA** og kjør et klasse B-søk fra IPen din..
Vis hele sitatet...
Hva gjør jeg når jeg har søkt da? Skal det komme opp i listen hva/hvem den IP'en tilhører?
Sitat av dword
IP adressen din er ikke samme nettverk som routeren. Gå inn i nettverks instillinger og la den velge ip selv.
Vis hele sitatet...
Automatisk konfigurasjon aktivert: Ja
Vis hele sitatet...
Tror faktisk alt bøgger.. har du prøvd RS da?

EDIT: Ja, eller den viser hostname til høyre.. Eller så kan du kjøre portscan, se om 23 og 80 er åpne på en av IPene.. 23 er telnet, 80 er http
Sist endret av excubated; 13. januar 2008 kl. 02:37.
@ dword: Jeg har satt PC'en til å motta instillinger automatisk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av excubated
DHCP-server. . . . . . . . . . . : 217.13.4.25

Det er vanligvis det samme som routeren din

EDIT: lol sorry, leste hele posten nå..

Google "Angry IP Scanner", last ned **IKKE BETA** og kjør et klasse B-søk fra IPen din..
Vis hele sitatet...
Han har nettmaske /28 og IP 89.10.106.170

Då må ruter befinne seg innanfor 89.10.106.161 ->89.10.106 .174. Alltid. Uten unntak.

Det gjer den også, ifølge det han skriv har den IP 89.10.106.174. Det tyder på at vedkommande har eit oppsett frå nextgentel med offentlege IPer på alle maskiner. Eg har ikkje vore borti det før, og ville tatt ein telefon til support.

B-klasse-søk? Nettmaske /16 mao? Du er klar over at det er 2^16 IPer å søke gjennom, og at om han greier ei i sekundet så er det fortsatt 18 timer søketid og garanti om at han ikkje har internett fra den ISPen igjen?

Og alle faens tullinger som har svart: gi faen i å svare om du virkelig ikkje har peiling. Flesteparten av råda i tråden er totalt verdiløse og enkelte av dei er direkte farlige.
Sist endret av vidarlo; 13. januar 2008 kl. 02:38.
Sitat av vidarlo
B-klasse-søk? Nettmaske /16 mao? Du er klar over at det er 2^16 IPer å søke gjennom, og at om han greier ei i sekundet så er det fortsatt 18 timer søketid og garanti om at han ikkje har internett fra den ISPen igjen?
Vis hele sitatet...
Heah, er litt sent på kvelden ja xD Selvsagt klasse C - 255 IP'er :P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av excubated
Heah, er litt sent på kvelden ja xD Selvsagt klasse C - 255 IP'er :P
Vis hele sitatet...
Eg forstår fortsatt ikkje poenget med å søke gjennom /24-subnet når han trossalt har /28 som nettmaske.

Forøvrig er klasser totalt utdatert ettersom verden har fått standarden Classless Interdomain Routing - CIDR.
Kan vel nevne at min bror som er tilkoblet via trådløst kommer inn ved 10.0.0.1
Sitat av vidarlo
Eg forstår fortsatt ikkje poenget med å søke gjennom /24-subnet når han trossalt har /28 som nettmaske.

Forøvrig er klasser totalt utdatert ettersom verden har fått standarden Classless Interdomain Routing - CIDR.
Vis hele sitatet...
Mm, see.. Men uansett, tror en restart av router og/eller PC fikser det.. Vidundermiddel x]
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fulloggal
Kan vel nevne at min bror som er tilkoblet via trådløst kommer inn ved 10.0.0.1
Vis hele sitatet...
Ok, interessant. Har du ein trådløs ruter i tillegg da? Eller korleis er nettet ditt sett opp? Eg ville som sagt tatt ein kjapp telefon til NGT og spurt dei, for det der hørest ut som et litt uvanlig oppsett.

Eg tipper muligens dei deler ut andre IPer via wlan enn ellers...

Kort sagt tipper eg ruteren er konfigurert til å ikkje lytte på public IPer for å unngå å bli kontrollert via internett, og at du dermed ikkje får tilgang via kabla. Det er einaste gode forklaringa eg kan tenke meg.

Og excubated, gi faen i å svare. Restarter han får han public IP igjen tipper eg. Det der er satt opp slik, og restart vil ikkje endre det.

dword, det gjelder deg også. RUTEREN HANS ER FOR FAEN TILGJENGELIG!!!! Hadde den ikkje vore det hadde spørsmålet has vore korleis han fekk nett via kabel!
Sist endret av vidarlo; 13. januar 2008 kl. 02:46.
Du sier du har koblet til routeren, men ipconfigen din sier noe totalt annet. Du må sørge for at du får tildelt ip i samme range som routeren din ligger. Ser ikke ut som om du har fått tildelt noen IP fra routeren din, men noe annet sted.

Sitat av vidarlo
dword, det gjelder deg også. RUTEREN HANS ER FOR FAEN TILGJENGELIG!!!! Hadde den ikkje vore det hadde spørsmålet has vore korleis han fekk nett via kabel!
Vis hele sitatet...
Fint at du kan lese da. Har aldri sagt noe om at den ikke var tilgjengelig.
Sist endret av dword; 13. januar 2008 kl. 02:48.
Sitat av vidarlo
Og excubated, gi faen i å svare. Restarter han får han public IP igjen tipper eg. Det der er satt opp slik, og restart vil ikkje endre det.
Vis hele sitatet...
Feil pose?
Oppsettet er:

___________Router________
Trådløs ruter | tom | Meg | TV
__Min bror__



Er det noe jeg kan endre i routeren?
Sist endret av fulloggal; 13. januar 2008 kl. 02:48.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dword
Du sier du har koblet til routeren, men ipconfigen din sier noe totalt annet. Du må sørge for at du får tildelt ip i samme range som routeren din ligger. Ser ikke ut som om du har fått tildelt noen IP fra routeren din, men noe annet sted.


Fint at du kan lese da. Har aldri sagt noe om at den ikke var tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Forklar meg korleis han skulle komme på nett om ruteren låg utanfor nettmaska hans.
Sitat av vidarlo
Forklar meg korleis han skulle komme på nett om ruteren låg utanfor nettmaska hans.
Vis hele sitatet...
Nei, forklar det du - i stedet for å klage over at alle andre ikke kan -.-
Sitat av vidarlo
Forklar meg korleis han skulle komme på nett om ruteren låg utanfor nettmaska hans.
Vis hele sitatet...
Det er vel det som er problemet, ifølge slik han forteller at han har satt det opp, stemmer det ikke. Ifølge ipconfigen er pc'en hans utenfor det lokale nettet han har satt opp i huset.

Slik jeg forstår det( se vedlegg), "deg" i boksen er der det ser ut som din ip er lokalisert, mens du skulle egentlig fått tildelt en ip som feks. 10.0.0.100 fra routeren.
Sist endret av dword; 13. januar 2008 kl. 03:10.
Nice, så han er digitalt sett kasta ut av sitt eget hus?

EDIT: Kanskje det hjelper å skru av DHCP i den trådløse routeren? Da vil jo den andre routeren være enerådende, noe som er bra.. to DHCP-servere på samme nettverk kan virkelig ikke være bra :P
Sist endret av excubated; 13. januar 2008 kl. 03:07.
Sitat av excubated
Nice, så han er digitalt sett kasta ut av sitt eget hus?
Vis hele sitatet...
hehe, egentlig ikke, jeg sitter jo på nette nå. Men det går utrolig sakte, og det jeg trenger hjelp med er å komme in i ruteren.

OT: ITavisen sier meg at jeg har 167 kbits ned og 159 opp.


EDIT: Mamma har satt passord i den trådløse ruteren, og jeg har egentlig lagt en "hemmelig" kabel på loftet. Det har funket helt fint før...
Sist endret av fulloggal; 13. januar 2008 kl. 03:09.
___________Router________
Trådløs ruter | tom | tom | TV
Bror | Deg

Er den løsningen mulig? Da vil dere hvertfall være på samme sted i nettverket.. Om den trådløse delen har LANporter da..
Jeg har ikke mulig het til det excubated. Mamma har stengt meg ute fra den trådløse routeren, og jeg bruker kabelen som jeg skal ha til server! :P

Mamma sa:
"Så lenge du ikke har skaffet deg jobb, så blir det ingen internett."


EDIT: Men hvis dere vet hvordan jeg kan komme inn i den trådløse routeren så er jo saken løst (Foreløpig. Helt til jeg skal sette opp server :P)
Tror hun har blokkert MAC adressen min.
Sist endret av fulloggal; 13. januar 2008 kl. 03:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bokstavelig talt: faens idioter excubated og dword. Når i helvete vart det forbudt med ruting av offenltige IPer?

Problemet, slik eg ser det, er at vedkommande har ein konfigurasjon som gjer at han får offentlig, rutbar IP. Dvs at subnettet 89.10.106.170/28 er ruta inn mot han. Ruteren *RUTER* trafikk mellom dette subnettet og resten av internett. Det er da for faen en ruter!???

Han står *ETTER* den ruteren, som bevist av GW-adressa han har. Han står *PARALELLT* med wlan-ruteren sin tipper eg.

Han er ikkje kasta ut av sitt eget subnett, han er midt i det, men ruteren er tydligvis ikkje satt opp til å tillate tilkoplinger fra han.

Og viare så er det jo rimelig klart at det er neppe den trådløse ruteren som er problemet, etter som han *IKKJE* får en privat IP!

Hadde han ikkje hatt en ruter på det subnettet hadde han ikkje hatt internett.

Og for å forklare koffor i helvete han ikkje hadde komt på nett om han ikkje var i samme subnet som ruteren: du kan ikkje sende IP-pakker utenfor ditt eget subnett, og for å få kontakt med ruteren må du åpenbart kunne sende IP-pakker til den, aight? Logisk.

Eg ville som sagt ringt ISPen og snakka med dei. Og eg held fortsatt fast på at excubated og dword ikkje har peiling på rutere generelt. Du må ikkje ha privat IP fordiom du er bak en ruter...
Litt offtopic, men si at du har skaffa deg jobb på internett? Som webutvikler e.l

Han står *ETTER* den ruteren, som bevist av GW-adressa han har. Han står *PARALELLT* med wlan-ruteren sin tipper eg.
Vis hele sitatet...
89.10.106.174 er jo IPen til routeren hans fra nextgentel sin side og ikke lokalnettet hans.. eller?
Sist endret av dword; 13. januar 2008 kl. 03:20.
Sitat av vidarlo
Bokstavelig talt: faens idioter excubated og dword.
Vis hele sitatet...
Jepp, feil pose.. http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=97030

Til topic: Cain mener jeg har en funksjon som spoofer både MAC og IP - men jeg husker ikke om man kunne bruke det utenfor Cain i seg selv - og om nettverket / kortet er kompatibelt med en 'oppdiktet' MACadresse er noe uklart.. I så fall ville MAC'en din blitt 001122334455 :P
Sist endret av excubated; 13. januar 2008 kl. 03:21.
@ vidarlo: Hvordan kan jeg gjøre sånn at ruteren kan tillate tilkoblinger fra meg.

@dword: Har spurt hos webhuset iBergen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fulloggal
@ vidarlo: Hvordan kan jeg gjøre sånn at ruteren kan tillate tilkoblinger fra meg.

@dword: Har spurt hos webhuset iBergen
Vis hele sitatet...
Beste tipset er som sagt å ringe ISP og spørre dei om oppsettet du har. Så veldig mange andre løysinger kan ikkje eg komme på eigentleg.

Edit: excubated - kom med et argument om kvifor i glade helvete det skulle funke å spoofe mac/IP?
Sist endret av vidarlo; 13. januar 2008 kl. 03:24.
Sitat av excubated
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du er i den posisjon at du kan benytte deg av den posten som et forsvar, du har vist at du er minst like ille. All kred til vidarlo som faktisk kom med en løsning; ring kundesupport.
Sist endret av Deezire; 13. januar 2008 kl. 03:24.
@ vidarlo: Tusen takk for hjelpen.
Det excubated sa med MAC adressen, er for at jeg kan komme inn i den trådløse routeren igjen...
Sitat av Deezire
Jeg tror ikke du er i den posisjon at du kan benytte deg av den posten som et forsvar, du har vist at du er minst like ille. All kred til vidarlo som faktisk kom med en løsning; ring kundesupport.
Vis hele sitatet...
Jo, men poenget mitt var å få fram at selv om vidarlo kan mer enn meg (og de andre, muligens også til sammen), trenger han ikke krone seg enerådende konge over all behjelpelighet på nFF .. jeg prøvde, i likhet med vidarlo, å hjelpe. Det er bare det at jeg er 16 år gammal, vidarlo er 38 (iflg profil hvertfall) - det handler om erfaring og praktisk kunnskap. Hva med å dele den i stedet for å leke småkonge med den?
Sist endret av excubated; 13. januar 2008 kl. 03:28. Grunn: La til quote: Deezire
Standard gateway . . . . . . . . : 89.10.106.174 skal egentlig være ip'n men den er rar
Veldig offtopic men er på tide at folk blir behandlet med respekt.
Og eg held fortsatt fast på at excubated og dword ikkje har peiling på rutere generelt. Du må ikkje ha privat IP fordiom du er bak en ruter...
Vis hele sitatet...
Selv om vidarlo vet en god del, er han fortsatt fordomsfull, bedreviter og gud vet hva mer. Personangrep er ingen god måte å fremme sin mening på, siden vidarlo vet så mye om så mangt, kjenner han vel kanskje meg bedre enn meg selv. Ved å bruke samme "logikk" som han bruker kan jeg på samme måte som vidarlo konkluderer med at jeg ikke vet noe om rutere ( veldig spesielt og se at han har klart å redusere et menneskes kunnskap ned til en diskret verdi (0 eller 1, eller ikke vet og vet om du vil), konkludere med at han med sine snart 9000 poster virker som kanskje en av de største trollerne her inne. Dette er ikke ment som noen uthengelse, ( eller? )men du burde føle deg truffet for det er ikke snakk om en enkelt gang du flamer folk som du vet mer enn. Du har store problemer med å diskutere normalt, men må hele tiden legge ut om hvor lite andre kan.
Regner med at denn posten kommer til å bli slettet rimelig kjapt, ettersom folk tåler sjelden den nakne sannheten. :/ Har vært her noen år nå, men aldri sett maken til dette.
Sist endret av dword; 13. januar 2008 kl. 03:49.
vidarlo lever nok et litt "0 eller 1" liv også.. enten er det jævlig bra, eller så er det helt på tryne.. nå er det vel helt på tryne, i og med at ikke hele verden støtter han - EDITED *sensur, ble litt stygt O.o*
Sist endret av excubated; 13. januar 2008 kl. 04:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det litt påfallande her er at DHCP-server står utenfor scope av nettmaska. Det vil sei at DHCP er (antakeleg) sentralt hos NGT.

Bror din får privat IP fordi han har en ruter mellom seg og nett med NAT, den trådløsboksen. Den er irrelevant her, ettersom den ikkje har innvirkning på deg.

Spørsmålet som står igjen er då om du har greidd å settje opp modemet/ruteren din i bridgemode eller noko slikt. Eg synst det høyrest rart ut, men det er omtrent einaste gode forklaringa eg kan komme på. Igjen er svaret å ringe kundeservice. NGT har i det minste sentral tilgang til alle rutere/modem utplassert hos kunder AFAIK...
På meg høres det ABSOLUTT ut som om routeren er i bridge mode.
Prøvd 192.168.0.1? Pleier å funke..
Nå vet ikke jeg hvilket speedtouchmodem du har, men kanskje dette kan fungere?

Få broren din til koble til routeren (http://10.0.0.1)
Gå til 'Home Network' --> 'Devices'--> 'Assign the public IP address of a connection to a device', og deaktiver alt du finner der.

Alternativt så kan du prøve 'Speedtouch' --> 'Configuration' --> 'Return to Factory Default Settings' for å tilbakestille routeren til fabrikkingstillingene. (Er dog noe usikker på om du får tilbake innstillingene til NGT, eller om du fjerner alt, så dette burde du spørre NGT om.)
Sist endret av Thysanoptera; 13. januar 2008 kl. 15:23.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DarkStaar
Nå vet ikke jeg hvilket speedtouchmodem du har, men kanskje dette kan fungere?

Få broren din til koble til routeren (http://10.0.0.1)
Gå til 'Home Network' --> 'Devices'--> 'Assign the public IP address of a connection to a device', og deaktiver alt du finner der.

Alternativt så kan du prøve 'Speedtouch' --> 'Configuration' --> 'Return to Factory Default Settings' for å tilbakestille routeren til fabrikkingstillingene. (Er dog noe usikker på om du får tilbake innstillingene til NGT, eller om du fjerner alt, så dette burde du spørre NGT om.)
Vis hele sitatet...
Bror has sitter jo bak en welanruter som tydligvis har NAT og dhcp, slik at den deler ut private IPer. Eg tipper den wlanruteren per se har null med resten av oppsettet å gjere.
Sitat av vidarlo
Bror has sitter jo bak en welanruter som tydligvis har NAT og dhcp, slik at den deler ut private IPer. Eg tipper den wlanruteren per se har null med resten av oppsettet å gjere.
Vis hele sitatet...
Jeg gikk utifra at han hadde koblet ett trådløst AP til routeren. Uansett, så har han nok hatt muligheten til å tilordne den offentlige IP-adressen til en enhet på nettverket, og har sannsynligvis klart å gjøre dette. Dette fører til at han ikke får muligheten til å koble seg opp mot routeren i og med at han sitter med en ekstern IP. Jeg tolker iallefall problemstillingen hans slik.

-

Har du forsøkt å sette nettverksinnstillingene manuelt på din maskin?
Velg f.eks:

IP: 10.0.0.10
Subnett: 255.255.255.0
Gateway: 10.0.0.1
DNS 1: 217.13.4.24
DNS 2: 217.13.7.140

Så kan du prøve å koble opp mot speedtouchen igjen.
@ DarkStaar: Det funker ikke. får ikke nett og kommer heller ikke inn i router.

Hvordan får jeg ruteren i Ikke-bridge mode?
Du fikk broren din til å koble til routeren (http://10.0.0.1) og gå til 'Home Network' --> 'Devices'--> 'Assign the public IP address of a connection to a device', og deaktivere alt der?

Har du en 'reset' knapp på routeren/modemet?
Her står routeren enten i bridgemode, noe som er generelt knotete å få til i NGT's nett med mindre man har litt bred peiling på DSL, ELLER, så betaler dere for subnett hos NGT. Noe som gjør at routeren funker som bridge, og hvor NGT gir ut 4 addresser i sitt subnett til routeren. Er det flere enn 4 enheter i nettverket kommer man ikke så langt lengre, med mindre man setter opp DHCP-server internt igjen og knoter enda mer.