Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  115 27656
Jeg synes det er på tide å ta en diskusjon på dette nå, før det tar fullstendig av her. Det har gradvis utvikla seg en ufin og fjollete machokultur på forumet, som flere og flere nye medlemmer adopterer, og som gjør at man tror man har rett til å si hva som helst.

Moderatorene gjør, som vanlig, en kjempejobb i å fjerne det aller aller meste, men for å gjøre deres jobb så liten som mulig synes jeg man kan diskutere noen "kjøreregler".

Sarkasme er lov, men bør brukes med måte. Det er lov å være spydig mot idioter som ikke kan oppføre seg, og tror tror de eier verden og kan alt. Når det derimot er folk som er unge/nye er det ingen vits i å skrive "Just fucking google it, idiot!", fordi man ikke lærer noe av det. Hvis et tema er tatt opp før går det an å fortelle folk dette på en ok måte, i stedet for å rope "SØK FOR FAEN!".

Vær grei og forsøksvis hyggelig, og hjelp nye folk, så blir det så mye triveligere for alle. (Ja, jeg har også syndet på dette punktet.)
Endelig noen som tar litt tak i det!

Har også merket dette 'Machofenomenet' du snakker om, og det er ikke så trivelig at det gjør noe ..

Helt enig med Don her.
DonTomaso, du får KP fordi du er den som endelig sier ifra.

Holdt nesten på å lage en slik tråd men visste at det var ingen vits.

Dette er jeg 100% enig i

Jeg for min del har blitt vant til kjekkasene her inne, så jeg overser dem vel mer eller mindre.

Men jeg er enig, de er ganske så over grensen til tider.
Sitat av dosky
Jeg for min del har blitt vant til kjekkasene her inne, så jeg overser dem vel mer eller mindre.

Men jeg er enig, de er ganske så over grensen til tider.
Vis hele sitatet...
Samme her.
Selv om det og rake ned på folk som ikke er like smarte som deg selv også har blitt en sport her, noe jeg synes er irriterende og eplekjekt, kvalmt.
Særlig blandt alle traverne som flamer folk som faktisk spør om ting og trenger hjelp. Det finnes alltid interesserte mennesker som trenger hjelp. Om de ikke skal spørre på et forum, hvor skal de da spørre? Særlig når det sitter geeker i fleng her med den rette kunnskapen. Flere ganger der trenger hjelp, sitter jeg bare og gruer meg til svaret, fordi jeg VET jeg får slakt. Ja til mer høflighet. Freakforum er som regel det siste stedet jeg søker hjelp, på grunn av mangel på folkeskikk. Dessverre virker det også som det er her kunnskapen ligger. KP, trådstarter.
Bra Don Og for de som er flinke/har god peiling på pc, hjelper det feks. lite å skrive nedlatendes/ overlegent til de som trenger hjelp/spørr om noe, som "proffene" her kan godt. (feks)
KP
Sist endret av Evig_liv; 3. desember 2007 kl. 00:25.
Jeg er så enig som det går ann å bli...
Ofte jeg gruer meg til å få svar på poster, pga slakt :s

Bra at noen endelig tar opp dette

KP
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Problemet er todelt.

Eg meiner det må vere totalt saklig og tillatt å be folk som virkelig er n00bs, altså ikkje evner å ta til seg lærdom, å dra til helvete og bli der. Det vil sei at dersom nokon spør samme spørsmålet fem ganger på rad, med litt forskjellig ordlyd, så har dei i virkelegheita understreka at dei ikkje prøver engang.

Det er vel og bra å lære folk google, men en link til justfuckinggoogleit, _uten_ søkeord blir tåpelig. Poenget med den sida er å tacke på gode søkeord, slik som http://justfuckinggoogleit.com/?q=søkeord

Da er det reell hjelp i en slik link... Men justfuckinggoogleit bør bare brukast på virkelig opplagte spørsmål imho, ellers er ei vanlig lenke til google langt meir vennleg, og gjer akkurat samme nytta.
Er helt enig, det er for mye unødvendig flaming ute å går.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg er enig med vidarlo!

Lenker til google med feil svar og som faktisk ikke inneholder det trådstarter spør om er også veldig unødvendig, men forekommer ofte.
Mange kommer også med totalt unødvendige svar. Det være seg bare svada, repistisjon av hva andre har sagt før, ting de absolutt ikke har peiling på osv. Dette synes jeg er like irriterende som noen svar med en frekk tone (så lenge det inneholder saklig informasjon)

Når det gjelder en del av spørsmålene her inne, så er de ofte lite konkret innformasjon som blir gitt. Ofte er det spørsmål som er besvart mange ganger før eller enkelt kan finnes ved å søke.
Da er det vanskelig å alltid holde en helt saklig tone.
Man lærer ingenting av å spørre om alt mellom himmel og jord, om man skal bli god i noe må man lære seg hvordan man leter opp informasjon for å løse en problemstilling.

Freakforum skal vel i utangspunktet være et it-relatert diskusjonsforum for de med med litt over gjennomsnittets interesse og kunnskaper innen underkategoriene, og ikke et hjelpeforum for nybegynnern som skal bygge hjemmepc.
Jeg er enig med Don, men også vidarlo. Jeg var en som fikk justfuckinggoogleit.com slengt i trynet i løpet av de første emnene mine når jeg registrerte meg her. Ser ikke negativt tilbake på det. Hvis temaet er enkelt er det så mye enklere og bla opp søkemotoren enn og lage et nytt emne. Så det og droppe spydigheten og henvise nye medlemmer til google + litt hjelp er absolutt ingen dårlig ting.
Sitat av z0p
Freakforum skal vel i utangspunktet være et it-relatert diskusjonsforum for de med med litt over gjennomsnittets interesse og kunnskaper innen underkategoriene, og ikke et hjelpeforum for nybegynnern som skal bygge hjemmepc.
Vis hele sitatet...
Det var vel kanskje litt mer sånn tilbake i 2001? Vi er straks i 2008 og er ~26.500 medlemmer. nFF vokser for hver dag som går, så det er vel bare og regne med.
Sist endret av Christian; 3. desember 2007 kl. 02:01.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Christian:

Så kvaliteten bør gå ned og forumets formål endres fordi tiden går, og det kommer nye medlemmer?
I 2010 bør det kanskje åpnes en hestekategori og et motorforum for å kunne glede det brede spekter av befolkningen?
Sist endret av z0p; 3. desember 2007 kl. 02:18.
Vi i crew, ihvertfall jeg sletter nådeløst alle poster som bare henviser folk til å søke på google uten den riktige søkestrengen med. Når folk da kommer opp til en viss mengde slettede poster (nei, jeg sier ikke hvor mange/ hvor mange prosent) så er det ut herfra på permanent basis. Det samme gjelder idiotposter eller folk som helt klart viser at de ikke har peiling på hva det snakkes om. En slettet post er en slettet post.

Sitat av z0p
Freakforum skal vel i utangspunktet være et it-relatert diskusjonsforum for de med med litt over gjennomsnittets interesse og kunnskaper innen underkategoriene, og ikke et hjelpeforum for nybegynnern som skal bygge hjemmepc.
Vis hele sitatet...
Det er ingenting galt med å hjelpe folk som ikke har peiling heller. Jeg har sett like mye problemer hos folk som kan mye, kontra de som kan lite. Eneste forskjellen er hvor vanskelige problemer de støter på.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg har heller aldri nevnt at brukere ikke skal få support, men på et interesseforum der medlemmer svarer deg gratis og på eget iniativ, bør du også ta deg selv litt flid når du lager en tråd for å stille spørsmål.

Alt i alt er det vel slik at dårlige spørsmål får dårlige svar..
Sist endret av z0p; 3. desember 2007 kl. 02:23.
Sitat av vidarlo
Problemet er todelt.

Eg meiner det må vere totalt saklig og tillatt å be folk som [...] ikkje evner å ta til seg lærdom, å dra til helvete og bli der.
Vis hele sitatet...
Det der er jo helt utrolig. Du mener det er saklig å be folk dra til helvete, fordi de ikke forstår det avanserte språket enkelte snakker? Skjønner at det er tungt å hjelpe folk som ikke er like dyktige som en selv, men hallo?

Håper du har en annen innstilling irl!?

Greit at det blir irriterende å hjelpe en som ikke er interessert i å lære, men få et produkt i fanget. Men å be en som faktisk prøver, om å dra til helvete og bli der, fordi han ikke får det til, selv etter et vagt hint eller to, DET er drøyt.
Sitat av z0p
Christian:

Så kvaliteten bør gå ned og forumets formål endres fordi tiden går, og det kommer nye medlemmer?
I 2010 bør det kanskje åpnes en hestekategori og et motorforum for å kunne glede det brede spekter av befolkningen?
Vis hele sitatet...
Det er ikke det jeg sier. Men jeg har aldri sett et emne hvor folk som spør etter hjelp med og sette opp hjemmepc har blitt hakket ned på. Ja, jeg forstår det var et eksempel.

Hvis det er en nykommer som kommer med det emnet, så er det jo alltid standard og henvise personen til og søke på forumet og google hvis han allerede ikke har gjort det. Sånn har det alltid vært og vil være.

Mener ikke at forumet burde ha nye underforum for folk som har en interiesse for noe annet helt utenfor forumet nei. Men mener at det er bare og innse at forumet vokser og blir mer offentlig sånn at det kommer litt mer av newbishe emner. Innenfor forumet's underkategorier såklart.
Sitat av Christian
Det er ikke det jeg sier. Men jeg har aldri sett et emne hvor folk som spør etter hjelp med og sette opp hjemmepc har blitt hakket ned på. Ja, jeg forstår det var et eksempel.

Hvis det er en nykommer som kommer med det emnet, så er det jo alltid standard og henvise personen til og søke på forumet og google hvis han allerede ikke har gjort det. Sånn har det alltid vært og vil være.

Mener ikke at forumet burde ha nye underforum for folk som har en interiesse for noe annet helt utenfor forumet nei. Men mener at det er bare og innse at forumet vokser og blir mer offentlig sånn at det kommer litt mer av newbishe emner. Innenfor forumet's underkategorier såklart.
Vis hele sitatet...
Enig.
Vi må også huske på at de fleste ikke er "n00b" eller "1337" på alt eller ingenting...
En person som spør et dumt spørsmål i et underforum kan være den som svarer klokt på et spørsmål i et annet underforum...
Hvis vi tar for oss en person som spør om hvordan man skal å fram for å bygge en egen pc, kan denne samme personen være en kjempestor bidragsyter i f.eks. rusmiddelforumet!
Derfor skal man alltid prøve å hjelpe personer som spør, selv om svaret blir en link til en gammel tråd eller det første resultatet på google.

Det å svare bryskt og frekt bare fordi man vet så inderlig godt svaret selv, tjener ingen.
Sist endret av Turbolego; 3. desember 2007 kl. 02:33.
Sitat av z0p
Jeg har heller aldri nevnt at brukere ikke skal få support, men på et interesseforum der medlemmer svarer deg gratis og på eget iniativ, bør du også ta deg selv litt flid når du lager en tråd for å stille spørsmål.
Vis hele sitatet...
Joda, selvfølgelig ønsker jeg det samme, men jeg må se det hele realistisk ann og ikke forholde meg til håp og drømmer. Det vil komme folk inn hit som aldri har brukt forum før og kanskje bare er vant til msn eller liknende. Ikke alle disse vil vite om at det finnes visse normer for hvordan man skal oppføre seg på nett. Jeg gjorde selv ganske mange tabber når jeg lurte meg inn på O store inet en gang for 13-14 år siden. Ganske mange av de fikk meg hurtig hevet ut av der jeg var. Jeg lærte, og har stort sett klart å unngå å tabbe meg så mye ut som jeg gjorde den gang da.

Jeg har sett andre lære av sine egen tabber, og jeg har sett folk som ikke har lært av tabbene de har gjort. Mange av de sistnevnte er ikke lenger der de gjorde de tabbene, fordi de er kastet ut fra den lokasjonen.

Det er ikke alle som vet viktigheten av å skrive ned feilmeldinger helt nøyaktig, det er ikke alle som vet eksakt hvordan man går frem for å finne noe på nettet, men jeg håper at folk kan lære. Ikke alle vil kunne lære, de vil aller helst bare ha ting direkte på et sølvfat, uten å gjøre noe for det.

Nå skal det da selvfølgelig være litt forskjell på folk som har vært innomhus lenge og folk som nettopp har snublet inn døren. Jeg føler meg ikke på noen som helst måte skyldig i noe om jeg svarer litt.. slemt eller sarkastisk til noen som har glemt eller unnlatt å fortelle om detaljer i en spørsmålstilling, eller galant hopper over ferdiglagde fastlimte guider i samme forum som de oppretter tråden i når det er snakk om folk som har en datostempling på 2006 eller tidligere. Folk som nettopp er kommet inn døren prøver jeg å unngå å svare slik til.
Sitat av meitemark
Jeg har sett andre lære av sine egen tabber, og jeg har sett folk som ikke har lært av tabbene de har gjort. Mange av de sistnevnte er ikke lenger der de gjorde de tabbene, fordi de er kastet ut fra den lokasjonen.

Det er ikke alle som vet viktigheten av å skrive ned feilmeldinger helt nøyaktig, det er ikke alle som vet eksakt hvordan man går frem for å finne noe på nettet, men jeg håper at folk kan lære. Ikke alle vil kunne lære, de vil aller helst bare ha ting direkte på et sølvfat, uten å gjøre noe for det.
Vis hele sitatet...
Kudos! Du har tydligvis gode verdier og god moral, fint vi har folk som deg som crew.
Nei, det var ikke sarkasme.

Jeg er likevel mer på side med Vidarlo og z0p. Er ikke noe verre enn folk som maser på enkle ting! Men som du sier, er det viktig å huske at man var slik selv en gang. Selv har jeg også lært forumetikk, stort sett herfra, og det gjenspeiler seg i mine slettede poster. Brorparten av mine slettede poster var i begynnelsen av min tid her, og jeg tror jeg har fått 1 på ca. 6-7 måneder nå.

Christian, jeg er helt uenig med deg mtp. det stigende tallet medlemmer og hva du synes angående det. z0p har igrunnen svart deg slik jeg ville svart.
Sist endret av hedningen; 3. desember 2007 kl. 03:19. Grunn: typo
Ja, Det er altfor mye uhøflige folk ute og rusler her på forumet. Jeg syns alle burde gjøre som meg og mange andre av oss her. Faktisk tenke før man legger inn et inlegg. Hehe det er ikke kult og være utestengt fra en avhengihet! Noe som faktisk nFF er for meg
Det er faktisk ikke bare de som prøver å hjelpe som er årsak til "ufine" meldinger, har sett dessverre at der en som spør om noe faktisk skjeller ut de som prøver å hjelpe...
Må faktisk tilstå at jeg er en noob på data, og var faktisk en stund her som gjest før jeg meldte meg inn.
Men NFF har et oppsett\sammensmelting jeg ikke har observert på andre forum, og som nevnt tidligere i tråden så selv om jeg ikke akkurat er noen racer i data så har jeg hatt et par gode diskusjoner her ang andre ting samtidig som jeg bruker data delen til å lære meg til å bli mer kyndig i data (noe naboene i området har merka på bredbånda sine LOL).
Og som avslutting så vil jeg bare understreke det som Antrax sier så fint: "faktisk tenke før man legger inn et innlegg" hadde blitt mye bedre her for alle om flere hadde gjort det.
Jeg er faktisk enig med DonTomaso, flott at en med god reputation på sia her tar opp saken, hadde blitt umiddelbar flame hvis feks. jeg hadde gjort det.

Flere av de mest kunnskapsrike folka på sia her kan til tider være rimelig spydige, de forstår tydeligvis ikke at andre folk ikke har like mye i hodet som dem på akkurat det og det emne..
På en annen side er jo alle kunnskapsrike på et annet område igjen.

Anngående det med google, så kan man alikevell være litt hyggelig med nye folk.
Har episoden gjenntatt seg ofte kan man godt si ifra, men er ikke nødvendig å grille folk for slikt uansett.

Og dessuten skulle jeg likt å sett at nevnte var like spydige hvis de sto ansikt mot ansikt i motsetning til et web basert forum.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Joachimsen
Og dessuten skulle jeg likt å sett at nevnte var like spydige hvis de sto ansikt mot ansikt i motsetning til et web basert forum.
Vis hele sitatet...
Nå er lit usaklig å sammenligne noen som ikke er sammenlignbart, men jeg tror enhver har blitt grinete om man hadde et par tusen nerder rennende på døra med jevne mellomrom for å stille spørsmål
Jeg er så enig med Vidarlo's inlegg i denne saken at jeg nesten blir kvalm, for de av dere som syntes det er en ukultur på forumet, kom på irc og snakk med de litt "eldre" gutta så får dere en forståelse for hvor mye tid somblir lagt ned i dette forumet av enkelte brukere og hvor mye info mange av oss sitter på som faktisk kan komme en nybegynner veldig mye til hjelp.

bruk hodet folkens er min bønn til dere, det er en grunn til at enkelte av oss til tider troller unødvendig.

bruker herved min post som en liten reklame!

#nFF @ EFnet folkens, make it happen!
Enig, har vært litt frekk selv. Sry til alle som jeg har såret.
Administratorene har også som tendens til å være stor i kjeften har jeg lagt merke til. Mange ganger jeg har skrevet svar på emner hvor de også har blitt slettet helt uten videre.

meitemark er ikke akkurat så dyktig med å passe sine aggresjonsproblemer som det ser ut til at han har problemer med.
Sist endret av Neutralizer; 3. desember 2007 kl. 10:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dably II
Det der er jo helt utrolig. Du mener det er saklig å be folk dra til helvete, fordi de ikke forstår det avanserte språket enkelte snakker? Skjønner at det er tungt å hjelpe folk som ikke er like dyktige som en selv, men hallo?

Håper du har en annen innstilling irl!?

Greit at det blir irriterende å hjelpe en som ikke er interessert i å lære, men få et produkt i fanget. Men å be en som faktisk prøver, om å dra til helvete og bli der, fordi han ikke får det til, selv etter et vagt hint eller to, DET er drøyt.
Vis hele sitatet...
Herregud. Les kva eg skreiv.

Dersom folk stiller samme spørsmålet oppigjen og oppigjen, uten å vise minimal evne til å prøve å forstå, så bør dei IMHO flamast herifra til helvete.

Dersom folk faktisk viser evne til å lære, så bør en permbannast fra dette forumet for å holde den tonen.

Eg har akkurat samme innstillinga IRL - om folk viser at dei ikkje prøver, så gidd ikkje eg hjelpe dei.

Eg meiner sjølvsagt ikkje at ein bør vere uhøfleg mot nykomlingar på første posten, men ein del ser ut til å gå inn for å bevise at dei ikkje kan/vil lære, og då er det nyttelaust å prøve å lære vekk.

Dessuten er det ein del tilfeller, slik som innan programmering, der ein aldri vil komme nokon veg om ein ikkje lærer å leite opp informasjon sjølv. Dei fleste spørsmål er svart på i bøker og slikt, og då er det ofte betre hjelp for vedkommande å enten lære å nytte oppslagsverk eller kjøpe seg ei bok. Det bør ikkje formidlast i uhøfleg tone, for all del...

Ta ein slik tråd som denne. Trur du at det hadde komt fram matnyttige ting, når brukaren er omtrent like mottakeleg for kunnskap som ein betongvegg?
Sist endret av vidarlo; 3. desember 2007 kl. 10:45.
Sitat av Neutralizer
Administratorene har også som tendens til å være stor i kjeften har jeg lagt merke til. Mange ganger jeg har skrevet svar på emner hvor de også har blitt slettet helt uten videre.

meitemark er ikke akkurat så dyktig med å passe sine aggresjonsproblemer som det ser ut til at han har problemer med.
Vis hele sitatet...
Vi sletter som regel av en eller annen grunn. Les reglene etc, se om det finnes mange akkurat like tråder og slik ting. Mange av de vi sletter er ofte tråder der som vi ser at bare vil bli en smørje med flaming fra starten av (vi har erfaring på slikt).

Del to av posten din har ingen som helst mening.
Sist endret av meitemark; 3. desember 2007 kl. 11:27.
Flott du tar dette opp her.
Desverre er det ikke bare på freakforum mange har problemer med å være høflig.
Men det kan jo være en fin plass og begynne med en god "forum kultur".

Forøvrig så er det mange jeg har hjulpet med data som overhodet ikke vet hvordan og hva de skal søke etter i google. Da blir det litt tynt med bare "google it" svar.

Forøvrig så vil jeg bare minne om at "det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme folk"
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg er helt enig med Vidarlo: Folk som tar til seg informasjon bør tas vare på (og det gjør de), mens kranglevorne folk som vil ha ting på sølvfat uten å en gang spørre i en hyggelig tone får permban.

Jeg vil påstå at rusmiddelseksjonen får de merkeligste av brukere til tider, og i det siste har vi vært temmelig tålmodige med brukere som henger på kanten ved å heller gjøre de oppmerksom på hvilke regler de har brutt og akkurat hvorfor postene deres slettes.
du skal gjøre mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg^^
Lett å bli arrogant når man sitter som old-timer på forumet og har sett så mange løker poppe innom gjennom tiden. Selv jeg har besvart tråder med en arrogant tone i blant, og jeg vet jeg kan ta noe selvkritikk der. Men noen ganger må man reagere litt hardt for å få medlemmer til å skjerpe seg.

Viktigste her er at folk lærer seg å tenke seg om en ekstra gang før de poster. Både old-timers og ferskingene.

At medlemmer som ikke har lest, forstått og lært seg noe av forumreglene blir kastet ut er etter mitt hode helt fint. Det opprettholder kvaliteten på forumet, og det gjør at forumet består av mye kvalitet over tid. Tror ikke det er så mange norske forum som består av så mange stickys og tutorials som er så fulle av kvalitet.

Jeg syns ikke det burde gis for mange sjanser.

Og en ting; Flaming syns jeg er totalt unødvendig i public. Skal man uttøve bitchcontrol kan en få ut frustrasjonen i en PM, eller bruke linken som heter ..

Skal vi alle reise oss opp, klappe i hendene og si det i kor? REGELBRUDD-LINKEN! Alle burde bruke sine små grå et par sekund for hver gang de tenker å poste negative unødvendige flamingposter og tenke på om dette faktisk kontribuerer til forumet eller om de søppler det mer ned.
Sitat av meitemark
Vi sletter som regel av en eller annen grunn. Les reglene etc, se om det finnes mange akkurat like tråder og slik ting. Mange av de vi sletter er ofte tråder der som vi ser at bare vil bli en smørje med flaming fra starten av (vi har erfaring på slikt).

Del to av posten din har ingen som helst mening.
Vis hele sitatet...
For å være saklig samt komme med min egen mening; tror de fleste her på forumet har fått hver sin bit av kaka di.
Enig med det meste som blir skrevet her. Ikke alle er guruer, og noen ganger trenger man et spark i riktig retning. Men finner man svar som øverste søkealternativ på google er jeg for å slenge dritt

Jeg skrev jo denne tråden for en stund tilbake: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=85450 , den har ikke direkte noe med høfligheten å gjøre, men drittslenging er jo ofte offtopic så ..
Sitat av Neutralizer
For å være saklig samt komme med min egen mening; tror de fleste her på forumet har fått hver sin bit av kaka di.
Vis hele sitatet...
Her tror jeg du får komme med kilder. Jeg kan ikke se noen relevante tilfeller hvor meitemark har opptrådd urettferdig eller nedlatende mot noen medlemmer hvor det ikke har vært fortjent.

Tåpelig utsagn av deg som jeg gjerne vil at du støtter opp mot noe litt mer konkret.
Nå har jeg ikke konkrete kilder på akkurat det siden det ikke har skejdd i mine emner. Men jeg har svar som både har vært unødvendige og frekke opp til flere ganger.

Men hvis du har lyst å se et godt eksempel, så kan du se linken til dico.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Neutralizer
Nå har jeg ikke konkrete kilder på akkurat det siden det ikke har skejdd i mine emner. Men jeg har svar som både har vært unødvendige og frekke opp til flere ganger.

Men hvis du har lyst å se et godt eksempel, så kan du se linken til dico.
Vis hele sitatet...
Kva er det der du reagerer på...? At nso opplyste om at forumet har en rapporterings-funksjon som alle kan benytte?
Det der var bare et vagt snev av sarkasme. Hvis dette er kommentarer du får vondt i indre organer av tror jeg du får gå til din fastlege og si at du er allergisk mot internett.

Det får pokker være grenser. Dette er et diskusjonsforum, og under diskusjoner vil det selvfølgelig dukke opp humor, sarkasme, ironi og annet som det gjør i alle diskusjoner, både på nett og i virkeligheten. Man skal ikke sterilisere forumet fordi noen sarte sjeler ikke tåler kritikk. Selvfølgelig skal det utøves respekt, men dette er nyanser som generell sunn fornuft blant normale mennesker vil regulere.

Syns ikke eksempelet ditt var holdbart på noen måte.
Neutralizer: hvis du har noen virkelig gode eksempler på min uhøflighet å komme med, så kan du jo sende de over PM til meg. Har ikke fått noen klager på min fremtreden via PM på nesten 2 år, så det kunne være gøy med noen nye.
Jeg vet ikke med dere, men jeg følger meg straks mye bedre dersom en gressløk får pepper som fortjent. Det finnes alt for mange grønnsaker på forumet, og kanskje de som er litt "råtne", kan lære av litt kritikk?

Men, det er jo klart at man ikke skal være slemme mot andre. Uansett hvor dumt ett innlegg er, så burde man ikke gå løs på vedkommende, selvom det kan virke fristende. Da er den tidligere omtalte "rapporterings-funksjonen" ett fint middel. Dersom alle aktivt bruker denne så vil gartnerene fjerne ugresset så fort de blir gjort klar over det, og vi andre slipper derfor å irritere oss over saken.

Konstruktiv kritikk er imidlertid en fin ting.
Sist endret av Thysanoptera; 3. desember 2007 kl. 14:31.
Sånn bortsett fra den konstante redselen for slakt og sletting dersom jeg stiller et PHP-spørsmål etter å ha googlet og lest i lengre tid, så har jeg ikke sett noen sinnsyk flaming her inne. Så det er ikke det jeg mener. Vidarlo; det jeg reagerer på er at du mener det faktisk er saklig, og helt på det rene, å be en annen dra til HELVETE fordi han ikke evner å lære. Selv om vedkommende ikke nødvendigvis mener noe vondt med det. Hva med å si; "Sorry m8, du er et håpløst tilfelle. Vil du lære dette leser du mer selv. Punktum finale." Istedetfor "Dra til helvete og bli der, n00b. Du er evneveik og ubrukelig."

Nok en gang er dette eksempler for jeg har stort sett aldri vært borti noe av dette slaget, kun en enorm oppgitthet og "herregud så n00bish"-faktor fra den ene til den andre. Det fører lett til noe anspent og kan lett smitte over på flere. Poenget mitt er at trådstarter har et fint innlegg. Man bør kunne imøtekomme n00bs (det være seg meg eller andre) til et visst punkt. Men, som sagt igjen; jeg VEEET det er irriterende å prøve å hjelpe mennesker med null vilje og logisk sans som et nyfødt barn. Bare prøv å .. smil?

KP til DarkStaar.
Sitat av z0p
Nå er lit usaklig å sammenligne noen som ikke er sammenlignbart, men jeg tror enhver har blitt grinete om man hadde et par tusen nerder rennende på døra med jevne mellomrom for å stille spørsmål
Vis hele sitatet...
Sant nok, men et forum er og blir et sted der ting diskuteres og spørsmål stilles.
Bruk av søkefunksjonen burde være mer utbrett ja, men alikevell er det absolutt ikke spess hyggelig å bli flamet av folk du aldri har møtt.
Ministry of Love
sptz's Avatar
det burde vel igrunnen vært påkrevd at alle leste og forsto god gammeldags netiquette før de skrev en post på et hvilket som helst forum. Desverre er det ikke mulig å kreve dette. Likevel synes jeg det er fear og kreve at folk lever opp til disse kravene etter å ha tilbrakt en tid på forumet. Om folket ikke skjønner det så bør de kanskje vurdere sin deltakelse på et seriøst forum.

PS: ikke svar før du vet at du forstår hva linken min innebærer.

for ytterlige informasjon klikk på alle linken i wikipedias artikkel om netiquette

Edit: siden jeg innser at de folkene som faktisk ville klikke på linken min ikke er "problembarna" så skal jeg quote en liten men vesentlig del av innholdet i håp om at enda flere klikker på linken.


Sitat av RFC 1855
3.0 One-to-Many Communication (Mailing Lists, NetNews)

Any time you engage in One-to-Many communications, all the rules for mail should also apply. After all, communicating with many people via one mail message or post is quite analogous to communicating with one person with the exception of possibly offending a great many more people than in one-to-one communication. Therefore, it's quite important to know as much as you can about the audience of your message.
3.1 User Guidelines

3.1.1 General Guidelines for mailing lists and NetNews

Read both mailing lists and newsgroups for one to two months before you post anything. This helps you to get an understanding of the culture of the group.

Do not blame the system administrator for the behavior of the system users.

Consider that a large audience will see your posts. That may include your present or your next boss. Take care in what you write. Remember too, that mailing lists and Newsgroups are frequently archived, and that your words may be stored for a very long time in a place to which many people have access.

Assume that individuals speak for themselves, and what they say does not represent their organization (unless stated explicitly).

Remember that both mail and news take system resources. Pay attention to any specific rules covering their uses your organization may have.

Messages and articles should be brief and to the point. Don't wander off-topic, don't ramble and don't send mail or post messages solely to point out other people's errors in typing or spelling. These, more than any other behavior, mark you as an immature beginner.

Subject lines should follow the conventions of the group.

Forgeries and spoofing are not approved behavior.

Advertising is welcomed on some lists and Newsgroups, and abhorred on others! This is another example of knowing your audience before you post. Unsolicited advertising which is completely off-topic will most certainly guarantee that you get a lot of hate mail.

If you are sending a reply to a message or a posting be sure you summarize the original at the top of the message, or include just enough text of the original to give a context. This will make sure readers understand when they start to read your response. Since NetNews, especially, is proliferated by distributing the postings from one host to another, it is possible to see a response to a message before seeing the original. Giving context helps everyone. But do not include the entire original!

Again, be sure to have a signature which you attach to your message. This will guarantee that any peculiarities of mailers or newsreaders which strip header information will not delete the only reference in the message of how people may reach you.

Be careful when you reply to messages or postings. Frequently replies are sent back to the address which originated the post - which in many cases is the address of a list or group! You may accidentally send a personal response to a great many people, embarrassing all involved. It's best to type in the address instead of relying on "reply."

Delivery receipts, non-delivery notices, and vacation programs are neither totally standardized nor totally reliable across the range of systems connected to Internet mail. They are invasive when sent to mailing lists, and some people consider delivery receipts an invasion of privacy. In short, do not use them.

If you find a personal message has gone to a list or group, send an apology to the person and to the group.

If you should find yourself in a disagreement with one person, make your responses to each other via mail rather than continue to send messages to the list or the group. If you are debating a point on which the group might have some interest, you may summarize for them later.

Don't get involved in flame wars. Neither post nor respond to incendiary material.

Avoid sending messages or posting articles which are no more than gratuitous replies to replies.

Be careful with monospacing fonts and diagrams. These will display differently on different systems, and with different mailers on the same system.

There are Newsgroups and Mailing Lists which discuss topics of wide varieties of interests. These represent a diversity of lifestyles, religions, and cultures. Posting articles or sending messages to a group whose point of view is offensive to you simply to tell them they are offensive is not acceptable. Sexually and racially harassing messages may also have legal implications. There is software available to filter items you might find objectionable.
Vis hele sitatet...


Den delen av befolkningen som er redd store mengder tekst på en gang kan kanskje ha nytte av denne linken: http://www.albion.com/netiquette/corerules.html Dekker stort sett det samme.
Sist endret av sptz; 3. desember 2007 kl. 15:22.
Ja, det har vel blitt en del slakting av inkompetente brukere i det siste. Var på tide med en slik tråd, godt at noen tar i et tak!
Sitat av DonTomaso
OP post.
Vis hele sitatet...
OT: Holy fucking crap, 64 KP. Hahahahahahahahahahah.
OT (get it?): Dette virker som en bra tråd for å spørre om noe jeg har lurt på en stund; nesten bestandig når noen editer en post, skriver de bestandig "Edit: <insert begrunnelse her>". Dette er et fenomen jeg nesten utelukkende bare ser på dette forumet blant alle forum jeg poster på. Er det sett ned på å ikke begrunne hvorfor du editer en post på nFF?
Sikkerhetsklarert
Sitat av DryYouTear
OT: Holy fucking crap, 64 KP. Hahahahahahahahahahah.
OT (get it?): Dette virker som en bra tråd for å spørre om noe jeg har lurt på en stund; nesten bestandig når noen editer en post, skriver de bestandig "Edit: <insert begrunnelse her>". Dette er et fenomen jeg nesten utelukkende bare ser på dette forumet blant alle forum jeg poster på. Er det sett ned på å ikke begrunne hvorfor du editer en post på nFF?
Vis hele sitatet...
Rimelig standard praksis det der, ser det på de fleste forum jeg er på.
Sitat av DryYouTear
OT: Holy fucking crap, 64 KP. Hahahahahahahahahahah.
OT (get it?): Dette virker som en bra tråd for å spørre om noe jeg har lurt på en stund; nesten bestandig når noen editer en post, skriver de bestandig "Edit: <insert begrunnelse her>". Dette er et fenomen jeg nesten utelukkende bare ser på dette forumet blant alle forum jeg poster på. Er det sett ned på å ikke begrunne hvorfor du editer en post på nFF?
Vis hele sitatet...
Jeg har ofte edited uten å begrunne, aldri fått advarsler eller kjenn for det. Vet ikke om det var svar godt nok, men det er ihvertfall mitt tilfelle.

For de som ikke er så stødig i engelsk, fant jeg en dansk link her. Vet ikke om det omfatter så detaljert som de engelske versjonene, men jeg har ofte sett at enkelte referanser henvises til engelsk, personlig opplever jeg ikke problematisk med det og gjør det mye selv, men jeg skjønner godt at engelske referanser vil virke hard å vanskelig for noen. Å innrømme at engelsk-kunnskaper er begrenset overfor 25000 + norske brukere av et forum er ikke like enkelt for hvert individ - så jeg tillater meg å legge en dansk, forenklet link på nett-etikette her. Og det er ikke ment hverken spydig, sarkastisk, kritisk eller annet jalla - kun litt medforståelse for nevnte n00bs.

http://www.123hjemmeside.dk/UniqDogs/4653716
En av grunnene til at jeg henger her, trass i den store mengden (i mine øyne uinteressante, men dog godt opplysende og til dels objektive) rusmiddelposter er nettopp modereringen. Her kan man være trygg på at tastaturtøffinger blir tatt vare på på en skikkelig måte. Det eneste jeg har reagert på her inne er enkeltmedlemers frekke innlegg. Dette ser man spesielt i galleriet. Men nå ser det ut som en mod har tatt tak i alle "phail-kommentarene" heldigvis.

Det er heller ikke så få ganger jeg har unlatt å svare da jeg har sett at det jeg holder på å skrive kvalifiserer opplagt til at noen tar det til seg personlig og avsporer hele tråden.

Litt innstramming rundt støtende/frekke/agressive svar tror jeg ikke dette forumet har vondt av.
Jeg kan i grunnen si meg enig i det trådstarter sier. De arrogante bedreviterene har kanskje fått tatt litt mye over forumet den siste tiden. Nå er ikke jeg en av de som skriver mest, men jeg er kanskje en av de som leser mest her inne. Mange gode poeng har kommet frem i denne tråden, men jeg synes ikke at jeg noengang har blitt urettmessig behandlet av en administrator her inne. Det tviler jeg i grunn på at så mange her inne har opplevd. Man skal lete lenge for å finne så dedikerte og kunnskapsrike moderatorer som det finnes på freakforum.

Dog, det er jo en god sideeffekt av denne "hetsingen" - de fleste tenker seg gjerne om både en og to ganger før de lager en ny tråd eller poster et usaklig innlegg. Og det er jo noe som kommer alle til gode :-)