Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1239
Linken finner du nederst i innlegget.

Hei,

Det dukker jo titt og ofte opp tråder hvor noen skal bygge seg sin første PC, og da vil man jo gjerne ha litt informasjon om hvilke deler man skal kjøpe, om det er vanskelig å bygge en PC, hvordan man skal gjøre det, og så videre. "And as luck would have it", så snublet jeg over en flott nettside som handler om akkurat dette temaet, og da fikk jeg litt lyst til å dele den med Freak. Jeg tror mange nybegynnere kan dra nytte av denne siden, og kanskje tilogmed spare forumet (og seg selv!) tid og spørsmål som kunne ha vært unngått hvis man hadde vært innom denne siden.

Det er en nettside hvor man får hjelp å forstå hva de forskjellige delene i en PC gjør og hvordan de jobber sammen. De hjelper også til med å velge deler, men denne delen er ekstremt utdatert, og man vil kunne få mye bedre hjelp her på forumet.

Men den delen jeg egentlig vil snakke om, er den delen av siden hvor de viser hvordan man faktisk setter sammen PC'en, del for del, skrue for skrue. Det er nemlig en smarting som har laget animasjonssnutter som viser hvor og hvordan man monterer hver enkelt del, klart og tydelig. Noe av informasjonen er jo noen år gammel, så noen aspekter av videoene vil jo virke fremmed i forhold til det utstyret man sitter med foran seg. For å ta et eksempel, IDÈ-kabler til CD-ROM finnes jo ikke lengre, men vises i ene videoen hvor man monterer strømforsyningen i maskinen. Her skal det jo være SATA istedet for IDÈ

Det finnes nok av videoer på youtube som viser hvordan man setter sammen en PC, men jeg følte denne siden tok for seg emnet mye mer ryddig og oversiktlig enn mange av disse. I tillegg er det, som nevnt tidligere, animerte videoer, noe som gjør det lettere å forstå hva man skal gjøre og i hvilken rekkefølge da man har illustrasjoner og grafiske hjelpemidler som "fører hånden" frem.

Siden har også informasjon om hva en "BIOS" er, og hvordan man navigerer denne og dets instillinger, samt informasjon om hvordan man finner drivere til sin nye maskin.
(PS: Mange nyere hovedkort benytter noe som heter "UEFI BIOS", dette er rett og slett en "piffet opp versjon" av dem gamle kjedelige BIOS'en, som er mye enklere å navigere. De har helt samme funksjonalitet, bare en litt annerledes look som også støtter bruk av datamus.)

Her er nettsiden, kos dere!
PCitYourself - The Animated Guide to Building a PC.

Jeg håper folk vil kunne ta nytte av denne lille godbiten som gjemte seg på det store internettet. Og ikke vær redd for å bruke denne tråden for å stille spørsmål, vi (hvertfall jeg) er her for å hjelpe.

Ha en fin dag,
Dimergon
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Meget bra initiativ! Dette passer utrolig bra, siden alle konfirmantene som skal ha PC'er til å game lolz 1400FPS MAX ULTRA til 6K kommer snart.
Kp til deg! Kommer til å holde øye med tråden og hjelpe så godt jeg kan.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Veldig bra.

@ChillZone, 1400FPS MAX ULTRA til 6k. Lol, nå må du ikke erte dem for mye. Noen av dem slår jo på stortromma også "jeg skal ha gamer-pceee til 20k. skal game wow".