Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 29702
Ninja Freak
royandre's Avatar
61 3
Er det noen som kjenner til Telenor's Kapaks-system som har brukerlogin til systemet?

Uten brukernavn/passord så får en bare opp enkel informasjon om ett telefonnummer, men jeg ønsker mer detaljer.

Noen som jobber i Telenor som kan bidra?
▼ ... flere år senere ... ▼
Telenor Kapaks
Brukernavn: skapaksprovider
Passord: prov


Gammel tråd, men bruker/pass stod ikke på forumet fra før


[COLOR="DarkOrange"](061215 - Oppdatert url - meitemark)[/COLOR]
Sist endret av meitemark; 6. desember 2015 kl. 00:27.
Lurer nesten på hvor lang tid det tar før dette ender opp i VG.
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Sitat av classic_war
Lurer nesten på hvor lang tid det tar før dette ender opp i VG.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle dette ende opp i vg? Login har sirkulert siden 2004, kanskje før.
Sitat av zyrtec
Hvorfor skulle dette ende opp i vg? Login har sirkulert siden 2004, kanskje før.
Vis hele sitatet...
Det ville bare være så typisk... Litt personlig erfaring med at det finnes "nFFere" som tipser VG.
Sitat av zyrtec
Hvorfor skulle dette ende opp i vg? Login har sirkulert siden 2004, kanskje før.
Vis hele sitatet...
Login står jo på siden. Man får ikke noe viktig info derfra, men ting kan sjekkes der.
Det finnes jo kontoer som gir mer informasjon enn den som står på siden der...
Kan se om jeg kan fikse noe til dere i morra på jobben.
Er jo forresten greit å vite: 'Mulig produktklasse: ADSL 7232/640' på mitt nummer
Sist endret av ZyPreXa; 28. mai 2006 kl. 17:27.
Kan noen forklare dette for meg? Hva detter er for noe?

Så dette er altså noe telenor bruker når vi ringer dem f.eks. for å sjekke om man kan få bredbånd?
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
classic_war: Dette er testkonto for kapaks og er åpen for allmenheten. Noen stor nyhet for media er det derfor ikke...

aisLos: Det er ett verktøy for å bl.a. å finne ut tilgjengeligheten av bredbånd, linjelengde, kapasitet i sentral osv, og brukes av de fleste operatører i dag.
Hint: Trykk 'hjelp'.
Kapaks Info benyttes til å verifisere om en kundes nåværende aksess eller adresse er tilgjengelig for de ulike produktene angitt i produktlisten. Telefonnummer, sambandsnummer eller adresse kan benyttes som inndata til systemet

Kapaks Info benyttes også til å sjekke om man kan medflytte et telefonnummer til en ny adresse.
Vis hele sitatet...
Noen som vet hvordan jeg kan sjekke informasjon ang. hva jeg abonnerer på hos telenor? Har sjekket telenor sine hjemmesider, men får ikke opp korrekt informasjon. Har ikke ringt og hørt, men tenkte bare hvis noen visste om en måte å sjekke det på?
Sitat av novastar
Noen som vet hvordan jeg kan sjekke informasjon ang. hva jeg abonnerer på hos telenor? Har sjekket telenor sine hjemmesider, men får ikke opp korrekt informasjon. Har ikke ringt og hørt, men tenkte bare hvis noen visste om en måte å sjekke det på?
Vis hele sitatet...
Du har skjekket online.no, der du logger inn og kan se kontopplysningene dine?
Bør vel strengt tatt stå rett der, siden du betaler for det som står der.
eventulet se på regninga di... der står det hvertfall =)
▼ ... flere år senere ... ▼
noen som har funnet ut noe mer her?
Sitat av audioxbox Vis innlegg
noen som har funnet ut noe mer her?
Vis hele sitatet...
Om hva da?
Sitat av meitemark Vis innlegg
Om hva da?
Vis hele sitatet...
flere detaljer på kapas vel
Sist endret av TheWaveable; 31. desember 2009 kl. 17:53.
Det er ikke mer å hente der enn det som allerede er der...
Sitat av ZyPreXa Vis innlegg
Det er ikke mer å hente der enn det som allerede er der...
Vis hele sitatet...
Med brukernavn og passord får man også informasjon om hvem som står som eier av den aktuelle linjen man søker på f.eks
Det er korrekt, men ikke akkurat så veldig interessant, eller er det noe jeg burde se nytten ved ?
Sitat av Lassis23 Vis innlegg
Med brukernavn og passord får man også informasjon om hvem som står som eier av den aktuelle linjen man søker på f.eks
Vis hele sitatet...

Fint, fint.. Bare synd at om man har en gateadresse / telefonnummer, er det meget enkelt å søke opp personen...
Sitat av Colafreak Vis innlegg
Fint, fint.. Bare synd at om man har en gateadresse / telefonnummer, er det meget enkelt å søke opp personen...
Vis hele sitatet...
Det forutsetter vel at den du søker opp har telenor?
Og om kunden har hemmelig nummer, kommer det alikevel ikke opp "bruker/eier" i web-kapaks.
Nei, det er totalt unødvendig. Du kan også søke på sambandsnummer :P
▼ ... flere år senere ... ▼
Noen som har peiling på hva som har skjedde med Kapaks? Er ikke tilgjengelig fra den opprinnelige adressen, får bare feilmelding 403.

http://metrolive.telenor.no/metro2-a...-web/kapaksweb
Ble litt nysgjerrig selv, så jeg fant denne på nettet: Bilag fra telenor
Og hva i alle dager mener du dette dokumentet bidrar med å oppklare?
Sist endret av danielsk; 7. november 2015 kl. 13:32.
Frankrikes Solkonge
Sitat av MightyUnknown Vis innlegg
Noen som har peiling på hva som har skjedde med Kapaks? Er ikke tilgjengelig fra den opprinnelige adressen, får bare feilmelding 403.

http://metrolive.telenor.no/metro2-a...-web/kapaksweb
Vis hele sitatet...
På denne siden kan du finne så å si lik informasjon som du ville fått fra Kapaks.
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
På denne siden kan du finne så å si lik informasjon som du ville fått fra Kapaks.
Vis hele sitatet...
Man får veldig lite nyttig informasjon fra den siden. Har sendt en forespørsel til Telenor om hvor de har gjemt KapaksWeb.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Og hva i alle dager mener du dette dokumentet bidrar med å oppklare?
Vis hele sitatet...
7.1.3 - Kapaks info
...
...
7.1.3.2 - Vilkår for tilgang til Kapaks Info
"Av sikkerhetsmessige årsaker forutsetter tilgang til denne applikasjonen at Operatøren
tildeles et brukernavn og et passord av Telenor, som gir adgang til å rette forespørsler til
applikasjonen. Forespørsel om slik brukeridentitet rettes til Telenors
hovedkontaktperson, jf. vedlegg 1 til Avtalen. Tilgang til applikasjonen leveres uten
kostnad for Operatøren.
Tilgang til Kapaks forutsetter at ekstern tjenestetilbyder er definert som Kunde av
Telenor og at bredbåndsaksess- eller operatøraksessavtale samt Konfidensialitetsavtale,
er signert. Tilgang til KAPAKS kan utelukkende nyttes for dette formål og all annen bruk
anses som mislighold av avtalen. "

Hvis du hadde tatt deg tid til å åpne lenken og se på innholdsfortegnelsen så hadde du sett dette.
Sånn jeg skjønner det så må du altså være en ekstern tjenestetilbyder av Telenor og at du har signert en konfidensialitetsavtale for å få tilgang til kapaks nå.
Sist endret av SodomInsane^; 7. november 2015 kl. 16:24. Grunn: Mer info
Det dokumentet har ingen relevans til at Kapaks nå gir 403-error til alle. Du trenger ikke lese mer enn overskriften for å fatte det. "Produktspesifikasjon til Avtale om Atskilt tilgang til Telenors aksesslinjer i Norge"

Operatører som leverer innenfor Telenors nett har alltid hatt utvidet tilgang til kapaks via eget brukernavn og passord. Dette er ikke noe nytt. Det beskriver på ingen måte at de har fjernet tilgang til basis-søkene for alle og enhver.
Vel, kontakten i Telenor vet ikke, sa at det var mulig den var flyttet inn i Jara Netbusiness, og følgelig trenger man passord der. Prøver å spørre på Telenors Fjasbokside om jeg får noe bedre svar.
Frankrikes Solkonge
Sitat av meitemark Vis innlegg
Vel, kontakten i Telenor vet ikke, sa at det var mulig den var flyttet inn i Jara Netbusiness, og følgelig trenger man passord der. Prøver å spørre på Telenors Fjasbokside om jeg får noe bedre svar.
Vis hele sitatet...
Kan være at den har nedetid pga. oppdateringer i systemet. Mest sannsynlig er den oppe igjen på mandag
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Kan være at den har nedetid pga. oppdateringer i systemet. Mest sannsynlig er den oppe igjen på mandag
Vis hele sitatet...
Nope. Den er flyttet til en intern server som bare er tilgjengelig internt på Telenor sitt eget bedriftsnett. Jeg har adressen, men det nytter veldig lite.
Sist endret av meitemark; 7. november 2015 kl. 18:09.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Det dokumentet har ingen relevans til at Kapaks nå gir 403-error til alle. Du trenger ikke lese mer enn overskriften for å fatte det. "Produktspesifikasjon til Avtale om Atskilt tilgang til Telenors aksesslinjer i Norge"

Operatører som leverer innenfor Telenors nett har alltid hatt utvidet tilgang til kapaks via eget brukernavn og passord. Dette er ikke noe nytt. Det beskriver på ingen måte at de har fjernet tilgang til basis-søkene for alle og enhver.
Vis hele sitatet...
Var ikke meningen å virke cocky liksom, men jeg tenkte siden dette er en feil som har oppstått den siste tiden og det virker som om man ikke får tilgang til serveren lengre så kunne dette dokumentet forklare en hel del. (siden det er datert 23.06.2015)
Men du sier at operatører alltid har hatt flere rettigheter enn vanlige brukere, så da har du sikkert rett og dette dokumentet har ingenting med dette å gjøre. I så fall så beklager jeg! Carry on!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av meitemark Vis innlegg
Nope. Den er flyttet til en intern server som bare er tilgjengelig internt på Telenor sitt eget bedriftsnett. Jeg har adressen, men det nytter veldig lite.
Vis hele sitatet...
Men gud bedre da - litt info er vanskelig å gi ser jeg...
Kapaks har faktisk bare flytta til annen server, og er tilgjengelig om man har URL -og- en login, som før - og av hensyn til andre operatører poster jeg dog IKKE lenkene her...

Og for å "spoile" hva som finnes av data i Kapaks for operatører (så folk ikke trenger lure på info mer):

MERKNADER
- Produkt på linjesambandet (basert på sambandsnummer eller tlfnr)
- Linjelengde (sentral til grensesnitt)
- Inntakslengde (siste fordeler til grensesnitt)
- Tråddiameter
- Fabrikat utstyr (sentralpunkt)
- Mulige produktklasser

Adresseinfo
- Adresseinfo på registrert innehaver av linjesambandet

Produktinfo
- Info om max hastighet og produkter som kan leveres

Termineringspunkter
- Hvilken sentral bruker er tilkoblet
- Hvilke koblingspunkter linja går gjennom

Kundeutstyr
- Hvilken node kunden henger på
- Hvilket utstyr kunden er koblet opp mot
- Hvilket portnummer kunden henger på
- Hvilken porttype kunden er koblet på

Linjeinformasjon
- Fremføringsnummer
- Linjenummer
- Sentralsignaturer
- Brukskategori

Sånn, da har jeg avmystifisert Kapaks - ikke noe 'skummelt' der inne.
For det meste er dette kun til hjelp for montører og/eller operatører.

--
It's me, Mario!
Sitat av clickvd Vis innlegg
Men gud bedre da - litt info er vanskelig å gi ser jeg...
Kapaks har faktisk bare flytta til annen server, og er tilgjengelig om man har URL -og- en login, som før - og av hensyn til andre operatører poster jeg dog IKKE lenkene her...
Vis hele sitatet...
Vel, her er den adressen jeg fikk fra Telenor: https://metro-live.corp.telenor.no/k...-web/kapaksweb og den er ikke mulig å få tilgang til med mindre man sitter på det interne nettet deres. Det er mulig det du sier er rett, men det hjelper jo ikke noe særlig.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Vel, her er den adressen jeg fikk fra Telenor: https://metro-live.corp.telenor.no/k...-web/kapaksweb og den er ikke mulig å få tilgang til med mindre man sitter på det interne nettet deres. Det er mulig det du sier er rett, men det hjelper jo ikke noe særlig.
Vis hele sitatet...
Den lenken er bedriftsintern ja, men kapaks er fullt tilgjengelig fra "nesten" samme url for leverandører - ta bort "-" og "corp." så har du lenka... :P
Sist endret av clickvd; 6. desember 2015 kl. 00:13.