Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 2715
Les kjapt gjennom denne saken. Jeg er interessert i å høre hva dere med-freaker synes om dette. Selv blir jeg utrolig sint og frustrert når jeg leser slike saker. Hva i all verden er det som går av rettssystemet i Iran, når de beordrer henging av en 15 år gammel gutt? Jeg skjønner det at de tror han har myrdet et medmenneske, men gutten var ikke mer enn 15 år da hendelsen skjedde.

Det sitter mer enn 79 mindreårige på dødscelle i Iran i dag, noe som er imot flere menneskerettigheter. Hvordan er deres syn på dette?
Det sitter mer enn 79 mindreårige på dødscelle i Iran i dag, noe som er imot flere menneskerettigheter. Hvordan er deres syn på dette?
Vis hele sitatet...
må bare legge til, at vestlige land ikke er noe bedre i så måte:

morsom fakta: se vestover til usa, de er ikke noe bedre. de oppbevarer de heller til de er over 18, så blir de henrettet. i 2003 satt 75 personer som var under 18 da de begikk de kriminelle handlingene på dødsceller...
Sist endret av ScoopeX; 28. mai 2009 kl. 00:46.
Er prinsipielt mot dødsstraff, men jeg hadde nok valgt repet istedenfor å sitte livet ut i et iransk fengsel. Er vanskelig å bedømme en slik sak, for alt vi vet er gutten egentlig uskyldig, noe som er grunn nok til at dødsstraff aldri bør brukes. Samtidig er det ikke bare-bare å gjenoppta slike saker, og det er ikke sikkert det har noen hensikt en gang hvis de allerede har bevis nok første gangen. Unntaket er hvis andre innrømmer drapet eller man kommer over håndfaste alibier.
Jeg tenker alltid på ordtaket "da lærer de til neste gang."
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Nå er jo ikke Iran noe prakteksempel på menneskerettigheter generelt heller, men henrettelse av mindreårige er vel omtrent det verste man kan gjøre. Det er all grunn til å kritisere landet, noe både mange land og en rekke organisasjoner også gjør på regelmessig basis. Det er imidlertid grenser for hvor stor påvirkningskraft det internasjonale samfunn har i et teokrati som Iran, der folkets meninger i realiteten ikke betyr noen ting.

Iran er forøvrig ikke aleine om å gjøre dette. Våre nære allierte USA er ikke så mye dårligere enn Iran når det kommer til dette, ifølge statistikk fra Amnesty International.
syntes ihvertfall man skulle vært over 18 år, 15 år er bare drøyt! Gutten er jo ikke voksen i hodet en gang jo, og så skal han henrettes! blir liksom litt feil....

men men, drap er drap og regelen tilsier jo i Iran at man skal henrettes, Dette burde stoppes!
Jeg syntes fengsel er et bedre alternativ, da man kansje vil lære av sine feil, noe man ikke kan gjøre i denne situasjon
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av ScoopeX Vis innlegg
må bare legge til, at vestlige land ikke er noe bedre i så måte:

morsom fakta: se vestover til usa, de er ikke noe bedre. de oppbevarer de heller til de er over 18, så blir de henrettet. i 2003 satt 75 personer som var under 18 da de begikk de kriminelle handlingene på dødsceller...
Vis hele sitatet...
Tenk å tilbringe hele ungdomstiden i fengsel bare for å vente på å bli henrettet. Uansett hva disse har gjort, så må det være noe av det verste et menneske kan gjennomgå. USA er jo rett og slett verre enn Iran på dette punktet!
Jeg har alltid vært for dødsstraff, på visse betingelser selvsagt; at man ihvertfall vet med fullstendig sikkerhet at personen(e) er skyldige, og at straffen er rettferdig.

Denne gutten, eller mannen som han er idag, drepte et medmenneske i 2003. Når en person er i stand til å drepe et medmenneske i kaldt blod i en alder av 15 år, så har jeg vanskeligheter for å tro at denne personen ikke kommer til å drepe igjen. Denne personen fortjener i minste fall en -lang- fengselstraff, og helst ikke få kjenne følelsen av frihet igjen. Og jeg hadde ment nøyaktig det samme hvis dette var en norsk person og en norsk straff. Frihet er ikke noe som kommer av seg selv, man må fortjene den, personer som dreper andre uskyldige medmennesker har ikke fortjent retten til frihet.
Alle mennesker har rett til å leve uansett hva de har gjort!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg har alltid vært for dødsstraff, på visse betingelser selvsagt; at man ihvertfall vet med fullstendig sikkerhet at personen(e) er skyldige, og at straffen er rettferdig.
Vis hele sitatet...
Og hvordan vet du dette? Skal du ha sett det med egne øyne eller holdet det at ti mennesker hevder de så handlingen? Er et videoopptak tilstrekkelig, og hvor god kvalitet må de i såfall ha for å være 100% sikkerhet?

Og hvordan vet du med fullstendig sikkerhet at straffen er rettferdig? Jeg tenker vi har en ganske vidt forskjellig oppfatning av "rettferdig".
Sitat av fabianca Vis innlegg
Og hvordan vet du dette? Skal du ha sett det med egne øyne eller holdet det at ti mennesker hevder de så handlingen? Er et videoopptak tilstrekkelig, og hvor god kvalitet må de i såfall ha for å være 100% sikkerhet?

Og hvordan vet du med fullstendig sikkerhet at straffen er rettferdig? Jeg tenker vi har en ganske vidt forskjellig oppfatning av "rettferdig".
Vis hele sitatet...
Du har ett ganske godt poeng der og jeg er 100% enig med deg.
F.eks Mafia saker, da er det sikkert mange som må offre seg for bossen selvom de er uskyldige.
Eller man kan ikke si at man er uskyldig om man er med i en mafia gjeng, men som ett eksempel.
Sist endret av FaLcOn; 3. juni 2009 kl. 21:33.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Og hvordan vet du dette? Skal du ha sett det med egne øyne eller holdet det at ti mennesker hevder de så handlingen? Er et videoopptak tilstrekkelig, og hvor god kvalitet må de i såfall ha for å være 100% sikkerhet?

Og hvordan vet du med fullstendig sikkerhet at straffen er rettferdig? Jeg tenker vi har en ganske vidt forskjellig oppfatning av "rettferdig".
Vis hele sitatet...
Videoopptak er en fin ting, ja. Det finnes ganske gode eksperter på det området idag for å se om opptaket er falskt eller ikke. Hvis en politimann f.eks. tar en på sengen mens han holder på skjære opp noen er også ganske fint bevis - det har faktisk skjedd. Det er mange ganger vi faktisk kan være 100% sikker på at man har rett person, og da er jeg for en dødsstraff eller i minste fall en livstidstraff.

Rettferdig, ja. Det er ganske "stort" begrep som egentlig ikke går an å diskutere engang, siden de fleste har forskjellige meninger på det området. Selv så tror jeg at jeg fikk frem mine meninger om hva jeg synes er "rettferdig", og jeg går ikke mer inn på det.
Han var 15 i 2003, da han etter sigende drepte noen. Det betyr at han i dag er 20-21 år. Gjør dette at han fortjener straffen mer enn når han var 15? Vedder på at livet hans ikke har utviklet spesielt mye (uten om kropslig) etter han ble dømt.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Alle mennesker har rett til å leve uansett hva de har gjort!
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du komme med en slik uttalelse? Det mener jeg er helt feil, for noen mennesker fortjener ikke å leve, noen fortjener en kule i pannen så fort som mulig. Selvfølgelig innebærer dette med sikkerhet at det har blitt begått en forbrytelse av den personen som får dødsstraff.
Sist endret av Birkern; 3. juni 2009 kl. 21:56.
Jeg er enig med Boo-Boo og er for dødsstraff. Men det er ikke noe poeng å ta livet av en som man vet ikke vil gjøre det igjen. Viss man derrimot vet at denne parsonen mes t sannsynlig kommer til å drepe eller gjøre angr grusommheter med en gang han kommer ut er dødsstraff forsvarlig etter min mening.
Men han her er 21 år og viss han ikke har forbedret seg og man vet at han ikke vil forbedre seg uansett hva myndighetene gjør er det riktig med dødsstraff.
Men det å hange en på 15 år er feil. Send ungene til en psykolog.
En straff skal føles som en straff og ikke som en ferie.
Sist endret av sixfeetunder; 3. juni 2009 kl. 21:57.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Videoopptak er en fin ting, ja. Det finnes ganske gode eksperter på det området idag for å se om opptaket er falskt eller ikke. Hvis en politimann f.eks. tar en på sengen mens han holder på skjære opp noen er også ganske fint bevis - det har faktisk skjedd. Det er mange ganger vi faktisk kan være 100% sikker på at man har rett person, og da er jeg for en dødsstraff eller i minste fall en livstidstraff.
Vis hele sitatet...
Det er _ikke_ mange ganger man kan være 100% sikker i skyldspørsmålet, nei.
I de fleste saker er det snakk om en overveiende sannsynlighet for at den tiltalte er skyldig. Hvor ofte tror du en politimann banker på døren idét den skyldige er i ferd med å partere et lik? Come on! Og vitneobservasjoner er absolutt ikke 100% sikre bevis.
Les litt om kjente justismord opp gjennom historien.
Sitat av Birkern Vis innlegg
Hvordan kan du komme med en slik uttalelse? Det mener jeg er helt feil, for noen mennesker fortjener ikke å leve, noen fortjener en kule i pannen så fort som mulig. Selvfølgelig innebærer dette med sikkerhet at det har blitt begått en forbrytelse av den personen som får dødsstraff.
Vis hele sitatet...
Synes til tider at dødsstraff er litt "lett". Har du begått folkemord og er skyldig i 500 dødsfall er å henrettes alt for enkelt, du burde ha fengsel livet ut med rævva vilkår!
@Boo-Boo: det der er latterlig. Det har også flere ganger blitt avslørt at politifolk har løyet, eller vitner har blitt så hardt pressa av politiet under forklaringen, at de har sagt at de har sett ting de ikke har sett, og at det så har vist seg senere at det ikke stemte i det hele tatt.

Det er rett og slett umulig å være 100% sikker. Selv video - ja, hvor setter du da kvalitetsgrensene?

Rettferdighetsgreia vil jeg bare sitere Gandalf på:
Mange som lever, fortjener å dø. Og noen som dør, fortjener livet. Kan du gi dem det? Vær da heller ikke så ivrig etter å avsi døden i dom.
Vis hele sitatet...
Det eneste måtte være i krig. Under enkelte omstendigheter da, så heller jeg vel til at det kan forsvares, siden det da raskt kan være tusenvis av liv som kan stå på spill.
Sist endret av atomet; 3. juni 2009 kl. 22:39.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg har alltid vært for dødsstraff, på visse betingelser selvsagt; at man ihvertfall vet med fullstendig sikkerhet at personen(e) er skyldige, og at straffen er rettferdig.

Denne gutten, eller mannen som han er idag, drepte et medmenneske i 2003. Når en person er i stand til å drepe et medmenneske i kaldt blod i en alder av 15 år, så har jeg vanskeligheter for å tro at denne personen ikke kommer til å drepe igjen. Denne personen fortjener i minste fall en -lang- fengselstraff, og helst ikke få kjenne følelsen av frihet igjen. Og jeg hadde ment nøyaktig det samme hvis dette var en norsk person og en norsk straff. Frihet er ikke noe som kommer av seg selv, man må fortjene den, personer som dreper andre uskyldige medmennesker har ikke fortjent retten til frihet.
Vis hele sitatet...
De har kanskje ikke fortjent retten til frihet, men har de ikke fortsatt retten til å leve? Selv om man har drept et uskyldig medmenneske mener jeg fortsatt man har retten til å leve et form for liv, selv om dette innebærer høye/livstid i fengsel. Et drap veier ikke opp for et annet drap, og er det egentlig noe bedre med et drap begått i statens navn en et drap begått i sitt eget?
Enig med atomet og fabianca. man kan aldri være 100 % sikker på at noen har gjort den handlingen de er beskyldt for. politimenn kan lyve, kameraopptak kan redigeres, beviser og DNA spor kan plantes. Og med dødsstraff så blir jo faktisk ikke myndighetene noe bedre enn de som har drept noen!
Sitat av fabianca Vis innlegg
Det er _ikke_ mange ganger man kan være 100% sikker i skyldspørsmålet, nei.
I de fleste saker er det snakk om en overveiende sannsynlighet for at den tiltalte er skyldig. Hvor ofte tror du en politimann banker på døren idét den skyldige er i ferd med å partere et lik? Come on! Og vitneobservasjoner er absolutt ikke 100% sikre bevis.
Les litt om kjente justismord opp gjennom historien.
Vis hele sitatet...
Jeg har da aldri sagt at det er mange ganger man er 100% sikker. Alt jeg sier er at jeg støtter dødsstraff så lenge man faktisk har sikre beviser. Som videoopptak eksempelet mitt, eller hvis en eller flere politimenn er vitner. Sivilpersoner stoler heller ikke jeg på.

Sitat av atomet Vis innlegg
@Boo-Boo: det der er latterlig. Det har også flere ganger blitt avslørt at politifolk har løyet, eller vitner har blitt så hardt pressa av politiet under forklaringen, at de har sagt at de har sett ting de ikke har sett, og at det så har vist seg senere at det ikke stemte i det hele tatt.

Det er rett og slett umulig å være 100% sikker. Selv video - ja, hvor setter du da kvalitetsgrensene?
Vis hele sitatet...
Politifolk har løyet ja. Men hvem kan vi stole på i dette samfunnet hvis vi ikke kan stole på politimenn? Jeg stopper ihvertfall ikke å stole på politimenn bare fordi det er har vært noen få tilfeller hvor det har vist seg at personen har løyet. Det med at vitner har blitt presset for hardt under avhøring kan være bare en myte for det vi vet, det er aldri blitt bevist. Det har vært noen ganger at personer som har blitt avhørt har sagt at de ble torturert under avhøring, men jeg velger selv å ikke tro på dette da jeg heller stoler på politiet.

Det er ikke vanskelig for eksperter å avsløre om et videoopptak er falskt eller ikke. Du og jeg kan kanskje ikke se om det er falsk, men jeg vil tro personer som er litt høyere opp enn oss på det område ikke har så store problemer.
Personlig sitter jeg litt midt i dødsstraff konflikten.. mener at alle mennesker orginalt har retten til å leve, men hvis denne "retten" misbrukes kan dødsstraff brukes, f.eks mot en seriemorden som åpent innrømmer at han kommer til å gjøre det igjen? Pluss ( denne virker kanskje kald?) fengslene blir veldig fulle :P

Vil forresten sitere noe fra
Sitat av Dagbladet + Mahmood Amiry-Moghaddam
Han sier at han kjenner til eksempler der iranske myndigheter har utsatt en henrettelse som har fått mye oppmerksomhet, for så å henrette personen i stillhet på et senere tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Dette er jo det som skjedde med http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=553001 og det er jo direkte skremmende.. Håper virkelig denne gutten får sjansen til å bevise uskyld eller skyld
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Det er mange ganger vi faktisk kan være 100% sikker på at man har rett person, og da er jeg for en dødsstraff eller i minste fall en livstidstraff.
Vis hele sitatet...
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg har da aldri sagt at det er mange ganger man er 100% sikker.
Vis hele sitatet...
Neivel. Da så.
Sitat av Birkern Vis innlegg
Hvordan kan du komme med en slik uttalelse? Det mener jeg er helt feil, for noen mennesker fortjener ikke å leve, noen fortjener en kule i pannen så fort som mulig. Selvfølgelig innebærer dette med sikkerhet at det har blitt begått en forbrytelse av den personen som får dødsstraff.
Vis hele sitatet...
Som fabianca sier man kan aldri være 100% sikker
Så ingen burde bli drept og ingen fortjener å bli drept uansett hva.
Egentligt synes jeg det er teit av "alle" andre land å kritisere iran for deres retssystem, pga landet, deres lover og retssytemet har jo faktisk eksistert lenger en vårt land har, så blir feil å hive rundt komentarer til andre land at de må slutte me diverse lover og endre levestanden for norge sier det?

vi hadde vell ikke akkurat blitt så veldig gla om usa? finland? cuba? argentina? eller noen andre hadde kritisert oss siden vi jør ting og tang som vi har drevet på med i alle år?
Sitat av Aquatran Vis innlegg
Egentligt synes jeg det er teit av "alle" andre land å kritisere iran for deres retssystem, pga landet, deres lover og retssytemet har jo faktisk eksistert lenger en vårt land har, så blir feil å hive rundt komentarer til andre land at de må slutte me diverse lover og endre levestanden for norge sier det?

vi hadde vell ikke akkurat blitt så veldig gla om usa? finland? cuba? argentina? eller noen andre hadde kritisert oss siden vi jør ting og tang som vi har drevet på med i alle år?
Vis hele sitatet...
Det er faktisk en stor forskjell på å dømme noen til døden fra og bli dømmt noen timer samfunstjeneste.
Sist endret av FaLcOn; 4. juni 2009 kl. 00:23.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Alle mennesker har rett til å leve uansett hva de har gjort!
Vis hele sitatet...
Hva med Adolf Hitler?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Alt jeg sier er at jeg støtter dødsstraff så lenge man faktisk har sikre beviser. Som videoopptak eksempelet mitt, eller hvis en eller flere politimenn er vitner. Sivilpersoner stoler heller ikke jeg på.

.
Vis hele sitatet...
For politifolk er jo alltid til å stole på? Sett på rettssystemene rundt om i verden eller? Mange er jo så gjennomugna av bedrageri og kriminalitet at det er skummelt.



OT: Sorry, trodde det ble sammenslåing av poster.
Sist endret av Bombasa; 4. juni 2009 kl. 00:58.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hva med Adolf Hitler?
Vis hele sitatet...
Uansett hva Adolf Hitler hadde stelt i stand så vil jeg si at han har rett på å leve, men ikke rett på frihet. Jeg er imot ALL form for dødsstraff, uansett hva tiltalte har gjort.

Jeg begrunner dette delvis med at jeg finner mye av menneskerettighetene rett og jeg mener at ingen mennesker har rett til å ta andres liv. Jeg syntes vi skal hjelpe dem som trenger det. Har noen begått et/flere drap bør de skjermes mot offentligheten og gjennom medmennesklig arbied hjelpe dem til et bedre liv.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Aquatran Vis innlegg
Egentligt synes jeg det er teit av "alle" andre land å kritisere iran for deres retssystem, pga landet, deres lover og retssytemet har jo faktisk eksistert lenger en vårt land har, så blir feil å hive rundt komentarer til andre land at de må slutte me diverse lover og endre levestanden for norge sier det?

vi hadde vell ikke akkurat blitt så veldig gla om usa? finland? cuba? argentina? eller noen andre hadde kritisert oss siden vi jør ting og tang som vi har drevet på med i alle år?
Vis hele sitatet...
Hei, der har vi en idé: hvorfor ikke gå tilbake til huleboertiden og ta lovsystemet vårt derfra? Tenk så gammelt det er!

Det er forskjell på "å hive rundt komentarer til andre land at de må slutte me diverse lover og endre levestanden for norge sier det" [sic] og at en svær samling forente nasjoner (ring a bell?) anmoder et land om å slutte med åpenlyse brudd på elementære menneskerettigheter.

Når det gjelder kritikk er det noe man rett og slett må finne seg i; kritikk dreper faktisk ingen, og USA, Finland, Cuba, Argentina og andre land er i sin fulle rett til å si nøyaktig hva de vil om oss.
Sist endret av robhol; 4. juni 2009 kl. 07:40.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hva med Adolf Hitler?
Vis hele sitatet...
Det blir dumt å dømme noen til døden for krigsforbrytelser og for å ha brutt de mensklige rettighetene.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Det blir dumt å dømme noen til døden for krigsforbrytelser og for å ha brutt de mensklige rettighetene.
Vis hele sitatet...
Men det er okey å dømme en fattig 18 åring for gjentatte forbrytelser?
Hvor vil du med det utsagnet?
Sitat av HStern Vis innlegg
Men det er okey å dømme en fattig 18 åring for gjentatte forbrytelser?
Hvor vil du med det utsagnet?
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke hvor du vil, men så klart det er riktig å dømme en 18-åring som har brutt loven! Ingen som med viten og vilje bryter loven bør syte på å bli dømt for det.
Det er vel ikke om man skal få straff eller ikke som er diskusjonen, myhre. Diskusjonen går på om dødsstraff er en "bra" straff eller ikke.
Fra et religiøst perspektiv så følger Islamske land "et øye for et øye, en tann for en tann". Man skal straffes for det man har gjort; og straffen skal være like streng som handlingen grusom. Men ikke verre. Men på en annen side så skal de heller ikke drepe med muslimer! For et dilemma.

Men det er ikke altfor grusomt at man henretter femtenåringer. Hvilke type mennesker er det som begår mord? Hvordan kan de fungere i samfunnet igjen? Og er det humant å bare la dem rottne i dårlige fengsle? Kjøper ikke den "alle mennesker har rett til å leve".
Sitat av Kix Vis innlegg
Fra et religiøst perspektiv så følger Islamske land "et øye for et øye, en tann for en tann". Man skal straffes for det man har gjort; og straffen skal være like streng som handlingen grusom. Men ikke verre. Men på en annen side så skal de heller ikke drepe med muslimer! For et dilemma.

Men det er ikke altfor grusomt at man henretter femtenåringer. Hvilke type mennesker er det som begår mord? Hvordan kan de fungere i samfunnet igjen? Og er det humant å bare la dem rottne i dårlige fengsle? Kjøper ikke den "alle mennesker har rett til å leve".
Vis hele sitatet...
Tingen er vel å prøve så godt man kan å se det ifra deres perspektiv.
Altså leve i total fattigdom under et totalitært regime -
konstant undertrykkelse og en kamp for å overleve.
Noe vi nordmenn ikke kan forstå hvordan er.

Jeg sier ikke at det er rett, men jeg kan forstå hvorfor de begår forbrytelser.
Sitat av Kix Vis innlegg
Hvilke type mennesker er det som begår mord?
Vis hele sitatet...
Drapsmenn er stort sett som folk flest, siden de aller fleste drap begås i affekt, uten planlegging og tanke på konsekvensene.

Sitat av Kix Vis innlegg
Hvordan kan de fungere i samfunnet igjen?
Vis hele sitatet...
Jevn over, veldig bra. Det er en ekstremt liten andel drapsmenn som dreper igjen etter å ha sona straffen sin.

Sitat av Kix Vis innlegg
Og er det humant å bare la dem rottne i dårlige fengsle? Kjøper ikke den "alle mennesker har rett til å leve".
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke humant å behandle mennesker som dyr.