Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 844
Det har seg slik at broren min på 11 år skal ha seg ny pc. Da foreslo jeg at han burde kjøpe nye deler, i stedet for å kjøpe en ferdig bygd pc. Jeg tenkte at han kanskje kunne få CPUen og hovedkortet som jeg har (CPU: AMD Athlon Dual Core Processor X2 6000+ 2.99GHz, Hovedkort: MSI K9AGM2-FIH), så kunne jeg gå for http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323910.

Det jeg lurer på er da om hovedkortet i pakkeløsningen nevnt ovenfor er bedre enn det jeg har nå, og om skjermkortet mitt (HD 4870 512mb) passer i forhold til SATA-slottene på hovedkortet (var såvidt skjermkortet fikk plass på hovedkortet jeg har nå, med tanke på SATA-slottene)

Og, er X3-CPuen med 2.1GHz bedre enn X2-CPUen med 2.99GHz?

Resten av delene til broren min sin PC har jeg liggende (Kabinett, skjermkort, PSU, RAM osv)


Jeg lurer også på om http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334372 er verdt pengene.

Nå har jeg http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318093
Sist endret av Saltsyre; 12. januar 2009 kl. 18:54.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det nye kortet har hakket nyere chipset, men om du merker noe ytelseforskjell tviler jeg på.

Ser ut til å være noe bedre plass mellom PCI-ex sporet og minneslotene på det nye kortet også.

Om CPU'en er bedre har mye med å si om applikasjonene du bruker er CPUintensive eller ikke.
Saltsyre's Avatar
Trådstarter
67 5
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Om CPU'en er bedre har mye med å si om applikasjonene du bruker er CPUintensive eller ikke.
Vis hele sitatet...
Hva vil det si at applikasjonene er CPUintensive eller ikke?
Hva som er best skal jeg ikke utalle meg på, det som er helt klart er at du får en ekstremt mye bedre pc på å bygge den selv fra deler du bestemmer selv enn en ferdigbygd en, hvertfall prismessig.
Selve oppbygginga av pcen er lett(jeg og pappa gjorde det når jeg var ca. 1 år eldre enn broren din), men derimot så fikk vi problemmer med at de nye delene var for nye for hardisken, og den ville ikke bli avlest.
Vi glemte Varmeledende pasta i CPUen, pcen ble overopphetet løpet av 1-2minutter...
Også programmering, det tok sin tid kan man si!
Min konklusjon, har du mye erfaring med pc, bygg selv. MEN det er ikke så lett som man tror, fort gjort å støtte borti et problem, kanskje er du heldig og kommer glatt gjennom... Statisk elektrisitet kan også ødellegge elektroniske komponenter, så det kan være risikabelt å montere pc og andre elektriske komponenter uten monteringsbenk, bånd, egen jording osv.
I deres tilfelle, kanskje det er lurt å kjøpe ferdigbygd...?
Saltsyre's Avatar
Trådstarter
67 5
Har en kompis som kan å montere, så det er ikke noe problem. Men, er det nødvendig med kjølepasta på CPUen?
Sitat av HåvardV Vis innlegg
Har en kompis som kan å montere, så det er ikke noe problem. Men, er det nødvendig med kjølepasta på CPUen?
Vis hele sitatet...
Ja, det er viktig, er jo det og vifta som holder CPUen kald
Det er ikke vifta som holder cpuen kald, det er kjøleribba, men nok om det.

Det å bygge pc selv er enkelt, jeg visste ikke en dritt om hvordan jeg skulle bygge pcer, jeg fikk en gammel dass pc som jeg bygga sammen uten problem. Og det problemet som arnthugo1st nevner har jeg aldri hørt om før, at HDD er for gammel til de andre komponentene, jeg ville bygga selv så jeg har den erfaringen med meg. Kjøper du et anti-statisk armbånd og fester det til kabinettet er det ingen problem
Det følger alltid med kjølepasta, eller det er kjølepasta på prosessoren når du kjøper den.
Hvis ikke følger det stort sett med når du skal bytte vifte også.

Edit: Det er dritlett å bygge PC, tror faktisk at bestemora mi hadde klart det (no shit). Bare som et puslespill du vil være ekstra forsiktig og nøyaktig med, alt står i bruksanvisningen hvis du ikke vil prøve å finne ut selv. (Nesten) Alle kan sette sammen en PC, det er å velge riktige komponenter folk klør seg i hodet over.

Du trenger strengt tatt ikke anti-statisk armbånd, men det er en ekstraforsikring. Holder å ta i kabinettet før du rører komponentene (så lenge du ikke danser med ullsokker på et fleece-teppe).
Sist endret av drittunge; 13. januar 2009 kl. 20:43. Grunn: Stygg, stygg leif