Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2670
Hei,
Noen i 8. skulle lage et lan (kun for 8. klasse) på skolen vår.
De fikke ikke lov pga. skolen var redd for at det skulle komme virus på maskinene, eller det vil si, de fikk ikke bruke skolen sitt nettverk.
Nå lurer jeg på om vi ikke bare kan gjøre det så enkelt som å få koblet ut skolen sitt nettver, ta med egene routere og koble opp?
Hvis skolenettet ikke er tilkoblet, kan det jo heller ikke få virus...
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Hvor vil du hen egentlig?
Det spørs hvordan skolen sitt nett er oppsatt. Hør med IT-ansvarlig på din skole hvor de får internett. Får skolen nett fra kommunen eller lignende kan du bare glemme det med mindre du får noen kyndige til å sette opp en ordentlig firewall for deg.
Sitat av z0p
Hvor vil du hen egentlig?
Vis hele sitatet...
Vil bare få det klart for meg slik at ikke jeg kommer med løsninger som ikke fungerer...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
En hjemmerouter som kobles inn i veggen vil fortsatt gå via skolens linje dersom de ikke har en dedikert bredbandslinje ut, f.eks adsl eller lignende.

Så enten har dere nett eller så har dere ikke det.
løsningen er og ha vpn til en server på ut siden, og kjøre all trafikk mellom den.
powertech har hjelp flere lan partys med ip'er osv over vpn.

Det vil i prakis si at ingen på skolen vil kune se lan deres , ingen vil få kontakt med det.
Sist endret av ranvik; 28. oktober 2008 kl. 23:09.
Jeg mener at vi låner selve internett fra skolen, men nettverket jeg snakker om er alle routerne og datamaskinene der.
Og at vi kobler fra routerne til skolen (de har vanlige routere ) og kobler i våre egene.
Vet det er vanskelig og forklare, men vi kobler bort alt som har med skolen og gjøre og kobler opp vårt eget...
fordelen med og kjøre alt til en server på ut siden, er at det er mye større mulighet så alle får gyldig ip ut på inet.

så ikke alt blir over en super nat ip, veldig greit for irc, osv. at alt ikke går på samme
Det hjelper jo ikke det, dere sitter jo fortsatt på skolens nettverk, og det hjelper ikke å bytte ut routerene. Du må få satt opp en brannmur eller noe sånt noe.
Så dere vil benytte skolens internett, bare via andre routere? Er det kun snakk om at skolens pcer ikke skal infiseres? Forstår jeg rett?:S
Sist endret av sumoivar; 28. oktober 2008 kl. 23:15.
Løsningen er og la LAN som i gamle dager, uten nett
Ja, vi skal bruke nettet, men maskinene til skolen må ikke ha noe skjans for å bli infisert.
Derfor jeg tror det kan være så enkelt å slå av routeren til skolen, å ta med egene...
Hvorfor ikke gjøre det så enkelt som å skru av skolens datamaskiner?
Sitat av DarkStaar
Hvorfor ikke gjøre det så enkelt som å skru av skolens datamaskiner?
Vis hele sitatet...
Fordi rektor sier at vi ikke får bruke nettverket til skolen (ikke internett, men selve routerne).
Og så er det så mye sperringer på nettet at vi uansett helst vil bruke eget utstyr uten sperringer for eksempel. youtube...
Høres ut som dem ikke vil gi dere nett, fåreslår at dere bare gir opp
bli min løsning med vpn helt glemt her?
da vil alle problem være borte.
skolens netverk vil ikke ha mulighet til og bli infisert av virus eller andre ting.
så lenge den "gateway maskinen" ikke får virus.
Sitat av ranvik
bli min løsning med vpn helt glemt her?
da vil alle problem være borte.
skolens netverk vil ikke ha mulighet til og bli infisert av virus eller andre ting.
så lenge den "gateway maskinen" ikke får virus.
Vis hele sitatet...
Neida den blir ikke glemt, men vi trenger jo også en maskin med 2 nettverkskort, noe vi foreløbig ikke har.
Men hvis vi får det, så bruker vi selvfølgelig det...
Morn!
Det du må gjøre, er så klart å bare koble bort skolens nett, og koble deres eget utstyr direkte på skolens internett-gateway. Dette vil ikke få konsekvenser for selveste skolens nett, og når det gjelder brannmur etc, så tror jeg egentlig alt er blokkert lokalt på skolens server, dere trenger ikke koble dere inn den, men forbi den?
Uansett, hvis du går for VPN, så vil kanskje den maskinen dere bruker som VPN-server slite veldig med trafikken, siden et LAN ofte bruker mye trafikk... Bare å spørre meg du

Og forresten, fomox: Jeg tror ikke at en maskin med to nettverkskort er vanskelig å få tak i? :P
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
1. Ranviks løsning burde fungere knall.
2. Hvordan vet du at deres endeutstyr er kompatibelt med skolens linje \ inntak ?
3. Datamaskin med to nettverkskort ? Mao en hvilken som helst datamaskin med et PCI-nettverkskort ekstra.
4. Deaktivere lokal distrubusjon gjøres så enkelt som å koble bort en eventuell kjerneswitch fra nettet dere ønsker å bruke.
5. Lokale bredbandsaktører kan ofte bistå med eventuelle frittstående linjer.
6. Har dere noe som helst peiling på hva dere holder på med ?
Det hele avhenger egentlig at dere har noen som kan konfigurere opp en løsning (som AtXbYeA spør om). Det finnes en mengde tekniske løsninger på dette, men det hjelper fint lite om ingen kan sette dem opp.

Den mest effektive måten å løse dette på er å sette opp en boks som tunnellere trafikken deres over en port som er åpnet i skolens brannmur (feks port 80), til en annen lokasjon med grei linje. På den måten kommer dere utenom problemet med at skolenettet ofte er ganske avstengt. Om tunell blir for mye arbeid, kan dere som tidligere foreslått sette opp VPN, men vær klar over overhead og høyere krav til prosessorkraft.l

For å adskille dere fra skolens nettverk kan dere enten plugge dere rett i brannmuren/gatewayen eller dere kan be skolen sette opp et eget VLAN for dere. Dette avhenger selvsagt av at det er noen på skolen som er kompetente nok til å konfigurere opp et nytt VLAN.

Om dere får satt opp et eget VLAN slipper dere styret med å trekke en kabel rett til gatewayen (eller patch om et uttak).
Sitat av AtXbYeA
1. Ranviks løsning burde fungere knall.
2. Hvordan vet du at deres endeutstyr er kompatibelt med skolens linje \ inntak ?
3. Datamaskin med to nettverkskort ? Mao en hvilken som helst datamaskin med et PCI-nettverkskort ekstra.
4. Deaktivere lokal distrubusjon gjøres så enkelt som å koble bort en eventuell kjerneswitch fra nettet dere ønsker å bruke.
5. Lokale bredbandsaktører kan ofte bistå med eventuelle frittstående linjer.
6. Har dere noe som helst peiling på hva dere holder på med ?
Vis hele sitatet...
1: Ja, vi vurderer det.
2: han har sagt at det er et vanlig canal digital modem.
3: Ja, kan jo selfølgelig skaffe extra nettverkskort, men målet var at vi egentlig ikke skulle bruke noe penger på dette.
4: ja
5: Ja, vi skal snart ringe å spørre om det er en mulighet for det.
6: Litt, men lærer ikke hvis vi ikke gjør det.

Vi fikk ikke lov til å ha det fordi skolen var redd for at linjen deres skulle bli stengt i tilfelle noen hadde en maskin med virus som kan sende ut spam.
Det har skjedd en gang før, de måtte vente 3 dager for å få nette åpnet igjenn, og det orker ikke nettverksansvarlig å plages med igjenn.
Hvor mange er det som kommer på dette 8.klasse lanet?
Regner med dere skal spille litt CS, WC3 o.l "lan" spill... Er dere 20-30 stk (minst) trenger dere jo faktisk ikke internett da? Sette opp lokale compo's osv, med en lollipop som premie

Husker da vi hadde LAN på skolen. Var vel omtrent 50-60stk der. Vi stressa også skolen med internett tilgang, men tilslutt innså vi at det egentlig ikke var vitsi.
Hadde en hyggelig -offline- Fredag-Søndags opplevelse med medskole kamerater/veninner.
Vi blir nok rundt 40-60 som skal, men er egentlig kjekt å ha nett.
hvis det er kanal digital, kan dere bare rappe ut kablen fra det, og sette i deres egen firewall pc, JA dere MÅ ha en pc som gateway/firewall. (m0n0wall/smothwall veldig greit for noobs bruk)
en wrt54g router og andre hjemme router vil tryne helt på lan party.

jeg vile aaliert meg med noen som hadde confa firewall før for hvis en dust får virus eller kjørt opp torrent så går inet linja surpe seint.
hva med og spøre andre lan party om hjelp ? eks n4f.no , så kan dere får stats støtte og.
Ok, vi får ordne en pc da.
Men vi må først få vite om vi får ha lan.
Jeg kjenner sikkerhets ansvarlig på SI så får sikkert hjelp av han.
Vi tenkte vi skulle spørre Rana Lan om lån av switcher/routere og annet utstyr.
Jeg har vært med på lan uten nett, det er ikke så morsomt som med nett men det funker om det bare er sånn lan spilling som de fleste driver med, men det suger jo hvis noen trenger å ta oppdateringer på f.eks. steam osv