Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 6979
Tatt fra dagbladet:
"Politiets etterforskningsmateriale om drapene i Arboga er lagt ut på internett av fildelingsstedet Pirate Bay. Dermed kan hvem som helst få se obduksjonsbilder av de to drepte barna.
Faren til barna på ett og tre år som ble drept, har forsøkt å få fildelingsstedet til å ta bort materialet, melder TV4.

- Vi vil ikke at det skal finnes bilder av mine døde barn der, sier barnas far.

- Jeg syns ikke det er vår oppgave å bedømme om noe er etisk eller uetisk eller hva andre mennesker vil legge ut på nettet, sier fildelingsstedets presseansvarlige Peter Sunde til TV4."
Link til artikkel

Herregud, nå har piratebay gått for langt. Det er KLART at de ansvarlige bak nettstedet bør dømme hva som er etisk forsvarlig å legge ut eller ikke!
Skal ikke faren til disse barna (som sikkert går i gjennom sitt livs helvete) få velge selv om han vil at bildene av hans avdøde barn skal sirkulere rundt på nettet?
Forkastelig synes jeg...
Det er jo ikke eierene av TPB som har lagt ut bildene..
Det er en bruker som har lagt det opp. Dette bryter med reglene til TPB, så blir vel fjernet.
Sitat av Grimdoc
Det er jo ikke eierene av TPB som har lagt ut bildene..
Det er en bruker som har lagt det opp. Dette bryter med reglene til TPB, så blir vel fjernet.
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg ser (nei, jeg har ikke lastet ned) bryter det faktisk ikke med noen regler til TPB. Reglene deres sier ingenting om at det finnes noe materiale som er ulovlig å legge ut via TPB.
Sist endret av meitemark; 5. september 2008 kl. 22:27.
The responsibility lies upon the user to not spread malicious, false or illegal material using the tracker.
Vis hele sitatet...
Så og si alt som ligger der er ulovlig (også disse bildene).
Og da slikt har blitt lagt ut før, så har staff fjernet det.
Sitat av Grimdoc
Så og si alt som ligger der er ulovlig (også disse bildene).
Og da slikt har blitt lagt ut før, så har staff fjernet det.
Vis hele sitatet...
Mulig det, men dette er da materiale man kan få kjøpt lovlig (av tingretten) i Sverige, så det er ikke ulovlig på noen som helst måte...
Ulovlig er det neppe. MEN, det er lov å ha empati for den familien det gjelder. Hva er hensikten med at disse bildene blir tilgjengelig for alle og enhver?
Selv om ting ikke er ulovlig må en noen ganger bruke mennesklig skjønn. Det finnes visse etiske normer vi mennesker følger, og det er ikke noe poeng å bryte disse kun fordi de kan brytes.

Det er selvfølgelig en bruker av nettstedet som har lagt ut dette, men Piratebay har mulighet til å fjerne slikt materiale. Og etter min mening burde de benytte seg av denne muligheten.

Visst du hadde fått barna dine drept, ville du ønsket at bildene av dine avdøde barn sirkulerte rundt på nettet?
Personlig synes jeg ikke slikt har noe på nettet å gjøre nei, men det er ikke noe ulovlig med det annet enn at det er mulig at tingretten helst vil at folk skal kjøpe det fra de og ikke laste det ned gratis. Moralsk sett synes jeg at mye av feilen ligger hos tingretten som selger/deler ut dette materialet, men nå vet alle at "nå er det kun de som driver TPB sin feil at det ligger ute på nett".
Sist endret av meitemark; 5. september 2008 kl. 23:30.
Forkastelig!

Jeg er ikke en bruker av TPB, men jeg regner nå med at dette blir fjernet. Dette bryter mot de fleste menneskers etikk og moral, forhåpentligvis også hos TPB. Det som er spesielt ille er at bildene, etter sigende, distribueres sammen med sakspapirer etc, som gjør det enkelt å identifisere disse stakkars barna.. Tenk for en belastning dette må være for familien!

Nei. Jeg er IKKE en motstander av fildeling, og har ofte latt meg more av TPB sin stahet ovenfor enkelte organisasjoner, men jeg håper virkelig at de fjerner dette.
Det er jo brukerne på ThePirateBay som legger det ut. De fjerner det etterhvert. Ta det helt med ro.
Om det er greit juridisk vil jeg tro TPB heller morer seg, tenk på alle hits'ene..
www. snuffx .com har mange slike bilder og videoer. Rart ingen nevner den siden... Og for å ikke snakke om www. b0g .org og www. stileproject .org
Sist endret av vidarlo; 6. september 2008 kl. 01:08. Grunn: fjerna aktiv link. Nå må folk i det minste gjere et aktivt valg for å besøke den...
Vel, om ikke media hadde blåst dette ut av alle dimensjoner hadde ingen visst at disse bildene engang fantes. Da hadde det kun vært for spesielt interesserte. Som igjen kunne kjøpt bildene lovlig av Sveriges Tingrett. Så hvem har skylden?

Tipper at 690 av de 693 seederne har lastet det ned nettopp fordi saken er så oppblåst.


EDIT: Spennende kommentar under torrenten på TPB:
Sitat av Snah2
Intressant att så många reagerar på detta, medan vi aldrig hört ett endaste ljud om att exempelvis hela förundersökningen i knutbymålet, inklusive bilder på Helge Fossmos båda döda fruar, legat ute på TPB i flera år:
http://thepiratebay.org/torrent/3686085/Polisutredningen_(hela)_av_mordet_i_Knutby_2004

Är det just på grund av att det är barn som de anhöriga bör respekteras i detta fall? Känns mer som samma gamla vanliga mediedrev som går...
Vis hele sitatet...
Sist endret av Jimmy Hoffa; 6. september 2008 kl. 11:17.
Jeg klarer virkelig ikke å sette meg i en situasjon der jeg er en far som nettopp har mistet to barn. Det tror jeg faktisk ikke TPB eller de fleste her kan, og kanskje burde man prøve å sette seg i andres situasjoner og slutte å plapre om regler og at det er hypet opp!
Så mangen syke folk det er der ute.

Har selv sett videoene fra de galninge i Irak, og noen andre slike bilder, men bare av ren nyskjerrighet, og tror ikke jeg gjør det igjen.

Men å gå så langt å legger ut bilder av små unger som er drept synest jeg er å gå over streken!
Litt respekt må man ha for foreldre og etterlatte.

Håper PirateBay fjerner det snart, så ikke sykinger som tenner på slikt får laste det ned.
Ja, folk burde vise litt medfølelse her. Men som noen over påpeker, altså, det finnes enormt mange sider med bilder av døde, maltrakterte voldtatte småbarn som enkelte fapper til. Fint at det kommer opp i media, men jeg synes heller at fokuset bør benyttes til å se på de helt ekstreme. Jeg veit de ikke er norske, jeg veit vi ikke kan banne og straffe dem, men ffs. Syns det norske folk at dette er ekkelt, bør de få seg internett. Shit happens, og var jeg faren ville jeg heller kjølhalt /b/tarden som la dem ut og gjorde dem så lett tilgjengelige, enn TPB.

Edit: leifz
Sist endret av Poke; 6. september 2008 kl. 11:44.
Hva er det som gjør at dette er så mye verre enn rotten.com og slike sider?
Selvsagt, det er utrolig leit for faren, men et kjapt søk på gugel finner man bra mye syke sider med innhold som kan klassifiseres som brutalt. Verden er syk, sånn er det dessverre..
Sist endret av margido; 6. september 2008 kl. 11:47.
Sitat av margido
Selvsagt, det er utrolig leit for faren
Vis hele sitatet...
Utrolig leit er når du har fått sparken i jobben. Å miste to egne barn er ufattelig.

Og jeg kjøper heller ikke argumentet med at "verden er syk, sånn er det desverre..". Dette betyr ikke at vi ikke kan prøve å gjøre verden mindre syk og mer sympatisk. Synes det er en helt merkelig holdning.
Sitat av Skeid
Utrolig leit er når du har fått sparken i jobben. Å miste to egne barn er ufattelig.

Og jeg kjøper heller ikke argumentet med at "verden er syk, sånn er det desverre..". Dette betyr ikke at vi ikke kan prøve å gjøre verden mindre syk og mer sympatisk. Synes det er en helt merkelig holdning.
Vis hele sitatet...

Nå har jeg aldri sagt at jeg ikke føler med faren, og synes selv det er forkastelig, men dette er langt ifra første gang sånt blir lagt ut på nettet, og ikke minst når det gjelder mennesker+tortur+voldtekt ol. Grunnen til at alle reagerer i denne sammenhengen er fordi media bleser det opp.

Edit: det jeg mente med "leit" var at bildene er lagt ut på nettet. Ikke at faren har mista ungene sine, for det er noe av det verste en forelder kan oppleve..
Sist endret av margido; 6. september 2008 kl. 15:52.
4chan kommer til å kose seg med disse bildene... Jeg vet at det høres ufølsomt ut og det beklager jeg på det sterkeste, har personlig mye imot slike bilder. Sant det som nevnes at verden desverre er slik, noen folk liker å se døde mennesker. Veldig beklagelig for faren at dette skulle skje, hvordan det har kommet ut burde etterforskes, uansett om det er lovlig eller ei. Dette er å dra den velkjente strikken altfor langt...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Etter mi meining bør bevismateriale i ei rettsak i størst mulig grad vere offentleg, slik at andre har mulighet til å etterprøve dommen, og sjå at det var ein rettferdig dom, samt at retten anvendte bevismateriale og lov på rett måte. Det er eit viktig prinsipp - ting er offentlege med mindre dei eksplisitt er hemmelegstempla.

Så lenge ein har det prinsippet ser ikkje eg stor grunn til å avgrense det kunstig, og eg ser heller ikkje at det er mulig. Det som har skjedd her er forøvrig Streisand-effekten - det å prøve å fjerne ting frå offentlegheita fører til at alle får vite om det. Hadde ikkje faren gått ut i denne saka hadde ingen her inne hørt om bilda, 10 personer hadde lasta dei ned, og verden hadde gitt faen. Når han vel å gå ut i media sikrer han at dei aldri vil forsvinne fra nettet...
Sitat av slashdot
Etter mi meining bør bevismateriale i ei rettsak i størst mulig grad vere offentleg, slik at andre har mulighet til å etterprøve dommen, og sjå at det var ein rettferdig dom, samt at retten anvendte bevismateriale og lov på rett måte. Det er eit viktig prinsipp - ting er offentlege med mindre dei eksplisitt er hemmelegstempla.

Så lenge ein har det prinsippet ser ikkje eg stor grunn til å avgrense det kunstig, og eg ser heller ikkje at det er mulig. Det som har skjedd her er forøvrig Streisand-effekten - det å prøve å fjerne ting frå offentlegheita fører til at alle får vite om det. Hadde ikkje faren gått ut i denne saka hadde ingen her inne hørt om bilda, 10 personer hadde lasta dei ned, og verden hadde gitt faen. Når han vel å gå ut i media sikrer han at dei aldri vil forsvinne fra nettet...
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i, men det som du nevner om Streisand effekten, folk kommer til å misbruke bildene, ikke etterforske, det som er beklagelig.
Jeg skjønner meg ganske godt på TPB-folka, hvorfor skal de være etikken og moralens politi? De har kjørt en ganske tøff linje over hva de tillater fordi det er prinsippielt viktig for et slikt nettsted.
Sitat av slashdot
Etter mi meining bør bevismateriale i ei rettsak i størst mulig grad vere offentleg, slik at andre har mulighet til å etterprøve dommen, og sjå at det var ein rettferdig dom, samt at retten anvendte bevismateriale og lov på rett måte. Det er eit viktig prinsipp - ting er offentlege med mindre dei eksplisitt er hemmelegstempla.

Så lenge ein har det prinsippet ser ikkje eg stor grunn til å avgrense det kunstig, og eg ser heller ikkje at det er mulig. Det som har skjedd her er forøvrig Streisand-effekten - det å prøve å fjerne ting frå offentlegheita fører til at alle får vite om det. Hadde ikkje faren gått ut i denne saka hadde ingen her inne hørt om bilda, 10 personer hadde lasta dei ned, og verden hadde gitt faen. Når han vel å gå ut i media sikrer han at dei aldri vil forsvinne fra nettet...
Vis hele sitatet...
Hvordan skal folk etterprøve dommen ved noen få bilder? Tror vel at en høyesterettdom har ganske mye mer innsikt i en sak, enn en webwanker med ett par bilder. Jeg har også mine sterke tvil på at den største andelen av folk som laster ned disse kommer til å bruke dem til akkurat dette. Kan tenke meg at det er mest drittunger som kommer til å bruke bildene respektløst til et eller annet sykt.

Jeg er klar over at faren aldri burde gått til media, men som sagt, det er utrolig mye følelser innvolvert, og lett å da senere være etterpåklok.

Til slutt så skal det sies at TPB handler av rene kapitalistiske grunner. Javel, de vil holde seg til prinsipper, men det er bare fordi de er redd for å miste status som torrentside, og derfor også penger. Synd at penger alltid skal styre over moral og etikk.
Jeg trur grunnen til at TPB ikke fjerner bildene er fordi de er i mot sensur på internett og nå som saken er offentlig(i media) så kommer de heller ikke å gjøre noe med det.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg lastet det ned, og det var mye mer enn obduksjonsbildene der. Det var fullt bevismateriale, med beskrivelse av alle spor de hadde funnet.
Det er jo ikke noe verre at TPB legger det ut der, når det tydeligvis er tilgjengelig for mange journalister i Sverige uansett.
En veldig aktiv torrent det der. ATM er det 810 seedere/98 mottakere
Advarer folk mot og laste ned den obduksjonsrapporten.. Det er ikke bare bilder av de døde barna, men også bevismateriale og forhør med hu gale kjerringa som gikk amokk på ungene og moren med en hammer. Selv er jeg overbevist om at jeg blir og få mareritt i natt.. Bildene av jentungen på 1 år liggende der på bordet.. Fy faen.. Ikke bedre når obdusørene skjærte av huden på skallen for og se kraniebruddene. Jeg skjemmes faktisk over og ha sett de bildene og jeg får de ikke ut av hodet!
Med all respekt til de pårørende, så gir jeg egentlig faen i at bildene ligger der. Hvis sinnsyke idioter synes det er gøy å wanke til døde barn, så er det synd på dem og de burde vært på hjem. Jeg blir kvalm av tanken.
Eg hadde vore fortvila hadde eg vert faren!
Etikk? Moral? Respekt?

TPB..
Det ligge vel verre ting der ute:/
Sitat av Fargo9
Advarer folk mot og laste ned den obduksjonsrapporten.. Det er ikke bare bilder av de døde barna, men også bevismateriale og forhør med hu gale kjerringa som gikk amokk på ungene og moren med en hammer. Selv er jeg overbevist om at jeg blir og få mareritt i natt.. Bildene av jentungen på 1 år liggende der på bordet.. Fy faen.. Ikke bedre når obdusørene skjærte av huden på skallen for og se kraniebruddene. Jeg skjemmes faktisk over og ha sett de bildene og jeg får de ikke ut av hodet!
Vis hele sitatet...
Do as I say, not as I do. Hva forventet du egentlig ? To pene lik ?
Media i Sverige, til og med SVT, som stort sett blir betegnet som mer seriøst enn noe som helst annet benyttet virkelig sjansen til å få TPB til å se ut som de skyldige i denne saken:

http://blog.brokep.com/2008/09/12/sverige-vax-upp/

Ugh, dette viser bare enda mer forskjellen på de som forstår hva internett er, og de som ikke forstår det. Dog, hva hjelper det at vi diskuterer dette her? Dere som er her er stor sett oppegående nok til å forstå hva det dreier seg om, mens de som trenger å høre det er de som er fortapt hvis de beveger seg utenfor vg eller dagbladet.
hvis jeg var faren hadde jeg blitt alvorlig forbannet, ønsket fildeleren til helvete og oppsøkt dem privat. Det er jo snakk om døde unger, hvem kan ha glede av å laste det ned?
bilder når dem er `åpnet` og?
De er ikke "åpnet" på noen av bildene, unntatt når huden på hodet er trukket ned sånn at man kan se skaden som er forvoldt kraniet
Saken er en typisk mediahype.. og TPB har ingenting med saken å gjøre. Slike bilder er lett tilgjengelig på nettet for de som vil se de, og ikke noe i denne saken er noe nytt, bortsett fra at media har hengt seg opp i den fordi det er et nettsted de kjenner til, nemlig Pirate Bay. Bildene er offentliggjort og dermed er det lov å dele de på TPB i deres øyne.. og selv om jeg er sterkt imot det hele, så ser jeg hvilket poeng de vil fremme og er enig i deres sak.
Sorry for at dette blir en dobbelt post, men den fortjener en bump med denne artikkelen:

http://nrkbeta.no/the-pirate-bay-hek...en-fortsetter/
Jeg forstår egentlig ikke hva folk reagerer på. Dette er offentlig tilgjengelig informasjon. Alle kan gå til retten og få utlevert disse papirene. Det er slikt et åpen retssamfunn skal fungere. Problemet er at folk flest ikke er klar over hvor sterkt offentlighetslovene i Norge og Sverige står og blir overrasket og provosert når man plutselig får offentligheten rett i annsiktet.

Jeg har alll forståelse for at faren ikke ønsker at bildene skal drive fritt på nett til forlystelse for idioter på /b/, men man kan ikke innskrenke vår rett til innsyn i viktige offentlige papirer bare fordi man ikke liker det som ligger der! Så lenge offentlighetslovene er der må man jo få lov til å benytte seg av sin rett til innsyn i sakene.

Tenk om dette ikke hadde vært en fæl sak med søte små barn, men en sak der en politiker hadde blitt dømt for korrupsjon. DA hadde det vært en selvfølge at dokumentene hadde blitt spredt til offentligheten...
Sitat av Halalgeir
Tenk om dette ikke hadde vært en fæl sak med søte små barn, men en sak der en politiker hadde blitt dømt for korrupsjon. DA hadde det vært en selvfølge at dokumentene hadde blitt spredt til offentligheten...
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i alt du nevner untatt dette.

Dokumenter om en politiker som har bedrevet korrupsjon kan man faktisk ha nytte av å lese og undersøke, men obduksjonsbilder av barn? Litt dårlig sammenlikning syns jeg, rett og slett fordi obduksjonsbilder er uhumant, sammenliknet med korrupsjon. De eksemplene du nevner er to vidt forskjellige saker, og selv om politikern kanskje hadde fått høyere straff en mordern av de barna, så ville det fortsatt vært mer rellevant å publisere det på nettet. Obduksjonsbildene hører ikke til på nettet i det hele tatt spør du meg.

Denne diskusjonen, burde etter min mening bli snudd til hvorvidt det er riktig av sverige og i det hele tatt publisere det, ikke om TBP har gjort det. TPB er på en måte bare budbringern i denne saken, og burde ikke bli straffet, men de svenske myndighetene derimot burde bli litt mer vurdert i saken. hvorfor skal de publisere det, lurer jeg på. Hva gjør det i offentligheten? Det har jo i og for seg ingen funksjon at det er offentlig? Burde det ikke holdes lukket uansett? Burde ikke egentlig alle saker forbli privat og lukket utenfra det offentlige?

Edit: Må spørre, av ren nysgjerrighet, ville de kostet noe å få hentet bildene i sverige, eller kan du hente det fritt og gratis? Hva er i allefall prisen på slikt?
Sist endret av bendiks; 16. september 2008 kl. 19:36.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Det kan være interesant og se om morderen har vært så grusom som avisene skriker og hyler om.
Sitat av bavarai
Det kan være interesant og se om morderen har vært så grusom som avisene skriker og hyler om.
Vis hele sitatet...
Hvis det er svar til meg, så forstår jeg ikke hva du mener. De er jo allerede skjært opp, og undersøkt. Får ikke noe ut av det.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Man ser fortsatt skuddhull, etc selv om de har sting på brystet.

Hvis du noen gang har vært med på en obduksjon vet du hva jeg snakker om.
Sikkerhetsklarert
Sitat av Max-Mekka
Jeg er enig i alt du nevner untatt dette.

Dokumenter om en politiker som har bedrevet korrupsjon kan man faktisk ha nytte av å lese og undersøke, men obduksjonsbilder av barn?.....snipp
Vis hele sitatet...
Du misforstod han. Det var jo det han mente også, at om dette hadde vært en sak slik han skisserer med f.eks korrupte statsledere, så hadde det plutselig vært OK om det ble offentligjort, i motsetning til nå, hvor der snakk om døde barn. -Skjønner?
Sitat av slashdot
Etter mi meining bør bevismateriale i ei rettsak i størst mulig grad vere offentleg, slik at andre har mulighet til å etterprøve dommen, og sjå at det var ein rettferdig dom, samt at retten anvendte bevismateriale og lov på rett måte. Det er eit viktig prinsipp - ting er offentlege med mindre dei eksplisitt er hemmelegstempla.
Vis hele sitatet...
Beklager teit, og rotete posting, men så ikke dette før nå. Hvorfor skal vi publisere det slashdot? Slik at andre har mulighet til å etterprøve dommen? Hvilken effekt har dette? Privatpersoner har vel lite/ingen innflytelse på retten uansett, så det har vel ingen effekt, annet enn at det tilfredsstiller og underholder privatpersoner?

Og pjuker, jeg hadde misforstått. Takk. :=)
Sist endret av bendiks; 16. september 2008 kl. 20:58.
Jævla fint at media, som så pent sier at dette ikke er etisk korrekt, reklamerer for obduksjonsbildene. Tipper at antall nedlastinger av jævelskapen ble mangedoblet da VG lanserte dette på sine forsider.
Ja det er helt genialt. VG selger på sånne saker, og VG tenker bare på store overskrifter. Etikk og grundig arbeid kommer aller bakerst. Akkurat som med "pornoprinsen" som de slo opp så vanvittig stort og hang ut som en pedofil gris omtrent. Og så viser det seg at han ikke har gjort noe galt, og at politiet henlegger alt sammen. Mens nakenprat.com har en milliard flere sidevisninger enn før VG laget sak av det. Bra jobbet VG.
Kjente jeg ble skikkeli kvalm når jeg leste dette. HVEM har interesse av og se på 2 døde barn som blir obdusert? Det er så grusomt og kvalmt spør du meg.

Jeg syns virkelig synd på denne pappaen som må gjennomgå dette.
viste du ikke at verden er fylt til randen med syke og perverse mennesker?
Sitat av bavarai
Man ser fortsatt skuddhull, etc selv om de har sting på brystet.

Hvis du noen gang har vært med på en obduksjon vet du hva jeg snakker om.
Vis hele sitatet...

Har selv sett på de bildene. Og kan du fremheve hvilke "skuddhull" det er snakk om?

Jeg så for det meste massive trauma på hodet og overkroppen.

Selvfølgelig er bildene brutale og groteske. Hvordan forventer folk at de skal være? Dette er realiten som folk møter hver dag. Tenk på: Ambulansepersonell,Politibetjenter, Brannmenn, Soldater. Dette er yrker hvor man må se grosteske og brutale ting en gang iblandt. Det er få folk som har forståelse for hva de må igjennom.

FREE MEDIA
Sitat av x3m187
Har selv sett på de bildene. Og kan du fremheve hvilke "skuddhull" det er snakk om?

Jeg så for det meste massive trauma på hodet og overkroppen.

Selvfølgelig er bildene brutale og groteske. Hvordan forventer folk at de skal være? Dette er realiten som folk møter hver dag. Tenk på: Ambulansepersonell,Politibetjenter, Brannmenn, Soldater. Dette er yrker hvor man må se grosteske og brutale ting en gang iblandt. Det er få folk som har forståelse for hva de må igjennom.

FREE MEDIA
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om de som foretar disse obduksjonene. Vi snakker om at det er ekkelt å se på. Den jobben må være helt for jævlig. Spesielt i et slikt tilfelle..