Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5885
Hvor farlig er ritalin hvis man kun spiser det som tabl? Har adhd og får flust med ritalin, men har vært oppe i 40 tabletter på dagen og har da fint overlevd det, så de kan da ikke være sååå farlige??
Så og si alle stimulanter kan gjøre at du blir avhengig og ved langtidsbruk av høye dose kunne føre til varige skader i hjernen. Er nok andre farer og, med tanke på blodtrykk og hjerte f.eks.
http://www.felleskatalogen.no/medisi...ovartis-563557

Det er forskjel på og barbere seg enn å kutte av seg hue.
åssen kroppen reagerer er også individuelt. Ja mye ritalin er farlig, men med riktig dosering (forskrevet av lege) er så og si ikke farlig, men symptomer kan oppstå likevel.
Sist endret av combat38; 9. januar 2015 kl. 02:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror du må opp i ganske store doser for at det skal være farlig, så sant du ikke har noen alergiske reaksjoner eller har hjerteproblemer
▼ ... over en uke senere ... ▼
har selv sniffet brett på brett med ritalin når jeg var litt yngre, Fikk en mild eufori og jobbet gjennom alle pausene på jobb, ville bare jobbe hehe.

Etter det var det noe av den verste nedturen jeg har hatt i mitt liv, trodde det aldri gikk ann og ha så mye angst og indre uro som det der, samt at jeg bare følte meg " helt forjævli" litt vanskelig og beskrive.

har selv sniffet brett på brett med ritalin når jeg var litt yngre, Fikk en mild eufori og jobbet gjennom alle pausene på jobb, ville bare jobbe hehe.

Etter det var det noe av den verste nedturen jeg har hatt i mitt liv, trodde det aldri gikk ann og ha så mye angst og indre uro som det der, samt at jeg bare følte meg " helt forjævli" litt vanskelig og beskrive.
Sist endret av Lhem; 21. januar 2015 kl. 03:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
http://www.theguardian.com/society/2...icineandhealth

Ja, det er kjent for å kunne føre til pluttselig død som følge av høytblodtrykk, høy puls og andre vaskulære skader. Selv tør jeg nesten ikke ta det lenger. Gir meg alltid brystsmerter i hjerteregionen.
Sitat av zaide Vis innlegg
Hvor farlig er ritalin hvis man kun spiser det som tabl? Har adhd og får flust med ritalin, men har vært oppe i 40 tabletter på dagen og har da fint overlevd det, så de kan da ikke være sååå farlige??
Vis hele sitatet...
40 tabletter ritalin på en dag høres jo veldig mye ut da.. hvilke mg er det du har fått skrevet ut av lege?
Sitat av bocca Vis innlegg
Så og si alle stimulanter kan gjøre at du blir avhengig og ved langtidsbruk av høye dose kunne føre til varige skader i hjernen. Er nok andre farer og, med tanke på blodtrykk og hjerte f.eks.
Vis hele sitatet...
Det er nok riktig at langtidsbruk av høye doser kan føre til varige skader i hjernen. Men at det er spesielt farlig å ta ritalin som foreskrevet av lege, tviler jeg veldig sterkt på. 40 tabletter på en dag er helt sinnsykt mye, så ja, dette er skadelig og veldig farlig. Det er dette som kalles misbruk.

Til trådstarter: Ritalin i seg selv er ikke spesielt farlig, men mengden du nevner ville jeg vært litt bekymret for. Igrunn synes jeg det er et tåpelig spørsmål, så det er nesten så jeg lurer på om du kødder.
Jeg går også på ritalin pga. ADD. Har hatt noen kvelder hvor jeg har svelget og sniffet en del. Sist svelget jeg 50 stk 10mg med ritalin og 7 stk meth(som er fått gjennom resept på apoteket, noen få personer i Norge får dette som ADHD medisin) i løpet av litt over 24 timer. Jeg startet turen med å være trøtt, sliten og slapp. Tok litt mer meth og fikk en helvettes hodepine i noen timer uten stopp. Men det skylles antakelighvis methen da det er en normal bivirkning. Etterhvert som jeg ble lei og det ikke gikk over så pesa jeg på med ritalin og da gikk hodepinen over og turen begynte som jeg kjenner den. Hodet mitt funket som jeg ville og jeg fikk den effekten som jeg pleier og er så svak for. Jeg tar 2-4 10mg's tabletter om gangen etterhvert som jeg føler effekten går ut(det vil si vær gang jeg tenker over det.)

Da natten var over og dagen var for lengst begynt så begynte jeg å kjenne harde hjertebank, og kroppen er annspent. Det var umulig å slappe av i en eneste muskel. Tungen var sprukket og hoven og jeg slet med å prate riktig, ord stokket seg og kjeven var stiv. At ord stokker seg og hode blir surrette går jo antakelighvis ann å skylles søvnmangel og. Tankene begynte å bli negative mot meg selv og oppførselen min(den minste lille ting jeg sa eller gjorde feil plaget meg.)
Og nedturen kom dagen etterpå igjen men unngikk den med mer ritalin.

Det jeg mener gjør ritalin farlig uten at jeg er noen lege:
-varige psykiske plager, verken oppturer eller nedturer, ingen livsglede, deprisiv.
-avhengighet, ved daglig medisinsk bruk er jeg nødt til å ta noen ekstra en det jeg skal, og er svakere for lokekvelder.
-skader hjertet, kan føre til hjertestans, svakere for hjerteinfarkt osv.
-annspenthet, muskelplager.
-stress, føler meg stadig stresset til å gjøre noe, men samtidig sliten og slapp

Dette ble kanskje litt rart skrevet, sikkert noe jeg kunne unngått og noe mer jeg kunne lagt til, men da har jeg sagt noe om min erfaring hvertfalll, håper det var nyttig
Uhm, og hva kalles disse "meth" pillene?
New generation
colakork's Avatar
Er ikke verdt å ruse seg på Ritalin spør du meg, alt for mye negativt fra de.. Var en oppegående populær gutt før jeg begynte å misbruke dette, nedturen var yævlig og sliter enda med sosiale ting.

I starten så brydde jeg meg ikke fordi 2-4 piller fikset jo det problemet tenkte jeg�� Fant alltid en unnskyldning til å ta en til, to til and so on..
Sist endret av colakork; 25. januar 2015 kl. 16:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Prøvde en 30 mg. i 20 åra, aldri sovet så godt noen gang.. hmm
Sitat av Kastrup Vis innlegg
Uhm, og hva kalles disse "meth" pillene?
Vis hele sitatet...
Regner med at det er Metamina lonesometrvlr sikter til, hvor virkestoffet er amfetamin og ikke metylfendiat, som er det vanligste virkestoffet i ADHD-medisin.

Til TS: Det at du (ennå) ikke har fått noen alvorlige reaksjoner, er ikke ensbetydende med at det er ufarlig. Om du har tatt 40 tabletter á 10 mg, har du fått i deg 400 mg, altså fem ganger den maksimale daglige dosen på 80 mg.

I følge pakningsvedlegget er noen av symptomene ved overdosering sterkt forhøyet feber (hyperpyreksi), hjertebank, delirium, høyt blodtrykk (hypertensjon), forstyrrelser i hjerterytmen (arytmi) og voldsomme kramper (konvulsjoner) som i verste fall kan medføre koma. Ikke særlig artig. Og dette er bare noen av de akutte symptomene ved overdosering. Langtidsbivirkningene omfatter langt flere ting, selv ved lave doser. Anbefaler deg å lese hele lista selv, men jeg kan nevne at bruk av sentralstimulerende er en påkjenning for hjertet. Det er ikke uten grunn at personer som går på ADHD-medisiner anbefales å undersøke hjertet årlig for å avdekke ev. anomalier.

Hvis det har vært en vane for deg å ta mer enn legen har foreskrevet, anbefaler jeg deg å ta deg en tur til legen og få en EKG, bare for å forsikre at alt er som det skal. Og selvsagt slutte hive i deg Ritalin mens leken er god.
Sist endret av Samleieobjekt; 25. januar 2015 kl. 18:45.
Sitat av Kastrup Vis innlegg
Uhm, og hva kalles disse "meth" pillene?
Vis hele sitatet...
Samleieobjekt har rett, metamina kalles dem.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hold deg unna 40 tabletter om dagen, du fucker opp mage og lever. Du fucker opp et eller annet ihvertfall, og du drar jo på for og si det mildt. Og etter et par måneder så blir hjernen din som sopp. Lover deg det. Ikke bra tror jeg hverken for ADHD eller andre og drive slik, det er så mange jeg ser som har det fint den førstte perioden, så går det i dass. Medisinen slutter og fungerere, og de oppgavene du pleide og gjøre er plutselig ganske vanskelig, for og si det slik.
Synes staten burde fjerne det søppelet der som preparat-mulighet, veldig lett for å sirkulere og misbruke hos unge og altfor lett å få resept på.
Har selv fått det, og synes det var heavy.
Trening, kosthold og motivasjon tror jeg kan hjelpe i veldig mange tilfeller og jeg er overbevist om at veldig mange lurer seg selv til at å tro at ritalin er rett sti å gå når realiteten og baktanken er rus.