Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 14197
Jeg har tenkt litt på denne,
er det påbudt å oppgi sin egen identitet om noen ønsker å vite den?

Og forandrer dette seg om det er ute på gaten eller på nettet.

Men kanskje enda viktigere er om det er forskjell på hvem som spør.
Om onkel blå, en vekter eller Ola Nordmann spør.

Jeg vet det er "frekt" og går mot all folkeskikk, men om du først kommer i en litt hårete situasjon så er det greit å vite,
noen som har peiling?
Sist endret av Pyro_Killer; 3. januar 2015 kl. 03:59.
Du har plikt til å oppgi personalia (navn, alder og bosted) til politiet når de ber om det, uansett om du har gjort noe straffbart eller ikke. Når det gjelder vektere, må du ikke oppgi slik informasjon. Visst de krever det for å slippe deg inn en plass, kan du si nei og gå derifra. Når det gjelder generelt, kan ingen utenom politiet kreve dette av deg
Sitat av mo66y Vis innlegg
Du har plikt til å oppgi personalia (navn, alder og bosted) til politiet når de ber om det, uansett om du har gjort noe straffbart eller ikke. Når det gjelder vektere, må du ikke oppgi slik informasjon. Visst de krever det for å slippe deg inn en plass, kan du si nei og gå derifra. Når det gjelder generelt, kan ingen utenom politiet kreve dette av deg
Vis hele sitatet...
Du glemte at man også plikter å oppgi hvilken stilling / yrke man jobber i. Forøvrig så er NAV, helsevesen og i noen tilfeller skoler alle å regne som offentlig myndighet.

Sitat av Lovdata.no
§ 333. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som for et Stevnevidne, en Polititjenestemand eller iøvrigt for nogen offentlig Myndighed negter at opgive Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, naar Oplysning derom i den offentlige Tjenestes Medfør begjæres, eller som i saadant Tilfælde for eget eller andres Vedkommende opgiver falsk Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, eller som medvirker til saadan Negtelse eller falsk Opgave.
Vis hele sitatet...
Offentlig myndighet er myndighet som forvaltningsorganet har fått delegert med lovhjemmel. Forvaltningsorganer som er tildelt myndighet på et område, er altså å anse som offentlig myndighet etter strl. § 166.

Et forvaltningsorgan er definert i forvaltningsloven § 1:

"Som forvaltningsorgan reknes i denne lov et hvert organ for stat eller kommune".


I en lovkommentar står det om offentlig myndighet:

"Dette alternativet har stor praktisk betydning og omfatter bl.a. falsk forklaring for politiet. En voldgiftsrett og de ulike reklamasjons- og klagenemndene innen de enkelte bransjene faller derimot utenfor. Derimot vil falsk forklaring for f.eks. Markedsrådet, Forbrukertvistutvalget og fylkesnemnda for sosiale saker omfattes. I Rt. 2007 s. 28 kom Høyesterett til at viktige opplysninger gitt til en høyskole i forbindelse med opptak der var gitt til «offentlig Myndighed»."

Sakset fra Ung.no.
Sist endret av Dimergon; 3. januar 2015 kl. 06:21.
Okay, bare se om jeg forstår riktig her...

Så en offentlig anstalt kan ikke tvinge meg til å oppgi min identitet,
MEN om jeg oppgir den og den ikke er riktig så er det ulovlig,
og noen anstalter som skoler og universiteter er jeg pliktet å oppgi riktig identitet,
ellers kan de selvfølgelig nekte meg å gå på den skolen/universitetet.

Dette åpner en ny dør,
tilsier dette at hvis jeg kjøper en tv kan jeg nekte å oppgi min identitet,
og om de da nekter å drive handel med meg,
er det ikke er straffbart om jeg skriver ned:

Kong Harald 5.
Det kongelige hoff
Det kongelige slott
0010 Oslo

Hva om det er til en privat eid arbeidsplass,
så lenge skattevesenet tar sitt,
Jeg synes dette er veldig interesant.
Sist endret av Pyro_Killer; 3. januar 2015 kl. 07:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pyro_Killer Vis innlegg
Dette åpner en ny dør,
tilsier dette at hvis jeg kjøper en tv kan jeg nekte å oppgi min identitet,
og om de da nekter å drive handel med meg,
er det ikke er straffbart om jeg skriver ned:
Vis hele sitatet...
For det første er det litt spesielt med tv, ettersom det eksplisitt er lovheimel (og krav) om å innhente identiteten til kjøparen.

I det tilfellet vil det minimum vere brot på forskrift om fjernsynsmottakere å oppgi falsk identitet.

Elles så vil du kunne nekte å oppgi identitet når du kjøper dei fleste lausøyre, sånn som pc, bord og matvarer. Elkjøp spør rett nok, men det går heilt fint an å sei nei. IKEA spør ikkje ein gong.

Forøvrig - kva er motivasjonen din? Navnet ditt står allereie i folkeregisteret, og stortsett alle kan finne det om dei vil.
Alle som selger tv er pålagt å innhente identitet på kjøper. Om du "nekter" så vil de sannsynligvis ikke selge til deg. Det samme om du oppgir åpenbart feilaktige opplysninger. Ut over det driter stort sett selger i hva du oppgir. Så du oppnår antagelig langt mindre ved å spille idiot (som å oppgi kongens "personalia") enn ved å bare plukke et random navn / adresse fra katalogen.

De fleste som ikke vil oppgi sitt navn til lisensen sier at tv'en er til far / mor (eller andre i familien) som allerede betaler lisens. På den måten blir kvitteringen stående på et navn man husker i tilfellet man skal reklamere etter noen år.
Hvis det kun er for å kjøpe fjernsyn sier du jo bare egent navn, og så når du mottar regning på lisens sender du epost der du sier du kjøpte fjernsynet for mor/bestemor/tante som mangler teknisk kompetanse og evne til å bære.
I lovens ytterste konsekvens så kan du jo tiltales for dokumentfalsk dersom du signerer noe med "feil" navn.

Når det gjelder å oppgi personalia så har feks T-bane vektere lov og be om ID. Om du nekter så har de lov å holde deg igjen til snuten kommer, og snuten er som regel kjappe for å ta snikere

Biltilsynet har også rett til å be om ID el personalia. De også ringer snuten om du nekter eller ikke viser ID på oppfordring.

Det er i det hele tatt så mange forskjellige situasjoner der du er pliktig til å oppvise ID på forespørsel at det nesten er enklere om du spør konkret om hva du er ute etter.
Sist endret av frtoretang; 4. januar 2015 kl. 00:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det virker som om folk tror jeg har en form for underliggende intensjon eller noe jeg har lyst til å oppnå,

jeg bare kaster ideer rundt, og "tenker høyt", og folk virker noenlunde interessert.
Ikke ute på noen form for agenda.
Sitat av Pyro_Killer Vis innlegg
Det virker som om folk tror jeg har en form for underliggende intensjon eller noe jeg har lyst til å oppnå,

jeg bare kaster ideer rundt, og "tenker høyt", og folk virker noenlunde interessert.
Ikke ute på noen form for agenda.
Vis hele sitatet...

Tenkte ikke at du var ute etter å oppnå noe, men om du spør mer konkret blir det enklere å svare. Mange later til å tro at de eneste vi er pliktige å legitimere oss for er snuten, men i praksis er jo det feil. Ofte blir det ikke konsekvenser av det men det kan forekomme. Blir du feks tatt i teknisk av biltilsynet og ikke oppgir personalia så kommer snuten, og du kan få bot/straff. Om du søker lån og ikke viser ID så får i beste fall ikke utbetalt lån eller levert lånesøknad, og i verste fall ender du opp som anmeldt for forsøk på svindel og dokumentforfalsk.

Skal du ha en drink i baren og nekter å vise ID etter oppfordring så blir du i verste fall kasta ut, eller i beste fall servert kun kaffe.
Sist endret av frtoretang; 4. januar 2015 kl. 02:47.
http://www.youtube.com/watch?v=y9i2x596LZ4

Hvor er det du bor, hva er ditt yrke, hva er det du heter
Hva er fødselsdatoen din, resten finner de hvis de leter.
Ikke si hvor du jobber, ikke si navn på foreldre,
si telefonnummeret hjem hvis du er under atten, ikke eldre.
Som andre nevner er det bare politiet du plikter å identifisere deg for.

De andre gruppene som naturlig spør om ID har i forskjellige tilfeller en rett til å be om ID, enten det er vekteren (eller butikkmedarbeideren) som pågriper en nasker, billettkontrolløren som tar en sniker o.l.

Det som er den viktige forskjellen er at ingen uten politimyndighet har rett ti å bruke makt for å etablere identiteten din.

Med "makt" mener jeg i denne sammenhengen å tvinge deg til å fortelle hva du heter, enten med verbal tvang, eller med konkret fysisk tvang, ved å visitere, for eksempel.

En privatperson (vekter, blomsterhandler m.m.) som gjennomfører en lovlig pågripelse har rett til å visitere den pågrepne for våpen og andre gjenstander av lignende karakter, men ikke for å avdekke en persons identitet. Forøvrig vil det å ransake noen som ikke har vist noen særlig motvilje eller utøvd vold mot noen ofte være uforholdsmessig.

I de fleste tilfeller er det du taper på å ikke identifisere deg at du ikke får tilgang til et gode. Et utested kan nekte deg adgang om du ikke viser ID, det samme kan et flyselskap. Og NSB kan nekte deg å reise med en student-billett om du ikke har gyldig student-bevis.

TL;DR: I det daglige på gata er det kun straffbart å ikke oppgi sin identitet til politiet. Politiet kan visitere deg - eller innbringe deg til politikammer - for å avdekke identitet. Vektere og andre kan ikke tvinge deg til å identifisere deg, men kan holde deg igjen om du ikke gjør det i visse tilfeller.
Sist endret av nomix; 7. januar 2015 kl. 03:37.
Ble i høst stoppet i teknisk kontroll av Biltilsynet. Føreren av bilen ønsket ikke å avgi personalia pga av mangler på bilen vi var i. Siden det var på ettermidagen så forsøkte han å gamble på at politiet ikke ville komme kjørende for å sjekke.

Etter litt diskusjoner frem og tilbake mellom fører og biltilsynmann #1 så ble biltilsynmann #2 hentet inn - og ganske raskt ble det klart at det var straffbart for føreren å ikke oppgi personalia og og politiet ville komme om han ikke oppga det. Og det ville medføre straff. Grunnen var at biltilsynet var å regne som offentlig tjenestemann.

Resultat, klippte skilt og 2 sure og spydige menn fra biltilsynet. Ingen bot men full personalia ble til sist lagt frem. Vi var 2 slukørede syndere som hadde lang vei å gå i stummende mørke og i drittvær da biltilsynet lot oss gå
Sist endret av frtoretang; 7. januar 2015 kl. 04:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pyro_Killer Vis innlegg
Okay, bare se om jeg forstår riktig her...

Så en offentlig anstalt kan ikke tvinge meg til å oppgi min identitet,
MEN om jeg oppgir den og den ikke er riktig så er det ulovlig,
og noen anstalter som skoler og universiteter er jeg pliktet å oppgi riktig identitet,
ellers kan de selvfølgelig nekte meg å gå på den skolen/universitetet.

Dette åpner en ny dør,
tilsier dette at hvis jeg kjøper en tv kan jeg nekte å oppgi min identitet,
og om de da nekter å drive handel med meg,
er det ikke er straffbart om jeg skriver ned:

Kong Harald 5.
Det kongelige hoff
Det kongelige slott
0010 Oslo

Hva om det er til en privat eid arbeidsplass,
så lenge skattevesenet tar sitt,
Jeg synes dette er veldig interesant.
Vis hele sitatet...
Dette kan vel bregnes som dokumentforfalskelse hvis du er uheldig.
Som andre også har vært inne på; selv om du i de fleste situasjoner ikke plikter å oppgi din identitet kan det ha konsekvenser om du nekter eller om du oppgir en falsk identitet.

En dørvakt kan ikke tvinge deg til å vise leg, men h*n kan nekte deg inngang hvis du ikke gjør det. Oppgir du en falsk identitet, f.eks ved å bruke et lånt id, kan dette falle inn under straffelovens bestemmelser om bedrageri eller dokumentfalsk. Det kan da også være verdt å merke seg at dokumentfalsk har en strafferamme på 2 år, eller inntil 4 år om det dreier seg om et offentlig dokument, jf Straffeloven §182. Dette innebærer også at vedkommende kan holde deg igjen til politiet ankommer dersom du forsøker å stikke fra stedet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Provokatør
1 2
Straffeloven §333:
[...]som for et Stevnevidne, en Polititjenestemand eller iøvrigt for nogen offentlig Myndighed negter at opgive Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl...

Vel, lovteksten sier ingenting om at ALLE må oppgies, men faktisk kan det tolkes som at det holder å oppgi en av dem. Les ELLER...ikke OG.

Spør en polititjenestemann/-kvinne deg om dine personalia kan du jo bare si du er født i 1988 (bytt ut med det år du er født i).

Da har du oppgitt det du, utifra en flisete lovtekst, er forpliktet til. De kan selvfølgelig ta deg med til "hovedkvarteret" men om de gjør det kan de ikke holde deg lengre enn 4 timer.

EDIT: Jeg anbefaler det ikke, men om du er en kranglefant (som meg) så kan du bare komme med et sannsynlig navn, adresse, fødselsår og -dato. For eksempel er Knut Pettersen et helt vanlig navn, og med mindre de har en reell mistanke om at det er falskt må de godta det. Men som sagt, IKKE anbefalt! Ri heller på paragrafene slik de selv gjør

Likevel, en over middels god advokat vil nok også henge seg opp i ordet "eller" om han er opptatt av sin klient's (din) sak og ikke r*vslikker påtalemakten.
Sist endret av Fr0sk1; 11. april 2015 kl. 02:56.
Det var en interessant tolkning av lovteksten. Og hadde det bare vært sånn lovverket fungerte i Norge så hadde du kanskje hatt noe å gå etter. Jeg er rimelig sikker på at det finnes rettspresedens på dette området som stadfester at politiet kan kreve samtlige opplysninger som er beskrevet i lovteksten. Noe annet ville forundre meg sterkt.

Les deg opp på forskjellen mellom Common Law og Civil Law, så vil du også skjønne hvorfor ordlyden i loven er mindre viktig enn intensjonen og dommerenes vurdering av den.

Jeg tror ikke noen burde ta hverken juridiske eller etiske råd fra deg.
Sitat av Fr0sk1 Vis innlegg
Straffeloven §333:
[...]som for et Stevnevidne, en Polititjenestemand eller iøvrigt for nogen offentlig Myndighed negter at opgive Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl...

Vel, lovteksten sier ingenting om at ALLE må oppgies, men faktisk kan det tolkes som at det holder å oppgi en av dem. Les ELLER...ikke OG.
Vis hele sitatet...
Det er helt motsatt av hva som faktisk står. Om du leser det en gang til, så ser du kanskje at det er ulovlig å nekte selv kun én av opplysningene (ELLER, ikke OG). Altså, slik det står kan du ikke nekte å oppgi hverken navn, fødselsdato, fødselsår, stilling ELLER bopel, du MÅ oppgi ALLE.


Sitat av Fr0sk1 Vis innlegg
EDIT: Jeg anbefaler det ikke, men om du er en kranglefant (som meg) så kan du bare komme med et sannsynlig navn, adresse, fødselsår og -dato. For eksempel er Knut Pettersen et helt vanlig navn, og med mindre de har en reell mistanke om at det er falskt må de godta det. Men som sagt, IKKE anbefalt! Ri heller på paragrafene slik de selv gjør
Vis hele sitatet...
Problemet er at politiet ofte ringer inn 11, og sentralen oppgir informasjonen som er knyttet til nummeret. Da må du isåfall oppgi korrekt navn, fødselsdato og personnummer til en annen person..
Oppgi navn for å kjøpe TV? Hva med de som kjøper brukt TV da og aldri har kjøpt ny i butikken? Jeg bor i blokk og har aldri trengt å registrere hverken TV eller kjøpe TV abonnement. Ingen her eller i noe register noe sted kan altså vite at jeg har TV og NRK har foreløpig heller ikke kommet på inspeksjon.

Og er det ikke også sånn at man kan si UFB (uten fast bolig) til politiet eller andre statlige registreringer, selvom man har en folkeregistrert adresse? (som de trolig ikke sjekker med mindre du blir straffeforfulgt)
Sitat av vacant Vis innlegg
Oppgi navn for å kjøpe TV? Hva med de som kjøper brukt TV da og aldri har kjøpt ny i butikken? Jeg bor i blokk og har aldri trengt å registrere hverken TV eller kjøpe TV abonnement. Ingen her eller i noe register noe sted kan altså vite at jeg har TV og NRK har foreløpig heller ikke kommet på inspeksjon.
Vis hele sitatet...
Kravet om registrering av personalia gjelder bare dem som er registret som forhandlere av tv. Altså er det ingen som krever at du skal innhente navn og adresse fra kjøper dersom du selger privat.

Sitat av vacant Vis innlegg
Og er det ikke også sånn at man kan si UFB (uten fast bolig) til politiet eller andre statlige registreringer, selvom man har en folkeregistrert adresse? (som de trolig ikke sjekker med mindre du blir straffeforfulgt)
Vis hele sitatet...
Alt er mulig, men du vil ha gjort deg skyldig i å oppgi falsk forklaring til politiet og det har vel ikke spesielt mye for seg (siden du likevel er oppført med en adresse dersom de faktisk vil finne deg mener jeg)?
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Hva med å nekte å oppgi identitet til billettkontrollører på buss/trikk? Kan man egentlig bare gå fra dem?
Sitat av Olympic Vis innlegg
Hva med å nekte å oppgi identitet til billettkontrollører på buss/trikk? Kan man egentlig bare gå fra dem?
Vis hele sitatet...
Ved å skrive inn spørsmålet ditt i google fikk jeg følgende svar via "ung.no"

Sitat av Juristen, ung.no
Vektere kan opptre sivilt, men skal alltid ha legitimasjonskort som viser hvem de er. Dersom du blir stanset i billettkontroll og ikke kan vise gyldig billett ber de om at du oppgir personalia.

Vektere i seg selv kan ikke kreve at du viser legitimasjon, men dersom du ikke gjør dette frivillig har de rett til å holde deg igjen og tilkalle politiet. Når politiet kommer har du plikt til å oppgi personalia. Så du kan si at det er en form for "frivillig tvang" at du viser vekterne legitimasjon og signerer på gebyret.
Vis hele sitatet...
Sitat av Pyro_Killer Vis innlegg
Så en offentlig anstalt kan ikke tvinge meg til å oppgi min identitet,
MEN om jeg oppgir den og den ikke er riktig så er det ulovlig,
Vis hele sitatet...
Lovteksten sier: "negter at opgive"

Du må altså oppgi den til offentlige myndigheter. Det er ikke bare ulovlig å gi falsk informasjon. Det er ulovlig å nekte.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dersom du blir tatt i kontroll, og nekter å oppgi personalia så skjønner jeg at de tilkaller politet. Til Politiet er du nødt til å oppgi personalia.

Men pådrar du deg noen ekstra lovbrudd/annmeldelser dersom Politiet er nødt til å komme for å innkreve personalia? Eller går det bare sakens gang at du får gebyr for å ikke ha gyldig billett?
Så lenge du oppgir personalia til politiet er det vel ikke snakk om noen anmeldelse. Men at du blir logget i politiets systemer kan du være rimelig sikker på.