Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1855
Vannskelig å finne undertema, men here it goes.

Tenker å starte med utvikling av en app. Appen bygges opp av en søkefunksjon hvor man kan sette inn kriterier. Prøver å ikke røpe for mye her Trenger rett og slett forslag til sider som enkelt hjelper med dette (Ja, google har mye bra, men har ikke funnet det helt rette enda). Så hvis noen har idéer eller noen gode erfaringer med noe, rop ut!

Lurte forsåvidt på om det var noen grunn til å kanskje lære meg koding, og kanskje da også bygge appen grundigere med bare koding(?). Evt måter å lære meg å kode? (Ja, har sjekket, google har mye bra der og) Så gjerne del erfaringer!

Hva skal også til for å få en app ut på markedet. Koster det penger? Hva skal til rett og slett for å komme gjennom med appen?
Sist endret av EvenAG; 1. oktober 2013 kl. 18:49.
TheNewBoston har 200, meget gode, enkle og beskrivende videoer på Androidutvikling. Han forklarer på en veldig enkel og lærerik måte: http://thenewboston.org/list.php?cat=6
Trådstarter
72 6
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
TheNewBoston har 200, meget gode, enkle og beskrivende videoer på Androidutvikling. Han forklarer på en veldig enkel og lærerik måte: http://thenewboston.org/list.php?cat=6
Vis hele sitatet...
Fett! Skal sjekkes ut! Vet du om det funker på mac? Har en hp også, meen vet ikke om den kan greie å kjøre noe hardere enn oppstartsmeny lenger..
Du bruker gjerne et utviklingsmiljø eller IDE som det heter på fagspråket for å skrive kode i. TheNewBoston bruker Eclipse, noe som også fungerer på OSX.
Har selv planer om å utvikle app, men sliter litt med det samme som TS. Jeg har imidlertid insett at jeg ikke orker å begi meg ut på eclipse+android sdk for å utvikle apper. Føler det er litt dumt å lære seg dette da det nye er Android Studio som gjør hele utviklingsprosessen mye enklere. Problemet her er at det er lite med tutorials. Her er den beste jeg har funnet.

Uten å kunne kode så kommer man veldig kort, bare å lære seg java asap!
Sist endret av Marr; 1. oktober 2013 kl. 19:30.
Sitat av Marr Vis innlegg
Har selv planer om å utvikle app, men sliter litt med det samme som TS. Jeg har imidlertid insett at jeg ikke orker å begi meg ut på eclipse+android sdk for å utvikle apper. Føler det er litt dumt å lære seg dette da det nye er Android Studio som gjør hele utviklingsprosessen mye enklere. Problemet her er at det er lite med tutorials. Her er den beste jeg har funnet.

Uten å kunne kode så kommer man veldig kort, bare å lære seg java asap!
Vis hele sitatet...
Android Studio er veldig tungt og kan på enkelte systemer virke som ressurskrevende. Dessuten trenger man ikke å "lære" seg Eclipse da koden du skriver er den samme, både i Eclipse og Android Studio. Bare for å nevne det; selv om Android baserer seg på Java som programmeringsspråk så skiller Androidutvikling seg fra ordinær javautvikling ganske mye. Du benytter deg av helt andre biblioteker og det er blant annet mye mer casting i Androidutvikling.
Trådstarter
72 6
Så det er koding man burde gå for? Og da helst java? Ikke noen "make your own app" side?

Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Android Studio er veldig tungt og kan på enkelte systemer virke som ressurskrevende. Dessuten trenger man ikke å "lære" seg Eclipse da koden du skriver er den samme, både i Eclipse og Android Studio. Bare for å nevne det; selv om Android baserer seg på Java som programmeringsspråk så skiller Androidutvikling seg fra ordinær javautvikling ganske mye. Du benytter deg av helt andre biblioteker og det er blant annet mye mer casting i Androidutvikling.
Vis hele sitatet...
Så basicly holde meg unna Eclipse og Andriod Studio?
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Android Studio er veldig tungt og kan på enkelte systemer virke som ressurskrevende. Dessuten trenger man ikke å "lære" seg Eclipse da koden du skriver er den samme, både i Eclipse og Android Studio. Bare for å nevne det; selv om Android baserer seg på Java som programmeringsspråk så skiller Androidutvikling seg fra ordinær javautvikling ganske mye. Du benytter deg av helt andre biblioteker og det er blant annet mye mer casting i Androidutvikling.
Vis hele sitatet...
Kjører android studio på en bærbar til noen få tusenlapper. Har ikke merket noen problemer.. Dell Latitude E5420 med i3.. Da jeg først prøvde meg på eclipse var det veldig mye mer avansert enn Android Studio.

Selv om jeg tilnærmet kan 0 om å lage app merket jeg at det var veldig behagelig å kunne slippe å kode alt designet for hånd, mye enklere å kunne bruke grafisk editor for å gjøre mye av grovarbeidet.
Slapp å registrere stringer som skulle brukes.
Manifestet trenger man ikke å tenke på, alle rettigheter som trengs blir lagt inn automatisk.
Importering av nødvendige filer til koden blir lagt til automatisk med alt+enter.
Java brukes til Androidutvikling, men kan virke som en noe "sær" programmeringsmåte enn "vanlig" java. Så ikke dropp Java, da kommer du ingen vei. Jeg vil fortsatt anbefale Eclipse (eller Android Studio). Jeg har ikke bedt deg holde deg unna Eclipse.

Om du vil ha "make your own app", så finnes det alternativer der man benytter seg av web for å utvikle apps, for eksempel:

PhoneGap: http://phonegap.com/
Appcelator: http://www.appcelerator.com/
Corona: http://www.coronalabs.com/

Jeg vil absolutt anbefale at du kjører den harde veien med å bruke javakode og Eclipse + Android SDK eller Android Studio. Du vil sitte igjen med så mye, mye mer når du er ferdig med et prosjekt på den måten.
Yes, vil anbefale deg å lære deg koding. Appen blir mye bedre gjennomført da. Du kan jo ta Adobe Dreamweaver som sammenlikning, du fikk laget en webside med programmet, men man ble svimmel av å se på koden programmet lagde.

Du vil få bruk for Java og en del XML-koding. Du kan jo ta en titt på denne guidenhttp://developer.android.com/trainin...app/index.html og se om du lærer noe nyttig.
Sitat av Marr Vis innlegg
Kjører android studio på en bærbar til noen få tusenlapper. Har ikke merket noen problemer.. Dell Latitude E5420 med i3.. Da jeg først prøvde meg på eclipse var det veldig mye mer avansert enn Android Studio.

Selv om jeg tilnærmet kan 0 om å lage app merket jeg at det var veldig behagelig å kunne slippe å kode alt designet for hånd, mye enklere å kunne bruke grafisk editor for å gjøre mye av grovarbeidet.
Slapp å registrere stringer som skulle brukes.
Manifestet trenger man ikke å tenke på, alle rettigheter som trengs blir lagt inn automatisk.
Importering av nødvendige filer til koden blir lagt til automatisk med alt+enter.
Vis hele sitatet...
Absolutt enig at det letter mye av arbeidet. Mye av poenget mitt er det at det er lurere for en nybegynner å gjøre det harde, tunge arbeidet for å lære mest mulig. Samme prinsipp som på web; aldri anbefal en nybegynner å bruke Dreamviewer for å lage et nettsted, men skriv heller kode fra bunnen.

Om en nybegynner i Androidutvikling lærer seg å skrive GUI med ren XML fra bunnen av er det mye større sannsynlighet at personen forstår hva som skjer når han drar et GUI-element ut på designformen i Android Studio.

Jeg har holdt på med et større Androidprosjekt hele sommeren, og prøvde for nysgjerrighetens skyld å gjøre det samme i AS. Det ble mer tungvindt, spesielt om man skal koble en database opp mot diverse GUI-elementer og styre flowen på designet da alt blir lastet dynamisk.
Trådstarter
72 6
Det jeg tenker fra det som har kommet foreslått, er at jeg prøver meg på Eclipse (Kepler?) og enten Andriod SDK eller Studio. Noe stor forskjell på de to? Noe som er bedre/vannskligere enn det andre?
Eclipse kjøres sammens med SDK. Det forklares meget godt i videoene jeg lenket til. Android Studio er en pakke med alt du trenger installert, som det er bare å starte i. En av grunnene til at jeg også anbefalte Eclipse er at TheNewBoston også bruker det, og at det av den grunn kan være litt enklere å følge med hva som skjer i videoene når du selv kjører det samme systemet.
Hvis du har noen ambisjoner om å enten lære deg å få noe mer enn en halvveis gjennomført app ut av dette bør du gå for java-programmering. Det tar lang tid å lære seg, men er absolutt verdt det til slutt. Hvis ikke kan du jo se på http://appinventor.mit.edu som burde gi ok resultater relativt fort.
Trådstarter
72 6
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Eclipse kjøres sammens med SDK. Det forklares meget godt i videoene jeg lenket til. Android Studio er en pakke med alt du trenger installert, som det er bare å starte i. En av grunnene til at jeg også anbefalte Eclipse er at TheNewBoston også bruker det, og at det av den grunn kan være litt enklere å følge med hva som skjer i videoene når du selv kjører det samme systemet.
Vis hele sitatet...
Fett, skal sette meg inn i videoene. Er en del, men det får vel være

Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Hvis du har noen ambisjoner om å enten lære deg å få noe mer enn en halvveis gjennomført app ut av dette bør du gå for java-programmering. Det tar lang tid å lære seg, men er absolutt verdt det til slutt. Hvis ikke kan du jo se på http://appinventor.mit.edu som burde gi ok resultater relativt fort.
Vis hele sitatet...

Virker som at det er stor enighet i at å lære seg java er et must ja.
Vet du om http://appinventor.mit.edu har det samme som resten av "app maker"-sidene, at de har rettighet på ideen og tar all betaling du får for det?
Sist endret av EvenAG; 2. oktober 2013 kl. 04:30.