Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1225
Hei
Lurte på om noen av dere veit noe om roboter.
Går vg2. Automasjon for øyeblikket og fikk plutselig øynene åpnet for Robotic og Artificial Intelligence. Tenkte derfor at jeg skulle høre om jeg evt. kunne få ha det som prosjekt til fordjupning.
Er det noen som har noe erfaring med dette? Ville vært fint å høre noen erfaringer og anbefalinger.
Men bare så det er sagt, vil helst ikke sitte med et Lego sett for 10-16år ol.

Ser fram til svar=)

Vedlegg for illustrasjon:
http://www.robotmarketplace.com/products/images/IL-SRV1Q_lg.jpg
Sitat av arnthugo1st Vis innlegg
...
Lurte på om noen av dere veit noe om roboter.
Går vg2. Automasjon for øyeblikket
...
Men bare så det er sagt, vil helst ikke sitte med et Lego sett for 10-16år ol.
Vis hele sitatet...
Du indikerer at du ikke vet så mye om dette, og samtidig at Lego er ut?

Gjør litt research, så vil du se at Lego Mindstorms brukes til seriøs undervisning i akademiske miljøer på masternivå.

Du kan bygge roboter som løser Rubiks kube, balanseroboter, og en haug med andre avanserte kreasjoner med Mindstorms. Bare fantasien og kompetansen setter grensene.

Fordelene med Mindstorms er at selve den mekaniske konstruksjonen er enkel, du har et godt utvalg av programmeringsspråk (Lego har frigitt kildekoden til kontrolleren), og det er et stort miljø du kan støtte deg på. Ulempene er at det fort blir litt stort og klumpete, og det er dyrt med sensorer og slikt. Men sistnevnte kan du også bygge selv. Mindstorms bruker blant annet standard I2C-grensesnitt til sensorene sine.

Til inspirasjon:

http://www.youtube.com/watch?v=sRTcHnjNd5E
http://www.youtube.com/watch?v=01rwFRlrJSo

Så jeg har i utgangspunktet ingen problemer med å anbefale deg Lego Mindstorms.

Som en god nummer to vil jeg anbefale deg å ta utgangspunkt i en Arduino-kontroller. En prototypekontroller som lar deg utvikle raskt pga standardisert hardware og et høynivåspråk. Programmeres direkte via USB-kabel.

www.arduino.cc

Her må du bygge mekanikken selv. Men det finnes tusenvis av eksempler på nett.
Vi bruker selv Lego Mindstom på inginør linjen jeg går på. Vi bruker java, og det finnes nesten ingen grenser for hva man kan lage. Segway, printer, biler som kjører rundt ved hjelp av "AI" og sensorer ol. Søk på youtube så finner du mange prosjekter.
beklager at jeg "disset" legoen. Tanken med å droppe legoen var at jeg vil tro at fokuset ligger mest på programmeringen og jeg får ikke med flere deler av automatiseringsfaget blant annet mekanikk og selve koplingsarbeidet, det var hvertfall baktanken min.
Men jeg tror jeg tar hintet om at det kanskje blir litt for komplisert å starte med?
Sjekk ut BEAM-roboter. Det er en type roboter uten mikroprosessorer som styres gjennom analoge kretser som etterlikner biologiske nevroner, og handler etter et stimulus-respons-mønster. Virker kanskje litt døllt ved første øyekast, men jo mer du setter deg inn i det, dess mer fascinerende er konseptet. Alt fra det superenkle til det voldsomt avanserte kan bygges. Det står litt mer utfyllende i wikipediaartikkelen jeg linker til under her, og du ser mange eksempler på både enkle og mer kompliserte design på youtube.

http://en.wikipedia.org/wiki/BEAM_robotics
Sitat av arnthugo1st Vis innlegg
...Tanken med å droppe legoen var at jeg vil tro at fokuset ligger mest på programmeringen og jeg får ikke med flere deler av automatiseringsfaget blant annet mekanikk og selve koplingsarbeidet
...
Vis hele sitatet...
Her har du naturligvis et poeng. Men siden overskriften din er Robot-kit, så antar jeg at du ikke hadde sett for deg å lage så mye mekanikk i utgangspunktet.

Men du ikke like Lego, selv om mange synes det er bra. Jeg ville bare gjøre deg oppmerksom på at det i tillegg til å være leketøy for oppegående barn, også brukes til seriøse formål. Og så får du et komplett oppsett i én eske.

Snus litt på en Arduino eller tilsvarende i stedet, da vel? Kjøp et par billige servomotorer til modellflyformål, og vips, med litt fingerferdighet så har du en robot som du kan begynne å programmere. Du kommer langt med bare Arduino-kontrolleren også, og noen sensorer og lysdioder. Selv om "roboten" din blir stasjonær i første utgave, så får du en god smaksprøve på hva du kan bruke en slik kontroller til.

BEAM-roboter, som Provo refererer til, er nok litt på siden av hva du egentlig er på jakt etter. Men de er ikke mindre interessante av den grunn. Du kan få deg mange timers morsom underholdning av å lage to slike roboter i forskjellige roller, eksempelvis katt og mus hvor den ene jager den andre. Problemet med disse robotene er at hardware og "software" så hardcoded som det går an å være at adferden ikke kan endres sånn uten videre.
Sitat av capidog Vis innlegg
BEAM-roboter, som Provo refererer til, er nok litt på siden av hva du egentlig er på jakt etter. Men de er ikke mindre interessante av den grunn. Du kan få deg mange timers morsom underholdning av å lage to slike roboter i forskjellige roller, eksempelvis katt og mus hvor den ene jager den andre. Problemet med disse robotene er at hardware og "software" så hardcoded som det går an å være at adferden ikke kan endres sånn uten videre.
Vis hele sitatet...
Bare for å opplyse om det, ettersom jeg glemte det i forrige post, så kan man bruke en såkalt horse and rider-topologi, hvor roboten fungerer i utgangspunktet alene, men gis sine overordnede mål av en programmerbar enhet. Dessuten vil jeg tørre å påstå at en BEAM-robot kan være midt i blinken som automasjonsprosjekt, spesielt hvis man bruker tilbakekoblingsløkker med analoge kontinuerlige verdier fra den virkelige verden til styrekretsene, men det spørs helt på hva pensumet legger vekt på (reguleringsteknikk, programmering, etc.).
Vi lagde litt forskjellige typer roboter (enkle, sådan), bl.a. linjefølgere, "fotballspillere", orienteringsroboter osv. på skolen i fjor. Lagde både med lego mindstorms og mikrokontrollere med analoge kretser.

Lær deg et programmeringsspråk som passer deg, som kan brukes på mikrokontrollere (anbefaler AVR kontrollere). De viktigste elementene med automasjon/robotteknikk er ADC (analog to digital converter), DAC (digital to analog) og PWM (pulse width modulation) Da er du godt i gang med både servoer og motorer!
Takker, alle mulighetene ser veldig spennende ut=)