Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 12537
Ok, her er saken:
Jeg og 6 venner var ute å skatet i dag, å jeg må si det var en av de sykeste dagene i mitt liv.

Først ankommer jeg sentrum via buss for å møte kompisene, å det første jeg ser når jeg kommer ut av bussen er en fyr som setter seg et skudd med noe skumle greier, ser godt på klærne og holdningen hans at han var narkis, jeg tenker ikke mer over det og begynner å skate ned mot byen.
Da jeg har møtt kompisene mine og skatet i ca.15 minutter ser vi to gubber utenfor kinoen, begge var merkbart påvirket av enten macca eller noe andre sterke greier.
Vi klarte ikke dy oss, så vi begynte å skate i ei trapp rett ved siden av dem, så d forsvant fort, begge hadde ryggsekker på, den ene var åpen og vi så stashet deres. Vi fortsatte å skate i trappa, men plutselig ser jeg noe hvitt inne i busken, da jeg tok en nærmere kikk ser jeg at det er omtrent 6-7 gram hvitt pulver i en litten åpne/lukke pose. Jeg tenkte som folk flest at det ikke bare var melis, men noe litt morsommere greier, det kom i tankene mine at kansje jeg skulle ta den opp å gå til purken med posen på pur faen, men da kom lausungen i meg fram å jeg overbeviste gjengen om å stikke å la de to fyrene komme tilbake, deale ferdig å gå hjem med litt penger i lommene. Jada, jeg er omtenksom.
Vi skatet ned til senteret, og det første vi ser da vi kommer dit var to purkbiler å ca. 6 snut. Min første tanke var å springe opp til dealerne å advare de så det ikke ble bust, da jeg kom opp igjen var de fortsatt ikke kommet tilbake. Jeg dro ned tilbake til der purken var, og gjengen venta på meg.
Vi fant snart ut hva snuten var ute etter, de sto å krangla med to pakkiser om at de hadde vært i slosskamp å skadet folk skikkelig ille, vi kunne jo ikke bry oss mindre om dem, men jeg var fortsatt urolig for de to stakkarne hundre meter oppe i gata.
Plutselig, ut av ingenting, kommer det ei kjerring ranglende ut av et smug å bare valser bortover gata, man så godt at hun hadde masse stikkmerker oppover hånda etter sprøyter.
Jeg gikk bort til politiet og spurte hvorfor de ikke tok henne med på sykehuset eller noe, de blanda seg ikke i det hele tatt, snuten svarte ''vi har vært borti hun der før, så vi vet om henne.''
Det var alt av svar jeg fikk. Jeg ble irritert å bare gikk. Gjengen fulgte etter.
Etter omtrent to timer hadde vi vært rundt helle sentrum å skata, å vi hadde sett hu kjerringa mange ganger, så ut som hu hadde gått seg bort eller noe.
Ytterlig en time til hadde gått, og vi dro til burger king, og utenfor der sto det en ambulanse, vi gikk inn på sjappa å der lå riktinok hu samme kjerringa jeg hadde snakket med snuten om, på gulvet, på burger king i spasmer og kastet opp. Hun ristet værre enn en dildo.
Han samme snuten jeg hadde pratet med tidligere sto utenfor sjappa å ventet, så jeg gikk bort til han å sa ''hva var det jeg sa? du kunne spart deg en utrykkning bare du hadde hørt på meg!''
Etter jeg sa det ble han bare sint å truet med å ta meg med på stasjonen å ringe foreldrene mine osv.

Jeg bare sier det: Kristiansund har landets dårligste politikammer.

beklager noen skrivefeil, men E'n på tastaturet mitt er vanskelig :3
Sist endret av ikapeek; 22. april 2009 kl. 23:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De har nok ikke landets dårligeste politikammer.
Politiet her har nok av kaffe og te-partyer de også.

Men, at du blander deg inn i politiets arbeid, når du kan se de allerede er optatt, skjønner jeg ikke helt.
Greit nok, hun havnet til syvende og sist hos ambulansen, men dette er noe ikke du eller politiet visste om.
Politiet visste hvem det var, og hva hun dreiv med. Hva skal de gjøre? Kaste hun i fengsel?
Å være viktigper i slike sammenhenger, blir bare for dumt.
Handler vel litt om å engasjere seg da OoM når man ser et menneske som tydeligvis ikke har det så kult der og da.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av prick Vis innlegg
Handler vel litt om å engasjere seg da OoM når man ser et menneske som tydeligvis ikke har det så kult der og da.
Vis hele sitatet...
Politiet har ikkje tid til å engasjere seg i skjebner. Dei har tid (og betalt) for å ta seg av akutte tilfeller. Narkomane går meir mot det eg vil kalle kronisk, og (desverre) ei oppgave for helsevesen og sosialetater.
ikapeek's Avatar
Trådstarter
8 28
altså, det er mye kjipere for hu dama ho gå i sjokktilstand å bryte helt ned inne på burgerking, enn det ville vært hvist purken hadde fått en bil til å kjøre henne til hospitalen så hun kunne fått litt hjelp der og da, enig?

btw: purken var ikke opptatt, to av dem sto å krangla med to utlendinger utenfor ei pizza sjappe mens 4-5 andre purk sto å så på..
Sitat av prick Vis innlegg
Handler vel litt om å engasjere seg da OoM når man ser et menneske som tydeligvis ikke har det så kult der og da.
Vis hele sitatet...
Men når politet ser det så vet de hva som foregår og sånnt, greit nok at du er engasjert, men ikke forstyr når de jobber.
Akkurat som Bussjåfør, når de kjører så blir det feil for deg å gå dit og si, nei du kjører feil, sving inn dit og sånnt. Om du er så engasjert kunne du prøv å hjulpet dama.
Som sagt før, så visste ingen av partene at hun kom til å bryte helt sammen inne på burgerking.
Så at politiet skulle hente inn en narkoman person, som de allerede visste om, og som var lite å gjøre med, synes jeg ikke er riktig. De har viktigere ting å prioritere. Som f.eks et alvorlig slagsmål.
Som vidarlo sier, er dette ikke en jobb for politiet, men helsevesenet sin jobb først og fremst.

Og, visst du ikke visste det, så driter "snuten" i "narkiser". Det er viktigere og beholde ro og orden hos "pakkisene".
Sist endret av oom; 22. april 2009 kl. 23:18.
En annen ting som du må tenke på: politimannen var sikkert "godt" kjent med denne dama fra før. De ser henne sikkert rangle sånn oppover og nedover gata hverdag. Hva skal de gjøre? Kjøre henne på sykehuset, lappe henne sammen og sende henne på gata igjen? Hun kommer fortsatt til å rangle rundt på samme måten dagen etter. Jeg sier ikke at det er riktig å overse slikt, men skulle politiet brukt alle resursene sine på å jage sprøytenarkomane fra ende til annen, ja da hadde hverdagen deres fort blitt håpløs. Og hvem skulle da stoppet disse kara som hadde slåss?

Det du kunne gjort derimot, om det virkelig så ille ut, var å ringe etter en ambulanse?

Det er sikkert heller ikke noe kult å nettopp ha gjort en "feil" som endte med at noen måtte bli sendt på sykehus, også få det slengt opp i trynet av en skråsikker skater etterpå. Kanskje han reagerte som han gjorde, med sinne, fordi han faktisk brydde seg, og var litt frustrert over at jobben hans ikke tillot han å hjelpe alle?

Sier ikke at det er det ene, eller det andre. Men saken kan sees fra flere sider enn din.
Sist endret av gulunderstrek; 22. april 2009 kl. 23:22.
Spiller ingen rolle. Politiet har tid til å gjøre mye anna svada, så hvorfor ikke høre, se og bedømme før enn de kaster ut et svar og lar et "skjebne" menneske vandre enda mer mot livets slutt. Man kanke gi opp håpet til et menneske bare pga de har vært borti og vet at det ruser seg. Nå uttaler jeg meg sånn for utifra hva trådstarter skriver, så var det flere politmenn som ikke gjorde noe annet enn å se på
ikapeek's Avatar
Trådstarter
8 28
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
En annen ting som du må tenke på: politimannen var sikkert "godt" kjent med denne dama fra før. De ser henne sikkert rangle sånn oppover og nedover gata hverdag. Hva skal de gjøre? Kjøre henne på sykehuset, lappe henne sammen og sende henne på gata igjen? Hun kommer fortsatt til å rangle rundt på samme måten dagen etter. Jeg sier ikke at det er riktig å overse slikt, men skulle politiet brukt alle resursene sine på å jage sprøytenarkomane fra ende til annen, ja da hadde hverdagen deres fort blitt håpløs. Og hvem skulle da stoppet disse kara som hadde slåss?

Det du kunne gjort derimot, om det virkelig så ille ut var å ringe etter en ambulanse?

Det er sikkert heller ikke noe kult å nettopp ha gjort en "feil" som endte med at noen måtte bli sendt på sykehus, også få det slengt opp i trynet av en skråsikker skater etterpå. Kanskje han reagerte som han gjorde, med sinne, fordi han faktisk brydde seg, og var litt frustrert over at jobben hans ikke tillot han å hjelpe alle?

Sier ikke at det er det ene, eller det andre. Men saken kan sees fra flere sider enn din.
Vis hele sitatet...
Ja klart saken kan ses fra et annet perspektiv, men politiet trenger ikke 7 betjenter for å krangle med 2 pizzagutter.
Sitat av ikapeek Vis innlegg
altså, det er mye kjipere for hu dama ho gå i sjokktilstand å bryte helt ned inne på burgerking, enn det ville vært hvist purken hadde fått en bil til å kjøre henne til hospitalen så hun kunne fått litt hjelp der og da, enig?

btw: purken var ikke opptatt, to av dem sto å krangla med to utlendinger utenfor ei pizza sjappe mens 4-5 andre purk sto å så på..
Vis hele sitatet...
Hvem i helvete er det som bryr seg om de " stakkars " menneskene som har valgt og bestemt SELV hvilken levestandard han/hun skal ha ? Purken just dont care a shit about dem og sådann gjør jeg også. Hvis du såpass vil gjøre noe med det, send forslag til staten, dokumenter det grundig med bilder osv så kanskje det blir vurdert.

men hvem er det som gjør mest skade? De snille narkisene som bare går rundt og er friendly og ikke i stand til å angripe, eller skada pakkiser som går rundt med kniv og raner alle osv. Sefølgelig fokuserer purken mer på dem. DADA
Hvis en person som ikke har vært borti stoff før klarer å se at det kommer til og gå ille med dama, burde faen meg politi klare det også. Siden de faktisk har litt erfaring og greier.

At dem ikke engang gadd og sjekke statusen på dama beviser bare enda en gang for meg at de driter i narkomane.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Hvem i helvete er det som bryr seg om de " stakkars " menneskene som har valgt og bestemt SELV hvilken levestandard han/hun skal ha ? Purken just dont care a shit about dem og sådann gjør jeg også. Hvis du såpass vil gjøre noe med det, send forslag til staten, dokumenter det grundig med bilder osv så kanskje det blir vurdert.

men hvem er det som gjør mest skade? De snille narkisene som bare går rundt og er friendly og ikke i stand til å angripe, eller skada pakkiser som går rundt med kniv og raner alle osv. Sefølgelig fokuserer purken mer på dem. DADA
Vis hele sitatet...
Spyr av at du drar alt under en kam her
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Hvem i helvete er det som bryr seg om de " stakkars " menneskene som har valgt og bestemt SELV hvilken levestandard han/hun skal ha ? Purken just dont care a shit about dem og sådann gjør jeg også. Hvis du såpass vil gjøre noe med det, send forslag til staten, dokumenter det grundig med bilder osv så kanskje det blir vurdert.

men hvem er det som gjør mest skade? De snille narkisene som bare går rundt og er friendly og ikke i stand til å angripe, eller skada pakkiser som går rundt med kniv og raner alle osv. Sefølgelig fokuserer purken mer på dem. DADA
Vis hele sitatet...
Ro deg ned, hvorfor sier du sånn? Er ikke de også mennesker akkurat som deg og meg? Vet du hvordan livet de sitt ha vært? Vet du hva de har gått igjenom? Hva har de gjort deg?
Man skal ikke dømme andre.
Jeg har selv vokst opp i Kristiansund. Du har fått en liten forsmak på skyggesiden av byen. Det FLYTER av narkotika og missbrukere der. Politiet har rett og slett ikke resusser til å huke inn alle berusede personer som vandrer rundt i sentrum. Om du blir boende vil du etter hvert oppdage dette selv.

En artig "sidenote" er at jeg selv var skater fra jeg var 13 til jeg var 17, elsket det. Miljøet blomstret på den tiden og det var flere 100 skatere, dette var lenge før "parken" ble revet. Da jeg var på din alder var jeg skikkelig anti-narkotika, skatet rundt på et Ailien Workshop brett, i en altfor stor "MOT" t-skjorte. Hasj var for tapere og Amfetamin/"Makka" var "nærkis".

Det er trist å si dette, men etterhvert som du blir eldre kommer du nok til å se (spesielt om du har/får en interesse for festing) at det skjer mye værre ting i byen som politiet "driter" i.
ikapeek's Avatar
Trådstarter
8 28
Sitat av Jehes Vis innlegg
Jeg har selv vokst opp i Kristiansund. Du har fått en liten forsmak på skyggesiden av byen. Det FLYTER av narkotika og missbrukere der. Politiet har rett og slett ikke resusser til å huke inn alle berusede personer som vandrer rundt i sentrum. Om du blir boende vil du etter hvert oppdage dette selv.

En artig "sidenote" er at jeg selv var skater fra jeg var 13 til jeg var 17, elsket det. Miljøet blomstret på den tiden og det var flere 100 skatere, dette var lenge før "parken" ble revet. Da jeg var på din alder var jeg skikkelig anti-narkotika, skatet rundt på et Ailien Workshop brett, i en altfor stor "MOT" t-skjorte. Hasj var for tapere og Amfetamin/"Makka" var "nærkis".

Det er trist å si dette, men etterhvert som du blir eldre kommer du nok til å se (spesielt om du har/får en interesse for festing) at det skjer mye værre ting i byen som politiet "driter" i.
Vis hele sitatet...
forsmak? kødder du? jeg er klar over det meste her i byen å har ingenting imot narkiser, jeg er enig med at makka er for narkiser, men hasj har jeg ingenting imot, mange av mine nermeste venner er hasjiser. Jeg har bodd i Kbyen hele livet, er 16 nå å har fått mer enn en forsmak på byens skyggeside, jeg er fullstendig klar over at det finns værre ting enn folk som er borte på macca vandrer i gatene, men akkurat hu her så jeg trengte hjelp, jeg kjenner mange som både puffer litt brunt i helgene, og folk som setter ei sprøyte om dagen, og jeg vet effektene, men denne jenta her trengte assistanse der og da, å at purken gidde fullstendig faen irriterte meg langt oppe i endetarmen.

btw, til dere andre, det er ikke viktiper og ''mr. involved'' å bry seg om andre.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Det er ikke galt å bry seg, bra for deg at du gjør det, men politiet kunne ikke ta seg av det der og da.
Sist endret av vidarlo; 23. april 2009 kl. 00:05.
ikapeek's Avatar
Trådstarter
8 28
Sitat av CaptainP Vis innlegg
Det er ikke galt å bry seg, bra for deg at du gjør det, men politiet kunne ikke ta seg av det der og da.
Vis hele sitatet...
ehrm.... JO
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ikapeek Vis innlegg
ehrm.... JO
Vis hele sitatet...
Du kjenner ei side av saka. Du har ikkje peiling på kor mange ganger politiet har kjørt den kvinna på sjukehus. Kor mange ganger dei har snakka med ho. Kor mange ganger i fengsel ho har bak seg. Kor mange domfellelser. Kor mange år.

Kort sagt - skulle politiet tatt seg av slike tilfeller er eg rimelig overtydd om at heile politistyrken i så godt som samtlige norske byer kunne vore opptatt med KUN det 24/7. Det er rett og slett ikkje realistisk.

Eg har såpass tiltru til politiet at eg trur dei er betre på å vurdere kva som er forsvarleg å bruke tid enn det du gjer. Dei kjenner miljøet i byen betre, og dei har lenger erfaring i å ta den typen vurdering.

Rett nok gjer dei enkelte ganger feil, og det er beklageleg, men jobben politiet har inneber at dei må ta ekstreme vurderinger som bokstavelig talt dreier seg om liv og død på kort tid, og dei må vege skadevirkninger opp mot kvarandre.

Om du meinte det var alvorleg risiko for at liv kunne gå tapt skulle du ringt 113 og hjelpt kvinna sjølv.

Så kort sagt - mogeleg politiet burde handla på anna måte, men eg trur på ingen måte på at du har grunnlag for å hevde det, all den tid du knapt kjenner ei side av saka.
Sitat av ikapeek Vis innlegg
ehrm.... JO
Vis hele sitatet...
Ser du fortsatt ikke poenget i dette tilfelle?
Politiet har sikkert sett samme dama vinglende i rus flere dager tidligere, derav; vi har hvert borti hu før.
Det går simpelthen ikke ann å kjøre hver eneste sprøytenarkoman på sykehuset hver eneste gang man støter på en. Det ville vært umulig, og totalt feilprioritering mht. andre ting politiet må ta seg av. Og får å få det på det klare, dersom politimannen du snakket til hadde hvert synsk, noe jeg vil tro han ikke var - altså: han hadde visst at utfallet som skjeddet kom til å skje, skal jeg love deg at han hadde handlet annerledes. Beklageligvis er synske mennesker kun å finne på TV Norge, i et program kalt Jakten på den 6. sansen.

Beklager, men vi har ikke nok resursser til å holde en totalorden i gatene. Vil du hjelpe til? Bli et par år eldre, og søk deg inn på politiskolen, du vil antakeligvis både forstå realiteten, og hjelpe samfunnet i en ellers hektisk hverdag.
Sist endret av Restyle; 23. april 2009 kl. 00:34.
Sitat av ikapeek Vis innlegg
Ja klart saken kan ses fra et annet perspektiv, men politiet trenger ikke 7 betjenter for å krangle med 2 pizzagutter.
Vis hele sitatet...
Hvis det var 7 politifolk i Kr.Sund ute samtidig er dere skikkelig priviligert. I molde er det ofte bare en på vakt og han må sitte på stasjonen, så ingen rykker ut om det trengs.

Se det fra politiets side, som nevnt tidligere hvis de hele tiden prøver å hjelpe dama blir de drit-lei tilslutt, og orker ikke mer. Hvor mye skal man prøve før man gir opp?
Skjønner du blir frustrert og sint, men avogtil får man bare nok.

OT: du fikk en KP når jeg skulle quote
(jeg er flink på det der)
Sist endret av Stayneh; 23. april 2009 kl. 00:37.
Sitat av ikapeek Vis innlegg
ehrm.... JO
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du være så skråsikker på det?

Greit, det er politiets jobb å passe på, og veldig bra at du prøver å hjelpe folk som trenger det. Men for alt du vet kan disse to ha vært involvert i slagsmål med politiet,våpnet ran, hvem vet? kanskje de faktisk ville være på den sikre siden når de konfronterte disse gutta. Såvidt jeg vet er politiet mennesker akkuratt som deg og meg? Politimenn eller kvinner er ikke fryktløse og uovervinnelige, som man så naivt trodde da man var 3-8 år.


Man skal heller absolutt ikke dømme narkomane (se lenger opp) og si " De valgte det selv så fuck dem." Det er en SELVFØLGE at ingen mennesker velger å bo på gata, fryse, sulte og ha dårlige sanitære forhold, samtidig som de har problemer med å skaffe et stoff de er nødt til å ha.

Det eksisterer faktisk ingen supermann som kommer for å redde oss alle fra gateliv,sykdom og kriminalitet. Verden er urettferdig, face it.

Selv har jeg aldri vært avhengig av noe, og med mindre du har vært der selv eller kjenner noen som har/hatt alvorlige rusproblemer syns jeg ikke du har noe bra utgangspunkt til å sette disse menneskene i bås på den måten du gjør. Det gjelder forsåvidt for både "purken,narkiser og pakkiser" fins ikke mye som er dummere enn å si at " alle pakkiser lager bare bråk, alle narkiser valgte det og all purk gjør en dårlig jobb." for dette er ikke nødvendigvis tillfellet

Ser også absolutt poenget med at det mest sannsynelig er feilprioritering å sende 7 uniformerte konstabler ut for å ta seg av to pizzagutter.

Sitat av Stayneh Vis innlegg
Hvis det var 7 politifolk i Kr.Sund ute samtidig er dere skikkelig priviligert. I molde er det ofte bare en på vakt og han må sitte på stasjonen, så ingen rykker ut om det trengs.
Vis hele sitatet...
I skien ble det tatt en butikktyv i en butikk 150 meter fra politikammeret. De måtte slippe han løs,for det var ingen som kunne ta han i mot...
Sist endret av otimate; 23. april 2009 kl. 00:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er nok kynisk og naivt, men jeg forstår at snuten har andre ting å prioritere enn å dra inn ei kjerring som har sitti i fyllearresten 1000 ganger, men egentlig ikke gjør noe mer galt enn å ødelegge sitt eget liv, selv om det er galt nok. Folk har det jævlig, mange burde hatt hjelp, men sannheten er at snuten er underbetalt og har for lite folk, så noen slipper dessverre unna "fallnettet".
Er det virkelig slik vi vill ha det? Alle narkomane skulle blitt tvangs inlakt, på et avrusings senter som er sikret som et fengsel. Å funker ikke det, så er det vel 1 år, grue arbeid på svalbar noe som kanskje funker?

Men, det er vel penger det står på? Men tanke på inbrudd og annen skade di narkomane gjør iløpet av sitt liv, kanskje koster samfunnet mere enn avrusning?
Trådstarter burde få seg en jobb i rusmiddelomsorgen og ikke forstyrre politiet på jobb. Det er nå min mening. Ikke stopp folk med empati da folkens.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av ertsaas Vis innlegg
Er det virkelig slik vi vill ha det? Alle narkomane skulle blitt tvangs inlakt, på et avrusings senter som er sikret som et fengsel. Å funker ikke det, så er det vel 1 år, grue arbeid på svalbar noe som kanskje funker?

Men, det er vel penger det står på? Men tanke på inbrudd og annen skade di narkomane gjør iløpet av sitt liv, kanskje koster samfunnet mere enn avrusning?
Vis hele sitatet...
Jeg har forsøkt å lese gjennom det skrivefeilbefengte innlegget ditt et par ganger, og har tolket det som at du mener de rusavhengige burde utsettes for mer tvang for å få de tilpasset samfunnets oppfatning av en veltilpasset livsførsel. Hvis det er dette du mener, nøyaktig hvordan mener du tvang kan rehabilitere mennesker som kanskje startet med rus for å klare seg da de ble tvunget til å ta seg av småsøsken i en alder av 7 eller ble tvunget til sex med onkel som seksåringer etc.? Tror du de får seg en jobb på ligningskontoret og holder seg til noen glass rødvin hvis de bare hakker nok i gruver?

Nå har riktignok absolutt ikke alle rusmisbrukere en vond historie de forsøker å ruse seg vekk fra. En fyr som har skapt mer verdier enn hele din slekt til sammen kan rave påvirket gatelangs og være fornøyd med det... Hvem faen er du da til å skrike etter mer maktbruk og gruvearbeid mot dette mennesket?

Og nei, dette er ikke en utelukkende konstruert situasjon. Noen av disse "narkomane" du vil sende til Svalbard har skapt og utrettet mer i løpet av et liv enn du kunne gjort på tjue liv, så jeg stemmer for at vi sender deg til Svalbard så du kan lære deg å være mer veltilpasset og produktiv. I tilfelle du vil gjøre skade eller på annen måte pådra Staten utgifter i løpet av ditt liv er nok dette gunstig. Håper dette er ok.
asso, hvorfor "angripe" han?
Han brydde seg, hva om det hadde vært noen av dere som hadde vært hun dama, hadde du villa at noen hadde brydd seg, eller at noen hadde sett stygt på deg på burger king?

Han kom bare med meninga si, respekter det istedet for å kjefte på at han blandet seg, han brydde seg heter det.
Han klager på noen som ikke fortjener det.
Politiet kan ikke gjøre en drit, om de hadde tatt henne på sjukehus hadde hun vært ute igjen før du visste ordet av det, det er rett å slett ikke vits.
Hun kommer ikke til å slutte å ruse seg om hun blir kjørt til sykehus IGJEN, som hun nok allerede har blitt sendt mange ganger, greit att du bryr deg men da kunne vell du vært så snill å ringt en ambulanse, hun hadde nok blitt forbanna om du snakka til henne å prøvde å hjelpe, desverre.
Sitat av ertsaas Vis innlegg
Er det virkelig slik vi vill ha det? Alle narkomane skulle blitt tvangs inlakt, på et avrusings senter som er sikret som et fengsel. Å funker ikke det, så er det vel 1 år, grue arbeid på svalbar noe som kanskje funker?

Men, det er vel penger det står på? Men tanke på inbrudd og annen skade di narkomane gjør iløpet av sitt liv, kanskje koster samfunnet mere enn avrusning?
Vis hele sitatet...
det er heller mennesker som deg som burde bli tvangsinnlagt med dumme uttalelser som dette.

Kristiansund purk er som alle andre purk rundt i Norge, de m0ter mange "narkiser" som de bruker mye energi paa, men hva faen kan de gj0re

de kanke sende alle "narkiser" de m0ter hver dag til sykehuset..
Sitat av fabianca Vis innlegg
Jeg har forsøkt å lese gjennom det skrivefeilbefengte innlegget ditt et par ganger, og har tolket det som at du mener de rusavhengige burde utsettes for mer tvang for å få de tilpasset samfunnets oppfatning av en veltilpasset livsførsel. Hvis det er dette du mener, nøyaktig hvordan mener du tvang kan rehabilitere mennesker som kanskje startet med rus for å klare seg da de ble tvunget til å ta seg av småsøsken i en alder av 7 eller ble tvunget til sex med onkel som seksåringer etc.? Tror du de får seg en jobb på ligningskontoret og holder seg til noen glass rødvin hvis de bare hakker nok i gruver?

Nå har riktignok absolutt ikke alle rusmisbrukere en vond historie de forsøker å ruse seg vekk fra. En fyr som har skapt mer verdier enn hele din slekt til sammen kan rave påvirket gatelangs og være fornøyd med det... Hvem faen er du da til å skrike etter mer maktbruk og gruvearbeid mot dette mennesket?

Og nei, dette er ikke en utelukkende konstruert situasjon. Noen av disse "narkomane" du vil sende til Svalbard har skapt og utrettet mer i løpet av et liv enn du kunne gjort på tjue liv, så jeg stemmer for at vi sender deg til Svalbard så du kan lære deg å være mer veltilpasset og produktiv. I tilfelle du vil gjøre skade eller på annen måte pådra Staten utgifter i løpet av ditt liv er nok dette gunstig. Håper dette er ok.
Vis hele sitatet...
ok, greit. La di selv ruse seg, til di blir voksen nokk til å selv søke seg in på et avrusings senter, for og så sprekke etter 2 mnd. og bare spasere ut av gården og starte med ny rus.

Selve suget etter rusen er sterkere en deres eget sterke ønske om et liv, så di trenger et hjern grep irunt seg.

Eller har du et bedre forslag?
skal unngå og dra alle under en kam, men se deg selv i situasjonen:
du har jobb, "kundeservice".
det vil alltid være noen der ute blandt "kundene" som du ikke får gitt like god service.
kommer noen og påpeker dine feil på jobben, er du mest sannsynlig raskt ute med "jammen, xxx..." fulgt av en forklaring \ selvforsvarsmekanisme.

politiet er som vanlig folk i gata (dog mer autoriteter etc.) og de har gode og dårlige dager. de kan ikke hjelpe alle (iallefall ikke i denne verden hvor det ser ut som det er mere kriminalitet enn lovlydighet).

de må prioritere "kunder" som alle andre, og er sikkert mere behjelpelige for en blondine med motorstopp enn "skabbe"-Siri med nålene.

medmenneskelighet sa du? et isolert, men teknologisk samfunn says I.

i slike tilfeller bør man "få noe gjort? gjør det selv !"


NB: sikter ikke til noen spesielle her, men på generelt grunnlag.

ser du noen som sliter, ikke forvent noe fra noen andre enn deg selv. ta selv affære, det styrker selvtilliten også (og kanskje sår mere tvil ovenfor vårt "flotte medmenneskelige samfunn".


uff, for mye ironi her merker jeg sorry for litt off-topic. work is calling.


- T
Jeg syns trådstarter har en litt naiv innstilling til hvordan verden og samfunnet, og ikke minst demokratiet, fungerer. Det er en nobel og flott tanke å ville hjelpe andre. Å være solidarisk er en god egenskap, men man må velge sine slag med omhu. Hvis du vil engasjere deg mot rus, så kan du heller gjøre dette ved å melde deg inn i UMN, eller kanskje ved å jobbe frivillig ved din lokale suppestasjon eller Blå Kors. Og vet du hva, de beste gode gjerningene, det er de som du ikke tar kred for. Følelsen av å utrette noe godt er mye bedre når du gjør det for deg selv, og ikke for å få en referanse på CV-en eller for å skryte til andre.

Noen har mer eller mindre ufrivillig valgt et liv med rus, og i tillegg vært inn og ut av institusjoner uten hell. Om det er det den norske rusomsorgen som er dårlig, det tror jeg faktisk ikke. At den kan forbedres? Helt klart, men da er vi nødt til å ta noen tiltak som kanskje ikke vil være så populære blant menigmann (les: tvang/forskning).

Det har seg dessverre slik at dersom politiet skulle brukt sin tid og sine ressurser på å fakke alle sprøytenarkomane, så ville det vært veldig liten tid til å stoppe vold og annen kriminalitet. Mange junkier burde selvfølgelig ta litt mer hensyn enn å sette skudd midt på gata, men dog, hva kan man forvente seg. Som Fabianca sier, så er mange av disse menneskene intelligente og mange har nok på et og annet tidspunkt vært meget ressurssterke.

La politiet gjennomføre sitt arbeid, og ring heller ambulanse hvis du ser at noen er ved dårlig helse eller er syke. Du nevner ikke om du snakket med dama eller ikke, men det hadde kanskje også vært et alternativ. At hun falt om er vel kanskje ikke noen overraskelse hvis hun er rusavhengig. Narkomane har som regel veldig dårlig helse.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Sitat av ertsaas Vis innlegg
Selve suget etter rusen er sterkere en deres eget sterke ønske om et liv, så di trenger et hjern grep irunt seg.

Eller har du et bedre forslag?
Vis hele sitatet...
Like sterkt som ditt hat for rettskrivning og empati, selv etter fabiancas ganske så klare innlegg?
Sist endret av CaptainP; 23. april 2009 kl. 19:33.
polititet har jo nok å gjøre fra før så det var vel ingen bombe og ingen kunne vite at hu dama koom til å ramle om å få spasmer.

handler veldig mye om pririteringer her; de vil heller bruke tiden på noe akutt og viktig istedenfor å kjøre "hjem" en dame som sjangler bortover.

er nok ikke så lett for polititet å forholde seg til dette heller så er ikke noe vits å være etterpåklok her.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av ertsaas Vis innlegg
ok, greit. La di selv ruse seg, til di blir voksen nokk til å selv søke seg in på et avrusings senter, for og så sprekke etter 2 mnd. og bare spasere ut av gården og starte med ny rus.

Selve suget etter rusen er sterkere en deres eget sterke ønske om et liv, så di trenger et hjern grep irunt seg.

Eller har du et bedre forslag?
Vis hele sitatet...
Heldigvis har vi utdannede mennesker som tar seg av rehabilitering, og det finnes mange ulike tilbud. Rusmisbrukere er ikke en homogen gruppe (ta for eksempel en kikk på bokaktuelle Olaf Olsvik) og én rehabiliteringsform vil ikke fungere for alle, men en ting er sikkert... et jerngrep vil ikke hjelpe noen å komme seg ut i et normalt og rusfritt liv.

Det er ikke spesielt komplisert egentlig. Hvis vi ser bort fra bagateller som frihetsberøvelse, kan du jo selv tenke deg hva du ville gjort etter å ha blitt nektet noe du likte i en periode. For du har vel ikke tenkt at de narkomane skal være overvåket 24 timer i døgnet resten av livet? Hvordan tenker du tvang skal endre tankemønsteret til et voksent menneske med fri vilje?

For nei, det er ikke nok å få en avhengig over abstinensene og rusfri i en periode. Narkomane er ofte rusfrie i både kortere og lengre perioder, f.eks. i fengsel, ved sykehusinnleggelse, opphold på rehabilitering osv. Noen stoffer gir dessuten marginal fysisk avhengighet.

Her er forresten en fin fremstilling av livet før og etter rehabilitering for en stoffmisbruker. Hvordan skal jerngrepet ditt hjelpe en nyutskrevet på bar bakke egentlig?
Hentet fra "Narkomiljøet : økonomi, kultur og avhengighet." (1997)
Hm, politiet pleier som regel å være opptatt... Og å legge seg opp i hva de driver med er som regel en dårlige ide vil jeg tro...

Merkelig forresten, har bodd i Kr.Sund ett år nå og har ennå ikke sett noe i nærheten til narkomane i denne "dop-byen" :P
Sitat av Indebo Vis innlegg
Hm, politiet pleier som regel å være opptatt... Og å legge seg opp i hva de driver med er som regel en dårlige ide vil jeg tro...

Merkelig forresten, har bodd i Kr.Sund ett år nå og har ennå ikke sett noe i nærheten til narkomane i denne "dop-byen" :P
Vis hele sitatet...
Ta deg en tur på "Nordlandet", opphold deg 10min i Dalegata. Volla! Narkomane! Eller oppsøk "gettoen" på Kirklandet der er det også mange triste skjebner som ofte trekker ned til sentrum. De fleste narkomane liker å holde seg innendørs og skyr normalt "streite" mennesker.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Hentet fra "Narkomiljøet : økonomi, kultur og avhengighet." (1997)
Vis hele sitatet...
Ser denne. Etter en persom er blitt rusfri, med tvang eller Frivillig.
Så er Oppfølging like viktig.

Ellers, grunnen til at jeg mener at 1 år opphold i Svalbar (Eksempel)
Er at da er det ikke bare å stikke ut å få seg ett skudd.
Som di narkomane som jeg kjenner, alltid ender opp med å gjøre.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Men det selges da alkohol på svaldbard? Eller "teller det ikke" om de erstatter nåla med flaska?
politiet kan ikke bruke ressurser på å kjøre narkiser hjem
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det burde di heller ikke gjøre. Di burde hatt ressurset til å kjøre di DIREKTE til et avrusnings senter.
Politiet skal jo ha ualminnelig flaks for at det er ledig plass på avrusningssenteret når de som søker seg dit på vanlig måte kan vente inntil et halvt år før de får plass..
Du trenger ikke kritisere politiets arbeid da du selv fant masse dop i en busk og bestemte deg for å hjelpe til med å ødelegge mennesker som denne damen ved å hjelpe dem som dealet og ville advare mot politiert å greier.

Skal du være så jævla tøff anngående de "morsomme sakene" som du kalte det du så i busken, så syter du som en såret liten unge når du ser hva greiene gjør noen minutter etterpå. Så sårer onkel politi følelsene dine ved å ikke bry seg.

hold deg hjemme du tror jeg.
Plutselig, ut av ingenting, kommer det ei kjerring ranglende ut av et smug å bare valser bortover gata, man så godt at hun hadde masse stikkmerker oppover hånda etter sprøyter. Jeg gikk bort til politiet og spurte hvorfor de ikke tok henne med på sykehuset eller noe, de blanda seg ikke i det hele tatt, snuten svarte ''vi har vært borti hun der før, så vi vet om henne.'' Det var alt av svar jeg fikk. Jeg ble irritert å bare gikk. Gjengen fulgte etter. Etter omtrent to timer hadde vi vært rundt helle sentrum å skata, å vi hadde sett hu kjerringa mange ganger, så ut som hu hadde gått seg bort eller noe. Ytterlig en time til hadde gått, og vi dro til burger king, og utenfor der sto det en ambulanse, vi gikk inn på sjappa å der lå riktinok hu samme kjerringa jeg hadde snakket med snuten om, på gulvet, på burger king i spasmer og kastet opp. Hun ristet værre enn en dildo. Han samme snuten jeg hadde pratet med tidligere sto utenfor sjappa å ventet, så jeg gikk bort til han å sa ''hva var det jeg sa? du kunne spart deg en utrykkning bare du hadde hørt på meg!'' Etter jeg sa det ble han bare sint å truet med å ta meg med på stasjonen å ringe foreldrene mine osv.
Vis hele sitatet...
Jeg beklager å sette en liten skår i helgenen din her, men dette var neppe en akutt situasjon. Fra hun rava rundt helt plutselig ved de 6 snutene i begynnelsen, og til hun ligger og rister på gulvet til burger king har det faktisk gått hele 3 timer! For en erfaren junkie, som vi må tro hun er etter politiets uttalelser om at de kjenner til henne, er det nå på tide med en real justering. Dette gjøres inne på dassen til Burger King, tidligere McDonalds før de innførte koder på kvitteringen slik at toalettene kun er beregnet for de som handler der, tidligere togstasjonen før de satte opp kameraovervåking, og alle andre offentlige toaletter som statoil, shell og yx - for å nevne potensielle "buler".

Hva som skjedde med hu dama var nok ikke forårsaket av et skudd satt 3 timer i forveien, og måten du beskriver overdosen på minner om epilepsi-anfall og derfor ikke normalt tilskrivende de heroin-overdosene jeg har bevitnet i hvertfall (og da også morfin). Tipper at dama prøvde seg på litt subutex eller lignende intravenøst, er det ikke da man kan få slike spasmer da tro? Husker ikke, vet ikke - men den episoden hvis den var rusrelatert ha hendt nylig og derfor ingen vits for politiet å tilkalle ambulanse eller kjørt henne til sykehus hvis hendelsen inntreffer minimum 3 timer senere!

Rusa mennesker kjører du hjem hvis du har et godt hjerte, og hadde hun fått de samme spasmene hjemme enn på burger king kan det godt tenkes hun hadde spilt harpe nå. Med andre ord, selvom jeg hater å si det, så gjorde snuten det eneste rette. Det handler om å prioritere, og hvis de skulle prioritert ei som ikke utløser action før 3 timer er gått, eller to pakkiser som krever 6 puslinger i blått å stille mannsterke - to som prater og resten som "backer opp" på trygg avstand, så er det klart det gir mer adrenalin å holde et øye med disse to pakkisene.

Hadde dama derimot hatt et dynamittbelte rundt magen og ropt "Visit Allah dot com" gjentatte ganger så sier det seg selv at det er forsvarlig av snuten å avbryte sin macho image mot tøffere folk enn seg selv, og eskortere piken pent til glattcella eller direkte til ko-ko huset. Det handler om prioriteringer gutt, kjerringa ville før eller siden tatt den overdosen (hvis det var det) uansett, og - "it ain't a crime i you don't get caught" (det ække kriminelt før du blir tatt), - med andre ord hadde ikke hu gjort noe kriminelt før hu' havna på burger king (igjen hvis det er snakk om overdose).

Først da er det riktig av snuten å reagere, det er vektere som hjelper folk, og natteravner som ringer ambulanse. Selvom det var en dårlig spøk, er det faen meg sant også - tror jeg...
Sitat av ikapeek Vis innlegg
Ok, her er saken:
Jeg og 6 venner var ute å skatet i dag, å jeg må si det var en av de sykeste dagene i mitt liv.

Først ankommer jeg sentrum via buss for å møte kompisene, å det første jeg ser når jeg kommer ut av bussen er en fyr som setter seg et skudd med noe skumle greier, ser godt på klærne og holdningen hans at han var narkis, jeg tenker ikke mer over det og begynner å skate ned mot byen.
Da jeg har møtt kompisene mine og skatet i ca.15 minutter ser vi to gubber utenfor kinoen, begge var merkbart påvirket av enten macca eller noe andre sterke greier.
Vi klarte ikke dy oss, så vi begynte å skate i ei trapp rett ved siden av dem, så d forsvant fort, begge hadde ryggsekker på, den ene var åpen og vi så stashet deres. Vi fortsatte å skate i trappa, men plutselig ser jeg noe hvitt inne i busken, da jeg tok en nærmere kikk ser jeg at det er omtrent 6-7 gram hvitt pulver i en litten åpne/lukke pose. Jeg tenkte som folk flest at det ikke bare var melis, men noe litt morsommere greier, det kom i tankene mine at kansje jeg skulle ta den opp å gå til purken med posen på pur faen, men da kom lausungen i meg fram å jeg overbeviste gjengen om å stikke å la de to fyrene komme tilbake, deale ferdig å gå hjem med litt penger i lommene. Jada, jeg er omtenksom.
Vi skatet ned til senteret, og det første vi ser da vi kommer dit var to purkbiler å ca. 6 snut. Min første tanke var å springe opp til dealerne å advare de så det ikke ble bust, da jeg kom opp igjen var de fortsatt ikke kommet tilbake. Jeg dro ned tilbake til der purken var, og gjengen venta på meg.
Vi fant snart ut hva snuten var ute etter, de sto å krangla med to pakkiser om at de hadde vært i slosskamp å skadet folk skikkelig ille, vi kunne jo ikke bry oss mindre om dem, men jeg var fortsatt urolig for de to stakkarne hundre meter oppe i gata.
Plutselig, ut av ingenting, kommer det ei kjerring ranglende ut av et smug å bare valser bortover gata, man så godt at hun hadde masse stikkmerker oppover hånda etter sprøyter.
Jeg gikk bort til politiet og spurte hvorfor de ikke tok henne med på sykehuset eller noe, de blanda seg ikke i det hele tatt, snuten svarte ''vi har vært borti hun der før, så vi vet om henne.''
Det var alt av svar jeg fikk. Jeg ble irritert å bare gikk. Gjengen fulgte etter.
Etter omtrent to timer hadde vi vært rundt helle sentrum å skata, å vi hadde sett hu kjerringa mange ganger, så ut som hu hadde gått seg bort eller noe.
Ytterlig en time til hadde gått, og vi dro til burger king, og utenfor der sto det en ambulanse, vi gikk inn på sjappa å der lå riktinok hu samme kjerringa jeg hadde snakket med snuten om, på gulvet, på burger king i spasmer og kastet opp. Hun ristet værre enn en dildo.
Han samme snuten jeg hadde pratet med tidligere sto utenfor sjappa å ventet, så jeg gikk bort til han å sa ''hva var det jeg sa? du kunne spart deg en utrykkning bare du hadde hørt på meg!''
Etter jeg sa det ble han bare sint å truet med å ta meg med på stasjonen å ringe foreldrene mine osv.

Jeg bare sier det: Kristiansund har landets dårligste politikammer.

beklager noen skrivefeil, men E'n på tastaturet mitt er vanskelig :3
Vis hele sitatet...
hva er dette for en historie? i mine øyne er dette fri fantasi og eventyr. at du har sett en rusmisbruker eller tre, er greit, men noen politihater er du ikke.. hold deg til bikinisidene i ellos katalogen og prøv å begrens deg så du ikke får betennelse i armen. om du er nysjerrig på å se hvor jævelig mange av de har det, så ta toget inn til østbanen og ta deg en titt der. smør med deg noen matpakker og ta med deg noen klær du har til overs å gi de bort til de som måtte trenge det. ro rundt averøya du, så kan du i det minste kalle deg for pkail.. lykke til.
Narkisene velger til syvende å sist å vende tilbake. Its a fact, uansett hvor mye man unnskylder seg, og da forstår jeg at politiet blir lei av de og probleme de medfører. Det er ihvertfall jeg.
Sitat av tunfisk2 Vis innlegg
hva er dette for en historie? i mine øyne er dette fri fantasi og eventyr. at du har sett en rusmisbruker eller tre, er greit, men noen politihater er du ikke.. hold deg til bikinisidene i ellos katalogen og prøv å begrens deg så du ikke får betennelse i armen. om du er nysjerrig på å se hvor jævelig mange av de har det, så ta toget inn til østbanen og ta deg en titt der. smør med deg noen matpakker og ta med deg noen klær du har til overs å gi de bort til de som måtte trenge det. ro rundt averøya du, så kan du i det minste kalle deg for pkail.. lykke til.
Vis hele sitatet...
HÆ?! Hva var det der for en utblåsning?

Du sier altså at dette er noe han har diktet fordi du har enorm innsikt i hvordan virkeligheten er. Slutt å bruke hersketeknikker for å rakke ned på trådstarter. Du trenger heller ikke quote hele førsteposten når du skriver noe her.
HÆ?! Hva var det der for en utblåsning?
Vis hele sitatet...

ja det kan saktens lure på. uansett, sagt er sagt og spist er spist. kanskje litt krasst.
om det siterte innlegg's forfatter ønsker en beklagelse, kommer den her. Beklager
Sist endret av tunfisk2; 16. mai 2009 kl. 13:20.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Om de narkomane som du så var litt oppi åra, så bryr ikke politiet seg. De bryr seg bare om du er ungdom å er ruset.

Det er sånn politiet handler. De prøver å redde liv som går ann å redde. Som f.eks en ungdom sitt. ikke en 50år gammel heroinist.
Sist endret av arcon; 31. mai 2009 kl. 13:17.