Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2762
Har noen venninner som planlegger og kjøre en jente ut i skogen og kjøre fra henne. ( Hun blir frivillig med i bilen )

Det jeg da lurer på. Hvor lovlig er det? Tror du hun kommer noen vei med og anmelde dette?
Sist endret av LekeFly; 7. mars 2009 kl. 14:35.
Sitat av LekeFly Vis innlegg
Har noen venninner som planlegger og kjøre en jente ut i skogen og kjøre fra henne.

Det jeg da lurer på. Hvor lovlig er det? Tror du hun kommer noen vei med og anmelde dette?
Vis hele sitatet...
Tror neppe hun kan anmelde det, så si heller ifra til jenten som skal bli kjørt ut i skauen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jaja, dette var jo koselig. Tviler i grunn på at dette er "straffbart" i praksis, så det beste er vel egentlig bare å advare og forebygge.
si i fra til henne og hjelp henne, hvordan ville du følt om noen kjørte fra deg midt i skauen?
Det er jo bortføring, er det ikke? Selv om jenta ikke vet om intensjonene deres, så er det vel ulovlig? Hun ville jo ikke ha blitt med frivillig om hun visste at de skulle dumpe henne i skogen.

Det er bra latterlig å gjøre noe sånt. Håper du setter en stopper for det uavhengig av hva jenta har gjort for å fortjene det. Må da finnes bedre måter å gjøre opp på.
Det er definitivt straffbart hvis de kjører henne så langt ut i skogen at det kan resultere i at hun skader seg. Det er tross alt vinter, og hvis hun for eksempel skulle pådra seg frostskader så må de stå til ansvar for det.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er definitivt straffbart hvis de kjører henne så langt ut i skogen at det kan resultere i at hun skader seg. Det er tross alt vinter, og hvis hun for eksempel skulle pådra seg frostskader så må de stå til ansvar for det.
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok. I tillegg blir man fortere skadet i skogen enn man tror. En bekjent var med klassen sin på overnattingstur i Nordmarka (1 natt) og fikk frostskader i fingeren. Nå prøver han og unngå å måtte amputere, men er fortsatt veldig stor sjanse.

Si ifra til jenta, ordne det på en skikkelig måte
Frostskader kan være en mulighet hvis hun er en av de mange jentene som går omtrent naken uansett vær.
en unge med downs
comRade's Avatar
Tja, vet egentlig ikke. Hvis bilen ikke er hennes, og hun har heller ikke betalt noe for bensin - så har jo hun sånn sett ikke krav på å sitte på med hjem igjen....?
comRade: Nei, men nå haiker hun jo ikke akkurat. Hun blir invitert med på en tur, for å så bli kjørt fra når hun er i skogen. Må jo være ulovlig.
Dette er garantert ulovlig. Mener å huske noen russ i bygda satte av en pasasjer på et fjell. De fikk ihvertfall noen lapper i bot for det.
Håper virkelig du får stoppet denne saken!
Det er straffbart å med hensikt la være å hjelpe noen i nød, så å etterlate noen ute i skogen med vilje blir garantert ikke sett gjennom fingrene på.
Drit nå i om det er straffbart, hva F*** er dette for noe? du har å hjelpe henne!
Enig med Zero14. Dette er jo bare tragisk, etter min mening.
Trådens tema er hvorvidt det er straffbart eller ikke. Du trenger ikke være et geni for å forstå de moralske sidene av situasjonen.
Ehh... ring ditt lokale politikontor å la de avgjøre om det er lovlig eller ikke. Du kan være anonym hvis det er et problem. Men jeg misstenker at politiet tar en ganske kjapp telefon til de involverte.
Dette er helt klart frihetsberøvelse, noe som er straffbart. I teorien kan man få lang fengselsstraff for dette. Så lenge man bortfører noen som motsetter seg dette er det naturlig nok ulovlig.
Straffeloven sier:

§ 242. Den, som hensætter en anden i hjælpeløs Tilstand eller medvirker hertil, straffes med Fængsel indtil 3 Aar.

Paa samme Maade straffes den, som retsstridig forlader i hjælpeløs Tilstand nogen, som staar under hans Varetægt, eller som han pligter at ledsage, befordre, modtage eller paa anden Maade drage Omsorg for, eller lader nogen saadan Person forblive i hjælpeløs Tilstand, saavelsom den, som ved Forledelse eller Tilskyndelse medvirker hertil.

Har Forbrydelsen havt Døden eller betydelig Skade paa Legeme eller Helbred tilfølge, straffes den skyldige med Fængsel indtil 6 Aar.

Offentlig paatale finner ikke Sted uden fornærmedes Begjæring, medmindre Forbrydelsen har Døden tilfølge, eller almene Hensyn kræver Paatale.
Vis hele sitatet...
Altså ja det er straffbart. Det er nok ikke frihetsberøvelse så lenge vedkommende kommer frivillig, uten og ha blitt lokket el. ledet på noen måte.
Sist endret av Frk.Julie; 7. mars 2009 kl. 22:22.
Husk at å tolke lover og regler er advokatenes jobb da. Selv om mange mener her at det ikke er frihetsberøvelse vil ikke det si at ikke retten mener dette.
Hva har denne jenta gjort? Selv ikke de menneskene jeg hater mest ville jeg gjort noe slikt mot. Maken til drittunger. Om det er ment som en spøk er den veldig dårlig.
Godt sagt stratops! Forstår at du vil ha fram om dette er straffbart eller ikke, men må bare si at kvinner i dag har mere nok problemer med menn og voldtekt men nå må de tydeligvis også passe seg for folk av sitt eget kjønn.
Sist endret av zero14; 8. mars 2009 kl. 19:42.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Lurer på hvem som kjører? Ingen normale 18 åringer idag oppfører seg vel så fjortiss/drittunge?


Og ja, dere kan lett bli anmeldt for dette. Men saken vil nok med all sannsynlighet bli henlagt fortere en du kan si Relativitetsteorien
Sist endret av Bombasa; 8. mars 2009 kl. 19:49.
Dette er jo veldig valnlig blant russ. Men man må passe godt på hvem man gjør dette mot om man skal gjøre et slikt "prank". Man bør forsikre seg om at det vil være en morsom historie for begge partene. Så det er viktigat de kjenner hverandre godt (søsken for eksempel) og at man vet at personen ikke vil få psykiske(føle seg mobbet eller noe i den duren) eller fysikse skader (blir utsatt for farlige permanente skader eller noe)av det.

Er ganske risky å gjøre dette, men om det gjøres med søsken hvor man har et godt forhold mes broren/søstra er det som regel safe. Om man gjør det med den i vennegruppa som er mest outsider eller noe, er det mer ondt.
Sist endret av l33tshit; 8. mars 2009 kl. 20:19.
Sitat av l33tshit Vis innlegg
Dette er jo veldig valnlig blant russ. Men man må passe godt på hvem man gjør dette mot om man skal gjøre et slikt "prank". Man bør forsikre seg om at det vil være en morsom historie for begge partene. Så det er viktigat de kjenner hverandre godt (søsken for eksempel) og at man vet at personen ikke vil få psykiske(føle seg mobbet eller noe i den duren) eller fysikse skader (blir utsatt for farlige permanente skader eller noe)av det.

Er ganske risky å gjøre dette, men om det gjøres med søsken hvor man har et godt forhold mes broren/søstra er det som regel safe. Om man gjør det med den i vennegruppa som er mest outsider eller noe, er det mer ondt.
Vis hele sitatet...
Jeg greier ikke forstå hvordan jeg skal kunne se humoren om hvordan jeg trasket en mil gjennom skog i en halvmeter snø og -10C, selv om det var et søsken som gjorde det. Det er omtrent like morsomt som å bli voldtatt.
Så romantisk du er
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg greier ikke forstå hvordan jeg skal kunne se humoren om hvordan jeg trasket en mil gjennom skog i en halvmeter snø og -10C, selv om det var et søsken som gjorde det. Det er omtrent like morsomt som å bli voldtatt.
Vis hele sitatet...
En morsom historie var det hvertfall x) Og ingen forventer vel at du syns det er gøy der og da. Spørsmålet er vel om du tok skade av det. Og ja, forskjellige personer tar pranks forskjellig. Broren/søstra di hadde det sikkert veldig gøy med å kjøre deg ut i snøen. Og ganske mange kan le tilbake på historien i ettertid. De aller fleste mennesker syns pranks er gøy, bare se på "emil i lønneberget" " som er en gammel barneserie. Men det er ikke alle som liker å bli pranka selv, og de fleste har grenser for hva de vil bli utsatt for. Tilfellet ditt var jo også litt ekstremt med tanke på hvor kaldt det var.

Greia med søsken er at man ofte er glad i hverandre selvom man kødder med hverandre, og veldig mange har kamerat forhold med søskena. Og det er enkelere å vite hva broren sin vil synes om pranken, er bare å tenke hva man selv vil syns hvis man hadde en storebror selv som gjorde det mot seg, derfor er det enklere å vite hva personen vil syns om pranken sånn i ettertid. Var det jeg mente med posten min. Så om jeg har en lillebror og veit at han absolutt ikke hatt likt det, verken i det det skjer eller i ettertd ville jeg latt hver å gjøre det feks.

Men jeg vet at hadde jeg hatt en storebror som hadde gjort det mot meg, hadde jeg bare tenkt på hvor mye jeg skulle tatt igjen med en prank på ham.
Du kan aldri vite helt sikkert om en person ikke vil ha noe imot å bli kjørt og forlat på skauen. De som i etterkant gir uttrykk for at det var "fett!" Har kanskje bare ikke så lyst til å vise at de ikke var så tøffe som man først hadde trodd? Holder det heller skjult med et vagt smil og en forsiktig latter, for ikke å miste sosial status?

Ingen som er tjent med sånne påfunn.
Sist endret av gulunderstrek; 8. mars 2009 kl. 21:32.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Lurer på hvem som kjører? Ingen normale 18 åringer idag oppfører seg vel så fjortiss/drittunge?
Vis hele sitatet...
Neivel? alle 18åring er vel mer eller mindre papp.
Dette høres ut som en uskyldig spøk som kan ha et alvorlig utfall!
Dette spørsmålet er hypotetisk, er det ikke?
Hvis ikke, hvilke menneske er villig til å ta en kjøretur med personer som er troende til å dumpe det av ute i ingenmannsland? Jeg ser ikke logikken.
Sist endret av Blå Gummitenner; 8. mars 2009 kl. 22:16.
Konklusjon: Ulovlig, men først straffbart om hun påtar seg skader (inkl mentalt, men ikke verdt like mye :: vanskeligere å bevise) eller har en god advokat.
Om hun i tillegg nekter å forlate bilen, ber om å få bli kjørt tilbake, men blir tvingt ut av bilen med fysisk styrke, blir det enda lettere å lage en sak ut av det. Hun er nå et offer, hun går ikke "frivillig" ut av bilen.

5min passed, rakk ikke å redigere:
Sitat av Blå Gummitenner Vis innlegg
Dette spørsmålet er hypotetisk, er det ikke?
Vis hele sitatet...
Tviler.
Sitat av Blå Gummitenner Vis innlegg
Hvis ikke, hvilke menneske er villig til å ta en kjøretur med personer som er troende til å dumpe det av ute i ingenmannsland?
Vis hele sitatet...
"Keep your friends close, and your enemies closer."
Sist endret av Mentalbox; 9. mars 2009 kl. 06:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vet jeg hadde blitt sur som faen hvis noen hadde gjort det med meg, og attpåtil anmeldt det hvis det hadde vært mulig bare for payback.
Anyways , du må prøve å stoppe det.
Tror ikke det blir sett på som kidnapping, men hva det kan være er jeg ikke sikker på. Men jeg er sikker på at de som gjør det er noen jævelunger uansett hvem de gjør set mot. Gjør ditt for å stoppe det
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Lurer på hvem som kjører? Ingen normale 18 åringer idag oppfører seg vel så fjortiss/drittunge?


Og ja, dere kan lett bli anmeldt for dette. Men saken vil nok med all sannsynlighet bli henlagt fortere en du kan si Relativitetsteorien
Vis hele sitatet...
Hvis en eller annen kjerring hadde gjort seg fortjent til noe sånt så hadde en sånn handling gitt henne en fin lærepenge. Det ikke noe fjortiss handling, det er en alvorlig krimminalitet som de fleste fortisser ikke har baller til.
Hva en du gjør, ikke la dette skje. Det er bare helt feil å gjøre det mot noen.