Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  112 7366
Heisan alle sammen

Hva syntes dere om denne saken?
http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/article641577.ece

Kom nettopp over den artikkeln og syntes det blir veldig bra om staten får til noe sånnt.
Uansett om det finns muslimer, jøder og humanister (med all respekt) som vi respekterer de så burde de respektere oss.
Selve landet Norge er kristent se på flagget, det er ett kors. Så vi burde ikke glemme kulturen vår, tradisjonene våre og relgionen vår.
Dette er kun min mening men vil også høre deres.
Resten av verden går i retningen av at man skiller stat og religion, i den forstand at folk får gjøre hva man vil, men at skolen/staten ikke skal påvirke i noen retning. Norge har en kristen historie, og den skal man selvsagt lære om, men utøvende kristendom som andakt o.l er etter mitt syn udemokratisk. Det er jo f.eks derfor Kristendom ble erstattet av KRL-faget (eller hva det nå heter for tida). Dette forslaget fra noen i bibelbeltet på Sørlandet er stikk i strid mot utviklinga de siste åra, og jeg tolker Arbeiderpartifyren rent populistisk for å fri til Frp-stemmerene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Uansett om det finns muslimer, jøder og humanister (med all respekt) som vi respekterer de så burde de respektere oss.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Så for å respektere ein annan religion må ein ta del i deira religiøse seremoniar? Går du ofte i moskeen for å respektere muslimar? Synagogen for å respektere jødar?
Vis hele sitatet...
Selve landet Norge er kristent se på flagget, det er ett kors. Så vi burde ikke glemme kulturen vår, tradisjonene våre og relgionen vår.
Dette er kun min mening men vil også høre deres.
Vis hele sitatet...
Sjølve landet Noreg er kristent, men det er i stadig større grad sekularisering av samfunnet - tru blir meir og meir ei privatsak. Og det er bra. Kvifor skal staten forkynne religion? Det er skilnad på å vite om kulturen vår og å tru.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sånn som jeg ser det nå, så virker det som om vi legger ting som kristendom, kultur og tradisjon litt til side for så og lære om andre ting. Det jeg mener er at det absolut ikke er farlig og lære om andre ting, men vi må kunne først lære vårt.
PÅ TIDE AT NOEN SKOLER BEGYNNER Å BLI KRISTNE/NORSKE VANLIGE SKOLER IGJEN.

JEG HØRTE AT DET NESTEN IKKE VAR JULEFEIRING PÅ SLETTHEIA SKOLE FORDI DET VAT 70%MUSLIMER I KLASSEN.

BARE TENK PÅ DE STAKKARS NORSKE BARNA SOM DA SATT IGJEN,KUNNE IKKE SYNGE JULESANGER I SIN EGEN KLASSE PGA ALLE MUSLIMENE
Vis hele sitatet...
Tatt fra debatten fra siden.

Jeg føler ingen sympati for de som jobber for denne saken.

Norge er et demokratisk land, og vi må leve deretter, og slutte å prøve å utestenge forskjellige minoriteter fra alskens "nasjonale" saker.
Sist endret av Joachimsen; 16. januar 2009 kl. 15:20.
En ting er å dele ut bibler, men en annen ting er å måtte be til bordet. Norge er et fritt land, og at man skal be bordbønn blir for dumt. Hva med atheister? Jeg ville aldri bedd til noen gud, av den grunn at jeg ikke har noen kristne foreldre, og derfor ikke føler det samme om Gud som mange andre gjør.
Skole skal være demokratisk, og man skal lære ting på skolen. Bordbønn og andre "subjektive" ting kan man gjøre et annet sted på skolen.

Hvis lærere derimot sier "nå kan vi ta en bordbønn for de som vil det" så er det helt greit. Og at de deler ut bibler er også greit syns jeg, da bibelen rett og slett er et viktig middel i skolen, men da kunne de også gitt ut en koran også.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Sånn som jeg ser det nå, så virker det som om vi legger ting som kristendom, kultur og tradisjon litt til side for så og lære om andre ting. Det jeg mener er at det absolut ikke er farlig og lære om andre ting, men vi må kunne først lære vårt.
Vis hele sitatet...
Som DonT sa, så er det greit nok å lære om det, men det er noe helt annet med bordbønn. Å lære er en ting, men å utdøve er en annen ting.
Husker vi hadde en kis som droppa innom ungdomsskolen vår for å gi ut gratis bibler, greit nok, de tynne sidene funka fett som rulings-papir...

Bordbønn sa vi aldri, fordi ingen tvingte oss, dersom bordbønn blir "obligatorisk" og man kan få en strek i boka eller annmerkning for å nekte, har vi ikke religionsfrihet i skolen lengre.

Dersom man begynner å dra fram bibelen i andre fag enn religion, eller lærer mer om kristendommen i religionstimene enn andre religioner, blir dette en skjev fordeling.

Til slutt: undervisningen i religion skal _kun_ basere seg på fakta i mine øyne, ikke hva som står i bibelen/koranen etc.
Man kan bruke biblen/koranen som referansekilde for hva de trodde på den tiden, men ikke som kilde for hvordan verden fungerer den dag i dag.
Synest det blir helt feil å "tvinge" elever til å be til en gud de kanskje ikke en gang tror på.
Hvorfor skal vi krenke andre religioner ved å tvinge de til å tilbe vår gud?
Helt bak mål.

Støtter "forslaget" til Bendikfa med å gi ut bibler til elever, men da syntes jeg elever også burde få muligheten til å få boka til de andre religionen også.
Skal man da også gi ut koranen, så er det jo bare urettferdig og ikke gi ut resten av lasset med religiøse skrifter også. De kan få seg en Internet side hvor barn som voksne kan bestille bibler.

Det at det er en tradisjon og alt det der er det tåpeligste jeg har hørt, vil man noe sted med denne verden så må man først lære seg at det er ny lære som driver hjulene fremover og ikke gammel lære.
Sitat av OoM Vis innlegg
Synest det blir helt feil å "tvinge" elever til å be til en gud de kanskje ikke en gang tror på.
Hvorfor skal vi krenke andre religioner ved å tvinge de til å tilbe vår gud?
Helt bak mål.

Støtter "forslaget" til Bendikfa med å gi ut bibler til elever, men da syntes jeg elever også burde få muligheten til å få boka til de andre religionen også.
Vis hele sitatet...
Joa, men så var jo han fyrn som kom innom ungdomsskolen ikke ansatt på skolen vår i det hele tatt, han hadde bare ringt skolen for å høre om han kunne droppe en bunke bibler og snakke om jesus i 10 min...

Om noen fra den "muslimske menighet" fikk lov til det samme _av skolen_ er jo noe å tenke på...

"hei, dette er ali mujaffa som ringer! Snakker jeg med Eva Vaffel på kirkenes kristne katedralskole for englebarn?"

"ja, det er nok riktig"

"kunne jeg få låne 5-10 min. av ungdomsskole-elevene deres sin tid for å dele ut _GRATIS(!!!)_ koraner og snakke om muhammed?

"nehei! det får du _ikke_ lov til, dumming! >: ( "

Syns dette forslaget var bare tull! Å "tvinge" en religion på barn som ikke er gamle nok til å velge selv er ikke bra for Norge. Dette kan man gjøre på kristene skoler der man velger å gå. Ikke kumunale skoler der alt skal være likt.
Hvis dette hadde skjedd på en skole der jeg gikk ville jeg blitt sykt forbanna! Syns skolen skal være ganske religions nøytral, men ikke utelukke høytider fordi det er en god måte å lære om andres kulturer.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Akkurat nå er jeg rasende, og føler for å denge Yngvar Langås ved første passende anledning.

Ja, faen så umoden og jævlig jeg er, men INGEN TING gjør meg like RASENDE som religion i offentligheten, og spesielt i barneskolen hvor små barn ikke er i stand til å tenke sjøl!

Endring: Bryter faen meg menneskrettighetene og!
Sist endret av BomberMan; 16. januar 2009 kl. 16:23.
Hvor interesant er det egentlig å diskutere et forslag noen fanatikere har kommet med, og som resten av befolkningen er totalt uenig i? Etter 5 svaret som gir helt de samme argumentene og meningene er det vel påtide å stenge threadet?

Edit: forøvrig kommer dette til å bli en ny "religion er dumt"-tråd. yawn.
Sist endret av Skeid; 16. januar 2009 kl. 16:28.
Dette tror jeg faktisk ikke de vil klare å gjennomføre. Vi har nettopp innført en nye RLE-plan (religion, livssyn og etikk) i skoleverket og disse forslagene vil etter min mening bryte med intensjonen bak denne planen. Selvfølgelig skal barna lære om kristendommen i skolen, og det gjør de da vitterlig også. 50% av lærestoffet i RLE-undervisningenskolen er kristendom og det skulle da også bare mangle med tanke på krstendommens tilling her i landet. Men, undervisningen SKAL ikke være forkynnende og det er vel ikke tvil om at akkurat det er intensjonen med en andakt...

Kommer ikke til å skje!


Det er nå en gang slik at det er stortinget og ikke lokalpolitikerene som bestemmer innholdet i skolen. Enig med slash her og ser på dette som et populistisk utspill som kommer til å strande på dørstokken.
Å tvinge religion på unger i barndommen er uansett ingen god idé. Hadde ei lærerinne på barneskolen som prøvde å overtale alle barna i klassen til at det vi lærte i kristendommen var sant, og som resultat har jeg nå et nært traumatisk forhold til kirker og religion.
Sist endret av Hedges; 16. januar 2009 kl. 17:20.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Jeg er ikke for det med å tvine, men for, for å gi de kunskap.
Om noen sier nei jeg kan absolut ikke høre på dette her, ja greit så la han gå ut da.
Akkurat som når man skal til kirka før jul og påske som oftest blir muslimene igjen i skolen.
Du har en klasse med 20-30, sannsynligvis, aktive og livsglade barn. Disse får nå valget mellom å be bordbønn eller å gå ut på gangen/skolegården imens. Hva tror du barna ville valgt? Det blir litt tungvint om norske barneskolelærere nå må sitte alene i klasserommet å be bordbønn, mens barna står ute å venter på å få komme inn til maten sin. Er ikke det de får betalt for.
Sitat av Joachimsen Vis innlegg
PÅ TIDE AT NOEN SKOLER BEGYNNER Å BLI KRISTNE/NORSKE VANLIGE SKOLER IGJEN.

JEG HØRTE AT DET NESTEN IKKE VAR JULEFEIRING PÅ SLETTHEIA SKOLE FORDI DET VAT 70%MUSLIMER I KLASSEN.

BARE TENK PÅ DE STAKKARS NORSKE BARNA SOM DA SATT IGJEN,KUNNE IKKE SYNGE JULESANGER I SIN EGEN KLASSE PGA ALLE MUSLIMENE
Vis hele sitatet...
Det er vel like mye synd på muslimene i klassene der de er i mindretall og ikke får utøve sin religion pga alle de norske barna...

Men synes dette egentlig er et skritt tilbake i utviklingen, som tidligere sagt er det en grunn til at faget om religion og livssyn ikke lengre heter "Kristendom".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Jeg er ikke for det med å tvine, men for, for å gi de kunskap.
Om noen sier nei jeg kan absolut ikke høre på dette her, ja greit så la han gå ut da.
Akkurat som når man skal til kirka før jul og påske som oftest blir muslimene igjen i skolen.
Vis hele sitatet...
På kva måte gjev det å synge eit vers kunnskap om religionen? Å lese religiøse tekstar som del av eit etikk og livssynsfag er ein ting, men å relatere det til noko anna enn fag, og med grunngjevinga som var gitt (vere takksame for måltidet) er noko heilt anna.

Og det å sende nokon på gangen er et ekstremt sterkt virkemiddel, og er i mine auge alvorlig mobbing. I grunnskulen er dei fleste i ein rimeleg sårbar alder, der bilete av seg sjølv og andre er skjørt. Å bli sett utanfor ein del av skuledagen kvar dag trur eg definitivt vil råke hardt.

Samme gjeld tradisjonen med kyrkje til påske o.l. høgtider - det er ei privatsak, og bør absoulutt ikkje organiserast i regi av offentlege skular. Det høyrer rett og slett ikkje heime på den arenaen. La folk bruke fritida si på religionen sin.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
På kva måte gjev det å synge eit vers kunnskap om religionen? Å lese religiøse tekstar som del av eit etikk og livssynsfag er ein ting, men å relatere det til noko anna enn fag, og med grunngjevinga som var gitt (vere takksame for måltidet) er noko heilt anna.

Og det å sende nokon på gangen er et ekstremt sterkt virkemiddel, og er i mine auge alvorlig mobbing. I grunnskulen er dei fleste i ein rimeleg sårbar alder, der bilete av seg sjølv og andre er skjørt. Å bli sett utanfor ein del av skuledagen kvar dag trur eg definitivt vil råke hardt.

Samme gjeld tradisjonen med kyrkje til påske o.l. høgtider - det er ei privatsak, og bør absoulutt ikkje organiserast i regi av offentlege skular. Det høyrer rett og slett ikkje heime på den arenaen. La folk bruke fritida si på religionen sin.
Vis hele sitatet...
Det behøver ikke nødvendigvis være det å synge salmer eller sånne ting.
Det kan godt være å lære ting som å være barmhjertige mot andre.
"det du vil at andre skal gjøre mot deg skal du gjøre mot dem"
At om du gir noe så får du.

Og det å sitte utenfor gjør du frivillig, gå å gjør noe annet istedenfor? ta en ball og stikk til bingen, finn et tau og hopp med de andre vennene dine som ikke er inne i timen.
Tror ikke det blir sett som mobbing fordi de velger selv å gå ut.
Når muslimer sier vi kan ikke høre på det der "Jesus-tullet" så skjønner jeg ikke hvorfor. Han er en stor profet for de. Den andre eller tredje etter muhammed hvis jeg ikke tar helt feil. Hva er galt med å høre fakta om en profet du tror på?
Falcon, leste du hva jeg skrev eller forstår du bare ikke problemet med frivillig fravær?
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Falcon, leste du hva jeg skrev eller forstår du bare ikke problemet med frivillig fravær?
Vis hele sitatet...
Bordbønnen tar maks 3min.
Sitat av Az0g Vis innlegg
Det er vel like mye synd på muslimene i klassene der de er i mindretall og ikke får utøve sin religion pga alle de norske barna...

Men synes dette egentlig er et skritt tilbake i utviklingen, som tidligere sagt er det en grunn til at faget om religion og livssyn ikke lengre heter "Kristendom".
Vis hele sitatet...
Huh, håper virkelig ikke det virket som om jeg var enig med den idioten i innlegget mitt

Det er de som kommer med slike utbrudd som han her som er et problem for demokratien i Norge.
Sist endret av Joachimsen; 16. januar 2009 kl. 18:00.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Bordbønnen tar maks 3min.
Vis hele sitatet...
3 minutter læreren vil tilbringe alene i klasserommet, 3 minutter alle elevene bruker på å komme seg ut og 5-6 minutter det tar for læreren og samle sammen alle elevene igjen. som jeg LOVER deg ikke står pent på gangen og venter.
Sitat av Joachimsen Vis innlegg
Huh, håper virkelig ikke det virket som om jeg var enig med den idioten i innlegget mitt

Det er de som kommer med slike utbrudd som han her som er et problem for demokratien i Norge.
Vis hele sitatet...

Nei, forsto at du tok det fra en annen plass, men ble litt irritert over det som sto skrevet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Det behøver ikke nødvendigvis være det å synge salmer eller sånne ting.
Det kan godt være å lære ting som å være barmhjertige mot andre.
"det du vil at andre skal gjøre mot deg skal du gjøre mot dem"
At om du gir noe så får du.
Vis hele sitatet...
Nei, i alle dager da, er det nokon som har hevda det er galt å lære om religion og livssyn? Det har til og med ein offisiell plass i skulen, vistnok kalla RLE! Det forslaget her handla imidlertid ikkje om denslags, men om utøving av religion. Det er to heilt forskjellige ting å inneha kunnskap om religionar og å utøve dei.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Og det å sitte utenfor gjør du frivillig, gå å gjør noe annet istedenfor? ta en ball og stikk til bingen, finn et tau og hopp med de andre vennene dine som ikke er inne i timen.
Vis hele sitatet...
Kva om det berre er ein eller to? Og det er IMHO ikkje frivillig når det kjem til tru. Det vil oppstå press, i ei eller anna retning, og eg trur rimelig mange vil oppleve det som å bli holdt utanfor...
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Tror ikke det blir sett som mobbing fordi de velger selv å gå ut.
Vis hele sitatet...
Det er grader av å velje fritt. Eg veit at eg ville forlatt ei forsamling som insisterte på å utøve religion i det offentlege rom, men eg kan tenkje meg relativt mange situasjoner der det i større eller mindre grad ville vere rimelig tungt å svelgje sosialt for meg. Eg er då ein del eldre enn snittet i barneskulen, og nok meir i stand til å takle slikt...
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Når muslimer sier vi kan ikke høre på det der "Jesus-tullet" så skjønner jeg ikke hvorfor. Han er en stor profet for de. Den andre eller tredje etter muhammed hvis jeg ikke tar helt feil. Hva er galt med å høre fakta om en profet du tror på?
Vis hele sitatet...
Antakeleg fordi form og innhald er forskjellig. Forøvrig har eg ikkje registrert at det er så mange som er motstandarar av å LÆRE om religion i skulen, men det ser ut til at du ikkje evnar å settje skiljeteikn mellom å lære om religion og å utøve religionen. Eg har lese religiøse tekstar, men eg utøver ingen av religionane.

Så kva er det eigentleg du vil fram til her? Det har jo openbart lite med den artikkelen du lenka til i første posten din...

Og falcon - tida det tar er HOGGANDE likgyldig. Det er PRINSIPPET som er det viktige, og prinsippet i norsk skule er at den er for alle, uavhengig av livssyn. Dette er eit fundamentalt brot med det.
Sist endret av vidarlo; 16. januar 2009 kl. 18:07.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, i alle dager da, er det nokon som har hevda det er galt å lære om religion og livssyn? Det har til og med ein offisiell plass i skulen, vistnok kalla RLE! Det forslaget her handla imidlertid ikkje om denslags, men om utøving av religion. Det er to heilt forskjellige ting å inneha kunnskap om religionar og å utøve dei.

Kva om det berre er ein eller to? Og det er IMHO ikkje frivillig når det kjem til tru. Det vil oppstå press, i ei eller anna retning, og eg trur rimelig mange vil oppleve det som å bli holdt utanfor...

Det er grader av å velje fritt. Eg veit at eg ville forlatt ei forsamling som insisterte på å utøve religion i det offentlege rom, men eg kan tenkje meg relativt mange situasjoner der det i større eller mindre grad ville vere rimelig tungt å svelgje sosialt for meg. Eg er då ein del eldre enn snittet i barneskulen, og nok meir i stand til å takle slikt...

Antakeleg fordi form og innhald er forskjellig. Forøvrig har eg ikkje registrert at det er så mange som er motstandarar av å LÆRE om religion i skulen, men det ser ut til at du ikkje evnar å settje skiljeteikn mellom å lære om religion og å utøve religionen. Eg har lese religiøse tekstar, men eg utøver ingen av religionane.

Så kva er det eigentleg du vil fram til her? Det har jo openbart lite med den artikkelen du lenka til i første posten din...

Og falcon - tida det tar er HOGGANDE likgyldig. Det er PRINSIPPET som er det viktige, og prinsippet i norsk skule er at den er for alle, uavhengig av livssyn. Dette er eit fundamentalt brot med det.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i ganske mye av det der slashdot, gir meg du er mye bedre enn meg til å argumentere og diskutere.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Jeg er enig i ganske mye av det der slashdot, gir meg du er mye bedre enn meg til å argumentere og diskutere.
Vis hele sitatet...
En religiøs som ikke diskuterer i det endeløse
respekt!
Merker at jeg blir sint av den saken her. At dette i det hele tatt er noe som vurderes viser bare hvor lite skikket enkelte politikere er til å gjøre jobben sin. Religionsutøvelse har ingen verdens ting på en offentlig skole å gjøre, enkelt og greit. Det er da ingen som hindrer hver enkelt elev i å be en liten bønn før de åpner matpakka si, men at offentlig ansatte lærere skal organisere noe sånt er bare helt fulstendig uakseptabelt

Hadde min sønn eller datter mottatt en bibel fra læreren sin så hadde det klikket for meg tror jeg..
Sist endret av mentalmelt; 16. januar 2009 kl. 18:50.
Kom forresten på vi faktisk fikk bibler når jeg gikk på skolen. Var i 8. eller 9. klasse tror jeg. Jeg gikk sammen med 89-kullet. Noen andre som kan huske dette? eller var det et særskilt tilfelle? Det var noen røde bøker med papir som egnet seg ypperlig til å rulle liksom jointer! Det lå også igjen et lass med bibler i klasserommet husker jeg. Hendelsen ble fulgt av noen hektiske uker med driting på skolen. Husker det var hysterisk morsomt å tørke seg i ræva med disse sidene. Endte med at det lå masse bøker uten innhold rundt omkring =P Bra investering gutta!

btw KP til Falcon for å vite når han skal gi seg! og selvfølgelig også et til slashdot for å hjelpe han
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Kom forresten på vi faktisk fikk bibler når jeg gikk på skolen. Var i 8. eller 9. klasse tror jeg. Jeg gikk sammen med 89-kullet. Noen andre som kan huske dette? eller var det et særskilt tilfelle? Det var noen røde bøker med papir som egnet seg ypperlig til å rulle liksom jointer! Det lå også igjen et lass med bibler i klasserommet husker jeg. Hendelsen ble fulgt av noen hektiske uker med driting på skolen. Husker det var hysterisk morsomt å tørke seg i ræva med disse sidene. Endte med at det lå masse bøker uten innhold rundt omkring =P Bra investering gutta!

btw KP til Falcon for å vite når han skal gi seg! og selvfølgelig også et til slashdot for å hjelpe han
Vis hele sitatet...
Jepp, som jeg skrev tidligere i tråden var dette nøyaktig det som skjedde i min ungdomsskole-klasse.
Også vi brukte papiret sammen med tobakk, istedenfor bønn og prising av herren...
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Kom forresten på vi faktisk fikk bibler når jeg gikk på skolen. Var i 8. eller 9. klasse tror jeg. Jeg gikk sammen med 89-kullet. Noen andre som kan huske dette? eller var det et særskilt tilfelle? Det var noen røde bøker med papir som egnet seg ypperlig til å rulle liksom jointer! Det lå også igjen et lass med bibler i klasserommet husker jeg. Hendelsen ble fulgt av noen hektiske uker med driting på skolen. Husker det var hysterisk morsomt å tørke seg i ræva med disse sidene. Endte med at det lå masse bøker uten innhold rundt omkring =P Bra investering gutta!

btw KP til Falcon for å vite når han skal gi seg! og selvfølgelig også et til slashdot for å hjelpe han
Vis hele sitatet...
VI fikk også det nye testamentet i 9, i norsk og engelsk så vi skulle forstå det ekstra godt

Sitat av Buckfast Vis innlegg
En religiøs som ikke diskuterer i det endeløse
respekt!
Vis hele sitatet...
Har jo hele forumet mot meg
Sist endret av FaLcOn; 16. januar 2009 kl. 19:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Merker at jeg blir sint av den saken her. At dette i det hele tatt er noe som vurderes viser bare hvor lite skikket enkelte politikere er til å gjøre jobben sin. Religionsutøvelse har ingen verdens ting på en offentlig skole å gjøre, enkelt og greit. Det er da ingen som hindrer hver enkelt elev i å be en liten bønn før de åpner matpakka si, men at offentlig ansatte lærere skal organisere noe sånt er bare helt fulstendig uakseptabelt
jeg..
Vis hele sitatet...
Helt enig.

Unge barn er motagelige for det meste. Det er nettop fordi enkelte politikere selv ble hjernevasket da de var små at de i det hele tatt legger frem slike forslag.

Men jeg forstår at det er viktig for Kristendomen å rekrutere mens dem er unge, fordi normalt oppegående voksne mennesker ikke lengre kjøper tullet dems.

Feigt.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
VI fikk også det nye testamentet i 9, i norsk og engelsk så vi skulle forstå det ekstra godt



Har jo hele forumet mot meg
Vis hele sitatet...

Og her har vi selve kjernen av det religiøse problemet folkens! Fantastisk! Selvfølgelig skal vi bøye oss etter massen og ikke fornuften!!! Mer KP til falcon
Angående frivillighetsaspektet i dette her, så er det viktig å huske på at det er foreldrene som har ansvaret for å oppdra ungene og i tilfelle foreldrene som skal be om fritak fra bordbønn og andakt(!), ikke barna. Om det blir slik at det er daglig bordbønn og andakt i skolen, og barn som har fritak dermed blir holdt utenfor to ganger hver dag, så stiller det foreldrene i en vanskelig situasjon. Skal barnet bli påtvunget utøving av religion, eller skal barnet holdes utenfor klassefellesskapet to ganger daglig? Mange steder er det gale nok å be om fritak for julegudstjenester da en med det holdes utenfor klassefellesskapet og fremstår som annerledes, så kan en tenke seg hvordan det vil være å holdes utenfor og fremstå som annerledes hver eneste dag.

Om det er slik at enkelte har voldsomt behov for å be bordbønn så kan man heller ha et halvt minutts stillhet før maten hvor barna kan be, tenke på noe fint eller stirre på puppene til lærerinnen, alt ettersom hva en ønsker. Om de religiøse har voldsomt behov for å lære opp unger til å bli gode kristne så får de gjøre det på søndagsskolen, ikke i den offentlige grunnskolen. Det finnes grenser her i verden.
Hehe. Jeg husker at vi sang bordbønn til matpausen i førsteklasse hvertfall, muligens opptil andre/tredje. Jeg sang med og skjønte ikke at jeg ba til noen gud, visste heller ikke hva religion var på den tiden ^^
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Og her har vi selve kjernen av det religiøse problemet folkens! Fantastisk! Selvfølgelig skal vi bøye oss etter massen og ikke fornuften!!! Mer KP til falcon
Vis hele sitatet...
Ble litt mye kp men har ikke imot å få mer

Se alle sammen, vi kan være venner uansett hva vi tror på.
og det er en egenskap som er langt viktigere å formidle ut til nasjonen og verdens flittige barne ører mener nå jeg
Sitat av slashdot Vis innlegg
På kva måte gjev det å synge eit vers kunnskap om religionen? anna.

Samme gjeld tradisjonen med kyrkje til påske o.l. høgtider - det er ei privatsak, og bør absoulutt ikkje organiserast i regi av offentlege skular. Det høyrer rett og slett ikkje heime på den arenaen. La folk bruke fritida si på religionen sin.
Vis hele sitatet...
Tja. Man vil kunne argumentere for å synge sanger med kristent innhold er viktig for å sette seg inn i religionens kulturskatter. Jeg syns sanger med kristne innhold er like ok å synge som sanger som har annet innhold. Veldig mange sanger har et budskap av religiøst/moralsk karakter og å utelukke disse fra skolen mener jeg er å gå for langt.

På den andre siden vil jeg aldri gi sanger med kristent innhold som leselekse fordi det da innebærer at elevene skal memorere innholdet. Dette er faktisk en vanskelig balansegang i skolen i dag og vi har stadig diskusjoner innad i personalet på hvordan forskriftene skal tolkes, for tro meg; det er i aller høyeste grad mulig for den enkelte lærer å tolke dette på ulike måter. Heldigvis er lærere flest (-idiotene) et reflektert forhold til dette og balanserer dette godt.

Slik er da situasjonen i dag. Om man burde ha mer eller mindre kristendom i skolen og hvilken form dette skal ha er naturligvis også en diskusjon.

Når det gjelder det å gå til kirken, til foreksempel jul, var det hos oss kirken som inviterte til julegudstjeneste og så kunne de som ønsket å delta melde seg på arrangementet. Det er første året med slik løsning hos oss og jeg tror bare det var et par fra hver klasse som ikke gikk i kirken.

Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Bordbønnen tar maks 3min.
Vis hele sitatet...
Å?

Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Og det å sitte utenfor gjør du frivillig, gå å gjør noe annet istedenfor? ta en ball og stikk til bingen, finn et tau og hopp med de andre vennene dine som ikke er inne i timen.
Tror ikke det blir sett som mobbing fordi de velger selv å gå ut.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ALDRI som lærer sende noen elever ut på gangen for noe som dette. Da er de utenfor min kontroll og hvis det skulle skje noe som for eksempel en brann hvor en av dem ble skadet eller i værste fall drept, ville jeg sitti i dritt til langt opp på halsen.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Merker at jeg blir sint av den saken her. At dette i det hele tatt er noe som vurderes viser bare hvor lite skikket enkelte politikere er til å gjøre jobben sin. Religionsutøvelse har ingen verdens ting på en offentlig skole å gjøre, enkelt og greit. Det er da ingen som hindrer hver enkelt elev i å be en liten bønn før de åpner matpakka si, men at offentlig ansatte lærere skal organisere noe sånt er bare helt fulstendig uakseptabelt

Hadde min sønn eller datter mottatt en bibel fra læreren sin så hadde det klikket for meg tror jeg..
Vis hele sitatet...
Men, det er noen som mener det motsatte av deg. Det finnes folk som ønsker å bruke skolen til å forkynne religion. Heldigvis er det ikke gangbart i det politiske miljøet i Norge i dag. Så får de som ønsker dette stemme ved stortingsvalg og så får vi andre be(!) om at vi aldri kommer dit igjen...

Når det gjelder bibel var det for endel år siden et helt nødvendig arbeidsdokument for å oppfylle læreplanen i skolen. I dag syns jeg det hadde vært ok, hvis elevene samtidig fikk utdelt de religiøse tekstene fra alle andre religioner sammen med menneskerettighetene osv... Forhåpentlig vis er det ingen lærere (-idiotene) som vil dele ut bibler til elevene sine i dag. Tror det hadde blitt _rimelig_ opprør hos mine elevers foreldre hvis det skjedde

Edit: Å skrive en post over et tidsspenn på 45 minutter er ikke å anbefale. Noe ustrukturert...
Sist endret av Halalgeir; 16. januar 2009 kl. 19:44.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Tja. Man vil kunne argumentere for å synge sanger med kristent innhold er viktig for å sette seg inn i religionens kulturskatter. Jeg syns sanger med kristne innhold er like ok å synge som sanger som har annet innhold. Veldig mange sanger har et budskap av religiøst/moralsk karakter og å utelukke disse fra skolen mener jeg er å gå for langt.
Vis hele sitatet...
Jo, eg er einig med deg på det punktet, og eg har ikkje det heilt store problemet med å synge dei ein gong - eller tre. Det blir ikkje nødvendigvis forkynning. Men straks du gjer det til ei daglig rutine, bunde opp mot et spesifikt religiøst rituale (bordbønn) har eg store problemer med å akseptere det i norsk skule. Kontekst for framføringa har alt å sei i korleis ein skal sjå på det IMHO - og det er vid forskjell på kontekst i dei to situasjonane.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Biblen var den voldligste og mest skremmende boken vi fikk lese på barneskolen. Jeg tror ikke jeg tok stor skade av det.

Jeg er prinsipielt mot sammensmelting mellom religion og stat og er selvsagt derfor i mot dette forslaget også. Jeg mener personlig at all obligatorisk skole i Norge bør være fri for religion og derfor bør kristene og muslimske privatskoler forbys. Et slikt forbud blir vanskelig å få til om den offentlige skolen ikke er upartisk i religionsspørsmål. Jeg er ikke prinsipielt mot privatskoler(selv om jeg ikke mener det er løsningen) men de bør ikke være mulig å fundere alternativ skolegang på religion.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
"Det kan godt være å lære ting som å være barmhjertige mot andre.
"det du vil at andre skal gjøre mot deg skal du gjøre mot dem"
At om du gir noe så får du."

Å si at dette har ingenting med kristendommen å gjøre blir kanskje litt feil, men du trenger ikke lese en bibel for å lære det.
Kjærlighet, barmhjertighet, den gyldne regel og andre påståtte kristne verdier finner man i så og si alle religioner, livssyn og kulturer.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Golden_Rule
Så fint at de skal lære om Jesus da, han ruler jo storveis.
Selv digger jeg Jesus, men må nok si at jeg er mer buddist enn kristen. Ser vel på ham som en arahant på lik linje med muhammed og budda.
BRA at vi lærer om at vi er norske og at de kommer hit, men husk: -DET FINNES INGEN "ANDRE".
Husker jeg hadde en lærer på barneskolen som prata støtt og stadig om Jesus. Første dagen han kom inn i klassen skulle vi lage klasseregler og nummer 1 på listen var "Det er ikke lov å si Herregud i skoletimene" (noe som i alle fall her er veldig normalt å si når man er oppgitt). Konsekvensene var at hvis man sa det 3 ganger fikk man brev hjem. Fikk brev et par ganger for å "misbruke herrens navn" og et fordi jeg satte "Jesus elsker alle barna" sangen i cdspilleren under maten

Misliker at mennesker skal prøve å forkynne bibelen i skoletiden. Tro kan man gjøre andre steder.
Jeg blir helt sliten av han læreren der asså DfenZ. Ingen skal dytte sin tro på andre. Ingen skal dytte sin viten på andre heller. De må finne den selv. Amen
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av utidetfri Vis innlegg
Jeg blir helt sliten av han læreren der asså DfenZ. Ingen skal dytte sin tro på andre. Ingen skal dytte sin viten på andre heller. De må finne den selv. Amen
Vis hele sitatet...
Hvis litt respekt!
Om du vil diskutere så gjør du det, hvis ikke så trenger du ikke å skrive noe dritt!
Eg er medlem av den norske statskirke regner eg med da eg ble kristelig konfirmert, men er eg kristen? Overhodet ikke...
Sitat av Wolfenheart Vis innlegg
Eg er medlem av den norske statskirke regner eg med da eg ble kristelig konfirmert, men er eg kristen? Overhodet ikke...
Vis hele sitatet...
Hvorfor i helvete er du da medlem i den norske statskirke og ble kristelig konfirmert?
ahem, JEG ble ikke døpt, jeg ble humanistisk konfirmert, kan noen svare meg på hvorfor i helvete JEG er medlem av statskirken? ingen av mine foreldre har meldt meg inn, måten vi merket dette på var et helvetes oppstyr når jeg skulle meldes inn i human-etisk forbund. blir man meldt inn ved fødsel?

selv mener jeg at utøvende ting som bordvers før maten, eller det å måtte lese høyt/huske ting fra bibelen, er å dra strikken for langt. jeg husker spesielt en gang jeg gikk på barneskolen, i førsteklasse tror jeg det var, da jeg satt lystig og skulle spise maten min, så kom det en lærer bort og reiv maten ut av hendene på meg, for så og si at dette ville hun ikke se noe av, vi skulle alltid be for maten først. saken ble ikke noe bedre når jeg presiserte at maten allerede var død, hvorfor skulle vi be for den
Sist endret av VivaLatrina; 17. januar 2009 kl. 10:12.