Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1398
Hallo folks,

jeg har forsøkt å forstå hvordan man kan styre en relé ved hjelp av pc'en. Jeg har lite erfaring med elektronikk, men har lyst å lære noe nytt. Etter X antall timer med lesing har jeg kommet opp med denne planen; se vedlegg.

Planen videre er å ha flere reléer i parallell, en per data bit,

Kan noen fortelle meg om jeg er på rett vei, eller om jeg må vente litt med å varme opp loddebolten enda.
med utgangspunkt i at t2 er utgangen fra LPT-porten din, transistoren er type npn, og at emitter på transistoren er mot jord, collector mot relé, og base mot motstanden mellom porten, skal dette virke.

men hva skal du med motstanden over reléet?

nei forresten, hvis ikke jeg ser veldig feil, vil dioden din stå i lederetning over reléet, og derfor ta all strømmen, istedenfor reléet.

EDIT; nei, det er bare jeg som ikke tenker konvensjonell strømretning, men den veien elektronene strømmer, my bad.

ja, denne kretsen skal virke!

har du forresten tatt utgangspunkt i denne: http://www.kpsec.freeuk.com/components/diode.htm#signal ?
Sist endret av VivaLatrina; 11. januar 2009 kl. 01:56.
Jeg går Elektro grunnkurs, fordjupning automatisering styringsteknikk. så kan kanskje hjelpe deg, derimot skjønner jeg ikke hvorfor du har valgt denne styringsmetoden.
Og plassering av transistor, den er jo kun åpen krets for hva? skal det være V1 - kopling?
slitter litt med tegninga di og forstå den kanskje og, er desverre ikke så fleksibel, er kun vant til grunnlegende standerer, bruker PCschematic for dokumentasjon... Det meste er jo forstålig med rele ditt forstår jeg fint lite av gitt..
Trådstarter
4 0
Takker for tilbakemelding

VivaLatrina; ja jeg har tenkt å bruke transistoren slik du beskrev. Jeg hadde imidlertid tenkt å koble kretsen mot en slik: http://www.pc-control.co.uk/digibee_info.htm. Utgangspunktet er tatt fra http://www.kpsec.freeuk.com/trancirc.htm

arnthugo; Både T1 og Motoren går mot felles jord (jeg brukte en opp-ned T for jord, helt tilfeldig). Planen er at V1 skal drive både relé og motor når transistoren får svak strøm fra V2. Motoren på illustrasjonen min er ikke del av noen krets for reléen er ikke "på". Jeg kunne sikkert valgt å bruke bare en transistor og ingen relé, men reléen gir meg muligheter jeg vil ha (sende strøm hit eller dit). Hvis du har noen "skolebok" eksempler, jeg jeg klar for forslag. Gjerne med illustrasjoner.
som sagt, den kretsen der skal fungere, sett at v2 er tilført styrespennong fra interfacet ditt, og v1 er whatever spenning reléet krever. også må du ta vekk motstanden som er koblet mellom v1 og reléet, hvorfor har du satt den der?

Sitat av arnthugo1st Vis innlegg
Jeg går Elektro grunnkurs, fordjupning automatisering styringsteknikk. så kan kanskje hjelpe deg, derimot skjønner jeg ikke hvorfor du har valgt denne styringsmetoden.
Og plassering av transistor, den er jo kun åpen krets for hva? skal det være V1 - kopling?
slitter litt med tegninga di og forstå den kanskje og, er desverre ikke så fleksibel, er kun vant til grunnlegende standerer, bruker PCschematic for dokumentasjon... Det meste er jo forstålig med rele ditt forstår jeg fint lite av gitt..
Vis hele sitatet...
strekene nede på tegningen symboliserer jord, v1 symboliserer at her kobler du til hovedspenningen, v2 kunne kanskje vært merket med noe annet, men den symboliserer at her skal du koble til utgangen fra interfacet ditt

EDIT: alt står jo godt forklart her: http://www.freakforum.nu/forum/attac...1&d=1231633521
Sist endret av VivaLatrina; 11. januar 2009 kl. 23:03.
Trådstarter
4 0
Jeg vet ikke om det finnes 9 volts reléer, men hos http://www.elfa.se finner jeg bare 3, 4.5, 5, 12 og 24 volts reléer. R2 er der for å senke spenningen fra V1 med 4 volt (fra 9 til 5) for å ikke stresse en 5 volts relé.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Flytt relèet frå kollektor til emitter. UBE for bipolar transistor er ~0.6V. Dermed vil spenninga over emitter-jord bli ~4.4V, eller nok til å slå inn et 5V relè tipper eg.
Transistor reknes som en form for rele, så det relet du har tenkt å bestille er unødvendig...
Ic og Ie hører til hovedstrømkretsen, mens Ib hører til styrestrømkretsen, med andre ord du trenger noe som bestemmer verdien på Ib for å styre motoren din... kunne kanskje postet en tegning men er litt begrenset av det jeg har med tid så vi får se an...
Sitat av arnthugo1st Vis innlegg
Transistor reknes som en form for rele, så det relet du har tenkt å bestille er unødvendig...
Ic og Ie hører til hovedstrømkretsen, mens Ib hører til styrestrømkretsen, med andre ord du trenger noe som bestemmer verdien på Ib for å styre motoren din... kunne kanskje postet en tegning men er litt begrenset av det jeg har med tid så vi får se an...
Vis hele sitatet...
1. øhm, nei, en transistor er "på ingen måte" et rele.
en transistor er en halvleder, og "styrestrømmen" er ikke galvanisk skilt fra hovedstrømmen, noe den er i et relé. en transistor takler basically bare likestrøm, mens et relé ikke er så kresen på det (med mindre det er et såkalt solid-state relé, som bruker halvledere). jeg ville brukt en General Purpose-transistor til å styre et relé, nettopp fordi det da er dundrende likegyldig hva jeg velger å switche med reléene.

2. dette er vel strengt tatt mer det første stadiet mot et kretskortutlegg, ikke automasjon, og derfor ville jeg ikke delt inn i hovedstrøm og styrestrøm, men tegnet alt i ett skjema

3. han HAR tegnet inn en motstand som begrenser strømmen inn i Ib.
det aller enkleste vil være å bruke reléer, fordi de fleste billige general purpose transistorer ikke takler noe særlig mer enn 100-200 mA "hovedstrøm"


transistorene skal forøvrig ikke forsterke et signal, den skal gå i metning, og da kan du like gjerne bruke en ttl-level mosfet, hvis du finner det billigere (du trenger ikke strømbegrensende motstand på gate (tilsv. base).

du kan da erstatte transistoren og motstanden med en enkel n-kanal mosfet. du kobler da source på mosfeten til jord (minus) i kretsen, drain til minus på reléet, og gate til interfacet ditt. pluss på releet kobles rett til pluss i kretsen din


Tegning: http://bilete.no//7045.jpg
Trådstarter
4 0
takk for tipset,

tenker du på en slik? https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/w...A/07126710.pdf

og bør jeg ikke ha en liten motstand i serie med reléen hvis den er beregnet for 5 volt og input er 9 volt? eller betyr det ikke noe for så svak strøm? (det står vanligvis max 150% av tilpasset belastning i manualene)
for å være ærlig tror jeg heller jeg ville koblet ei 5 volts zener-diode over reléet, for å holde spenningen der du skal ha den
PLS med transistorer blir brukt i anlegg som krever stor hurtighet, f.eks lysanlegg. Istedet for reler blir det brukt transistorer.
Svakheten er at man er bundet til 24V DC i den sammenhengen.
Da blir transistoren brukt som en bryter, i å med at det er en margin for hva som blir signal 0 og 1 i en PLS, i den sammenhengen er transistoren som et "rele", stemmer ikke det? Hold kjeften deres, som han Staff sier

Men ja, det er en halvleder. Den er lagd av silisium, og fungerer som et vannrør med et spjeld i som man justerer åpningen med styrestrømkretsen. Desto høyre strøm der, Ib, desto større åpning og mer strøm går ut av Ie.
Det konkluderer at man kan velge hvor mye strøm man vil skal gå, etter at den har passert minimumskravet, som er noe mellom 0,5-0,7V. Det kan varier litt fra model og merke...
Sånn jeg tolket tegninga så jeg for meg at transistoren kunne fungere som et "rele" for å slå av og på motoren. Men i el-verden er det nesten ikke grenser av muligheter.
du har helt rett i det du sier, og forholdet mellom strømmene kalles hfe.

det er jo på sett og vis et relé, men per definisjon skal vel egentlig hovedstrøm og styrestrøm vært galvanisk skilt (ikke elektrisk kontakt), noe det er i en transistor.

jandidrik; har du kommet noe videre på prosjektet ditt?